Εικονικά τηλεχειριζόμενοι Πύργοι ελέγχου στην Ελλάδα

Ολες οι χώρες που υλοποιούν remote towers ειτε έχουν ξεκινησει πρώτα απο πολύ μικρά ειτε κάνουν ΜΟΝΟ σε μικρά... Η περίπτωση του London City ειναι διαφορετική αφού εκεί τέθηκε θέμα μετακίνησης του υπάρχοντος πύργου, λόγω επέκτασης της πίστας, οπότε προτίμησαν να κανουν remote, περισσότερο για πειραματικούς σκοπούς, αν κρίνω απο το τι έχει γραφτεί απο το NATS. H λογική του remote tower ειναι να μπορεί μια θέση εργασίας σε ενα κεντρικό κέντρο ελέγχου να διαχειρίζεται 1-2-3-4 μικρά αεροδρόμια όπου αν έχουν 1-2 πτήσεις την ημέρα δεν ειναι εύκολο να ειναι επανδρωμένα...Ετσι κανουν οι σκανδιναβικές χώρες σήμερα. Επίσης η Βουδαπέστη έχει ενα γειτονικό κτίριο όπου εφτιαξαν backup tower, αν χρειαστεί να μετακινηθούν εκεί οι ελεγκτές.
 
Ήθελα να γράψω για μια ξενάγηση που είχα στη Βουδαπέστη, στο Hungarocontrol. Η ιδιαιτερότητα της χώρας είναι βέβαια ότι έχει ουσιαστικά μόνο ένα αεροδρόμιο (τα υπόλοιπα είναι με μια πτήση εποχιακή κλπ) αλλά απ'οτι κατάλαβα υπάρχουν 3 επίπεδα: Α) Διερχόμενες πτήσεις στο FIR τους (έχουν και το Κόσοβο στην ευθύνη τους) Β) Πτήσεις από/προς Βουδαπέστη Γ) Πτήσεις στην τελική φάση προσγείωσης/απογείωσης στην Βουδαπέστη και έλεγχος της κίνησης στο αεροδρόμιο). Το Α και το Β γίνονται στο κέντρο ελέγχου του Hungarocontrol που είναι μερικά χιλιόμετρα μακριά από το αεροδρόμιο και το Γ από τον πύργο ελέγχου στο αεροδρόμιο.

Φαντάζομαι στην Ελλάδα το Α και το Β γίνονται επίσης από την Αθήνα για το FIR Αθηνών και μένει το Γ. Δεν είμαι προφανώς ειδικός αλλά αναρωτιέμαι αν για το ''Γ'', πχ για αεροδρόμια τύπου Λέρος, Κάρπαθος, Κύθηρα κλπ που είναι με 1-2 πτήσεις την ημέρα, χρειάζονται ελεγκτή (αν συζητάμε αυτό);
 
Μια λογική εξήγηση που ξεκινάν με τα συγκεκριμενα αεροδρόμια είναι τα επίπεδα κίνησης. Θέλεις να εισαγάγεις ένα νέο πληροφιακό σύστημα, δεν θα ξεκίνήσεις τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη κατευθείαν από κάτι πού μεγάλο, όπως το Βενιζέλος με την μεγαλήτερη κίνηση στην χώρα γιατί αυτό μπορεί να έχει επιπτώσεις με την ομαλή λειτουργία του αεροδρομίου. Η πολυπλοκότητα, το ρίσκο και το κόστος αυξάνονται επικίνδυνα αν κάτι δεν λειτουργήσει όπως αναμένεται κατά την περίοδο των δοκιμών. Επίσης, ο διαθέσιμος χρόνος/χώρος αλλά και άλλοι εξωτερικοί παράγοντες που περιορίζουν την διενέργεια ελέγχων συμπεριφοράς, αποτελεσματικότητας και λειτουργίας του νέου συστήματος.

Από την άλλη, δεν μπορείς να ξεκινήσεις τον σχεδιασμό, την ανάπτυξη και τους τεχνικούς ελέγχους σε ένα πολύ απλοϊκό περιβάλλον όπως ένα αεροδρόμιο με 3-4 πτήσεις την ημέρα. Όταν ο σχεδιασμός βασιστεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον είναι πολύ πιθανό να μην ληφθούν υπόψη παράγοντες και κριτήρια που υπάρχουν σε ένα αεροδρόμιο με μεγαλύτερα επίπεδα κίνησης. Επίσης όταν σχεδίασεις ένα σύστημα σε ένα τέτοιο περιβάλλον, είναι πολύ δυσκολο να γίνει scale up. Σε αυτά τα αεροδρόμια μπορεί να μην υπάρχουν οι απαραίτητες υλικοτεχνικές υποδομές και θα πρέπει να γίνουν πρώτα διαθέσιμες και μετά να ξεκινήσει το πρότζεκτ. Ανεβαίνει ακόμη περισσότερο το κόστος και ο χρόνος ολοκλήρωσης σε αυτή την περίπτωση.

