Σαντορίνη με τους νέους παίχτες.

airzena

First-Class-Member
Εγγραφή
21/03/2012
Μηνύματα
954
Likes
28
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
TGZ
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
UGTB
Χρόνια είχα να πάω Σαντορίνη και είχα ξεχάσει πόσο Μοναδικά είναι εκεί.
Δικαίως είναι ένας από τους must seen προορισμούς της χώρας. Ευτυχώς και οι τουριστικές μας παροχές και υπηρεσίες είναι αναλόγου επιπέδου, εκτός βεβαίως του αεροδρομίου (θα αναφερθώ αργότερα).

Με την ευκαιρία της εισόδου των νέων παιχτών στο δρομολόγιο Αθήνα – Σαντορίνη και με τιμές εισιτηρίων €34 από Αθήνα και €32 από Σαντορίνη ήταν ευκαιρία μοναδική.
Επίσης για μένα ήταν ευκαιρία και να ταξιδεύσω με Β717-200 της Volotea, γιατί όταν τα πετούσε η συγχωρεμένη η πΟΑ, τα πετούσε από Θεσσαλονίκη και δεν είχα την ευκαιρία να πετάξω με τον συγκεκριμένο τύπο α/φ.
Έτσι λοιπόν αρχίζω το ταξίδι με την Volotea με 4 πτήσεις την εβδομάδα (Δ,Τε,Πα,Κ) μέχρι τις 2 Οκτωβρίου. Δύο μέρες έχει πρωινές αναχωρήσεις και 2 βραδινές.
Η αγορά του εισιτηρίου έγινε από την ιστοσελίδα τους που αμέσως καταλαβαίνεις ότι η εταιρεία είναι loco, αρχίζουν να προσπαθούν να σου πουλήσουν SuperVolotea, αν δεν πληρώσεις με Visa debit σε χρεώνουν €2,86, προσπαθούν να σου πουλήσουν ασφαλιστική κάλυψη, βαλίτσα, κράτηση θέσης…. Μέχρι να πληρώσεις για το εισιτήριο έχεις περάσει από πάμπολλα διαδικτυακά παράθυρα. Παρεμπιπτόντως για να διαλέξεις θέση δεν μπορείς να το κάνεις εάν δεν πληρώσεις, και 24 ώρες πριν την πτήση τα ίδια. Πρέπει να πληρώσεις.
Επίσης ΠΡΟΣΟΧΗ πρέπει να εκτυπώσεις την κάρτα επιβίβασης, άλλως σε χρεώνουν €20 στο αεροδρόμιο.
Φτάνει η ημέρα αναχώρησης, είχα διαλέξει βραδινή πτήση μετά την δουλειά.
Το α/φ ερχότανε από Βενετία για να μας πάει Σαντορίνη.
Οι συνεπιβάτες ήταν στην πλειοψηφία τους Ισπανοί, 2 Αργεντινοί και κάποιοι ελάχιστοι Έλληνες. Τώρα γιατί ένας Ισπανός να πάει Σαντορίνη μέσω Βενετίας;;;;; :thx: … η αλήθεια είναι ότι ήταν αρκετά νεαρά άτομα οπότε το κόστος εισιτηρίου είναι σημαντικό κριτήριο.
‘Όπως καταλαβαίνετε η επιβίβαση έγινε με λεωφορείο – σιγά μην πληρώσουν για φυσούνα.
Αν και νομίζω η εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης τους υπερχρεώνει γιατί έβαλε 2 λεωφορεία (για περίπου 60 άτομα) ενώ θα μπορούσε να γίνει η επιβίβαση με 1. Το 2ο λεωφορείο ήλθε μόνο με 6-7 άτομα. Η πτήση ήταν ούτε 60% γεμάτη. Επιβιβαζόμαστε στο α/φ.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24522

Η καμπίνα φαινόταν ευχάριστη, αλλά ότι λάμπει δεν είναι χρυσός.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24524

