Ο.Α. Αθήνα - Λονδίνο (27-3-2011): Τέλος εποχής

panos81c

Business-Class-Member
Εγγραφή
20/08/2008
Μηνύματα
441
Likes
38
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
CYP
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGAV
Μετά από σχεδόν 60 χρόνια, χθες έκλεισε ένας κύκλος για τον σημαντικότερο ίσως προορισμό εξωτερικού της Ολυμπιακής, με την εκτέλεση των τελευταίων πτήσεων από Αθήνα προς το Heathrow.

Ήταν από τους πρώτους διεθνείς προορισμούς και στην αρχή η πτήση εκτελείτο μέσω Ρώμης και Παρισιού. Με επιφύλλαξη, πρέπει να ξεκίνησε με τα DC-4 που κληρονόμησε η Ο.Α. από την Τ.Α.Ε., μέχρι να αντικατασταθούν αρχικά από τα Douglas DC-6B και ύστερα από τα De Havilland Comet, το πρώτο jet τόσο στην πολιτική αεροπορία γενικά όσο και στην ιστορία των Ο.Α.


http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... f100d94030
Comet της Ο.Α. στην τελική για το Heathrow

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... f100d94030
Comet της Ο.Α. σταθμευμένο στο Europa Terminal (μετέπειτα Terminal 2), πριν κατασκευαστούν οι φυσσούνες.

Με τον ερχομό των Boeing 707, κάποια από αυτά επίσης εκτελούσαν πτήσεις προς το Heathrow, με τα Comet 4 σταδιακά να αντικαθίστανται. Το 1972, η Ο.Α. αγόρασε τα Boeing 720 για να αντικαταστήσει τα Comet, και το μικρό αδελφάκι του Β707 έγινε επίσης τακτικός επισκέπτης στο Λονδίνο με τα χρώματα των Ο.Α.

Μερικές κλασσικές εικόνες από το Heathrow με Boeing 707 και 720 της Ο.Α. ...

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b39eb0611
Το Β707 SX-DΒF "Μυκήνες" σταθμευμένο στον χώρο όπου σήμερα βρίσκεται η Europier του Terminal 1. Δίπλα ένα TU-134 της Aeroflot, και στον φόντο ο ενεργός ακόμα διάδρομος 5/23 και η τεχνική βάση της British Airways.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b39eb0611
Το ίδιο αεροπλάνο καθώς προσγειώνεται στον 27L. Στον φόντο η περιοχή όπου σήμερα βρίσκεται το Terminal 4, στο οποίο τελείωσε η παρουσία της Ολυμπιακής στο LHR.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b39eb0611
Το Β707 SX-DBC "Κνωσσός" τροχοδρομεί για το Terminal 2 μετά την προσγείωσή του.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b39eb0611
Μεταγενέστερη εκδοχή της πρώτης φωτογραφίας με το DBF ξανά στην ίδια θέση. Δίπλα του ένα Β720 της Air Malta που και αυτή τότε επιχειρούσε από το Τ2, μια Καραβέλλα της Air France και στο βάθος ένα BAC1-11 της ΒΑ και ένα Tristar της Air Canada.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b39eb0611
Το B720 SX-DBS "Αξιός" λίγο μετά την προσγείωσή του τροχοδρομεί για το Τ2

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b39eb0611
Το B720 SX-DBK ("Σπερχειός";) τροχοδρομεί για τον διάδρομο απογείωσης.

Το 1969 η Ο.Α. παρέλαβε τα Boeing 727. Σύνολο 6 αεροπλάνα τότε, ενώ στις αρχές της δεκαετίας του 1990 αγόρασε και άλλα 3 μεταχειρισμένα από την Lufthansa. Και αυτά εκτελούσαν κάποιες πτήσεις για το Λονδίνο.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... afeff78dfc
To Β727 SX-CBD "Ελικών" σε μια πολύ σπάνια φωτογραφία: προσγείωση στον διάδρομο 05, ο οποίος χρησιμοποιείτο σπάνια (σε περίπτωση ισχυρού Β-ΒΑ ανέμου) και καταργήθηκε το 1986 με το άνοιγμα του Τ4.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 η Ο.Α. παρέλαβε τα πρώτα Α300Β4. Συνολικά ο στόλος αυτών των αεροπλάνων έφτασε τα 8, και για το μεγαλύτερο διάστημα από τις αρχές της δεκαετίας του '80 μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του '90, οι πτήσεις για το Λονδίνο εκτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου με Α300.

Το 1992 παρελήφθηκε το πρώτο Α300-600R SX-BEK "Μακεδονία", με το οποίο η Ο.Α. λάνσαρε και έναν νέο χρωματισμό που υπήρξε όμως αρκετά βραχύβιος. Ο αρχικός σχεδιασμός ήταν για 4 αεροπλάνα που θα αντικαθιστούσαν τα πρώτα 4 Α300Β4. Τελικά, μόνο τα δύο (το -ΒΕΚ και το SX-BEL "Αθηνά") παραδόθηκαν, και η παραγγελία για τα υπόλοιπα ακυρώθηκε. Ήταν η εποχή που η θυγατρική της ΒΑ Speedwing Consultants είχε αναλάβει, ανεπιτυχώς, να βγάλει την Ο.Α. από την δύσκολη οικονομική κατάσταση που βρισκόταν. Τα Α300Β4 αποσύρθηκαν μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1990, αφήνοντας μόνο τα δύο Α300-600 στον στόλο, για τα οποία η Speedwing προτίθετο να τα χρησιμοποιεί σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων (Τορόντο και Βοστώνη μέσω Manchester, και Johannesburg μέσω Nairobi) και όχι στο Ευρωπαϊκό δίκτυο. Τελικά αυτό δεν έγινε, και με την αποχώρηση της Speedwing τα Α300 παρέμειναν στις Ευρωπαϊκές πτήσεις, και προστέθηκε και ένα τρίτο, το SX-BEL "Κρήτη" που αποκτήθηκε από την Air China. Παρότι τα Α300 είχαν λιγοστέψει σημαντικά (3 από μέχρι και 10 που είχαν φτάσει το 1993), η μεγάλη κίνηση από και προς το Λονδίνο τα διατήρησε στην γραμμή αυτή, αντίθετα από άλλες (Amsterdam, Φρανκφούρτη, Ρώμη κ.τ.λ.) όπου σταμάτησαν να πετούν.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Από τις πρώτες πτήσεις της Ο.Α. για Λονδίνο με Α300, εδώ με το SX-BEC "Αχιλλέας".

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Το SX-BEG "Διομήδης" με τα κλασσικά χρώματα της Ο.Α. Το BEC ήταν το μόνο που διατήρησε σχεδόν ατόφιο τον χρωματισμό (εκτός από την μαύρη μύτη) μέχρι το τέλος.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Το SX-BED "Τηλέμαχος" φορτώνει για την πτήση της επιστροφής στην Αθήνα. Πλέον υπήρχαν και φυσσούνες στο LHR.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Όπως επίσης και το Terminal 4 που διακρίνεται στον φόντο.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Το 1992 με την παραλαβή του πρώτου Α300-600, η Ο.Α. λάνσαρε και νέα χρώματα. Κάποια από τα παλαιότερα αεροπλάνα της βάφτηκαν και αυτά στα νέα χρώματα, όπως το SX-BEI "Νεοπτόλεμος" που ήταν το τελευταίο Α300Β4 που παρέλαβε η Ο.Α.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Άλλα Α300Β4 ήταν εντελώς λευκά, μόνο με τίτλους της Ο.Α. και τους 6 κύκλους, όπως και ο "Νέστωρ" SX-BEE.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Όταν παρελήφθηκε το SX-BEK ήταν στο προσκήνιο η ιστορία με την ονομασία της Π.Γ.Δ.Μ., και το όνομα "Μακεδονία" δεν δόθηκε τυχαία προφανώς...

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Το δεύτερο Α300-600, η "Αθηνά" (SX-BEL). Υπάρχουν αμφιβολίες βέβαια για το αν το όνομα ήταν "Αθηνά" από την θεά Αθηνά ή "Αθήνα" από την πρωτεύουσα της Ελλάδας. Η ονομασία των άλλων δύο Α300-600 που έχει να κάνει με τοπωνύμια παραπέμπει σε Αθήνα, αλλά η Αγγλική ονομασία "Athena" παραπέμπει στην θεά Αθηνά.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... c99a98d7ff
Και το τρίτο και τελευταίο Α300-600, το SX-BEM "Κρήτη".

