ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Εδώ όλες οι πληροφορίες, ερωτήσεις & φήμες για τις κλειστές αεροπορικές εταιρίες με έδρα την Ελλάδα και την Κύπρο
Άβαταρ μέλους
Στέφος
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 625
Εγγραφή: 15 Απρ 2012, 13:39
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): EDMA
Τοποθεσία: Γερμανία
x 78
Επικοινωνία:

ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Στέφος » 03 Απρ 2015, 12:11

Καλησπερα!

Μπορει καποιος να αναφερει ποια ονοματα ειχαν τα DC-3 της εταιρειας; Ειδικα ψαχνω ποιο ειχε το ονομα "Χελιδων". Και τα υπολοιπα βεβαια δε θα μας ενοχλουσαν! :D

Ευχαριστω προκαταβολικα!

Φιλικα
Στεφος
0 x
Ο κόσμος έχει γεμίσει με δικτατορίσκους και κομπλεξικούς...
Εσύ, συνέχισε να βελάζεις σα να μην τρέχει τίποτε...


Άβαταρ μέλους
GP707
Συντονιστής
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 5433
Εγγραφή: 04 Μάιος 2004, 11:43
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): AOA
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): LGAV
Τοποθεσία: LGAT, East Terminal
x 420
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό GP707 » 04 Απρ 2015, 09:20

SX-BBA Χελιδών
SX-BBB Αλκυών
SX-BBC Ιέραξ

τα SX-BBD/E/F δεν είχαν ονόματα
0 x
Γιώργος
΄΄΄΄΄__!__
\____o(''''')o____/

.........." " "

http://www.air-born.gr
http://sx-reg.air-born.gr/
http://my.flightmemory.com/GP707

Άβαταρ μέλους
Στέφος
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 625
Εγγραφή: 15 Απρ 2012, 13:39
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): EDMA
Τοποθεσία: Γερμανία
x 78
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Στέφος » 04 Απρ 2015, 20:43

Ευχαριστω, Γιωργο!
0 x
Ο κόσμος έχει γεμίσει με δικτατορίσκους και κομπλεξικούς...
Εσύ, συνέχισε να βελάζεις σα να μην τρέχει τίποτε...

Άβαταρ μέλους
Στέφος
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 625
Εγγραφή: 15 Απρ 2012, 13:39
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): EDMA
Τοποθεσία: Γερμανία
x 78
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Στέφος » 15 Σεπ 2015, 08:49

Νομίζω ότι δεν έχουμε παρουσίαση της εταιρείας ακόμη...

Εικόνα

H ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι (ΕΛΛ.Α.Σ.) ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του 1947, ένα χρόνο αφότου ιδρύθηκε η T.A.E. και πραγματοποίησε το πρώτο της δρομολόγιο στις 28 Φεβρουαρίου του 1948 συνδέοντας για πρώτη φορά την Αθήνα με το Λονδίνο και το Prestwick της Σκωτίας.
H εταιρία δημιουργήθηκε από τα μετοχικά ταμεία του Ελληνικού Στρατού, της Αεροπορίας του Ναυτικού και των Πολιτικών Υπαλλήλων (60%) σε συνεργασία με την Scottish Aviation (40%) η οποία είχε και την έδρα της στο Prestwick και αρχικά ήταν υπεύθυνη για την τεχνική εξυπηρέτηση και την πτητική εκμετάλλευση των αεροσκαφών της ΕΛΛ.Α.Σ.. Χαρακτηριστικό του πόσο "δεμένες" ήταν οι εταιρείες μεταξύ τους είναι το ότι τα αεροσκάφη κράτησαν τον χρωματικό σχεδιασμό που είχαν όταν πετούσαν με την Scottish Airlines (δηλαδη ασημί - του γυμνού μετάλλου, με πορτοκαλί λωρίδες), με μόνες αλλαγές το όνομα της εταιρείας και το νηολόγιο.
Το αεροσκάφος με το οποίο διεξαγόταν τα δρομολόγια σύνδεσης με Λονδίνο και Prestwick ήταν ένα μετασκευασμένο B-24 Liberator 32-3 ΜΚII (cn 55, SX-DAA) με χωρητικότητα 24 επιβατών. Το Δεκέμβριο του 1949 προστέθηκε άλλο ένα, ίδιου τύπου, με νηολόγιο SX-DAB (cn 50 - από το οποίο υπάρχει φωτό, εαν κάποιος θέλει, με τον όρο του σεβασμού των πνευματικών δικαιωμάτων, μπορεί μεσω ΠΜ να την ζητήσει). Χρωματικά τα δύο αυτά αεροσκάφη κινούνταν στο ίδιο πλαίσιο με τα υπόλοιπα αεροσκάφη της εταιρείας. Χαρακτηριστικό της ιδιομορφίας του συγκεκριμένου τύπου ειναι το γεγονός ότι απαγορεύονταν το κάπνισμα καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσεως, μιας και πάνω απο τα κεφάλια των επιβατών ήταν οι δεξαμενές καυσίμων! Ενώ για τους επιβάτες υπήρχε μια υποτυπώδης τουαλέτα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, για τους πιλότους υπήρχε μια χοάνη, στο πιλοτήριο, με άμεση επικοινωνία με το.. εξωτερικό.