Μου είχαν διαλέξει την θέση 23F δίπλα από τον κινητήρα, δεν ήμουν ενθουσιασμένος γιατί ούτε θα έβλεπα (βράδυ ήταν τι να δεις :D ) αλλά θα υπήρχε θόρυβος.
Ευτυχώς με το που κλείνουν οι πόρτες ρωτάω την αεροσυνοδό εάν μπορώ να αλλάξω θέση και η απάντηση ήταν μπορώ εκτός από τις θέσεις στις εξόδους κινδύνου που είναι μόνο για επιβάτες που είχαν πληρώσει.
Αλλάζω λοιπόν στην 17Α (15/16 exit rows) και διαπιστώνω ότι το διάκενο μεταξύ θέσεων είναι άβολο, τα γόνατα μου γρατσουνίστηκαν μέχρι το τέλος της 1 ώρας πτήσης.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24523

Με το που στρογγυλοκάθισα, μας ανακοινώνουν ότι θα είχαμε 45 λεπτά καθυστέρηση λόγω κίνησης στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης. Έτσι θα έχανα το τελευταίο λεωφορείο για τη Θήρα ή Φυρά στις 23:00 και θα πλήρωνα ταξί €13.
Σε αυτά τα 45 λεπτά μην ελπίζετε ότι θα σας σερβίρουν ούτε νερό. Γενικά μην περιμένετε εξυπηρέτηση, μόνο σας μεταφέρουν.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24525

Γίνεται η φυσική παρουσίαση των σωστικών και αναχωρούμε. Το α/φ αρκετά θορυβώδες και καταλαβαίνεις την παλιά τεχνολογία του. Είναι παρωχημένο, θυμήθηκα όταν κάποτε είχα μπει σε Β707-320 της πΟΑ σε δρομολόγιο εσωτερικού και είχα απορήσει πως μπορούσαν κάποτε να πετούν τόσες ώρες σε θορυβώδες περιβάλλον μέχρι Αμερική και να το θεωρούν πολυτέλεια. Οι καιροί αλλάζουν. :great:

Φτάσαμε Σαντορίνη όπου ήταν δύσκολο να βρεις ταξί, όλα τρέχανε να εξυπηρετήσουν τους αφιχθέντες τουρίστες. Έμπαινες σε όποιο ταξί έφτανε και επιβιβαζόσουν με άλλους τουρίστες που πήγαιναν στην ίδια κατεύθυνση. Στο ταξί έμαθα ότι η πτήση της Volotea πριν 2 ημέρες που ήταν πρωινή έφτασε με 3 ώρες καθυστέρηση. Πάλι καλά που είχα μόνο 45 λεπτά καθυστέρηση.

Μετά από εκπληκτικές διακοπές στην Σαντορίνη έφτασε η ημέρας επιστροφής.

Φτάνοντας στο αεροδρόμιο μεσημεράκι, αντιλαμβάνεσαι την εγκατάλειψη του αεροδρομίου. Από άσπρο κτήριο έχει γίνει όλο μπαλώματα, και ο πύργος ελέγχου όλο σκουριά.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24510

Άντε να το πάρουν οι Γερμανοί, γιατί οι κρατικοδίαιτοι δικοί μας είναι ανίκανοι να έχουν ευπαρουσίαστο αεροδρόμιο σε ένα από τους καλύτερους Τουριστικούς μας προορισμούς. Ποιο λυπηρό είναι η κατάσταση που επικρατεί στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων του αεροδρομίου με τα σκουπίδια.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24511

Το ίδιο απεριποίητο - γεμάτο άχρηστα αντικείμενα ήταν και το περιβάλλον δίπλα από την είσοδο αναχωρήσεων.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24512

Συμφωνώ ότι και οι τουρίστες δεν συμβάλουν στην καθαριότητα του χώρου. Στον 1ο όροφο υπάρχει αίθουσα αναμονής με βεράντα και κιλικίο. Μετά από μία πτήση προς Ρώμη και άλλη μία για Λονδίνο η κατάσταση ήταν απελπιστική. Ευτυχώς βγήκε ο υπάλληλος του κιλικίου και μάζευε τα παρατημένα σκουπίδια από τα τραπέζια (υπήρχαν κάδοι σκουπιδιών αλλά σιγά μην τα μαζέψουν μόνοι τους) και τακτοποιούσε τις καρέκλες που ήταν διασκορπισμένες.

Σε λίγο ….. η επιστροφή…… συμπέρασμα για την Volotea εάν μπορείτε απόφυγε την. Εάν πας Ιταλία τότε δεν υπάρχουν εναλλακτικές, κάνε υπομονή και φτάσε στον προορισμό σου. Μην περιμένεις να ευχαριστηθείς στην διαδρομή.
 
Στην επιστροφή είχα διαλέξει την Ελληνιρωσσική εταιρεία Ellinair.
Ήθελα να δω τις Πόντιες αεροσυνοδούς αλλά απογοητεύθηκα γιατί ήταν Ελληνίδες και μιλούσαν άπταιστα Ελληνικά και όχι Ποντιακά.
Με Avro RJ85 είχα πετάξει και με την Α3 και με την Albanian οπότε δεν υπήρχε ενδιαφέρον, ήθελα όμως να δοκιμάσω την νέα εταιρεία.
Η αγορά εισιτηρίου έγινε από την ιστοσελίδα τους και ήταν ευκολότατη διαδικασία χωρίς επιπλέον χρεώσεις και με μεταφορά βαλίτσας (αν και δεν με αφορούσε).
Αναφέρουν ότι μπορείς μέσω της ιστοσελίδας τους να επιλέξεις θέση, εγώ δεν τα κατάφερα – δεν με πολυενδιέφερε.
Στο αεροδρόμιο έλαβα την κάρτα επιβίβασης και μου έδωσαν θέση στις 3 τελευταίες σειρές όπου τα καθίσματα είναι από 2 στην κάθε σειρά. Απεχθάνομαι τα καθίσματα να 3αδα.
Η εξυπηρέτηση εδάφους άψογη, αν και στο αεροδρόμιο επικρατούσε το πανδαιμόνιο. Με έκπληξη διαπίστωσα ότι οι επιβάτες διατηρούσαν την απόσταση και στέκονταν πίσω από την κίτρινη λωρίδα από τα γκισέ.
Η Ellinair πετά την θερινή περίοδο μέχρι 6 ημέρες την εβδομάδα το δρομολόγιο.
Περιμέναμε λοιπόν στο αεροδρόμιο να αφιχθεί το α/φ από την Θεσσαλονίκη.
Έφτασε το α/φ στην ώρα του

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24454

Η επιβίβαση έγινε με λεωφορεία και εδώ μου έκανε εντύπωση ότι χρησιμοποίησαν ένα λεωφορείο να επιβιβάσουν ένα ασυνόδευτο παιδί και δεύτερο λεωφορείο για τους επιβάτες.
Καλά !.!. :oops: !.! οι εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης χρεώνουν ανά δρομολόγιο και χρησιμοποιούν πληθώρα λεωφορείων;
Η πτήση ήταν ασφυκτικά γεμάτη και οι επιβάτες όλοι τουρίστες εξ Ασίας.
Έλληνα εγώ δεν είδα μεταξύ των επιβατών αλλά ούτε και Ρώσσο.
Με το που επιβιβαζόμαστε στο α/φ εκπλήσσομαι η αεροσυνοδός ήταν Ελληνίδα.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24505

Που είναι αυτές οι Πόντιες που βλέπουμε στις φωτογραφίες,,, με το Καλλλλημέρα σσσσας.
Η αίσθηση της καμπίνας ευχάριστη.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24506

Με τα που κάθομαι στην θέση διαπιστώνω ότι το διάκενο ήταν αξιοπρεπέστατο απευθυνόμενο για ανθρώπους και όχι για νάνους.
Δυστυχώς οι Ισπανικές εταιρείες συμπεριλαμβανομένης και της Iberia απευθύνονται σε νάνους.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24507

