Δήλωση εναλλακτικού Α/Δ στο Σχέδιο Πτήσης

aero21

Νέο μέλος (Tourist)
Εγγραφή
19/11/2013
Μηνύματα
9
Likes
0
Χαίρεται, θα ήθελα να ρωτήσω αν γίνεται στο σχέδιο πτήσης ως εναλλακτικό Α/Δ να βάλουμε αεροδρόμιο το οποίο στο AIP φαίνεται πως είτε επειδή είναι στρατιωτικό απαγορεύονται οι προσγειώσεις συγκεκριμένες μέρες και ώρες (ή και γενικά απαγορεύονται) ή αεροδρόμιο που μπορεί να μη λειτουργεί εκείνη την ώρα.
Με το μυαλό μου εγώ θεωρώ πως το εναλλακτικό δεν είναι μόνο για περίπτωση ανάγκης (που και πάλι δεν είναι και πολύ φυσιολογικό να ΣΧΕΔΙΑΖΕΙΣ να προσγειωθείς εκτάκτως σε αεροδρόμιο που να μη μπορεί να σου παρέχει υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Άλλο εκείνη την ώρα τι μπορεί ανωτέρα βία να σου επιβάλλει) αλλά και σε περίπτωση που θες να αλλάξεις τη πτήση σου να μπορείς να πας, οπότε υποθέτω πως βάζεις μόνο Α/Δ που την ώρα που θα πετάς θα είναι ανοιχτά και θα επιτρέπουν τη προσγείωση σε σένα. Σε αυτή τη περίπτωση αν πχ το εναλλακτικό τους καλοκαιρινούς μήνες σου λέει ειδοποίησέ με 3 μέρες πριν την υπολογιζόμενη άφιξή σου πχ, τι κανεις;;;; Τους λες πως θα προσγειωθείς και στο πρωτεύων Α/Δ και στο εναλλακτικο και αναλόγως τι γίνεις πετάς άκυρα;;; Δε πιστεύω. Τι ισχύει όμως;
 
Εν Ελλάδι η εμπειρία (και δη η πικρή τοιαύτη) έχει αποδείξει οτι: Στις πτήσεις VFR δεν είναι υποχρεωτική η δήλωση εναλλακτικού αεροδρομίου. Ομως η καταφυγή σε εναλλακτικό αεροδρόμιο είτε πετάμε VFR είτε πετάμε IFR, σημαίνει αδυναμία άφιξης στον αρχικό προορισμό για σοβαρό λόγο κι όχι εξ επιλογής δηλ αν αποφασίσω στον αέρα να μη πάω στη Νάξο θα πάω στην Πάρο... Πάντως εάν πχ εξ ανάγκης (όχι emergency αλλά από άλλο αίτιο πχ καιρός προορισμού) προσγειωθείς στη Σκιάθο απόγευμα και δεν προλαβαίνεις να φύγεις προς Μέγαρα ή Τατόι κι έχουν ήδη εκεί 3 αεροπλάνα (άρα δεν έχει άλλο χώρο για ένα C172 !!!), ε ποτέ δεν έχει πει ο αερολιμενικός "Σήκω και φύγε για το Βενιζέλος και κακώς έκανες κι έβαλες το αεροδρόμιό μου ως εναλλακτικό χωρίς να με ρωτήσεις αν έχω χώρο''. Ολο και κάτι θα κάνει να σε βολέψει μέχρι να λυθεί το πρόβλημα, να καλυτερέψει ο καιρός κλπ
Ως προς τα στρατιωτικά, δεν υπάρχει περίπτωση να προσγειωθείς εκτός κι αν είσαι σε πραγματικό emergency.
To να βάλεις ως εναλλακτικό ένα κλειστό αεροδρόμιο, ε δεν είναι κι οτι καλύτερο να σε ρωτήσει το ATC "Πάτε Νάξο κι έχετε βάλει εναλλακτικό την Πάρο που είναι κλειστή από την ΕΤΑ σας στη Νάξο μέχρι το κλείσιμο των VFR?" και ν απαντήσεις "Συγγνώμη δεν το πρόσεξα"...
 
Πείτε ότι έχω κάνει fltpln για Ιωάννινα καθημερινή, και θα ανέβω από ανατολικά τη Στερεά Ελλάδα, Θεσσαλία και έπειτα θα περάσω κάθετα με δυτική κατεύθυνση τους ορεινούς όγκους για Ιωάννινα, όταν είμαι Λάρισα ο καιρός στα Ιωάννινα γίνεται IMC-που δε μπορώ να πετάξω- (ας μην εξετάσουμε το κατά πόσο θα έπρεπε να έχει προβλεφθεί). Έχω επιλογή να κατέβω Καρδίτσα που είναι δημοτικό, ανοιχτό μόνο ΣΚ (αν θυμάμαι καλά από το AIP, αν όχι ας υποθέσουμε πως τότε είναι) και το στρατ. της Λάρισας (είναι και ο Βόλος αλλά ας παραμείνουμε στο σενάριο). Όταν θα κάνω έρευνα για το εναλλακτικό μου, όχι απλά για το fltpln αλλά για να έχω όντως εναλλακτικό τι κάνω?:

1) Κανονίζω τη πτήση ώρες που είναι ανοιχτό και το εναλλακτικό -π.χ. Καρδίτσας- και έχω στείλει fax ή επικοινωνήσει για τη περίπτωση που το χρειαστω όπως ζητούν αρκετά α/δ ειδικά καλοκαίρι? Δηλ, τους λέω "ξέρετε θέλω να σας έχω ως εναλλακτικό, υπολογίστε πως μπορεί να είμαι εκεί στις 12.00 UTC αν κάτι πάει στραβα"???? Περίεργο μου φαίνεται,οι πιο έμπειροι ας βοηθήσουν

2)Προφανώς πχ, αν πάω εκτός ωρών λειτουργίας του α/δ -της Καρδίτσας ξανά- και χρειαστεί να προσγειωθώ, θα υπάρχει θέμα με τα clearences περί προσγείωσης/ απογείωσης (ας θεωρήσουμε πως έχει tower και atz όπως π.χ. τα μέγαρα, αλλά εκτός ωρών λειτουγρίας προφανώς δε λειτουργεί το tower).

ΟΚ, σε emergency κατεβαίνεις όπου να ναι, όμως όταν αντικειμενικά δε μπορείς να ολοκληρώσεις το ταξίδι σου και δε μπορείς να γυρίσεις πίσω -πες πως έμεινε ένα αεροπλάνο όπως στη Ρόδο στο διάδρομο και δε προσγειώνεσαι- πώς το χειρίζεσαι το θέμα τόσο σε pre-flight επίπεδο όσο και κάτα τη πτήση?
 
Ο έλεγχος διαθεσιμότητας Αεροδρομίων προορισμού και εναλλαγής, αποτελεί μέρος των βασικών κανόνων σχεδιασμού πτήσης. Οι μονάδες εναέριας κυκλοφορίας στις οποίες υποβάλλονται τα σχέδια πτήσης, επίσης έχουν την υποχρέωση ελέγχου όλων των στοιχείων των σχεδίων, συμπεριλαμβανομένου φυσικά και των ωρών λειτουργίας των αεροδρομίων, καθώς επίσης και διαφόρων περιορισμών ( που καλώς ή κακώς υπάρχουν σε αρκετά αεροδρόμια, ειδικά τη θερινή περίοδο).
Δεν έχει νόημα να βάλει κάποιος αεροδρόμιο εναλλαγής κλειστό αεροδρόμιο, αφού με την ευρύτερη έννοια του emergency, οποιοδήποτε αεροδρόμιο ή πεδίο ή... δρόμος ή χωράφι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί.

Κατά την τελευταία τροποποίηση των κανονισμών υποβολής σχεδίου πτήσης, έχει προστεθεί η δυνατότητα υποβολής και en route αεροδρομίων εναλλαγής, καθώς επίσης και αεροδρομίου εναλλαγής αναχώρησης. Αν για παράδειγμα συμβεί κάτι στην απογείωση αεροσκάφους, δηλώνει στο σχέδιο πτήσης από πριν οτι σε τέτοια περίπτωση ,προτίθεται να προσγειωθεί σε συγκεκριμένο άλλο αεροδρόμιο, το οποίο έχει μελετήσει εκ των προτέρων οτι είναι κατάλληλο σε ότι αφορά τις απαιτούμενες αποστάσεις ακινητοποίησης, ευκολίες κλπ. Αυτό ακριβώς είναι το νόημα του αεροδρομίου εναλλαγής γενικότερα: έχεις μελετήσει από πριν οτι σου κάνει και σου αρκεί να προσγειωθείς, ακόμη και με έναν κινητήρα, με ένα υδραυλικό σύστημα κ.λ.π. και δεν ψάχνεσαι στον αέρα που θα πας, ενώ έχεις να παλέψεις με το ίδιο το emergency, βλάβη.
Δείτε τι μπορεί να συμβεί, όταν τα πράγματα δεν εξελιχθούν σύμφωνα με τα αναμενόμενα:

http://www.aaiasb.gr/imagies/stories/documents/09_2003_report_GR.pdf
 
Ευχαριστώ, είναι σαφές. Το περιστατικό δείχνει ακριβώς τον ρόλο του εναλλακτικού είτε το δηλώνεις είτε όχι (όσο και το ρόλο σωστικού εξοπλισμού άμεσα διαθέσιμου ακόμα κι αν πετάς σε ελάχιστη απόσταση από την ακτή).

Μέσα στο πόρισμα λέει "Το Notam Office δέχθηκε το σχέδιο πτήσης, στο οποίο αναγραφόταν η Πρέβεζα ως εναλλακτικό αεροδρόµιο µε το σκεπτικό, όπως δικαιολογήθηκε, πρώτον ότι σε πτήσεις µε κανόνες πτήσεως εξ όψεως (VFR) δεν είναι υποχρεωτικό το εναλλακτικό αεροδρόµιο και δεύτερον αν ο χειριστής αναγκαζόταν να το χρησιµοποιήσει, θα ήταν µόνο λόγω επείγουσας ανάγκης "emergency", οπότε ούτως ή άλλως θα τον δεχόντουσαν για προσγείωση παρόλο που δεν είχε άδεια."

Ψάχνοντας να δω αν ισχύει ακόμα κάτι τέτοιο για VFR πτήσεις στο AIP δε βρήκα κάτι, το μόνο που είδα είναι στης EASA Annex VIII the draft Commission Regulation on ‘Air Operations — OPS’ στη σελ.23

"For IFR flights, the pilot-in-command shall specify at least one weather-permissible
destination alternate aerodrome in the flight plan, unless:
(a) the available current meteorological information indicates that, for the period from 1
hour before until 1 hour after the estimated time of arrival, or from the actual time of
departure to 1 hour after the estimated time of arrival, whichever is the shorter period,
the approach and landing may be made under visual meteorological conditions (VMC);
or
(b) the place of intended landing is isolated and:
(1) an instrument approach procedure is prescribed for the aerodrome of intended
landing; and
(2) available current meteorological information indicates that the following
meteorological conditions will exist from 2 hours before to 2 hours after the estimated time of arrival, or from the actual time of departure to 2 hours after the
estimated time of arrival whichever is the shorter period:
(i) a cloud base of at least 300 m (1 000 ft) above the minimum associated with
the instrument approach procedure; and
(ii) visibility of at least 5.5 km or of 4 km more than the minimum associated
with the procedure."
 
Για κάθε στρατιωτικό Ελληνικό αεροδρόμιο, εξακολουθεί να ισχύει η παράγραφος του AIP /AD/ 1.1.1.4.1.6. Απαιτείται ειδική άδεια. ;)

Δες επίσης την παράγραφο 1.1.1.4.2.2.1 , και την 1.1.1.4.2.2.3 :great:
 
Μάλλον εγώ δεν ήμουν σαφής, μιλάω για τη φράση "ότι σε πτήσεις µε κανόνες πτήσεως εξ όψεως (VFR) δεν είναι υποχρεωτικό το εναλλακτικό αεροδρόµιο ". Δε βρήκα κάπου να αναφέρεται πλέον αυτό
 
Αναφέρεται ρητά για τις VFR/IFR αν θυμάμαι καλά.. ( οτι πρέπει να έχουν εναλλαγης). Αλλά αν δεις και στην παράγραφο ENR/1.2.14.5.2 αναφέρει τα minimum flight plan information για αεροσκάφη σε πτήση, και περιλαμβάνει το alternate :cool:.
 
Ουτε για πτηση IFR ειναι υποχρεωτικο το alternate αν υπαρχουν οι σωστες συνθηκες,οπως βεβαια αλλες φορες οταν υπαρχουν παλι συνθηκες ειναι υποχρεωτικο να υπαρχει και Take off alternate
 
Πάντως σύμφωνα με το AIP Greece ENR/1.2.14.5.2 τόσο σε controlled όσο και σε uncontrolled VFR flight το "alternate aerodrome" είναι μέσα στα "minimum information required" στο σχέδιο πτήσης.
 
Top