Οπότε τι σου απομένει? Να ξεκινήσεις την προσπάθεια σου από αεροδρόμια με μέτρια ή μέτρια προς ισχυρή κίνηση. Έχουν ικανοποιητική κίνηση που μπορεί να προσομοιάζει τον μέσο όρο κίνησης πάνω στον οποίο θα σχεδιαστούν οι απαιτήσεις του σύστηματος. Επίσης μειώνεις τις επιπτώσεις αν κάτι δεν πάει καλά (βλέπε περίπτωση με το ΕΛΒΕΝ) αλλά έχεις την δυνατότητα ελέγξεις και να stress test το σύστημα σε κάτι πιο κοντά στις κανονικές συνθήκες. Επιπλέον, έχεις μεγαλύτερη πιθανότητα να υπάρχει ήδη ή μέρος του υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Τέλος, έχεις έναν φορέα διαχείρισης αεροδρομίων που μπορεί να στηρίξει με ανθρώπινο δυναμικό αυτό το πρότζεκτ. Όταν σχεδιάσεις ένα νέο σύστημα βάση των απαιτήσεων ενός αεροδρομίου αυτής της κατηγορίας, είναι πιο εύκολο να γίνει scale up ή scale down.

Ανάλογο τρόπο σκέψης και διαχείρισης διδάσκουμε στους φοιτητές είτε είναι ανάπτυξη λογισμικού ή άλλου τεχνολογικού συστήματος.

Ένα άρθρο της Καθημερινής που πρσφέρει κάποιου είδους αντίλογο στις αντιδράσεις που υπάρχουν.
 
Αυτό ακριβώς. Με λίγα λόγια έχουν το critical volume να αξιολογήσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες του συστήματος, σε σχετικά ασφαλές περιβάλλων που δεν θα δημιουργήσει πρόβλημα στα operations.
Αν το έβαζαν στην Σύρο, τι θα αξιολογούσαν, μια πτήση την ημέρα;
Έτσι και αλλιώς και ο εξοπλισμός αργά ή γρήγορα θα φορτωθεί σε Datsun με λοιπά μασίφια ;)
Να είχαμε να λέγαμε :confused:
 
Απο οσα έχω διαβάσει και ασχοληθεί μέχρι τώρα, τα περισσότερα έρχονται σε πλήρη αναντιδιαστολή με αρκετές απο τις παραπάνω απόψεις. Αρχικά η δική μου ένσταση και χωρίς να μπώ στην ουσία ειναι οτι οι προηγμένες τεχνολογικά χώρες, εκαναν το ανάποδο απο αυτά που αρκετοί υποστηρίζουν. Νορβηγία, Σουηδία και η Φινλανδία έχουν πρωτοπορήσει σε αυτο το θέμα, ξεκινώντας απο πολύ μικρά και απομακρυσμένα αεροδρόμια, με σκοπό να ελέγχουν 2-3-4 απο αυτά απο ΜΙΑ θέση ελεγκτή σε απομακρυσμένο σημείο, στη Νορβηγία μάλιστα το σημείο αυτο ειναι στην Boda, ουσιαστικά ενα απο τα δικά μας περιφερειακά σε κίνηση. Ο σκοπός τους ειναι να μπορούν να τα λειτουργούν με ασφάλεια απο μακρυά χωρίς να απαιτείται να εχουν ελεγκτές εκεί. Βεβαίως έχουν τεχνικούς onsite. Τα πρώτα βήματά τους ήταν να αξιολογήσουν την αξιοπιστία των συστημάτων, καμερών, αισθητήρων, αλλά και των τηλεπικοινωνιακών συνδέσεων (εδώ πονάει η Ελλάδα).
Η αλλη ένστασή μου ειναι η εποχικότητα των ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων. Δηλαδή τι θα κάνουν το καλοκαίρι με100- 200-300 κινήσεις στο καθένα ? θα ενισχύουν το remote site με θέσεις με περισσότερους Ελεγκτές ? απο πού ? Οταν για παράδειγμα η Ρόδος ελέγχει ΚΑΙ την Κάρπαθο, η Κέρκυρα την Πρέβεζα κλπ κλπ......
Οι παραπάνω χώρες ουτε καν έχουν προχωρήσει σε τέτοιο στάδιο....μάλλον χαζοί ειναι εκεί και δεν ακούνε εμάς τους εξυπνους !!
Ας κάνουμε την αρχή, - αν τελικά προχωρήσει το σχέδιο- με τα μικρά που έχουν AFIS και συνήθως εναν υπάλληλο, που ουτε να παρει άδεια ή να αρρωστήσει δεν μπορεί και μετά προχωράμε στα πιό μεγάλα. Αλήθεια γιατι τέτοια έγκαψη για τα αεροδρόμια της Fraport να ξεκινησουν πρώτα ??
 
Last edited:
Στη Σουηδία ασκείται ολοένα και αυξανόμενη κριτική στα σχέδια της τοπικής ΥΠΑ για επέκταση του εν λόγω σχεδίου.
 
Εγκάθετοι της ζουρλογκρέτας είναι. o_O
 
Top