Στην δεκαετία του 1980, σε μερικές πτήσεις ειδικά σε περιόδους υψηλής ζήτησης χρησιμοποιούνταν και τα Boeing 747-200 σε κάποιες πτήσεις προς το LHR. Το SX-OAB "Ολυμπιακός Αετός" μετέφερε τον τότε πρωθυπουργό Ανδρέα Παπανδρέου στο Λονδίνο το 1989 όταν έκανε την εγχείριση καρδιάς. Η συνέχεια γνωστή...

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 9f83e97868
Εδώ το SX-OAD "Ολυμπιακή Φλόγα" σε διαδικασία pushback από το Τ2 για την πτήση της επιστροφής στην Αθήνα.

Ήδη όμως η κατάσταση για την Ο.Α. είχε επιδεινωθεί σημαντικά. Ο ανταγωνισμός αρχικά προήλθε από τις charter εταιρείες, που από το 1992 άρχισαν να παραλαμβάνουν επιβάτες και από την Αθήνα (και άλλες πόλεις της Ελλάδας) προς Λονδίνο (κυρίως Gatwick) αλλά και επαρχιακές πόλεις. Η Ελληνική SEEA συνεργάστηκε με την Virgin Atlantic Airways και εκτελούσε πτήσεις με Β737-400 προς Gatwick, και μετά το κλείσιμο της SEEA η Virgin ανέλαβε μόνη της το δρομολόγιο, πετώντας πια προς Heathrow με 2 καθημερινές πτήσεις, με Α320 αρχικά και Α321 αργότερα. Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 το Λονδίνο εξυπηρετούσε και η Cronus Airlines καθημερινά. Το σημαντικότερο χτύπημα ήρθε από την easyJet. Όλες αυτές οι εταιρείες προσέφεραν σημαντικά χαμηλότερους ναύλους από την Ο.Α. και απέσπασαν σημαντικό μέρος της επιβατικής κίνησης προς Αγγλία.

Από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 η Ο.Α. αντικατέστησε τα Α300Β4 με περισσότερα Β737-400 και Β737-300 (πέραν των 7 που είχε παραλάβει το 1991-1992 προς αντικατάσταση των παλαιότερων Β727). Παρότι στο Λονδίνο εξακολουθούσαν να χρησιμοποιούνται τα Α300-600, αρκετές πτήσεις εκτελούνταν πλέον με Β737-400.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b5ccacafe
Το SX-BKA "Βεργίνα" ήταν το πρώτο Β737-400 της Ο.Α.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b5ccacafe
Το SX-BKD "Αμφίπολη" τροχοδρομεί με φόντο ένα Α320 και ένα Β747-400 της ΒΑ.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0b5ccacafe
Το 2004 οι Ο.Α. έβαψαν δύο Β737-400 σε ειδικό χρωματισμό για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004...

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... d8bb06f0c7
Όπως και με ορισμένα Α300, έτσι και κάποια από τα Β737-400 των Ο.Α. ήταν λευκά.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... d8bb06f0c7
Μετά το 2004, τα περισσότερα από τα ιδιόκτητα Β737-400 βάφτηκαν σε αυτόν τον απλοποιημένο χρωματισμό. Η μπλε λωρίδα στα παράθυρα διατηρήθηκε σε 1-2 Β737-400 και στα Α340.

Όπως συνέβη και με τα Β747, έτσι και τα Α340-300 εκτελούσαν πτήσεις προς το Λονδίνο σε περιόδους με υψηλή ζήτηση. Από το φθινόπωρο του 2002, όταν ανεστάλλησαν οι πτήσεις προς Αυστραλία, τα Α340 εκτελούσαν πλέον σχεδόν καθημερινά πτήσεις για το Λονδίνο, και με την απόσυρση και του τελευταίου Α300 το 2006 το Λονδίνο έγινε ο μοναδικός Ευρωπαϊκός προορισμός των Ο.Α. που εξυπηρετείτο από widebody αεροσκάφος σε τακτική βάση.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... b189e8b88d
Το SX-DFC "Μαραθών" τροχοδρομεί με φόντο τα ξενοδοχεία του Bath Road και του Κέντρου Επισκεπτών. Από την πορεία που ακολουθεί, μάλλον προσγειώθηκε στον 9L και κατευθύνεται στο Τ2 για να σταθμεύσει.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... b189e8b88d
Το SX-DFA "Ολυμπία" λίγο πριν την προσγείωση

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... b189e8b88d
Το SX-DFB "Δελφοί" με φόντο τα υπόστεγα συντήρησης των Virgin Atlantic και British Airways.

