"Αυλαία" στο Heathrow - ένα αφιέρωμα

panos81c

Business-Class-Member
Εγγραφή
20/08/2008
Μηνύματα
441
Likes
38
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
CYP
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGAV
Το ερχόμενο Σάββατο, 13 Σεπτεμβρίου 2014, οι Κυπριακές Αερογραμμές ρίχνουν αυλαία σε έναν από τους σημαντικότερους προορισμούς τους, το αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου.

Ας θυμηθούμε κάποιες στιγμές από την μακρόχρονη παρουσία του εθνικού μας αερομεταφορέα στο κύριο αεροδρόμιο της Βρετανικής πρωτεύουσας…

Η Κύπρος συνδέθηκε για πρώτη φορά αεροπορικώς με το Λονδίνο το 1952. Την πτήση τότε εκτελούσαν τα Airspeed Elizabethan της British European Airways (BEA), μητρικής εταιρείας των Κυπριακών Αερογραμμών, για λογαριασμό της θυγατρικής τους. Το αεροπλάνο αυτό ήταν, για τα δεδομένα της εποχής του, πολύ προηγμένο τεχνολογικά, πολυτελές και γρήγορο.

Στις 18 Απριλίου 1953, η πτήση προς Λονδίνο άρχισε να εκτελείται με τα νέα Vickers Viscount 701, μέσω Αθήνας και Ρώμης.

Ακόμα και μετά την ανεξαρτησία της Κύπρου το 1960, οι Κυπριακές Αερογραμμές συνέχισαν να χρησιμοποιούν αεροπλάνα της BEA, κυρίως στις μακρινότερες πτήσεις. Από τις 5 Απριλίου 1960, την γραμμή του Λονδίνου ανέλαβε το πρώτο jet αεροπλάνο, το De Havilland Comet 4B.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, οι Κυπριακές Αερογραμμές αγόρασαν τα πρώτα τους ιδιότητα jet αεροσκάφη, δύο Trident 2, τα οποία αμέσως δρομολογήθηκαν στις πτήσεις προς το Λονδίνο. Το 1973, προστέθηκαν και δύο Trident 1, που επίσης πετούσαν από και προς το Heathrow.

Trident 2E των Κυπριακών Αερογραμμών στο Heathrow…

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 17f2035f42
Σεπτέμβριος 1970…

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 17f2035f42
Καλοκαίρι του 1972. Είναι απίστευτο να σκεφτεί κανείς ότι ο φόντος σήμερα είναι τελείως διαφορετικός… εκεί σήμερα είναι το Terminal 4.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 17f2035f42
Στο Terminal 1 μαζί με τα «αδέλφια» του της ΒΕΑ…

To 1974, οι Κυπριακές Αερογραμμές μίσθωσαν και ένα BAC1-11 από την Court Line, όμως η εμβέλειά του δεν επαρκούσε για την εκτέλεση πτήσεων προς Λονδίνο.

Φτάνουμε στις μαύρες μέρες της Εισβολής του Ιουλίου 1974. Η τελευταία επιβατική πτήση, με λιγότερους από 20 επιβάτες, προς το αεροδρόμιο της Λευκωσίας, ήταν η CY317 τα ξημερώματα της 20ης Ιουλίου 1974, με λιγότερους από 20 επιβάτες και κυβερνήτη τον Αδάμο Μαρνέρο. Λίγο μετά την προσγείωση, ένας βομβαρδισμός του αεροδρομίου της Λευκωσίας προκαλεί την ολοσχερή καταστροφή του αεροπλάνου. Άλλο ένα Trident λεηλατείται από τους τούρκους εισβολείς (παραμένει μέχρι και σήμερα στο αεροδρόμιο της Λευκωσίας σε πολύ κακή κατάσταση), και τα άλλα δύο Trident, μαζί με το BAC1-11, εγκλωβίζονται στο κλειστό αεροδρόμιο, έχοντας υποστεί μικρότερες ζημιές. Λίγους μήνες μετά, επισκευάζονται και επιστρέφουν στην Αγγλία. Τα Trident εντάσσονται στον στόλο της British Airways, ενώ το BAC1-11 κατάσχεται από τους οφειλέτες της ιδιοκτήτριας Court Line, η οποία είχε χρεωκοπήσει. Αργότερα θα αγοραστεί από τις Κ.Α. και θα επιστρέψει στον στόλο τους.

Η εισβολή άφησε τις Κυπριακές Αερογραμμές χωρίς στόλο και χωρίς βάση, καθιστώντας αδύνατη την εκτέλεση πτητικού έργου. Τον Φεβρουάριο του 1975, άνοιξε το αεροδρόμιο της Λάρνακας, στον χώρο μιας παλιάς βάσης της RAF. Το αεροδρόμιο, με έναν μικρό διάδρομο χωρίς φωτισμό και προκατασκευασμένα υποτυπώδη κτίρια επιβατών, δεν θύμιζε σε τίποτα το σύγχρονο αεροδρόμιο που διαθέτει σήμερα η Λάρνακα. Οι Κυπριακές Αερογραμμές ξαναρχίζουν πτήσεις με Vickers Viscount, ενοικιασμένα από την British Midland Airways. Τα αεροπλάνα αυτά όμως δεν έχουν την απαραίτητη εμβέλεια για να εκτελούν πτήσεις προς Λονδίνο. Οι επιβάτες από Κύπρο προς Λονδίνο αναχωρούσαν αρχικά προς Αθήνα με τις Κυπριακές Αερογραμμές (με στάση για ανεφοδιασμό στο Ηράκλειο Κρήτης), και στην Αθήνα μετεπιβιβάζονταν σε πτήσεις της British Airways. Το ταξίδι ήταν μια μικρή οδύσσεια, αλλά τουλάχιστον η αεροπορική σύνδεση της Κύπρου με την πολυπληθέστατη παροικία του Λονδίνου είχε αποκατασταθεί.

Τον Αύγουστο του 1975, η Cyprus Airways ενοικιάζει δύο McDonnell Douglas DC-9-15. Το δρομολόγιο προς Λονδίνο αποκαθίσταται. Απαιτείται στάση για ανεφοδιασμό στην Θεσσαλονίκη, αλλά τουλάχιστον δεν χρειαζόταν πλέον αλλαγή αεροσκάφους.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... ff7613997a
DC-9 των Κυπριακών Αερογραμμών στο Terminal 1.

Η αποκατάσταση απευθείας πτήσεων προς το Λονδίνο ήταν εξαρχής πρωταρχικό μέλημα των Κ.Α.. Το 1976, τα DC-9 επιστρέφονται στην ιδιοκτήτρια, και έρχονται τρία διαφορετικά αεροπλάνα να τα αντικαταστήσουν: το BAC1-11 που είχε η εταιρεία και πριν την Εισβολή, ένα Boeing 720 και ένα Douglas DC-8. Το τελευταίο είχε αποκτηθεί ειδικά για την γραμμή του Λονδίνου, αν και πολλές φορές εμφανιζόταν και το Β720 στο δρομολόγιο αυτό.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 0159384/L/
Το DC-8 προσεγγίζει το Heathrow

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 1459070/L/
Το DC-8 στο Heathrow κατά την τροχοδρόμηση

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 30cfbbc6e6
Το Boeing 720 με τα χρώματα που χρησιμοποιούσαν οι Κυπριακές Αερογραμμές από το 1970 μέχρι περίπου το 1977.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 30cfbbc6e6
Το Boeing 720 με τα χρώματα που χρησιμοποιούσαν οι Κ.Α. στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και αρχές της δεκαετίας του 1980 (γνωστό ως blue & coral).

Το 1979 οι Κυπριακές Αερογραμμές καταφέρνουν, για πρώτη φορά μετά την εισβολή, να αποκτήσουν ιδιόκτητα αεροπλάνα, πέντε Boeing 707-123B και άλλα δύο BAC1-11- Super 500R. Τα Boeing 707 ανέλαβαν αμέσως όλα τα δρομολόγια προς τους Βρετανικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένου βεβαίως και του Heathrow. Από εδώ ξεκινά η χρυσή εποχή των Κυπριακών Αερογραμμών. Η εταιρεία αρχίζει μια πορεία ανάπτυξης, με διεύρυνση στόλου και δικτύου, που φτάνει στο απόγειό την περίοδο 2003-2005.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... ca9e5814f7
Το 5B-DAM τροχοδρομεί κατά την αναχώρησή του από το Terminal 1. Παρότι ο αεροσταθμός αυτός είναι από τα λίγα μέρη στο Heathrow που ακόμη είναι αναγνωρίσιμα σε σχέση με την εικόνα τους την δεκαετία του 1980, το εικονιζόμενο pier έχει εν μέρει κατεδαφιστεί, λόγω αναδιάταξης των τροχοδρόμων για το νέο Terminal 2.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... -707-123(B)/1034772/L/&sid=6bf40289c84bcf3d1f2e2fca9e5814f7
Το 5B-DAP τροχοδρομεί προς τον διάδρομο 28L (σήμερα 27L), με φόντο το υπό κατασκευή World Cargo Centre και τον χώρο του σημερινού Terminal 4.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... ca9e5814f7
Προσέγγιση για προσγείωση του 5B-DAL, με φόντο έναν τυπικό Λονδρέζικο ουρανό…

Το 1984, οι Κυπριακές Αερογραμμές αγοράζουν τα δύο πρώτα Airbus A310 και, με την ευκαιρία, εισάγουν και έναν νέο χρωματισμό, τον γνωστό ως “blue and copper”, με το μπλε του ουρανού και της θάλασσας και το χρώμα του χαλκού, από τον οποίο πήρε η Κύπρος το όνομά της. Τα Boeing 707 πετούσαν πλέον λιγότερο στο Λονδίνο σε σχέση με πριν, αλλά έκαναν αρκετές εμφανίσεις και με τον νέο χρωματισμό.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... ca9e5814f7
Ξανά το 5B-DAL, αυτή την φορά με τα νέα χρώματα και… λιακάδα.

Την άνοιξη του 1984, οι Κυπριακές Αερογραμμές αποκτούν για πρώτη φορά αεροπλάνα ευρείας ατράκτου, τα δύο πρώτα τους Airbus A310-203. Το 1985 προστίθεται το τρίτο, και το 1989 το τέταρτο (της σειράς -204, που είχε μάλιστα και winglets εν αντιθέσει με τα τρία προηγούμενα). Τα αεροσκάφη αυτά αποτελούν τις ναυαρχίδες του στόλου των Κυπριακών Αερογραμμών μέχρι και το 2003 και, όπως είναι φυσικό, είχαν εντονότατη παρουσία στο Λονδίνο, με 2 ή και 3 πτήσεις καθημερινά. Από το 1985, οι Κυπριακές Αερογραμμές συνέδεαν το Λονδίνο – Heathrow και με το νέο τότε αεροδρόμιο της Πάφου. Τα Α310 αναβάθμισαν πολύ και τις προσφερόμενες υπηρεσίες, και κυρίως την χωρητικότητα, καθώς διέθεταν 241 θέσεις (και 248 το -204) έναντι 172 των Β707. Επίσης, μπορούσαν να μεταφέρουν εμπορεύματα υπό μορφή container, ιδιαίτερα χρήσιμο για τις εξαγωγές τοπικών προϊόντων από την Κύπρο προς την Παροικία του Λονδίνου και περαιτέρω.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... a7ad1510a6
Το 5B-DAQ φορτώνει στο Terminal 1.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... a7ad1510a6
Τροχοδρόμηση…

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... a7ad1510a6
Και απογείωση για επιστροφή στην Λάρνακα.

Το 1991, οι Κυπριακές Αερογραμμές λανσάρουν την ανανεωμένη εικόνα τους. Νέος χρωματισμός εξωτερικά και εσωτερικά, ονόματα στα αεροσκάφη, νέο μενού, αναβαθμισμένο τηλεφωνικό κέντρο και άλλες καινοτομίες αποτελούν ακόμα ένα βήμα μπροστά.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... a7ad1510a6
Άφιξη του 5B-DAR το ηλιοβασίλεμα με καθαρό ουρανό…

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... a7ad1510a6
Τροχοδρόμηση του 5B-DAQ

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... a7ad1510a6
Το ίδιο αεροπλάνο με φόντο τον διάδρομο 27L/09R ένα Boeing 747-200 της British Airways στο Terminal 4. Ωραίες εποχές…

Για όσους θεωρούν την οικογένεια του Airbus A320 ως δεδομένη, αξίζει να θυμιθούμε ότι το 1989, οι Κυπριακές Αερογραμμές ήταν ανάμεσα στις 5 πρώτες εταιρείες που απέκτησαν το αεροπλάνο με το επαναστατικό σύστημα πλοήγησης fly-by-wire. Μπορεί στις πτήσεις του Heathrow να δρομολογούνταν κυρίως Α310 λόγω της αυξημένης χωρητικότητας, αλλά και τα Α320 εμφανίζονταν αρκετά συχνά στην Βρετανική πρωτεύουσα, ειδικά τις ημέρες που υπήρχαν τρεις πτήσεις οπότε τα Α310 δεν επαρκούσαν να εκτελέσουν και τις τρεις.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 91bb3d0ad4
Το 5B-DAT προσγειώνεται στο Heathrow. Πέραν του ότι οι Κυπριακές Αερογραμμές ήταν από τους πρώτους χρήστες του Α320, το συγκεκριμένο αεροπλάνο ήταν, πέραν όσων είχαν χαθεί σε αεροπορικά δυστυχήματα, το πρώτο Α320 παγκοσμίως που αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία και κόπηκε για ανταλλακτικά στο Miami.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 91bb3d0ad4
Το εσωτερικό του 5B-DBA κατά την ετοιμασία για την αναχώρηση προς Λάρνακα.

Το 2002 καθιερώνεται ένας νέος χρωματισμός. Ακολουθώντας την «μόδα» της εποχής, περιελάμβανε λευκή άτρακτο, με τονισμένη την λέξη Cyprus που εμφανίζεται με γράμματα μεγαλύτερου μεγέθους από την Airways. Τα βασικά χρώματα δεν αλλάζουν, το μπλε (ως φόντο στην ουρά και τους κινητήρες) και η ώχρα (στο Αγρινό) παραμένουν. Με εξαίρεση την προσθήκη της ιστοσελίδας (www.cyprusair.com) στο πίσω μέρος της ατράκτου, ο χρωματισμός αυτός διατηρείται μέχρι σήμερα.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 91bb3d0ad4
Το 5B-DBD παραδόθηκε αρχικά στην Eurocypria, και το 2003 επέστρεψε στις Κυπριακές Αερογραμμές. Εδώ προσγειώνεται στον 9L.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 91bb3d0ad4
Εδώ τροχοδρομεί με φόντο την Europier του Terminal 1.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 91bb3d0ad4
Το 5B-DBA «Ευαγόρας» στην τελική…

Το 2003, οι Κυπριακές Αερογραμμές φτάνουν στο απόγειο της ανάπτυξής τους. Δύο νέα Airbus A330-200 έρχονται για να αντικαταστήσουν τα παλιά Airbus A310. Το απόγευμα της 18ης Δεκεμβρίου 2002 ήταν ένα συνηθισμένο κρύο και βροχερό απόγευμα στο Λονδίνο. Για τις Κυπριακές Αερογραμμές όμως ήταν ιστορικό: η πρώτη πτήση της νέας ναυαρχίδας του στόλου (το 5B-DBS με όνομα «Αμμόχωστος») προς το Heathrow συνοδεύτηκε από μία εορταστική τελετή, στην οποία παρευρέθησαν αξιωματούχοι της εταιρείας από την Κύπρο και το Λονδίνο, καθώς και άλλοι σημαντικοί παράγοντες και στελέχη της Παροικίας. Τα Α330 αντικατέστησαν σταδιακά τα Α310 στις πτήσεις προς Heathrow έως την άνοιξη του 2003. Όπως και με τα Α310, έτσι και το Α330 έφερε πολλές καινοτομίες στο προϊόν των Κυπριακών Αερογραμμών: ψυχαγωγία εν πτήσει με χωριστή οθόνη video για κάθε επιβάτη, ακόμα και στην οικονομική θέση, περισσότερη άνεση, και δυνατότητα πραγματοποίησης τηλεφωνικών κλήσεων προς το έδαφος. Στην οικονομική θέση υπήρχαν 4 κοινόχρηστα τηλέφωνα, ενώ στην business class κάθε επιβάτης είχε δική του συσκευή.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... e9267a41a8
Η «Κερύνεια» (5B-DBT) ήταν το δεύτερο Α330 της εταιρείας, και παραδόθηκε τον Απρίλιο του 2003. Εδώ το βλέπουμε να προσγειώνεται στον 27R.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... e9267a41a8
Η «Αμμόχωστος» (5B-DBS) κατά την τροχοδρόμηση…

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... e9267a41a8
… και κατά την απογείωση με φόντο το West Drayton.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... e9267a41a8
Νυχτερινή τροχοδρόμηση του 5B-DBT.

