Γενικές (αεροπορικές) απορίες !!!

Ελα ντε.. :p Αν άξιζε τον κόπο πάντως θα έστελνα αντιπρόσωπο :) Απλά το είπα γιατί νομίζα οτι και στα πολεμικά κάνουν τον ίδιο έλεγχο του οξυγόνου στις μάσκες τους και κάποιος θα πάτησε καταλάθως το mic.. Δεν το ήξερα οτι υπάρχει "σύσταση" για να γίνεται και στα πολιτικά αεροπλάνα (thanks redhell)
 
Mιάς και απ'ότι βλέπω το προηγούμενο θέμα έχει σχεδόν καλυφθεί,θέλω να κάνω μία ερώτηση για μια πολύ μεγάλη μου απορία....Ακούω συνεχώς να λένε (ΟΧΙ γνώστες του χώρου) οτι τα turboprop είναι ασφλέστερα απ'τα jet...και οτι είναι πιο σταθερά...Ισχύει κάτι τέτοιο ??? Ή απλά αυτά λέγονται για να καταπολεμήσει ο κόσμος το φόβο του για τα μικρότερα turboprop??
(Μου έχει δημιoυργηθεί η αίσθηση οτι τα turboprop είναι πιο σταθερά μιάς και πετούν με μικρότερες ταχύτητες άρα μπορούν να ελεγχθούν πιο εύκολα...Επίσης δεν έχουν τόσο λεπτές πτέρυγες όσο τα jet...Για θέματα ασφαλείας δεν νομίζω οτι έχουν κάποια διαφορά αφού είναι ασφαλέστατα όλα,απλά ίσως τα jet υστερούν σε περιπτώσεις bird-strike...) Θα χαρώ πολύ να με διορθώσουν (αν λέω μπαρούφες :banana: ) και να με διαφωτίσουν οι γνώστες του αντικειμένου...Ευχαριστώ....
 
γεια σε ολοθς σας ειμαι νεος στο forum και θα ηθελα να μου προτινετε μια καλη και αξιωπιστη σχολη υπερελαφρων δεν ξερω αν αυτο το θεμα εχει ξαναυπαρξει ....απλα ηθελα μια γρηγορη απαντηση : ;)
 
tasos-SMI":1wqjlh4z said:
......... οτι τα turboprop είναι ασφλέστερα απ'τα jet...και οτι είναι πιο σταθερά...Ισχύει κάτι τέτοιο ??? ....


Τα (commercial ή airliner-) jet είναι τα πιο ασφαλή από στατιστικής άποψης. Τα turboprop είναι λιγότερο ασφαλή ανά διανυθέν χλμ. αν και επιχειρούν σε πιο δύσκολα περιβάλλοντα (περισσοτεροι "κύκλοι" και χαμηλότερα ύψη).

Το μεγάλο προσόν των turboprop είναι η καλύτερη απόδοση σε χαμηλά-μεσαία ύψη πτήσεως.

Μην ξεχνάμε ότι για τα χαμηλά ύψη και ο κλασικός εμβολοφόρος κινητήρας είναι ακόμα πιο οικονομικός στη κατανάλωση καυσίμου αλλά έχει μεγάλο κόστος συντήρησης, πολυπλοκότητα κλπ.

Πρακτικά:

παράμετρος ύψος λειτουργίας (ή ταχύτητα): εμβολοφόρος> turboprop > turbofan > scramjet
παράμετρος κατανάλωση (TSFC): εμβολοφόρος> turboprop> turbofan> scramjet
παράμετρος πολυπλοκότητα: scramjet> turbofan> turboprop> εμβολοφόρος
 
