ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι - ΕΛΛ.Α.Σ. (1947)

Στέφος

First-Class-Member
Εγγραφή
15/04/2012
Μηνύματα
710
Likes
151
Περιοχή
Γερμανία
Website
hellenicaviationhistory.blogspot.de
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
EDMA
Καλησπερα!

Μπορει καποιος να αναφερει ποια ονοματα ειχαν τα DC-3 της εταιρειας; Ειδικα ψαχνω ποιο ειχε το ονομα "Χελιδων". Και τα υπολοιπα βεβαια δε θα μας ενοχλουσαν! :D

Ευχαριστω προκαταβολικα!

Φιλικα
Στεφος
 
SX-BBA Χελιδών
SX-BBB Αλκυών
SX-BBC Ιέραξ

τα SX-BBD/E/F δεν είχαν ονόματα
 
Νομίζω ότι δεν έχουμε παρουσίαση της εταιρείας ακόμη...

500px-Hellenic_Airlines_logo.png


H ΕΛΛηνικαί Αεροπορικαί Συγκοινωνίαι (ΕΛΛ.Α.Σ.) ιδρύθηκε το Σεπτέμβριο του 1947, ένα χρόνο αφότου ιδρύθηκε η T.A.E. και πραγματοποίησε το πρώτο της δρομολόγιο στις 28 Φεβρουαρίου του 1948 συνδέοντας για πρώτη φορά την Αθήνα με το Λονδίνο και το Prestwick της Σκωτίας.
H εταιρία δημιουργήθηκε από τα μετοχικά ταμεία του Ελληνικού Στρατού, της Αεροπορίας του Ναυτικού και των Πολιτικών Υπαλλήλων (60%) σε συνεργασία με την Scottish Aviation (40%) η οποία είχε και την έδρα της στο Prestwick και αρχικά ήταν υπεύθυνη για την τεχνική εξυπηρέτηση και την πτητική εκμετάλλευση των αεροσκαφών της ΕΛΛ.Α.Σ.. Χαρακτηριστικό του πόσο "δεμένες" ήταν οι εταιρείες μεταξύ τους είναι το ότι τα αεροσκάφη κράτησαν τον χρωματικό σχεδιασμό που είχαν όταν πετούσαν με την Scottish Airlines (δηλαδη ασημί - του γυμνού μετάλλου, με πορτοκαλί λωρίδες), με μόνες αλλαγές το όνομα της εταιρείας και το νηολόγιο.
Το αεροσκάφος με το οποίο διεξαγόταν τα δρομολόγια σύνδεσης με Λονδίνο και Prestwick ήταν ένα μετασκευασμένο B-24 Liberator 32-3 ΜΚII (cn 55, SX-DAA) με χωρητικότητα 24 επιβατών. Το Δεκέμβριο του 1949 προστέθηκε άλλο ένα, ίδιου τύπου, με νηολόγιο SX-DAB (cn 50 - από το οποίο υπάρχει φωτό, εαν κάποιος θέλει, με τον όρο του σεβασμού των πνευματικών δικαιωμάτων, μπορεί μεσω ΠΜ να την ζητήσει). Χρωματικά τα δύο αυτά αεροσκάφη κινούνταν στο ίδιο πλαίσιο με τα υπόλοιπα αεροσκάφη της εταιρείας. Χαρακτηριστικό της ιδιομορφίας του συγκεκριμένου τύπου ειναι το γεγονός ότι απαγορεύονταν το κάπνισμα καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσεως, μιας και πάνω απο τα κεφάλια των επιβατών ήταν οι δεξαμενές καυσίμων! Ενώ για τους επιβάτες υπήρχε μια υποτυπώδης τουαλέτα στο πίσω μέρος του αεροσκάφους, για τους πιλότους υπήρχε μια χοάνη, στο πιλοτήριο, με άμεση επικοινωνία με το.. εξωτερικό.

Τα δρομολόγια εσωτερικού της εταιρίας άρχισαν να διεξάγονται από την 1η Μαρτίου του 1948 με τέσσερα DC-3 υπό στοιχεία νηολογίου SX-BBA, SX-BBB, SX-BBC και SX-BBD συνδέοντας την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο της Κρήτης και τη Ρόδο. H αύξηση της επιβατικής κίνησης και κατά τη διάρκεια του 1949 ώθησε την ΕΛΛ.Α.Σ. στην αγορά δύο επιπλέον DC-3 από την Scottish Aviation τη χρονιά εκείνη. Τα SX-BBE και SX-BBF εντάχθηκαν σχεδόν αμέσως στο στόλο της εταιρίας, ενώ σταδιακά το προσωπικό της Scottish Aviation περιορίζεται και αντικαθίσταται από ελληνικό τεχνικό και ιπτάμενο δυναμικό. Τον Σεπτέμβριο του 1950 η εταιρεία παρέλαβε ενα Douglas C-54E-15-DO Skymaster (DC-4) με νηολόγιο SX-DAC.

