Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!

Στο "παλαιό" περιβάλλον μάχης, όπου η αερομαχία είχε κάποιο νόημα, η ουσία ήταν να βρεθείς πίσω από τον αντίπαλό σου και να του ρίξεις (για διάφορους λόγους, μερικούς εκ των οποίων ανέφερε και ο al.porto. Το να χάσεις στο ένας εναντίον ενός, και μετά να σκεφτείς να ρίξεις προς τα πίσω είναι λίγο εκτός πραγματικότητας :mrgreen:

Πάντως, ουσία πλέον έχει η αεροπορικά υπεροχή και όχι η αερομαχία. Σε έναν τυχαίο πόλεμο (π.χ. μεταξύ Ελλάδας και κάποιας χώρας γειτονικής με 500+ μαχητικά), ο ουρανός του Αιγαίου θα γεμίσει αεροσκάφη που το τελευταίο που θα σκέφτονται θα είναι να εμπλακούν σε αερομαχίες... Τα AWACS, EMB κλπ θα έχουν τον πρώτο λόγο και όλοι θα προσπαθούν να κάνουν βολές πυραύλων από απίστευτα μεγάλες αποστάσεις. Jammers, παρεμβολείς Radar, επικοινωνίες και άλλα ηελκτρονικά παραφερνάλια έχουν - πάντα κατά την ταπεινή μου γνώμη - μεγαλύτερη απόδοση στη μάχη από τις ικανότητες των χειριστών....

Δεν είναι τυχαίο - νομίζω - πως η "σπουδαία" αμερικανική πτητική μηχανή, έχει να κάνει αερομαχία 1 vs 1 από το Βιετνάμ...
 
Πέρα από όλα τα υπόλοιπα που αναφέρθηκαν ήδη, μην ξεχνάμε και τον ρόλο των σχετικών ταχυτήτων.

Όταν το μαχητικό που είναι από πίσω πετάει με 200-300 κόμβους και του ρίξεις κατάμουτρα ένα πύραυλο με 1500 κόμβους, η σχετική ταχύτητα είναι 1700 και πλέον κόμβοι. Αν η απόσταση μεταξύ τους είναι 2-3 μίλια, είναι πολύ εύκολο το μαχητικό να ελιχθεί και να αποφύγει τον πύραυλο, ο οποίος δεν θα προλάβει να στρίψει και να προλάβει την καμπύλη στροφής.

Αυτός είναι και ένας από τους λόγους που πρέπει να κυνηγάει ο πύραυλος το αεροπλάνο. Μικραίνει η σχετική ταχύτητα.

(και φυσικά όλα τα υπόλοιπα περί θέσης ραντάρ, θερμότητας κλπ.)

Να θυμίσω ότι οι αμερικανοί εμπλέχθηκαν σε αερομαχίες με αληθινά πυρά, την δεκαετία του 80 στον κόλπο της Σίδρας με τους Λίβυους. Τά F-14 του ναυτικού, κατέριψαν δύο Mig 23.
To 91 στον πρώτο πόλεμο του Ιράκ, πάνω από 30 Ιρακινά αεροπλάνα καταρρίφθηκαν από τους συμμάχους (σίγουρα και κάποια από τους αμερικάνους).
Στο πόλεμο στην Σερβία to 99, οι αμερικανοί ενεπλάκησαν και κατέριψαν τουλάχιστον 2 Mig 29 σε αερομαχία.
Επίσης υπάρχει και η φήμη περί εμπλοκής F-14 του αμερικανικού ναυτικού με ελληνικά F-1G, στα μέσα του '70, σε (άλλη μία) μανούρα μεταξύ Κύπρου και Κρήτης. Τελείως ανεπιβεβαίωτη φήμη, αλλά έντονη εδώ και χρόνια.
 