Παιδιά καλημέρα.
Εγώ θα ήθελα να ρωτήσω το εξής: Πριν τις γιορτές πετούσα από Αθήνα προς Μυτιλήνη με aegean το μεσημέρι. Φεύγουμε από Αθήνα, φτάνουμε πάνω απο την Μυτιλήνη, είχε πάρα πολύ δυνατό νοτιά και έτσι αναγκάστηκε να το γυρίσει πίσω Αθήνα. Περιμένουμε έως την βραδυνή πτήση. Πραγματικά μας φωνάζουν, μπαίνουμε στο αεροπλάνο, φτάνουμε έως την Μυτιλήνη..... και ξανά πίσω, λόγω καταιγίδας!!! Τελικά γυρίσαμε την επόμενη ημέρα το πρωί. Όμως όλες οι πτήσεις της Ολυμπιακής και Athens έγιναν κανονικά και το αεροσκάφος κατέβηκε στην Μυτιλήνη. Φαντάζομαι ότι εξαρτάται και από τον τύπο του αεροσκάφους, αλλά εφόσον γνωρίζουν τον καιρό που έχει στον προορισμό, γιατί ξεκινούν το αεροπλάνο από Αθήνα και απλά δεν ακυρώνουν την πτήση??? Δεν είναι τεράστιο το κόστος αυτό για την εταιρία?
Επίσης παρατηρώ ότι αυτό το γεγονός, δηλ να κατεβαίνει η Ολυμπιακή και να έρχεται η aegean επάνω από την πόλη και να γυρίζει πίσω, έχει γίνει αρκετές φορές τις τελευταίες εβδομάδες...
 
tasos-SMI":b6qotvh1 said:
.................τα turboprop είναι ασφλέστερα απ'τα jet...και οτι είναι πιο σταθερά...Ισχύει κάτι τέτοιο ??? ........................................(Μου έχει δημιoυργηθεί η αίσθηση οτι τα turboprop είναι πιο σταθερά μιάς και πετούν με μικρότερες ταχύτητες άρα μπορούν να ελεγχθούν πιο εύκολα.................,απλά ίσως τα jet υστερούν σε περιπτώσεις bird-strike......................


Φίλε Τάσο, πρώτα απ'όλα, δεν καταλαβαίνω την έννοια του όρου "σταθερά". Τί πάει να πεί "σταθερά"? Όλα τα επιβατηγά αεροπλάνα, είναι φτιαγμένα να είναι σταθερά. Ασταθή (από θέμα σχεδιασμού), είναι μόνο τα μαχητικά. Τα επιβατηγά είναι σχεδιασμένα για "σταθερότητα" στο εύρος των ταχυτήτων που πετάνε. Με βάση αυτό, το καθε αεροπλάνο (τζέτ ή τουρμποπρόπ), είναι σταθερό στα "κυβικά" του το καθένα.

Ένα αεροπλάνο δεν ελέγχεται καλύτερα αν πετάει πιό αργά.Σε πολλές περιπτώσεις, ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Απάντησε στην παρακάτω ερώτηση μόνος σου: Πότε είναι πιό εύκολο να πέσει ένα ποδήλατο, όταν πάει αργά ή όταν πάει γρήγορα? Κάτι παρόμοιο ισχύει και με τα αεροπλάνα.

Ανέκδοτο-πραγματικό. Πρίν πολλές δεκαετίες, ο νεαρός (τότε) Ίκαρος, πάει στο χωριό του για Πάσχα. Ένας από τους σοφότερους γέροντες του χωριού, τον συμβουλεύει στο καφενείο: "Παιδί μου, σου εύχομαι καλή σταδιοδρομία. Να είσαι πάντα προσεκτικός και μην ξεχνάς, να πετάς πάντα αργά και χαμηλά" !!!!! Δηλαδή, ότι χειρότερο.

Το bird strike, προφανώς, κάνει μεγαλύτερη ζημιά σε μεγάλες ταχύτητες. Μην ξεχνάς όμως ότι το τζέτ, περνάει το 90% της ζωής του σε ύψη που δεν υπάρχουν πουλιά. Το τουρμποπρόπ, περνάει το 60% της ζωής του σε τέτοια ύψη.
 
Κάνοντας πιο συγκεκριμένη την ερώτηση του Τάσου θα ήθελα να μου πείτε οι γνώστες το εξής:
Στην περίπτωση αναταράξεων είτε στο τελικό ύψος πτήσης είτε πχ κατά την προσέγγιση, σε πια περίπτωση τις αντιλαμβάνεται πιο έντονα ο οργανισμός μας? Αν είμαστε με jet ή με turboprop? Αν είμαστε με μεγάλο jet (A320) ή με μικρό (avro)? Αν δηλαδή στην προσέγγιση έχει έντονο αέρα και gust, μεγαλύτερη δυσφορία θα νιώσω με το DASH ή με το Avro?
 
Όσο πιο μεγάλο το αεροπλάνο τόσο λιγότερο θα νιώσεις τις ίδιες αναταράξεις σε σχέσει με ένα μικρότερο. Η μάζα παίζει πρωταρχικό ρόλο.Αν έχεις επιλογή κλείσε θέση κοντά στα φτερά και μπροστά. Στην ουρά πάντα νιώθεις το "ξύλο" περισσότερο.

Όσον αφορά τη σύγκριση jet με turboprop και τα δύο έχουν τον ίδιο βαθμό ασφάλειας αλλά με πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε κάποιους τομείς ανάλογα με το operation που κάνουν.

Το παράδειγμα με το ποδήλατο παραπάνω δεν το κατάλαβα...
 
gonso":15vis18u said:
tasos-SMI":15vis18u said:
.................τα turboprop είναι ασφλέστερα απ'τα jet...και οτι είναι πιο σταθερά...Ισχύει κάτι τέτοιο ??? ........................................(Μου έχει δημιoυργηθεί η αίσθηση οτι τα turboprop είναι πιο σταθερά μιάς και πετούν με μικρότερες ταχύτητες άρα μπορούν να ελεγχθούν πιο εύκολα.................,απλά ίσως τα jet υστερούν σε περιπτώσεις bird-strike......................

Φίλε Τάσο, πρώτα απ'όλα, δεν καταλαβαίνω την έννοια του όρου "σταθερά". Τί πάει να πεί "σταθερά"? Όλα τα επιβατηγά αεροπλάνα, είναι φτιαγμένα να είναι σταθερά. Ασταθή (από θέμα σχεδιασμού), είναι μόνο τα μαχητικά. Τα επιβατηγά είναι σχεδιασμένα για "σταθερότητα" στο εύρος των ταχυτήτων που πετάνε. Με βάση αυτό, το καθε αεροπλάνο (τζέτ ή τουρμποπρόπ), είναι σταθερό στα "κυβικά" του το καθένα.

Ένα αεροπλάνο δεν ελέγχεται καλύτερα αν πετάει πιό αργά.Σε πολλές περιπτώσεις, ισχύει ακριβώς το αντίθετο. Απάντησε στην παρακάτω ερώτηση μόνος σου: Πότε είναι πιό εύκολο να πέσει ένα ποδήλατο, όταν πάει αργά ή όταν πάει γρήγορα? Κάτι παρόμοιο ισχύει και με τα αεροπλάνα.

Ανέκδοτο-πραγματικό. Πρίν πολλές δεκαετίες, ο νεαρός (τότε) Ίκαρος, πάει στο χωριό του για Πάσχα. Ένας από τους σοφότερους γέροντες του χωριού, τον συμβουλεύει στο καφενείο: "Παιδί μου, σου εύχομαι καλή σταδιοδρομία. Να είσαι πάντα προσεκτικός και μην ξεχνάς, να πετάς πάντα αργά και χαμηλά" !!!!! Δηλαδή, ότι χειρότερο.

Το bird strike, προφανώς, κάνει μεγαλύτερη ζημιά σε μεγάλες ταχύτητες. Μην ξεχνάς όμως ότι το τζέτ, περνάει το 90% της ζωής του σε ύψη που δεν υπάρχουν πουλιά. Το τουρμποπρόπ, περνάει το 60% της ζωής του σε τέτοια ύψη.

Κατ'αρχήν,ούτε εγώ καταλαβαίνω την έννοια τού όρου "σταθερά" όπως την αναφέρει ο Τάσος,υποθέτω όμως οτι θά εννοή "πιό ευσταθή" (μέ βάση την διάκριση τής ισορροπίας σέ ευσταθή,ασταθή και αδιάφορη,όπως μαθαίναμε "εις τήν Φυσικήν εν τώ σχολείω").Αλλά τότε όμως και τά μαχητικά δέν είναι "ευσταθή";δηλαδή άν ο πιλότος ενός μονοθέσιου μαχητικού σηκώση το πόδι του να το ξύση,θά μεταβληθή το CG τού αεροπλάνου,οπότε θά....κατρακυλήση από τους ουρανούς;Φαντάζομαι οτι κάθε αεροπλάνο,εφ'όσον πετά στό σωστό flight enveloppe καί έχει φορτωθεί μέ τόν σωστό τρόπο ώστε το CG του να παραμένη πάντα στά όρια που έχει ορίσει ο κατασκευαστής του,θά είναι "σταθερό".Ακόμα και τό ελικόπτερο,που θεωρείται "ασταθές" επειδή δέν "ακουμπάει" στόν αέρα μέσω τών πτερύγων του αλλά "κρέμεται" από τήν έλικά του (που αυτή είναι που "ακουμπάει" στόν αέρα),άν είναι σωστά φορτωμένο και πετάει μέσα στά όρια που έχει ορίσει ο κατασκευαστής του,πάλι θά έχη "ευστάθεια".

Τό παράδειγμα με το ποδήλατο είναι εν μέρει σωστό,γιατί η στήριξη τού αεροπλάνου εν πτήσει έξαρτάται από άλλους παράγοντες από αυτούς ενός ποδηλάτου.

Ο δέ σοφός γέρων είχε δύο ελαττώματα:πρώτον δέν ήταν πιλότος και δεύτερον ήταν γέρων σέ χωριό πρίν από πολλά χρόνια-που σημαίνει οτι ερμήνευε τά πάντα μέ τούς όρους τής φύσης που ήξερε:όσο πιό χαμηλά βρίσκεσαι,τόσο λιγώτερο κινδυνεύεις να πέσης στό έδαφος καί να τσακιστής καί όσο πιό αργά μετακινείσαι,τόσο πιό εύκολο είναι να σταματήσης.

(Τώρα βέβαια,ο original Ικαρος πετούσε πολύ ψηλά (πάνω από το flight enveloppe που είχε καθορίσει ο "αεροναυπηγός" πατήρ του) καί έλιωσε το κερί που κρατούσε τά φτερά κολλημένα στην πλάτη του,οπότε πλέον έχασε την ευστάθειά του και έκανε ditching στό πέλαγος,μέ τά γνωστά αποτελέσματα.....)
 
Yπάρχουν πολλοί τρόποι να εξηγήσεις το ίδιο πράγμα. Βασική παράμετρος του ΠΩΣ θα εξηγήσεις κάτι, είναι ο δέκτης. Πρέπει δηλαδή αυτό που λέμε να γίνεται αντιληπτό σε αυτόν που ρωτάει (αν φυσικά επιθυμούμε να καταλάβει και όχι να μιλάμε σαν τον Παπαδόπουλο στην σειρά που μίλαγε για το...αζιμούθιο).

Όταν λέω ότι τα μαχητικά δεν είναι "σταθερά", προφανώς μιλάω για στατική σταθερότητα και όχι για δυναμική, και πάντα σε σχέση με τα επιβατηγά. Σε αυτό το σημείο, ο φίλος που έκανε την ερώτηση, έχει πάρει των οματιών του!

Το ποδήλατο είναι ένα γυροσκόπιο. Όσο πιό γρήγορα γυρίζουν οι τροχοί, τόσο πιό σταθερό είναι. Το αεροπλάνο (για άλλους βέβαια λόγους), έχει ανάλογη συμπεριφορά. Όσο πιό αργά πάει, τόσο πιό ασταθές γίνεται. Και το ένα, και το άλλο, μόλις σταματάνε....πέφτουν. Εδώ τελειώνει η σύγκριση.
 
Top