Το 2003, η Cyprus Airways δημιούργησε μια θυγατρική εταιρεία στην Ελλάδα, την Hellas Jet, η οποία είχε τρία Airbus A320-232. Εκτελούσε πτήσεις προς το Heathrow αρχικά καθημερινά, με αναχώρηση από την Αθήνα περίπου στις 7:00 το απόγευμα, άφιξη στο Λονδίνο στις 9:00 το βράδυ, και αναχώρηση από το Λονδίνο στις 10:00 περίπου με άφιξη στην Αθήνα γύρω στις 4:00 τα ξημερώματα. Μετέπειτα, αντικατέστησε τις πτήσεις της προς Ζυρίχη, που είχαν πολύ μικρή κίνηση, με δεύτερη πτήση προς Λονδίνο (πρωϊνή), η οποία από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή πήγαινε στο Gatwick, ενώ τα Σαββατοκύριακα προσγειωνόταν και αυτή στο Heathrow.

http://www.airliners.net/photo/Hellas-J ... a21c3866d1
Το SX-BVB «Ερμής» απογειώνεται για την Αθήνα. Το αεροπλάνο αυτό το 2006 καταστράφηκε ολοσχερώς από φωτιά σε υπόστεγο στο αεροδρόμιο Zaventem των Βρυξελλών, όπου βρισκόταν για συντήρηση, σε ηλικία μόλις 3 ετών.

http://www.airliners.net/photo/Hellas-J ... a21c3866d1
Ο «Ορίων» (SX-BVC) προσγειώνεται στο Heathrow.

Η Hellas Jet είχε πολύ υψηλό επίπεδο υπηρεσιών (δερμάτινα καθίσματα, I.F.E., πρόγραμμα επιβράβευσης τακτικών επιβατών, δυνατότητα κρατήσεων μέσω Internet κ.ά.) και προσιτές τιμές. Παρότι το επιβατικό κοινό την εμπιστεύθηκε γρήγορα, καθώς αποτελούσε μια πολύ καλή εναλλακτική έναντι στην ακριβή British Airways και την αναξιόπιστη Ολυμπιακή Αεροπορία (ήταν η περίοδος μετάβασης από την Ολυμπιακή Αεροπορία στις Ολυμπιακές Αερογραμμές, με αποχώρηση πολλών αεροσκαφών από τον στόλο, μείωσης του πτητικού έργου, και ανεπάρκεια αεροσκαφών που συχνά οδηγούσε στην ενοικίαση αεροπλάνων έστω και για μία πτήση, συχνά από άγνωστες εταιρείες), εντούτοις δεν κατάφερε ποτέ να αποσβέσει τα κεφάλαια για την δημιουργία της και ήταν διαρκώς μια ανοιχτή πληγή για τις Κυπριακές Αερογραμμές. Τον Μάιο του 2005 διέκοψε τις τακτικές της πτήσεις, μεταξύ αυτών και το Λονδίνο, και δραστηριοποιήθηκε στις ναυλωμένες πτήσεις. Το 2006 πωλήθηκε στην Air Miles, και έκτοτε έχει αδρανήσει.

Δεν είναι πολύ γνωστό, αλλά και το μικρότερο μέλος του στόλου των Κυπριακών Αερογραμμών, το Airbus A319-132, πετούσε και αυτό προς Heathrow. Οι πτήσεις αυτές δεν ήταν απευθείας από Λάρνακα, αλλά αποτελούσαν συνέχιση του δρομολογίου προς Βρυξέλλες, που από μόνο του δεν παρουσίαζε ικανοποιητικές πληρότητες.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... f1cb18651b
Ο «Χαλκάνορας» (5B-DBP) κατά την προσέγγιση στο Heathrow.

Από εδώ και πέρα όμως αρχίζει η παρακμή. Σταδιακά, τα οικονομικά αποτελέσματα των Κυπριακών Αερογραμμών χειροτέρευαν, καθώς ο ανταγωνισμός από τις εταιρείες χαμηλού κόστους, που ενέτειναν την παρουσία τους και στην Κύπρο, ήταν κάτι που δεν μπορούσαν να συναγωνιστούν. Έτσι, αρχικά πωλήθηκε η Hellas Jet, κατόπιν ανεστάλησαν οι πτήσεις Πάφου – Λονδίνου.

Στα τέλη της δεκαετίας του 2000, οι Κυπριακές Αερογραμμές προχώρησαν σε σταδιακή αντικατάσταση των παλαιότερων 7 (από τα :cool: Airbus A320-231 με 7 νεότερα Airbus A320-232 και ένα ακόμα Α319-132 (το ένα Α320 ήταν καινούριο, τα υπόλοιπα μεταχειρισμένα αλλά πολύ μικρής ηλικίας).

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 69595057cc
Από την νέα γενιά των Α320 των Κυπριακών Αερογραμμών, ο «Πενταδάκτυλος» στην τελική του Heathrow.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 69595057cc
Η «Πάφος» (5B-DCK) προσγειώνεται στον 9L με φόντο το νεότευκτο Terminal 5.

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... 69595057cc
Η «Αφροδίτη» (5B-DCG) προσγειώνεται στον 27R.

Το Airbus A330, λόγω του μεγάλου μεγέθους τους (295 θέσεις), ήταν πολύ δύσκολο να έχουν μεγάλη πληρότητα, ειδικά τους χειμερινούς μήνες. Άλλωστε, είναι αεροσκάφος σχεδιασμένο για μεγαλύτερες αποστάσεις από την πτήση των 4,5 – 5 ωρών από Λάρνακα προς Λονδίνο, και η χρήση του στην γραμμή αυτή (όπως και στους άλλους προορισμούς που πετούσε – Manchester, Παρίσι, Amsterdam και περιστασιακά Αθήνα) ήταν αρκετά δαπανηρή. Οι χρονοθυρίδες και τα τέλη προσγείωσης στο Heathrow επίσης είναι ακριβά, λόγω της πολύ μεγάλης κίνησης που έχει.

Σε μια προσπάθεια περιορισμού των δαπανών, αποφασίστηκε η πρόωρη λύση το 2011 των μισθώσεων των δύο Α330 και η αντικατάστασή τους με τα μικρότερα Airbus A321, 195 θέσεων. Τους τελευταίους μήνες τους στον στόλο των Κ.Α. είχαν αποσυρθεί από τα επιβατικά δρομολόγια, και είχαν ενοικιαστεί στην Royal Air Force (R.A.F.) για την μεταφορά στρατιωτών από την Αγγλία (κυρίως από το Brize Norton) προς την βάση του Ακρωτηρίου. Μέχρι τον ερχομό των Α321 τον Ιούλιο του 2012, όλες οι πτήσεις προς Heathrow εκτελούνταν αναγκαστικά με Α320.

Τα δύο Airbus A321 αγοράστηκαν από την Royal Jordanian Airways και παραδόθηκαν τον Ιούλιο του 2012. Είχε ακολουθήσει διαγωνισμός για την ονομασία τους, μέσω της ιστοσελίδας των Κυπριακών Αερογραμμών. Τα ονόματα που επελέγησαν ήταν «Απόστολος Ανδρέας» από το μοναστήρι στο ακρωτήρι της κατεχόμενης Καρπασίας, και «Μόρφου» από την κατεχόμενη κωμόπολη. Τα Α321 δεν πετούσαν μόνο προς τους προορισμούς που δρομολογούνταν μέχρι πρότινος τα Α330, αλλά και σε πολλούς άλλους (π.χ. Ρώμη/Μιλάνο, Μόσχα, Σόφια).

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... e906ba444f
Ο «Απόστολος Ανδρέας» (5B-DCO) κατά την τελική στο Heathrow…

http://www.airliners.net/photo/Cyprus-A ... e906ba444f
… και ομοίως η «Μόρφου» (5B-DCP).

Τα Α321 παρέμειναν στον στόλο της Cyprus Airways μόνο 10 μήνες, και μετά τα πήρε η Monarch Airlines, για την οποία πετούν μέχρι σήμερα. Μετά την αποχώρησή τους, ο στόλος περιελάμβανε 7 Airbus A320 (που ανέλαβαν εξ’ ολοκλήρου τις πτήσεις προς Heathrow) και 1 Α319. Το ένα Α320 και το Α319 αποχώρησαν και αυτά από τον στόλο το 2013, αφήνοντας τις Κυπριακές Αερογραμμές με έναν στόλο αποτελούμενο μόνο από 6 Α320.

Τα γραφεία των Κυπριακών Αερογραμμών στο Λονδίνο αρχικά ήταν στο κέντρο της πόλης, επί του Tottenham Court Road, κοντά στον σταθμό της Warren Street. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 μεταφέρθηκαν στο Brent Cross στο Βόρειο Λονδίνο, δίπλα στο ομώνυμο εμπορικό κέντρο.

Στα πλαίσια εκποίησης των περιουσιακών στοιχείων, που περιλαμβάνει το πρόγραμμα αναδιάρθρωσης, περιλαμβανόταν η πώληση παγίων περιουσιακών στοιχείων των Κυπριακών Αερογραμμών. Σε αυτά περιλαμβάνονταν τα γραφεία στο Brent Cross, καθώς και οι δύο χρονοθυρίδες στο Heathrow, η πρώτη πωλήθηκε το καλοκαίρι στην Middle East Airlines του Λιβάνου και η δεύτερη τώρα στην American Airlines, στην κατοχή της οποίας θα περιέλθει και επίσημα αρχής γενομένης στις 14 Σεπτεμβρίου.

Παρότι είχε ακουστεί ακόμα και το ενδεχόμενο οριστικής αποχώρησης των Κυπριακών Αερογραμμών από την Βρετανική αγορά, ευτυχώς κάτι τέτοιο δεν έγινε. Το Λονδίνο είναι όχι απλά η μεγαλύτερη παροικία Κυπρίων στο εξωτερικό, είναι η πόλη με τον μεγαλύτερο Κυπριακό πληθυσμό στον κόσμο: περίπου 350.000, δηλαδή υπερδιπλάσιος από τον πληθυσμό της Λευκωσίας.

Έτσι, πάρθηκε η απόφαση να συνεχιστούν οι πτήσεις προς Λονδίνο αλλά να μεταφερθούν σε άλλο αεροδρόμιο. Το Stansted ήταν η προφανής επιλογή. Το Gatwick είναι πολύ μακριά από το βόρειο Λονδίνο, όπου ζουν οι περισσότεροι Αγγλοκύπριοι. Επίσης έχει πολύ μεγάλη κίνηση και καθυστερήσεις, λόγω του ότι διαθέτει έναν μόνο διάδρομο. Το Luton δεν είναι αεροδρόμιο με προδιαγραφές τέτοιες που να εξυπηρετεί ικανοποιητικά τις ανάγκες legacy carriers, οι μόνοι εθνικοί αερομεταφορείς που έχουν πετάξει από αυτό είναι η Adria Airways της Σλοβενίας και η El Al του Ισραήλ. Το Stansted είναι ήδη γνωστό στις Κ.Α. καθώς έχουν πετάξει και στο παρελθόν από εκεί. Είναι το πλησιέστερο γεωγραφικά στην Παροικία, είναι σύγχρονο και επεκτείνεται συνεχώς, οπότε πληροί τις ανάγκες των Κυπριακών Αερογραμμών.

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ ΣΤΟ STANSTED

Τα υπέρ:
- Χαμηλά τέλη προσγείωσης, που μπορούν να μεταφραστούν σε χαμηλότερες τιμές εισιτηρίων και περιορισμός του λειτουργικού κόστους των πτήσεων προς το Λονδίνο. Ήδη υπάρχουν προσφορές για τις πρώτες πτήσεις σε ελκυστικές τιμές.
- Είναι μικρό, μαζεμένο και εύχρηστο αεροδρόμιο
- Δεν έχει μεγάλη κίνηση όπως το Heathrow, και αποφεύγονται οι καθυστερήσεις στον αέρα (holding) πριν την προσγείωση και στο έδαφος πριν την απογείωση.
- Έχει εξίσου μεγάλη ποικιλία σε καταστήματα (duty free και άλλα εμπορικά, εστιατόρια κ.τ.λ.) με το Terminal 1 του Heathrow, από όπου πετούσαν ως τώρα οι Κ.Α.
- Έχει άμεση πρόσβαση στο κέντρο του Λονδίνου με τρένο και πούλμαν, αλλά και συνδέσεις με άλλες πόλεις.
- Ο κύριος όγκος των Κυπρίων ζει στο βόρειο Λονδίνο, και γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο αεροδρόμιο.

Τα κατά:
- Υπάρχουν περιορισμένες ανταποκρίσεις. Η συμφωνία κοινού κωδικού με την Virgin Atlantic (πτήσεις Little Red προς Manchester, Εδιμβούργο και Aberdeen) αναγκαστικά πρέπει να ανασταλεί. Συνδέσεις προς άλλες Βρετανικές πόλεις είναι διαθέσιμες μόνο με εταιρείες χαμηλού κόστους (easyJet και Ryanair), που λειτουργούν μόνο ως point-to-point, και δεν μπορούν να εγγυηθούν στον επιβάτη μεταφορά των αποσκευών του από την μια πτήση στην άλλη ή θέση σε επόμενη πτήση αν η πρώτη καθυστερήσει και ο επιβάτης χάσει την ανταπόκριση. Επίσης, δεν υπάρχει η δυνατότητα ανταπόκρισης σε υπερατλαντικές πτήσεις.
- Η ραγδαία ανάπτυξη των εταιρειών χαμηλού κόστους, ειδικά της Ryanair, σημαίνει ότι η κίνηση του Stansted αυξάνεται σταθερά, και υπάρχει κίνδυνος να κορεστεί και αυτό. Βεβαίως είναι το μόνο που μπορεί να επεκταθεί άμεσα και με μικρότερο κόστος από το Heathrow και το Gatwick (όπου, σημειωτέον, δεν επιτρέπεται να λειτουργήσει δεύτερος διάδρομος απογείωσης – προσγείωσης πριν το 2019).
- Αν κάποιος χρησιμοποιεί μέσα μαζικής μεταφοράς για να φτάσει, το κόστος είναι υψηλότερο. Μπορεί το Heathrow να ήταν στην αντίθετη πλευρά της πόλης σε σχέση με την Παροικία, αλλά η γραμμή Piccadilly του Υπόγειου ένωνε απευθείας το αεροδρόμιο με πολλούς σταθμούς σε περιοχές όπου ζουν αρκετοί Κύπριοι (Turnpike Lane, Wood Green, Bounds Green, Arnos Grove, Southgate, Oakwood, Cockfosters). Επίσης στην γραμμή Piccadilly ισχύουν και τα Travelcards (κάρτες απεριορίστων διαδρομών) που καλύπτουν την 6η ζώνη κομίστρου. Το Stansted είναι αρκετά έξω από την περιοχή όπου ισχύουν τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών του Λονδίνου.
- Η παρουσία στο Heathrow προσδίδει κύρος σε μια αεροπορική εταιρεία. Για το αν είναι το πιο σύγχρονο αεροδρόμιο, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι δεν είναι (αν εξαιρέσουμε τα δύο νέα Terminals, 2 και 5). Για το αν είναι το μεγαλύτερο σε κίνηση στον κόσμο, ανεβοκατεβαίνει στην 1η θέση. Όμως έχει το ειδικό αυτό prestige, όπως το Λονδίνο είναι πάντα Λονδίνο, έτσι και το Heathrow είναι απλά… το Heathrow.

Μετά τα γεγονότα του Απριλίου 2013, την κατάρρευση της Λαϊκής Τράπεζας, το «κούρεμα» και την είσοδο της Κύπρου στο Μνημόνιο, η ούτως ή άλλως δύσκολη κατάσταση των Κυπριακών Αερογραμμών επιδεινώθηκε περαιτέρω. Όσες κινήσεις γίνονται είναι σαν να δίνει κάποιος ασπιρίνη σε καρκινοπαθή. Η εξεύρεση ενός στρατηγικού επενδυτή είναι επιτακτική ανάγκη, και γίνονται διαρκώς κινήσεις προς την κατεύθυνση αυτή, ως τώρα όμως δεν έχουν ουσιαστικό αποτέλεσμα (MEA, Aeroflot, Triple Five).

Οι Κύπριοι, τόσο στην Κύπρο όσο και στο εξωτερικό, ανησυχούμε για το μέλλον του εθνικού αερομεταφορέα. Η κατάρρευση μεγάλων εταιρειών δημιουργεί ανησυχίες ότι έρχεται και η δική της σειρά. Ας ελπίζουμε πως, έστω και την υστάτη, θα βρεθεί ο στρατηγικός επενδυτής και οι Κυπριακές Αερογραμμές θα επιβιώσουν. Και ότι ίσως μια μέρα τις ξαναδούμε στο Heathrow.
 
Πολύ ωραίο το ιστορικό που αναφέρεις, με ταξίδεψες στα παιδικά μου χρόνια εκεί στην Λάρνακα περιμένοντας να δω το Α310 να προσγειώνεται και να βγάλω φωτογραφία.
Μακάρι να γίνει κάτι αλλά δύσκολα είναι τα πράγματα.
 
Αγαπητέ panos81c,

εξαιρετικό αφιέρωμα. Η συγκεκριμένη γραμμή (Κύπρου - LHR) αντικατοπτρίζει την ίδια την πτητική ιστορία των Κυπριακών αερογραμμών.

Σε ό,τι αφορά στα Α321: πόσο σίγουρο είναι ότι αγοράστηκαν, όπως αναφέρεις, και όχι ενοικιάστηκαν;

Σε ό,τι αφορά στα αίτια της παρακμής: σίγουρα είναι πάρα πολλά για να καλυφθούν σε ένα μόνο post.
 
Ενοικιαζμένα ηταν τα Α321.
 
Top