A.M.E. - Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος

Στέφος

First-Class-Member
Εγγραφή
15/04/2012
Μηνύματα
710
Likes
151
Περιοχή
Γερμανία
Website
hellenicaviationhistory.blogspot.de
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
DLH
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
EDMA
AMELogo+small.jpg


H «Α.Μ.Ε.» (Αεροπορικαί Μεταφοραί Ελλάδος) ιδρύθηκε στις αρχές του 1947. Εκείνη την χρονιά η Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΠΑ - πρόδρομος της σημερινής ΥΠΑ) έδωσε ταυτόχρονα άδειες και στην ΕΛΛ.Α.Σ. και την ΔΑΙΔΑΛΟΣ (μια κίνηση που θα αποδεικνύονταν μοιραία για τα ελληνικά αεροπορικά δρώμενα της εποχής, τέσσερα μόλις χρόνια πιο μετά), ανεβάζοντας τον αριθμό των αεροπορικών εταιρειών στις τέσσερις. Τα κεφάλαια που χρησιμοποιήθηκαν ήταν καθαρά ιδιωτικά. Άρχισε να εκτελεί δρομολόγια το 1949 με ένα μετασκευασμένο οκταθέσιο AVRO 652A ANSON I υπό στοιχεία νηολογίου SX-BDA το οποίο είχε παραλάβει στις 24.03.1949, και ένα δεκαεπταθέσιο Junkers JU-52b υπό στοιχεία νηολογίου SX-CBA. Tον Αύγουστο του ίδιου έτους παρέλαβε ακόμη ένα JU-52, αυτή την φορά ένα JU-52/3m (cn J5614) με στοιχεία νηολογίου SX-CDA. Στις 12 Μαΐου 1950 παρέλαβε από την Τ.Α.Ε. ένα Douglas C-47A-90-DL Skytrain (DC-3) με στοιχεία νηολογιου SX-BAM (cn 20184). Ανήμερα των Χριστουγέννων του 1950 το SX-BDA αλλά και το SX-CDA καταστράφηκαν πέρα επισκευής στο Χασάνι, κατά τη διάρκεια μιας πολύ ισχυρής καταιγίδας.

Στην οικονομικά δύσκολη μεταεμφυλιακή Ελλάδα κατόρθωσε - μετά από την παραχώρηση των δύο DC-3 από την T.A.E. που προαναφέρθηκε - να συμμετάσχει στην κατανομή δρομολογίων που αρχικά επέβαλε το ελληνικό κράτος και κατόπιν στη συγχώνευση των τριών εταιριών σε μία το 1951.

Δυστυχώς δεν εχω ακόμη γράφημα του στόλου.
 
Η τότε κυβέρνηση φιλοδοξούσε να δώσει στην ΕΛΛΑΣ το μονοπώλιο των αερομεταφορών ακριβώς όπως το είχε η προπολεμική ΕΕΕΣ. Για τον λόγο αυτό με διάφορες δικαιολογίες κάθε φορά, αρνείτο να δώσει άδεια στην ΤΑΕ, η οποία ξεκίνησε τα δρομολόγια με υποσχετική άδειας.
Τα πράγματα όμως έμπλεξαν με το σχέδιο Μάρσαλ. Όρος των Αμερικάνων για να δοθεί οικονομική και τεχνική βοήθεια σε κάθε χώρα, ήταν ότι δεν επρόκειτο να υπάρξουν μονοπώλια οποιασδήποτε μορφής.
Συνεπώς η κυβέρνηση δεν μπορούσε παρά να χορηγήσει άδεια σε όλους όσους κάλυπταν τις απαιτήσεις. Και για την εποχή του εμφυλίου πολέμου, δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα, αφού οι επίγειες αρτηρίες (οδικές, σιδηροδρομικές) ήταν αποκομμένες και ο μόνος τρόπος να ταξιδέψει κανένας με ασφάλεια μεταξύ Βόρειας και Νότιας Ελλάδας ήταν οι εναέριες συγκοινωνίες. Ο κάθε ταξιδιώτης είχε δυο επιλογές. Είτε να ξοδευτεί και να κάνει ένα ασφαλές και σύντομο ταξίδι, είτε να ρισκάρει ακόμα και τη ζωή του σε ένα κουραστικό και πολύωρο ταξίδι. Το πρόβλημα τελικά έγινε φανερό μόλις τερματίστηκε ο εμφύλιος πόλεμος οπότε άδειασαν τα αεροπλάνα από τους επιβάτες.
Ο στόλος της ΑΜΕ ήταν 1 8θέσιο Avro 652A Anson με προηγούμενο νηολόγιο ZS-BRG. Από 1/9/1950 επιχειρούσε και με το 15θέσιο Ju-52B και νηολόγιο SX-CDA (προηγούμενο νηολόγιο SE-AFA και προφανώς αυτό πρέπει να ήταν από την Δαίδαλος. Το 1951 της παραχωρήθηκαν και 2 ντακότες από την ΤΑΕ.
 
AGV":1r74l8s5 said:
Από 1/9/1950 επιχειρούσε και με το 15θέσιο Ju-52B και νηολόγιο SX-CDA (προηγούμενο νηολόγιο SE-AFA και προφανώς αυτό πρέπει να ήταν από την Δαίδαλος.

Το SX-CDA πάντως στα αρχεία δίνεται ως JU-52-3M και όχι JU-52B... (όπως προανέφερε και ο Στέφος) :rolleyes:. Άρα ίσως παραμένει το μυστήριο της Δαίδαλος...
 
Πράγματι έτσι έχουν τα πράγματα. Όπως όμως φαίνεται, το αεροσκάφος αυτό αποσύρθηκε από την εκμετάλλευση σαν ακατάλληλο με την αιτιολογία ότι ήταν ένα συνονθύλευμα από διάφορα κομμάτια και δεν αντιπροσώπευε ακριβώς αυτό που κατασκευάστηκε.
Πράγματι περισσότερες πληροφορίες δεν έχουμε, μόνον φημολογίες.
 
Μετά από νέο ψάξιμο φαίνεται το SX-CDA να μην είναι το πρώην αεροσκάφος της Δαίδαλος. Έχω φωτογραφία του με τίτλους ΑΜΕ και το Σουηδικό νηολόγιο, να κατεβάζει επιβάτες. Η εταιρία χρησιμοποίησε το αεροσκάφος με το Σουηδικό νηολόγιο του για λίγο καιρό και πριν αλλάξει σε Ελληνικό, με Σουηδό πιλότο. Η πρώτη ανεπίσημη πτήση έγινε τον Ιούνιο του 1949, Αθήνα - Κέρκυρα, αλλά η πρώτη επίσημη έγινε 1μιση μήνα αργότερα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν είναι το πρώην Δαίδαλος αφού η ΥΠΑ καθήλωσε το αεροσκάφος της το 1950.
 
Mε ενα ψαξιμο που εκανα, βρηκα οτι πωληθηκε στις 31 Αυγουστου 1949 στην Ελλαδα και ελαβε κατοπιν το SX-CDA. Ισως να ειχε μισθωθει για την πτηση (-εις) πιο νωρις. Αυτο θα εξηγουσε και τον Σουηδο πιλοτο (εαν υποθεσουμε οτι η μισθωση ηταν κατι σαν "wet lease").

Φιλικα
Στεφος

edit
Το logo της εταιρειας μου το ειχε δωσει πολυ παλια ο Χρηστος και ηταν ετσι. Σε αυτο το σημειο θα ηθελα να τον ευχαριστησω και δημοσιως. Μετα απο περιπου 25 ωρες εργασιας, pixel pixel, το εκανα οπως στην αρχη του νηματος.
 
Έχουν περάσει και σχεδόν 70 χρόνια από τότε!
Και ας μην ξεχνάμε, τα πρωτοσέλιδα της εποχής είχαν τελείως άλλες ειδήσεις!
 
To Anson πρεπει να ειχε cn LT455. Καταφερα να βρω οτι πριν την ΑΜΕ περασε απο την SAAF με νηολογιο 4401. Οποιος βρει αλλα στοιχεια, πιστευω θα ειναι ευπροσδεκτα!
 
Αγαπητοι φιλοι ευχαριστω που με δεχτηκατε .Οσον αφορα την Α.Μ.Ε. εχω στο προσωπικο μου αρχειο μερικες φωτο απο την δραστηριοτητα της στην Κερκυρα.Σας τις παρουσιαζω ευθυς αμεσως.Η πρωτη φωτο ειναι του Ju-52 της Α.Μ.Ε. το 1949 στην Κερκυρα.Η δευτερη το Ju-52 στην Κερκυρα το 1949 την ιδια ημερομηνια με την πρωτη φωτο.Η τριτη ειναι το Avro Anson της Α.Μ.Ε. στην Κερκυρα το 1949.Η τεταρτη το Ju-52 το 1943 στην Σουηδια πριν αγοραστει απο την Α.Μ.Ε.Η πεμπτη ειναι το αντισκηνο που ειχε φτιαξει η Α.Μ.Ε στην Κερκυρα το 1950 για να χρησιμοποιηθει σαν αιθουσα αφιξαναχωρησεων......
 

Attachments

  • 1950.ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΜΕ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ.jpg
    1950.ΣΤΑΘΜΟΣ ΑΜΕ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ.jpg
    318,8 KB · Προβολές: 2.419
  • 1949.AVRO ANSON ΑΜΕ ΚΕΡΚΥΡΑ.jpg
    1949.AVRO ANSON ΑΜΕ ΚΕΡΚΥΡΑ.jpg
    378,9 KB · Προβολές: 2.419
  • 1949.JU-52 ΑΜΕ ΚΕΡΚΥΡΑ-1.jpg
    1949.JU-52 ΑΜΕ ΚΕΡΚΥΡΑ-1.jpg
    348,9 KB · Προβολές: 2.419
  • 1949.JU-52 ΑΜΕ ΚΕΡΚΥΡΑ-2.jpg
    1949.JU-52 ΑΜΕ ΚΕΡΚΥΡΑ-2.jpg
    279,5 KB · Προβολές: 2.419
Top