Τον Οκτώβριο του 1950 η οφειλή της εταιρείας προς το κράτος φτάνει τα £ 1.430.000 σε ποσό εποχής. Τότε δώθηκε από το υπουργείο Αεροπορίας προθεσμία 15 ημερών στην εταιρεία (όπως και στην έταιρη Τ.Α.Ε.) για την εύρεση λύσης (π.χ. περικοπές ίδιων δρομολογίων που εξυπηρετούσαν και οι 2 εταιρείες). Tην 1η Ιουλίου 1951 έγινε επίσημα η συγχώνευση των T.A.E., ΕΛΛ.Α.Σ. και A.M.E. και η νεα εταιρεια πηρε την ονομασια «ΕΘΝΙΚΑΙ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΙ - ΤΑΕ». Τα ποσοστά συμμετοχής της κάθε εταιρείας ήταν τα ακόλουθα: ΤΑΕ 44%, ΕΛΛΑΣ 40%, ΑΜΕ 5%. Το υπόλοιπο 11% ήταν η συμμετοχή του ελληνικού κράτους. Να αναφερθεί οτι μεχρι τότε οι 3 εταιρείες εξέδιδαν έντυπο κοινό πτητικό πλάνο με τα σήματα και των 3 εταιριών.

Τα ακόλουθα αεροσκάφη πέταξαν με τα χρώματα της ΕΛΛ.Α.Σ.

Flotte+ELLAS.png


Δε γνωρίζω τι άλλο σημαντικό θα μπορούσε να με διαφεύγει, οπότε οι έχοντες γνώση, μπορούν να συνεισφέρουν! :thx:

Φιλικά
Στέφος
 
Ευχαριστω, Γιατρε μου!

Το SX-DAB εχει το νηολογιο (και στις 2 φωτο που εχω) στο εξωτερικο καθετο σταθερο και οχι στην ατρακτο. :mrgreen:

Φιλικα
Στεφος
 
Ας το οπτικοποιήσουμε λοιπόν και το ακριβοθώρητο SX-DAB.

Υπήρχε απορία και σε άλλο thread (εδώ...)για φωτογραφία του SX-DAB.
 
E, αφου ειναι να τις βαζουμε τοσο ευκολα, και μιας και τις πληρωσαμε να τις αποκτησουμε, ας τις βαλουμε μπλαμ και τεζα.

H μια που εννοουσα ειναι αυτη, και η αλλη ειναι αυτη.


-edit-
Γιωργο τωρα ειδα οτι την εχεις βαλει την ιδια. Απλα μιας και πληρωσα μαμησιατικα για να την αποκτησω, την βαζω σε μεγαλυτερη αναλυση, χωρις watermarks κλπ, οποιος θελει υπαρχει και σε πιο μεγαλη αναλυση!
 
Καταπληκτικές φωτογραφίες!
Η ΕΛΛΑΣ ήταν η κρατική εταιρεία που προόριζε η τότε κυβέρνηση να διαδεχθεί την προπολεμική ΕΕΕΣ.
Προοριζόταν να έχει το μονοπώλιο των δημοσίων αερομεταφορών. Όμως σκόνταψε σε έναν από τους όρους του σχεδίου Μάρσαλ για τη χορήγηση οικονομικής βοήθεια στην Ευρώπη που ήταν η αποφυγή κάθε είδους μονοπωλίων.

Τα κεντρικά γραφεία της εταιρίας ήταν στην Πλατεία Αγ. Γεωργίου Καρύτση 6. Πρόεδρος της ΕΛΛΑΣ ήταν ο Σακελλίωνας και Διευθύνων Σύμβουλος ο στρατηγός Τσαπαρλής.

Επειδή ήταν η κρατική εταιρία, είχε δοθεί αρκετή δημοσιότητα στην έναρξη των επιχειρήσεών της και έτσι για το πρώτο της ταξίδι υπάρχει πλήρης δημοσιογραφική κάλυψη:
Αεροπορικώς, κατ’ ευθείαν ΑΘΗΝΑ – ΛΟΝΔΙΝΟΝ
ΠΡΟΣΟΧΗ: Στο κάτω μέρος του παραθύρου υπάρχουν επιλογές για να περιηγηθείτε και στις υπόλοιπες σελίδες της εφημερίδας, για παράδειγμα στη σελίδα 3 υπάρχει ένα ακόμα άρθρο «Παρουσία του Βασιλέως εγένοντο χθες τα εγκαίνια της Αεροπορικής Εταιρίας ΕΛΛ.Α.Σ.»

Για όποιον έχει διάθεση και χρόνο μπορεί να ψάξει στο αρχείο των ψηφιοποιημένων εφημερίδων της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας
http://efimeris.nlg.gr/ns/
 
Top