Τα δρομολόγια εσωτερικού της εταιρίας άρχισαν να διεξάγονται από την 1η Μαρτίου του 1948 με τέσσερα DC-3 υπό στοιχεία νηολογίου SX-BBA, SX-BBB, SX-BBC και SX-BBD συνδέοντας την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο της Κρήτης και τη Ρόδο. H αύξηση της επιβατικής κίνησης και κατά τη διάρκεια του 1949 ώθησε την ΕΛΛ.Α.Σ. στην αγορά δύο επιπλέον DC-3 από την Scottish Aviation τη χρονιά εκείνη. Τα SX-BBE και SX-BBF εντάχθηκαν σχεδόν αμέσως στο στόλο της εταιρίας, ενώ σταδιακά το προσωπικό της Scottish Aviation περιορίζεται και αντικαθίσταται από ελληνικό τεχνικό και ιπτάμενο δυναμικό. Τον Σεπτέμβριο του 1950 η εταιρεία παρέλαβε ενα Douglas C-54E-15-DO Skymaster (DC-4) με νηολόγιο SX-DAC.

Τον Οκτώβριο του 1950 η οφειλή της εταιρείας προς το κράτος φτάνει τα £ 1.430.000 σε ποσό εποχής. Τότε δώθηκε από το υπουργείο Αεροπορίας προθεσμία 15 ημερών στην εταιρεία (όπως και στην έταιρη Τ.Α.Ε.) για την εύρεση λύσης (π.χ. περικοπές ίδιων δρομολογίων που εξυπηρετούσαν και οι 2 εταιρείες). Tην 1η Ιουλίου 1951 έγινε επίσημα η συγχώνευση των T.A.E., ΕΛΛ.Α.Σ. και A.M.E. και η νεα εταιρεια πηρε την ονομασια «ΕΘΝΙΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΙ - ΤΑΕ». Τα ποσοστά συμμετοχής της κάθε εταιρείας ήταν τα ακόλουθα: ΤΑΕ 44%, ΕΛΛΑΣ 40%, ΑΜΕ 5%. Το υπόλοιπο 11% ήταν η συμμετοχή του ελληνικού κράτους. Να αναφερθεί οτι μεχρι τότε οι 3 εταιρείες εξέδιδαν έντυπο κοινό πτητικό πλάνο με τα σήματα και των 3 εταιριών.

Τα ακόλουθα αεροσκάφη πέταξαν με τα χρώματα της ΕΛΛ.Α.Σ.

Εικόνα

Δε γνωρίζω τι άλλο σημαντικό θα μπορούσε να με διαφεύγει, οπότε οι έχοντες γνώση, μπορούν να συνεισφέρουν! :thx:

Φιλικά
Στέφος
0 x
Ο κόσμος έχει γεμίσει με δικτατορίσκους και κομπλεξικούς...
Εσύ, συνέχισε να βελάζεις σα να μην τρέχει τίποτε...