Μετά την διακοπή λειτουργίας των Ολυμπιακών Αερογραμμών και την ανάληψη του πτητικού έργου από την Olympic Air, οι πτήσεις προς το Λονδίνο εκτελούνταν με Airbus A320. Τον Φεβρουάριο του 2010, η Olympic Air παρέλαβε δύο Α320 (SX-OAT και SX-OAU) με την αναβαθμισμένη Golden Business Class, που δρομολόγησε στην πτήση για Λονδίνο. Σε αντίθεση με άλλους προορισμούς, στο Λονδίνο διατηρήθηκαν οι ιστορικοί αριθμοί πτήσεων (OA259/260, OA269/270, OA265/266).

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 7f9bbee010
Το SX-OAT τροχοδρομεί με φόντο το Terminal 2 που κατεδαφίζεται για να χτιστεί το νέο. Οι πτήσεις της Olympic Air μεταφέρθηκαν στο Τerminal 4.

http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 7f9bbee010
Το SX-OAU στην τελική.

Για αρκετά χρόνια, η Ολυμπιακή διατηρούσε και ιδιόκτητα γραφεία στο Λονδίνο, στην Conduit Street (κάθετη στην Regent Street και σχεδόν απέναντι από το πολυκατάστημα παιχνιδιών Hamleys), δίπλα στα γραφεία του Ε.Ο.Τ.


Η Olympic Air έκλεισε το γραφείο του κεντρικού Λονδίνου, διατηρώντας μόνο τα γραφεία στο Heathrow.

Ο γράφων στα παλαιότερα χρόνια της Ο.Α. είχε πραγματοποιήσει ελάχιστα ταξίδια, συγκεκριμένα δύο με επιστροφή. Από τα 4 συνολικά σκέλη μάλιστα, τα τρία ήταν με το ίδιο αεροπλάνο ("Διομήδης") και ένα με το "Αίας".

Μετά το 2000, ως φοιτητής έκανα κάποια ταξίδια από το καλοκαίρι του 2001 ως το καλοκαίρι του 2003, με Α300-600 (και τα τρία), 3 φορές με Α340 και μία με Β737-4Q8 (δεν θυμάμαι ποια). Από το 2003 που άρχισε να πετά Λονδίνο η Hellas Jet σταμάτησα να χρησιμοποιώ τις Ο.Α. Τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιώ τις ΒΑ και Aegean, ανάλογα με τις τιμές των ναύλων και την διαθεσιμότητα θέσεων.

Οι αντιδράσεις για την διακοπή των δρομολογίων της Olympic Air προς Λονδίνο είναι αρκετές, κυρίως από την σημαντική Ελληνική φοιτητική κοινότητα, που απαριθμεί δεκάδες χιλιάδες. Τις 3 καθημερινές χρονοθυρίδες (slots) αγόρασε η Aegean που εκτελεί πλέον 4 πτήσεις καθημερινά αντί 2, ενώ η 3η χρονοθυρίδα των Ο.Α. χρησιμοποιείται πλέον από την Aegean για πτήσεις από και προς Λάρνακα.
 
Τέλεια ιστορική αναδρομή και συγκινητική! Σε ευχαριστούμε! Πραγματικά φοιτητικά χρόνια στο Λονδίνο - διακοπές - και Ολυμπιακή είναι συνδεδεμένα. Είμαστε έδω στη δουλεια αρκετοί συνάδελφοι που έχουμε σπουδάσει Αγγλία και παρατήσαμε τη δουλεια και χαζεύουμε τις φωτογραφίες σου. Νάσαι καλά! Μ.
 
Πολύ ωραία η αναδρομή του Aθήνα-Λονδίνο panos81c .Είχα πετάξει μαζί τους με Α340 και Β737 για Λονδίνο.