vassdel":1ow9ulwa said:
Πάντως, ουσία πλέον έχει η αεροπορικά υπεροχή και όχι η αερομαχία. Σε έναν τυχαίο πόλεμο (π.χ. μεταξύ Ελλάδας και κάποιας χώρας γειτονικής με 500+ μαχητικά), ο ουρανός του Αιγαίου θα γεμίσει αεροσκάφη που το τελευταίο που θα σκέφτονται θα είναι να εμπλακούν σε αερομαχίες... Τα AWACS, EMB κλπ θα έχουν τον πρώτο λόγο και όλοι θα προσπαθούν να κάνουν βολές πυραύλων από απίστευτα μεγάλες αποστάσεις. Jammers, παρεμβολείς Radar, επικοινωνίες και άλλα ηελκτρονικά παραφερνάλια έχουν - πάντα κατά την ταπεινή μου γνώμη - μεγαλύτερη απόδοση στη μάχη από τις ικανότητες των χειριστών....

Νομίζω πως θα συμβεί -σε γενικές γραμμές- ακριβώς το αντίθετο. Σε έναν χώρο σχετικά μικρό για τόσο μεγάλο αριθμό αεροσκαφών, που τα αντίπαλα αεροσκάφη θα διαχέονται και δεν θα είναι οι μεν απέναντι απο τους δε, ο φόβος για κατάριψη φιλίων αεροσκαφών θα φέρει τους αντιπάλους πιο κοντά. Σε πιο "αποστειρωμένα" περιβάλλοντα όπως π.χ. η RED FLAG, οι βολές εναντίων φιλίων είναι αρκετές,(εξαρτάται βεβαίως και απο το επίπιδο εκπαίδευσης) πόσο μάλλον σε πραγματική μάχη. Επιπλέον η ευστοχία των βλημάτων BVR μέχρι τώρα δεν ήταν η αναμενόμενη.Άλλωστε αν το μέλλον είναι στη BVR μάχη γιατί οι αμερικανοί (που έχουν μεγάλες δυνατότητες στο δικτυοκεντρικό περιβάλλον) να επενδύσουν στο F-22 που θεωρείται μακράν το κορυφαίο πέραν των άλλων και στην κλειστή αερομαχία;
 
Re: Supersonic - Sonic Boom

air_boy":2ct5i1jd said:
Τι είναι το SuperSonic ή Sonic Boom?
Supersonic σημαίνει υπερηχητικός και αναφέρεται σε ταχύτητες μεγαλύτερες του 1,4 Mach περίπου.
Από 0,8 έως 1,4 Mach που αρχίζει να εμφανίζεται υπερηχητική ροή σε κάποιο κομμάτι της ατράκτου ή των πτερύγων του αεροσκάφους,
έχουμε την διηχητική περιοχή. Και αντιστοίχως σε ταχύτητες μικρότερες του 0,8 Mach συναντάμε την υποηχητική περιοχή.

Sonic boom είναι ο χαρακτηριστικός ήχος (κρότος μάλλον!) που παράγεται όταν "σπάει το φράγμα του ήχου"! Και ονομάζεται "φράγμα", διότι η πίεση του αέρα είναι τόσο μεγάλη, που στις πρώτες προσπάθειες υπερηχητικής πτήσης φάνταζε σαν να ορθώνεται ένα τεράστιο τείχος (φράγμα;), που εμπόδιζε το αεροσκάφος να αυξήσει την ταχύτητά του και να περάσει στην υπερηχητική περιοχή!
 
xaris":27n5eqa5 said:
Νομίζω πως θα συμβεί -σε γενικές γραμμές- ακριβώς το αντίθετο. Σε έναν χώρο σχετικά μικρό για τόσο μεγάλο αριθμό αεροσκαφών, που τα αντίπαλα αεροσκάφη θα διαχέονται και δεν θα είναι οι μεν απέναντι απο τους δε, ο φόβος για κατάριψη φιλίων αεροσκαφών θα φέρει τους αντιπάλους πιο κοντά. Σε πιο "αποστειρωμένα" περιβάλλοντα όπως π.χ. η RED FLAG, οι βολές εναντίων φιλίων είναι αρκετές,(εξαρτάται βεβαίως και απο το επίπιδο εκπαίδευσης) πόσο μάλλον σε πραγματική μάχη. Επιπλέον η ευστοχία των βλημάτων BVR μέχρι τώρα δεν ήταν η αναμενόμενη.Άλλωστε αν το μέλλον είναι στη BVR μάχη γιατί οι αμερικανοί (που έχουν μεγάλες δυνατότητες στο δικτυοκεντρικό περιβάλλον) να επενδύσουν στο F-22 που θεωρείται μακράν το κορυφαίο πέραν των άλλων και στην κλειστή αερομαχία;
Όμως και το F-22, στις μελλοντικές αερομαχίες θα έχει ως πρωταρχικό στόχο την στοχοποίηση και προσβολή του αντιπάλου από μεγάλες αποστάσεις (BVR) και θα μπορεί να το επιτύχει εύκολα χάρη στις ικανότητες stealth που διαθέτει, το ισχυρό radar και τους υπερσύγχρονους πυραύλους
για BVR προσβολές.
Και που ξέρεις.... ίσως σε μια μελλοντική σύρραξη Ελλάδας-Τουρκίας η κάθε αεροπορία να προσπαθεί να καταρρίπτει τον αντίπαλο,
ήδη κατά την απογείωσή του ;)


Υ.Γ. Ο vassdel από το ποιόν του, μάλλον ξέρει περισσότερα από εμάς.... οπότε ας τον πιστέψουμε ;)
 
....και στα τελείως πεζοδρομιακά, ο αέρας κάποια στιγμή δεν προλαβαίνει να φύγει από μπροστά από το αεροπλάνο, με συνέπεια να πιέζεται συνέχεια και κάποια στιγμή να "σκάει"¨και να αλλάζει τρόπο διαφυγής από μπροστά (άν το αεροπλάνο έχει τον κατάλληλο σχεδιασμό και ισχύ).
 
Όταν ένα αεροσκάφος πετάει υπερηχητικά, δημιουργείται ο λεγόμενος "κώνος Mach", που ξεκινάει μπροστά από την μύτη του και επεκτείνεται προς τα πίσω. (προς το άπειρο αδιατάραχτο πεδίο θεωρητικά)
Διαμέσω αυτού του κώνου, ο υπερηχητικός αέρας που "βλέπει" το αεροσκάφος μπροστά του επιβραδύνεται και μεταβαίνει σε υποηχητική κατάσταση τριγύρω από την επιφάνεια του.
Μέσα στον κώνο έχουμε μια τρομερά βίαιη μετάβαση της πίεσης από την μία κατάσταση στην άλλη, με αποτέλεσμα οι υδρατμοί της ατμόσφαιρας να υγροποιούνται και να δημιουργούνται σταγονίδια (τα οποία και είναι αυτό το ορατό νέφος γύρω από το α/φος).
Όταν εσύ είσαι ένας παρατηρητής στο έδαφος και περναει ένα αεροπλάνο με υπερηχητική ταχύτητα από πάνω σου, την ώρα που θα μπείς μέσα στον κώνο Mach (με άλλα λόγια θα σε διαπεράσει το κρουστικό κύμα διαμέσω του οποίου και τα λοιπά που είπα) θα ακούσεις το λεγόμενο Sonic Boom.
 
Δεν θέλω να φύγω τελείως off topic, αλλά πιστεύω πως τα κριτήρια με τα οποία οι διάφορες Αεροπορίες επιλέγουν αεροσκάφη, περιλαμβάνουν και άλλα πράγματα εκτός από τις αυτές καθαυτές ικανότητες των αφων. over and out πάνω στο ακανθώδες αυτό ζητηματάκι
 
Παντα υπαρχει πληρωμα στο Α/Φ κατα την ρυμουλκηση ?, η υπαρχει περπτωση να ειναι και εντελως αδειο δλδ χωρις κανεναν στο cockpit ? (sorry για το προηγουμενο offtopic)
 
Top