Άβαταρ μέλους
flying Doc
Concorde-Class
Concorde-Class
Δημοσιεύσεις: 1771
Εγγραφή: 22 Απρ 2007, 13:07
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): EBBR
Τοποθεσία: Θεσσαλονίκη
x 180

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό flying Doc » 15 Σεπ 2015, 10:54

Μπράβο Στέφανε, για τη βουτιά στην αεροπορική ιστορία της χώρας μας.

Με ένα γρήγορο ψάξιμο, βρήκα δύο φωτογραφίες του SX-DAA, οπότε και του SX-DAB θα είναι παρόμοιες.
http://www.aviationbanter.com/attachmen ... 1365679961

http://www.edcoatescollection.com/ac5/R ... X-DAA.html

Συνέχισε να μας βομβαρδίζεις.
0 x

Άβαταρ μέλους
Στέφος
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 625
Εγγραφή: 15 Απρ 2012, 13:39
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): EDMA
Τοποθεσία: Γερμανία
x 78
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Στέφος » 15 Σεπ 2015, 11:44

Ευχαριστω, Γιατρε μου!

Το SX-DAB εχει το νηολογιο (και στις 2 φωτο που εχω) στο εξωτερικο καθετο σταθερο και οχι στην ατρακτο. :mrgreen:

Φιλικα
Στεφος
0 x
Ο κόσμος έχει γεμίσει με δικτατορίσκους και κομπλεξικούς...
Εσύ, συνέχισε να βελάζεις σα να μην τρέχει τίποτε...

Άβαταρ μέλους
GP707
Συντονιστής
Συντονιστής
Δημοσιεύσεις: 5433
Εγγραφή: 04 Μάιος 2004, 11:43
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): AOA
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): LGAV
Τοποθεσία: LGAT, East Terminal
x 420
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό GP707 » 15 Σεπ 2015, 13:56

Και ιδού το SX-DAB: http://www.na3t.org/air/photo/EXL00635
0 x
Γιώργος
΄΄΄΄΄__!__
\____o(''''')o____/

.........." " "

http://www.air-born.gr
http://sx-reg.air-born.gr/
http://my.flightmemory.com/GP707


Άβαταρ μέλους
panos
Business-Class
Business-Class
Δημοσιεύσεις: 486
Εγγραφή: 01 Ιουν 2003, 03:24
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): AEE
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): LGAV
Τοποθεσία: Κορωπί
x 21
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό panos » 15 Σεπ 2015, 14:14

Ας το οπτικοποιήσουμε λοιπόν και το ακριβοθώρητο SX-DAB.

Υπήρχε απορία και σε άλλο thread (εδώ...)για φωτογραφία του SX-DAB.
0 x
Panos
Φωτογραφίες μου
Pax. Experience in: 727 732 733 734 735 736 737 738 744 752 763 772 773 A30B A306 A312 A313 A319 A320 A321 A332 A333 AT43 AT72 C172 DC10 DHC6 F70 L101 MD82 RJ1H T154

Άβαταρ μέλους
Στέφος
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 625
Εγγραφή: 15 Απρ 2012, 13:39
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): EDMA
Τοποθεσία: Γερμανία
x 78
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Στέφος » 15 Σεπ 2015, 14:33

E, αφου ειναι να τις βαζουμε τοσο ευκολα, και μιας και τις πληρωσαμε να τις αποκτησουμε, ας τις βαλουμε μπλαμ και τεζα.

H μια που εννοουσα ειναι αυτη, και η αλλη ειναι αυτη.


-edit-
Γιωργο τωρα ειδα οτι την εχεις βαλει την ιδια. Απλα μιας και πληρωσα μαμησιατικα για να την αποκτησω, την βαζω σε μεγαλυτερη αναλυση, χωρις watermarks κλπ, οποιος θελει υπαρχει και σε πιο μεγαλη αναλυση!
0 x
Ο κόσμος έχει γεμίσει με δικτατορίσκους και κομπλεξικούς...
Εσύ, συνέχισε να βελάζεις σα να μην τρέχει τίποτε...