Δυστυχώς για την ΟΑ δεν μπορέσε να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων για γνωστούς λόγους και μετά από 60 χρόνια το δρομολόγιο κόβεται - ή καλύτερα συνεχίζεται από την ανταγωνίστρια.
 
Να προσθέσω κι εγώ τη δική μου ανάμνηση. Στα πρώτα χρόνια των Α300-Β4 (1978+), είχαμε δύο καθημερινές πτήσεις. Από τις δύο, η πρωϊνή, τέσσερεις (ή τρεις) από τις 7 ημέρες γινόταν με σταθμό. Οι δύο στη Θεσσαλονίκη, είχαμε δηλαδή ATH-SKG-LHR, και οι δύο (ή μία) στην Κέρκυρα ATH-CFU-LHR. Η επιστροφή από αυτές τις πτήσεις γινόταν άμεσα, και οι επιστροφές από την μεσημεριανο-απογευματινή πτήση γινόταν με τους αντίστοιχους σταθμούς, LHR-SKG-ATH, LHR-CFU-ATH.
 
Η πτήση μέσω Θεσσαλονίκης θυμάμαι ότι είχε κωδικούς ΟΑ261 (προς Λονδίνο) και ΟΑ262 (από Λονδίνο).
 
panos81c, ευχαριστώ κι εγώ με τη σειρά μου για το συγκινητικό αφιέρωμα. Εύχομαι να ξαναέρθουν τα καλά χρόνια και τα φτερά της ΟΑ να επιστρέψουν ξανά στο ιστορικό αυτό δρομολόγιο. Τελευταίο μου ταξίδι προς και από Χήθροου ήταν το Μάρτιο του 2009, μία εβδομάδα μετά την ανακοίνωση για την ιδιωτικοποίηση της ΟΑ. Εξαιρετικές πτήσεις, με υποδειγματικό πλήρωμα τότε, με Boeing 737 και οι δύο. Πτήση επιστροφής ΟΑ 266: ακόμα θυμάμαι τις λίγο αυστηρές υπαλλήλους της Alitalia στο check-in, την είσοδο στο "Πόλις της Αλεξανδρούπολις", την υποδοχή υπό τη μελωδία του "Ζορμπά", και το θερμό χειροκρότημα από τους επιβάτες του γεμάτου αεροπλάνου, όταν ο πιλότος μας ευχαριστούσε για την εμπιστοσύνη μας στην εταιρεία παρ' όλα τα προβλήματά της.
 
Αναμένουμε αντίστοιχο αφιέρωμα και στις αρχές του Μάη, για το τελευταίο δρομολόγιο Αθήνα - Παρίσι - Αθήνα (μιας και δείχνεις εξαιρετικός γνώστης του αντικειμένου)...
 
Συγχαρητήρια στο φίλο panos81 κι από μένα εκ των «γεροντότερων» μελών του φορουμ (φοιτητής/επιβάτης από τότε – εποχής Comet ), έχοντας αμέτρητες εμπειρίες όλων των τύπων α/φ και σχεδόν προορισμών της Olympic Airways & Airlines, μέχρι τέλους της, προτιμώντας έκτοτε και πάντα Ελληνικά, την Α3 (τουλάχιστον στους προορισμούς που πετάει)
 
Μπράβο Πάνος, καταπληκτικό αφιέρωμα!! :thx:
 
Aγαπητέ panos81c, μας πέταξες όμορφα. Θυμάμαι ότι ένα ταξίδι Αθήνα-Λονδίνο ήταν πάντα μία εμπειρία με την ΟΑ που όλοι την περίμεναν μέρες πριν το ταξίδι. Ειδικά με το Α300Β4. Θυμάμαι τις πρώτες παρουσίες των Α300Β στις σελίδες του περιοδικού των ΟΑ που εντυπωσίαζαν. Πόσοι άραγε φαντάζονταν το εσωτερικό της πρώτης θέσης με ένα υπέοροχ πράσινο χρώμα και εκπληκτική ταπετσαρία. Οι αναφορές στο εν λόγω δρομολόγιο με τον δεδομένο τύπο, και μέσα από τις παρουσιάσεις της εταιρείας, θα μείνουν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη μου. Να σαι καλα.

δικός σου
 
Top