Επίσης διαπιστώνω ότι εν αντιθέσει με την Volotea που δεν είχε περιοδικό, εδώ υπήρχε ο Anemos και δωρεάν χάρτης της Θεσσαλονίκης.
Ένα ευπαρουσίαστο περιοδικό 212 σελίδων στα Ελληνικά και Ρωσσικά, υπήρχε περίληψη των άρθρων στα Αγγλικά στο τέλος του περιοδικού. Στο περιοδικό γινόταν εκτενής παρουσίαση των Ελληνικών (μάλλον συνεργαζόμενων) ξενοδοχείων και άρθρα για πόλεις της Μακεδονίας.
Εκεί ανάγνωσα ότι στην Καβάλα μπορούμε να δούμε το σπίτι του Μοχάμεντ Αλί ιδρυτή της τελευταίας Αιγυπτιακής Δυναστείας και ότι στην Λυδία θα δούμε την πρώτη χριστιανική εκκλησία της Ευρώπης.
Με το που επιβιβαστήκαμε άρχισε η εξυπηρέτηση με την διανομή της καραμελίτσας.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24509

Με το που έκλεισαν οι θύρες άρχισε η φυσική παρουσίαση των σωστικών και ύστερα έγινε ο έλεγχος των επιβατών εάν έχουν δέσει τις ζώνες τους. Έγινε ενημέρωση των επιβατών που κάθονταν στις σειρές με τις εξόδους κινδύνου. Τέλος η επιμελητής πτήσης και αυτή έκανε 2ο έλεγχο επιβατών.

Μπράβο τους γιατί έχω παρατηρήσει ότι άλλες μεγάλες Ελληνικές εταιρείες έχουν ατονήσει τον έλεγχο άσε που στις σειρές με τις εξόδους κινδύνου έχω δει να κάθονται κάτι γέροι – άντε αυτοί να ανοίξουν τις εξόδους κινδύνου ή να γνωρίζουν Αγγλικά να συνεννοηθούν με τους τουρίστες.
Το έχω αναφέρει στην Skytrax αλλά έχουν αφαιρεθεί τα σχόλια από τις αναφορές στις συγκεκριμένες εταιρείες με την δικαιολογία ότι παρουσιάζουν ΜΟΝΟΝ την εξυπηρέτηση των αεροπορικών εταιρειών. Είναι που δεν έχουν τα μέσα. !.!.!. :rant:

Μετά την απογείωση άρχισε η εξυπηρέτηση των επιβατών με παροχή χυμών και μπισκοτάκια.

https://www.airliners.gr/gallery/display ... ?pid=24508

Φτάσαμε στην ώρα μας στην Αθήνα και οι εντυπώσεις για την εταιρεία <ΑΡΙΣΤΟΙ> είναι άψογοι και ελπίζω να τα καταφέρουν να εδραιωθούν στην εσωτερική αγορά.
Γιατί το Ελληνικό κοινό δεν τους γνωρίζουν, όταν ανέβασα φωτογραφίες τους στο φατσοβιβλίο οι φίλοι μου με ρώταγαν που τους βρήκα.
Ευχάριστο είναι ότι και στο Skytrax υπάρχουν 2 άψογες κριτικές αλλά δεν βρίσκω κριτική για τα δρομολόγιά τους προς Ρωσσία.
Από ότι έχω δει τα πληρώματα των Β737 δεν φορούν κόκκινα αλλά μπλε, μήπως είναι πληρώματα των εταιρειών που ενοικιάζουν τα α/φ. ;.;.

Εύχομαι τα καλύτερα στην Ellinair. Μπράβο τους.
 
airzena":1uhan315 said:
‘Όπως καταλαβαίνετε η επιβίβαση έγινε με λεωφορείο – σιγά μην πληρώσουν για φυσούνα.
Αν και νομίζω η εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης τους υπερχρεώνει γιατί έβαλε 2 λεωφορεία (για περίπου 60 άτομα) ενώ θα μπορούσε να γίνει η επιβίβαση με 1. Το 2ο λεωφορείο ήλθε μόνο με 6-7 άτομα. Η πτήση ήταν ούτε 60% γεμάτη. Επιβιβαζόμαστε στο α/φ.
Ποια stands χρησιμοποιεί στο "Ελευθέριος Βενιζέλος" η Volotea;

airzena":1uhan315 said:
Φτάνοντας στο αεροδρόμιο μεσημεράκι, αντιλαμβάνεσαι την εγκατάλειψη του αεροδρομίου. Από άσπρο κτήριο έχει γίνει όλο μπαλώματα, και ο πύργος ελέγχου όλο σκουριά.
Άντε να το πάρουν οι Γερμανοί, γιατί οι κρατικοδίαιτοι δικοί μας είναι ανίκανοι να έχουν ευπαρουσίαστο αεροδρόμιο σε ένα από τους καλύτερους Τουριστικούς μας προορισμούς. Ποιο λυπηρό είναι η κατάσταση που επικρατεί στους χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων του αεροδρομίου με τα σκουπίδια.
Το ίδιο απεριποίητο - γεμάτο άχρηστα αντικείμενα ήταν και το περιβάλλον δίπλα από την είσοδο αναχωρήσεων.
Συμφωνώ ότι και οι τουρίστες δεν συμβάλουν στην καθαριότητα του χώρου. Στον 1ο όροφο υπάρχει αίθουσα αναμονής με βεράντα και κιλικίο. Μετά από μία πτήση προς Ρώμη και άλλη μία για Λονδίνο η κατάσταση ήταν απελπιστική. Ευτυχώς βγήκε ο υπάλληλος του κιλικίου και μάζευε τα παρατημένα σκουπίδια από τα τραπέζια (υπήρχαν κάδοι σκουπιδιών αλλά σιγά μην τα μαζέψουν μόνοι τους) και τακτοποιούσε τις καρέκλες που ήταν διασκορπισμένες.
Χάλια... ακόμα και το αεροδρόμιο του Ελληνικού που είναι 14 χρόνια κλειστό δεν παρουσιάζει τέτοια εικόνα...

airzena":1uhan315 said:
[...]
Με τα που κάθομαι στην θέση διαπιστώνω ότι το διάκενο ήταν αξιοπρεπέστατο απευθυνόμενο για ανθρώπους και όχι για νάνους.
Δυστυχώς οι Ισπανικές εταιρείες συμπεριλαμβανομένης και της Iberia απευθύνονται σε νάνους.
Μπράβο τους γιατί έχω παρατηρήσει ότι άλλες μεγάλες Ελληνικές εταιρείες έχουν ατονήσει τον έλεγχο άσε που στις σειρές με τις εξόδους κινδύνου έχω δει να κάθονται κάτι γέροι – άντε αυτοί να ανοίξουν τις εξόδους κινδύνου ή να γνωρίζουν Αγγλικά να συνεννοηθούν με τους τουρίστες.
Φτάσαμε στην ώρα μας στην Αθήνα και οι εντυπώσεις για την εταιρεία <ΑΡΙΣΤΟΙ> είναι άψογοι και ελπίζω να τα καταφέρουν να εδραιωθούν στην εσωτερική αγορά.
Είναι θετικό που βλέπουμε Ελληνικές εταιρείες να προσφέρουν ένα αξιοπρεπές προϊόν στους επιβάτες. Εκτός από την Aegean, που εδώ και 6 χρόνια μονοπωλεί το βραβείο καλύτερης περιφερειακής στην Skytrax, μην ξεχνάμε τις προηγούμενες 4 βραβεύσεις της από την ERA. Φέτος η ERA βράβευσε και την Sky Express (2η θέση). Για την Astra Airlines ακούω πολύ θετικά σχόλια, και τώρα και για την Ellinair.

Οι αερομεταφορές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τον τουρισμό, που αποτελεί την μοναδική ελπίδα να ανακάμψει κάποτε η Ελλάδα. Τέτοιες προσπάθειες πρέπει να ενισχύονται με κάθε τρόπο. Να μην έχουν κάποιες καλές εταιρείες την τύχη των Hellas Jet, Athens Airways κ.τ.λ. που, ενώ ξεκίνησαν καλά, δεν ορθοπόδησαν.

Στον αντίποδα βεβαίως υπάρχουν και κάποιοι τυχάρπαστοι (βλ. Princess, Holiday Express, Hellenic Air, Skygreece) που μάλλον δυσφήμιση αποτέλεσαν για τις Ελληνικές αερομεταφορές.
 
Με ποιο ακριβως RJ85 της Αιγαίου ειχες πετάξει; :doubt:

Οσο για το δεύτερο λεοφωρειο για 60 ατομα, ισως το έστειλαν για να μην κρατάνε εσάς τους 54 που ήρθαν στην ωρα τους μεσα στο λεοφωρειο να περιμένετε τους 6-7 που άργησαν. :idea:

Panos81c, η Volotea παντα αραζει στη βόρεια πίστα, εκει που σταθμεύουν και τα dash.

Το αεροδρομιο της Σαντορίνης, ναι, ειναι κοτετσι, και σε καμμια περιπτωση δεν αρμόζει σε εναν απο τους δέκα πιο δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς του κόσμου. Να δουμε τι θα γινει (αν γινει) με την ιδιωτικοποίηση...
 
Το RJ85 της Αιγαίου ήταν το SX-DVC που τώρα πετά με την Mahan Air. :D Το δρομολόγιο ήταν Αθήνα – Μύκονο.
Της Albanian Airlines ήταν το ΖΑ-ΜΑL.
Της Ellinair ήταν το SX-EMS.

Έχουν κάποιο νόημα ; Η εμπειρία του τύπου α/φ κάνει την διαφορά. :great:
Αν πέταξες με το 3ο της γραμμής παραγωγής ή το 23ο ποιο το νόημα ;
Δόξα τω Θεώ με 51 τύπους α/φ έχω πετάξει. Για 6 τύπους σκάω που δεν έχω πετάξει ακόμη Do328, (Θυμάστε τα Do228 της συγχωρεμένη πΟΑ με κουρτίνα στο πιλοτήριο και χωρίς αεροσυνοδούς;) Saab340, An148, SS100, CS100, B747-800.
 
Χμμμμ ελα που ηταν RJ100, η Αιγαιου δεν ειχε ποτε 85αρια.
 
...και για να ακριβολογούμε το ZA-MAL ήταν BAe 146-200 και όχι RJ85. Παρόμοιο μεν, αλλά όχι ίδιος τύπος.
 
πέταξα με volotea του αγίου πνεύματος από Σαντορίνη για Αθήνα με 3,5 ευρώ! :banana:

Η πτήση ήταν φούλ, και οι εντυπώσεις αρκετά καλές (με τέτοια τιμή τι παράπονο μπορώ να έχω)

επειδή πέταξα μαζί τους 2 φορές Αθήνα-Βενετία (9.99€) και μία φορά Βενετία - Μύκονο (9.99€) οι εντυπώσεις ήταν αρκετά καλές. Ο θόρυβος αρκετά ενοχλητικός για εμένα. Το περιοδικό μου έλλειψε ομολογώ. Επίσης οι πτήσεις Αθήνα-Βενετία δεν είχαν καλές πληρότητες ούτε τον απρίλιο ούτε τον ιούνιο που πέταξα. Η πτήση για μύκονο γεμάτη. Σε μία περίπτωση που είχαμε 20-30 λεπτά καθυστέρηση από αθήνα έβγαλαν και μας πρόσφεραν νεράκι! (χλιδές).
 
Με το σκεπτικό σας,…. πρέπει να υπολογίζω τα ATR-42 / ATR-72 για δύο τύπους και τα MD-82 / MD-83 δύο τύπους καθώς και τα -100 με -200 δύο διαφορετικούς τύπους;
Ε…. τότε οι τύποι των α/φ που έχω πετάξει είναι 65.
Ελπίζω να μην φτάσουμε σε ακρότητες το 767-300 να είναι διαφορετικό με το 767-336 καθώς και το DC-10-30 διαφορετικό από το DC-10-40.
Ανέφερα τα Do328 από το Do228 γιατί φαντάζομαι το Do328 με πόρτα στο πιλοτήριο από το Do228 που είναι ποιο παρεϊστικο α/φ.

Όσο για τα €3,50 ή τα €9,99 γιατί δεν υπολογίζετε τους φόρους; Δεν είναι λεφτά που δώσατε; Τι είμαστε marketing αεροπορικών;
 
Top