Άβαταρ μέλους
AGV
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 520
Εγγραφή: 13 Απρ 2011, 22:03
Τοποθεσία: Ύπαιθρος
x 98

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό AGV » 15 Σεπ 2015, 21:52

Καταπληκτικές φωτογραφίες!
Η ΕΛΛΑΣ ήταν η κρατική εταιρεία που προόριζε η τότε κυβέρνηση να διαδεχθεί την προπολεμική ΕΕΕΣ.
Προοριζόταν να έχει το μονοπώλιο των δημοσίων αερομεταφορών. Όμως σκόνταψε σε έναν από τους όρους του σχεδίου Μάρσαλ για τη χορήγηση οικονομικής βοήθεια στην Ευρώπη που ήταν η αποφυγή κάθε είδους μονοπωλίων.

Τα κεντρικά γραφεία της εταιρίας ήταν στην Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 6. Πρόεδρος της ΕΛΛΑΣ ήταν ο Σακελλίωνας και Διευθύνων Σύμβουλος ο στρατηγός Τσαπαρλής.

Επειδή ήταν η κρατική εταιρία, είχε δοθεί αρκετή δημοσιότητα στην έναρξη των επιχειρήσεών της και έτσι για το πρώτο της ταξίδι υπάρχει πλήρης δημοσιογραφική κάλυψη:
Αεροπορικώς, κατ’ ευθείαν ΑΘΗΝΑ – ΛΟΝΔΙΝΟΝ
ΠΡΟΣΟΧΗ: Στο κάτω μέρος του παραθύρου υπάρχουν επιλογές για να περιηγηθείτε και στις υπόλοιπες σελίδες της εφημερίδας, για παράδειγμα στη σελίδα 3 υπάρχει ένα ακόμα άρθρο «Παρουσία του Βασιλέως εγένοντο χθες τα εγκαίνια της Αεροπορικής Εταιρίας ΕΛΛ.Α.Σ.»

Για όποιον έχει διάθεση και χρόνο μπορεί να ψάξει στο αρχείο των ψηφιοποιημένων εφημερίδων της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας
http://efimeris.nlg.gr/ns/
0 x


Air Greece
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 219
Εγγραφή: 23 Μαρ 2014, 10:52
x 25

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Air Greece » 17 Σεπ 2015, 00:35

Πριν από 15 χρόνια διάβαζα παρόμοια ρεπορτάζ στο περιοδικό "Πτήση".Τότε ακόμη δεν υπήρχαν φωτογραφίες τού SX-DAB,υπήρχε μόνο η πληροφορία ότι τμήματα τού πρώην SX-DAA διασώζονταν στο Fort Collins τού Κολοράντο ( τό ρύγχος χωρίς όργανα στο πιλοτήριο,μία πτέρυγα και δύο μεγάλα κομμάτια τής ατράκτου).Το Δεκέμβριο τού 2006 πήρα τη μεγάλη απόφαση να πάω στο μέρος εκείνο,να φωτογραφίσω τα "συντρίμια" και να αγγίξω αυτό το μέταλλο. Ήταν μία μικρή περιπέτεια αλλά έπεσα σε ευγενικούς ανθρώπους πού όμως δεν τούς ενόχλησα από τότε.Τίς φωτογραφίες τις πήγα στο περιοδικό Remove Before Flight και παρόλο πού εκείνοι έδειξαν ενδιαφέρον,έχασα εγώ το δικό μου και δεν ξέρω κάν άν δημοσιεύτηκαν.Αν θέλετε μπορώ να ανεβάσω μερικές σε λίγες μέρες...
0 x

Air Greece
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 219
Εγγραφή: 23 Μαρ 2014, 10:52
x 25

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Air Greece » 21 Σεπ 2015, 19:22

Http://i.imgur.com/ul9FOGa.jpg
Http://i.imgur.com/Y3VbaBv.jpg
Η πρώτη σελίδα είναι από το περιοδικό ΙΚΑΡΟΙ τής εποχής (μάλλον Μάρτιος τού 1949).
Στη δεύτερη σελίδα η πάνω φωτογραφία είναι από την εγκυκλοπαίδεια τού "Ηλίου" (1948) και η δεύτερη φωτογραφία από το τεύχος τού περιοδικού "ΙΚΑΡΟΙ" τού Μαρτίου 1948 από τη συλλογή μου."Μετά τα εγκαίνια τής νέας αεροπορικής εταιρείας ΕΛΛ.Α.Σ. εγένετο η πρώτη πτήσις τής γραμμής Αθηνών-Λονδίνου.Εις την φωτογραφίαν οι δημοσιογράφοι οίτινες ανεχώρησαν με αεροπλάνον τής ΕΛΛ.Α.Σ. διά Λονδίνον εγκαινιάζοντες ούτω και το πρώτον δρομολόγιον".
1 x

Air Greece
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 219
Εγγραφή: 23 Μαρ 2014, 10:52
x 25

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Air Greece » 25 Σεπ 2015, 23:42

Πηγαίνετε στο google και πληκτρολογείστε: liberator lb-30 al 557 όπως το βλέπετε με μικρά γράμματα. Όταν βγάλει images,πατείστε στο more images. Και οι τέσσερις φωτογραφίες τής πρώτης σειράς δείχνουν το πρώην SX-DAA.Στην δεύτερη σειρά η 3η.Στην τρίτη σειρά η 2η.Στην τέταρτη σειρά οι 2 τελευταίες (φαίνεται η αυλή τού υποστέγου Vintage Aircraft.Τα περισσότερα κομμάτια είναι τού πρώην SX-DAA).Και στην 5η σειρά η τρίτη. Θα επανέλθουμε.
0 x


Άβαταρ μέλους
Στέφος
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 625
Εγγραφή: 15 Απρ 2012, 13:39
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): EDMA
Τοποθεσία: Γερμανία
x 78
Επικοινωνία:

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Στέφος » 26 Σεπ 2015, 10:26

Ειναι λιγο πολυ γνωστες οι φωτο. Ενδιαφερον θα ειχαν (χρηστικες) φωτο απο τις Ντακοτες της εταιρειας..
0 x
Ο κόσμος έχει γεμίσει με δικτατορίσκους και κομπλεξικούς...
Εσύ, συνέχισε να βελάζεις σα να μην τρέχει τίποτε...

Air Greece
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 219
Εγγραφή: 23 Μαρ 2014, 10:52
x 25

Re: ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Δημοσίευσηαπό Air Greece » 26 Σεπ 2015, 14:15

Αυτές όμως δεν είναι.Πήγα επί τόπου για να τις πάρω.Στην επιχείρηση Vintage Aircraft στο Fort Collins τού Colorado.Τώρα,πώς έγινε να τις δημοσιεύω μετά από εννέα χρόνια...
Http://i.imgur.com/YzjNPSR.jpg
Η πόρτα τής αυλής ανοίγει.Κάτω από ένα λεπτό στρώμα χιονιού φαίνεται στα αριστερά η μοναδική σωζόμενη πτέρυγα τού SX-DAA. Στα δεξιά είναι δύο πτέρυγες από άλλο Liberator οι οποίες δεν φαίνεται να υπάρχουν πιά στην αυλή.
Http://i.imgur.com/T4mjGhr.jpg
Το ρύγχος τού αεροπλάνου και το γραμματοκιβώτιο με τη διεύθυνση διά τού λόγου τό αληθές.
Http://i.imgur.com/Gd3guA9.jpg
Το απογυμνωμένο από όργανα πιλοτήριο και ίσως το galley πού είχε εγκαταστήσει η Morrison Knudsen Co. Είναι απορίας άξιον γιατί το έκοψαν έτσι πρόχειρα αφού προοριζόταν για το Alaska Aviation Heritage Museum.
Http://i.imgur.com/wl0jNjl.jpg
Οι κινητήρες εις τα εξ ων συνετέθησαν και οι ρόδες τού αεροπλάνου.
1 x



Επιστροφή σε “Κλειστές ελληνικές και κυπριακές εταιρείες”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης