6/6/1949 18:35’, πτήση GK231, Καβάλα – Ελληνικό, SX-BAI

  • Thread starter AGV
  • Ημερομηνία δημιουργίας

AGV

First-Class-Member
Εγγραφή
13/04/2011
Μηνύματα
651
Likes
250
Περιοχή
Ύπαιθρος
Κλείνοντας 63 χρόνια μετά την πρώτη πτώση προγραμματισμένης ελληνικής πτήσης (στη Μαλακάσα) θεωρώ σκόπιμο να θυμηθούμε λίγο αυτό το ατύχημα (από το βιβλίο "Η ιστορία των Δημοσίων Αερομεταφορών στην Ελλάδα"):

Η «Ντακότα» με νηολόγιο SX-BAI επρόκειτο να απογειωθεί από την Καβάλα στις 16:50’ της Δευτέρας 6/6/1949. Λόγω κακοκαιρίας όμως τελικά απογειώθηκε στις 17:20’.
Στις 17:36’ έστειλε σήμα διέλευσης πάνω από το ακρωτήριο Άθως σε ύψος 2.000 ποδών και κάτω από τα σύννεφα. Στις 17:57’ άλλαξε την πορεία του στις 200 μοίρες με κατεύθυνση την Σκιάθο προκειμένου να παρακάμψει τοπική καταιγίδα. Στις 18:12’ έστειλε σήμα πάνω από την Σκόπελο με πορεία 190 μοίρες και ύψος 6.000 πόδια. Στις 18:25’ ζήτησε από το Ελληνικό μετεωρολογικό δελτίο, το οποίο του δόθηκε στις 18:27’ και επιβεβαίωσε την λήψη του.
Στις 18:43’, λόγω της επικρατούσας καταιγίδας και του ότι το αεροσκάφος δεν είχε εκπέμψει άλλο σήμα, ο σταθμός Α/Τ Ελληνικού άρχισε να το καλεί χωρίς να παίρνει καμία απάντηση. Ειδοποιήθηκε σχετικά ο Πύργος Ελέγχου Ελληνικού για το γεγονός ότι το αεροσκάφος ενώ αναμενόταν να προσγειωθεί στις 18:48’ δεν απαντούσε στις κλήσεις.
Γύρω στις 18:55’ η Υπηρεσία Κίνησης Γραμμών της ΤΑΕ ειδοποιήθηκε από το γραφείο Κίνησης Κεντρικού Αερολιμένα Αθηνών, ότι σύμφωνα με πληροφορία του Σταθμού Χωροφυλακής Ωρωπού, στη θέση Μαλακάσα έπεσαν δυο αλεξιπτωτιστές. Στις 19:00’ ειδοποιήθηκαν από το Υπουργείο Αεροπορίας ότι ένα αεροσκάφος κατέπεσε στην συγκεκριμένη θέση (θέση Μπούγα ή Ασπροχώρι – Μαλακάσα Αττικής).
Ο Διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Μπουγών (που θεωρήθηκε ο πλέον αξιόπιστος μάρτυρας, και είχε υπηρετήσει στον στρατό σε μετεωρολογικό απόσπασμα) στις 18:35’ βρισκόταν στη θέση Αλώνια των Μπουγών και άκουσε βόμβο αεροπλάνου. Στράφηκε να δει το αεροσκάφος το οποίο όμως βρισκόταν μέσα στα σύννεφα που ξεκινούσαν σε ύψος περίπου 1.000 μ. Ξανακοιτάζοντας μετά από λίγο, είδε να βγαίνει από τα σύννεφα η δεξιά πτέρυγα του αεροσκάφους που ερχόταν από τον Βορρά με κατεύθυνση προς τον Νότο, και το αεροπλάνο να πέφτει κάθετα, περιδινούμενο εσωτερικά, δηλαδή λοξά προς τα αριστερά με κέντρο βάρους την γωνία της αριστερής πτέρυγας με το αεροσκάφος. Όσο το αεροπλάνο έπεφτε παρατήρησε τον ήχο των ελίκων του, που ήταν ρυθμικότατος. Κατέβαλε κάθε προσοχή να διακρίνει κάποιον ιδιαίτερο ήχο, χωρίς να μπορέσει να ακούσει κάτι που να δίνει την εντύπωση της δολιοφθοράς. Επίσης προσπάθησε να διακρίνει ίχνη φλόγας ή καπνού χωρίς να μπορέσει να εντοπίσει κάτι. Ακολούθησε κάποιος νεκρός χρόνος λίγων δευτερολέπτων από το σταμάτημα του βόμβου των ελίκων μέχρι τον γδούπο των εκρήξεων των μηχανών και των δοχείων βενζίνας. Αμέσως έτρεξε στο μέρος της συντριβής όπου έφθασε μετά από 5 λεπτά. Τα συντρίμμια ήταν διάσπαρτα όπως επίσης και τα πτώματα και καιγόντουσαν. Η πτέρυγα βρέθηκε σε απόσταση περίπου 1 χλμ.

Η επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος συγκροτήθηκε με το 254/7 σήμα της 7ης/6/1949 του αρχηγού ΓΕΑ, σύμφωνα με το οποίο η επιτροπή έπρεπε να εξετάσει τα αίτια και απαιτούσε «σχετικό πόρισμα να υποβληθεί εντός 48 Ωρών.».

Σύμφωνα με το πόρισμα που υποβλήθηκε το Σάββατο 11/6/1949, σαν αίτιο θεωρήθηκε η «πιθανή προσπάθεια του χειριστή να διασχίσει την αναταραγμένη περιοχή της Μαλακάσας και δεν παράκαμψε τα επικίνδυνα σύννεφα της περιοχής», ενώ το γενικό συμπέρασμα της τελικής έκθεσης ήταν ότι «το αεροσκάφος μέσα στα σύννεφα υποβλήθηκε σε αεροδυναμική υπερφόρτιση πέρα από το όριο αντοχής της πτέρυγας. Η υπερφόρτιση δημιουργήθηκε από την κατακόρυφη επιτάχυνση του αεροσκάφους λόγω ισχυρών δινών, σε συνδυασμό με την σημαντική οριζόντια ταχύτητά του κατά την πτήση».

Το ατύχημα αυτό με τους 22 νεκρούς Έλληνες προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση, θεωρήθηκε πλήγμα για την Ελληνική Πολιτική Αεροπορία και έφθασε να συζητηθεί στην Βουλή ενώ επηρέασε αρνητικά και το επιβατικό κοινό.
 
Από εκεί αντλήθηκε εν μέρει και η υπόθεση της ταινίας "Κοινωνία Ώρα Μηδέν" (Ν. Κούρκουλος, Α. Μπάρκουλης, Β. Πάλλης, Ζ. Τσάπελης, Μ. Χρονοπούλου, Φ. Ζάννα κ.ά.). Η εκδοχή αποκοπής του φτερού και περιδίνισης του αεροπλάνου (Douglas DC-3 Dakota) εκτός ελέγχου (λόγω κομμένων συρματόσχοινων που οφειλόταν σε κακή συντήρηση) ήταν η πραγματική αιτία του ατυχήματος που απεφάνθη ο Ν. Κούρκουλος (πρόεδρος της επιτροπής διερεύνησης), παρότι οι υπόλοιποι ήθελαν να θεωρηθεί ως αιτία η αιφνίδια βλάβη του ρυθμιστή βήματος, η οποία οδήγησε σε σπάσιμο της έλικας η οποία πήρε υπερβολικά πολλές στροφές κατά συνέπεια, έφυγε από την θέση της και έκοψε την πτέρυγα. Δηλαδή να θεωρηθεί ως τυχαίο και απρόβλεπτο γεγονός για να συγκαλυφθεί η έλλειψη συντήρησης στα αεροπλάνα της εταιρείας.

Ήταν το πρώτο αεροπορικό δυστύχημα με επιβατικό αεροπλάνο γραμμής στην Ελλάδα, το μόνο στην ιστορία της Τ.Α.Ε. και το ένα από τα δύο (το άλλο ήταν το 1959 επί Ολυμπιακής πλέον) στα οποία ενεπλάκησαν αεροπλάνα τύπου DC-3.
 
panos81c":mcyneio5 said:
Ήταν το πρώτο αεροπορικό δυστύχημα με επιβατικό αεροπλάνο γραμμής στην Ελλάδα, το μόνο στην ιστορία της Τ.Α.Ε. και το ένα από τα δύο (το άλλο ήταν το 1959 επί Ολυμπιακής πλέον) στα οποία ενεπλάκησαν αεροπλάνα τύπου DC-3.

Κατά διαβολική σύμπτωση και τα δυο σε παραπλήσια περιοχή. Στη Μαλακάσα και τον Αυλώνα.
 
Aγαπητέ AGV, σ' ευχαριστούμε για την ιστορική αναδρομή. Ευχαριστούμε και τον panos81c για την αναφορά :great:

δικός σας
 
Προηγήθηκαν το SX-BAB στις 3 Σεπτεμβρίου 1947 στην ακτή της Βούλας (κοντά στο Ασκληπιείο) πού εκτελούσε εκπαι-
δευτική πτήση (με τρείς απώλειες) και στις 21 Δεκεμβρίου 1948 το Tσεχοσλοβακικό DC-3 OK-WDN στην περιοχή της
Καλαμάτας.Αυτό οφείλετο σε στρατιωτική γκάφα....κατερρίφθη με 24 επιβαίνοντες.Τί να πει κανείς...Αγνοώ τί συνέ-
πειες είχε.(Βλέπε Aviation-safety.net / Database / Geographical region)
Και μία λεπτομέρεια σχετικά με αυτό το άλλο "δυστύχημα της Βούλας".Λίγο πριν την απογείωση ανέβηκαν για βόλτα
δώδεκα υπάλληλοι εδάφους της εταιρείας επιβαρύνοντας ανώφελα το αεροπλάνο.Και ενω ο εκπαιδευτής έσβησε τον
ένα κινητήρα για να δοκιμάσει τα αντανακλαστικά του εκπαιδευόμενου,το αεροπλάνο δεν πήρε ύψος,πέρασε ξυστά
από το καμπαναριό της εκκλησίας απέναντι από την είσοδο τού Ασκληπιείου και έπεσε στα βραχάκια, μισό στην ακτή,
μισό μέσα στη θάλασσα.Αλλιώς μπορεί και να είχε κάνει μία επιτυχή προσθαλάσσωση στα ρηχά.Όταν μαθεύτηκαν οι
λεπτομέρειες,ο Τύπος (νομίζω η Ακρόπολη) πέρασε την ΤΑΕ από γενεές δεκατέσσερις.Θα ψάξω να βρω αυτές τις ση-
μειώσεις και μία φωτογραφία που έχω και θα τις ανεβάσω.
 
Το SX-BAB ήταν εκπαιδευτική πτήση.
Επίσης υπήρξε και ένα DC-4 της σκανδιναυικής ΑΒΒ (μετέπειτα SAS) που συνετρίβη στην κορυφή του Υμηττού, σε προγραμματισμένη πτήση Κων/πολη - Αθήνα.
Το SX-BAI όμως ήταν η πρώτη Ελληνική απώλεια προγραμματισμένης πτήσης με επιβάτες. Όλοι οι επιβάτες ήταν Έλληνες.
 
6/6/1949 - 6/6/2013 : Άλλος ένας χρόνος από τη θλιβερή επέτειο του πρώτου μεγάλου ατυχήματος προγραμματισμένης επιβατικής πτήσης Ελληνικού αεροσκάφους. Συμπληρώνονται 64 χρόνια.
Στους 22 συνολικά επιβαίνοντες από τους οποίους οι 18 ήταν οι επιβάτες, υπήρχαν και 4 νήπια (μέχρι 4 ετών) από τα οποία τα 2 αβάπτιστα. Τα 3 από τα 4 νήπια (μεταξύ των οποίων και τα 2 αβάπτιστα) ανήκαν στην ίδια οικογένεια. Στο αεροσκάφος επέβαινε και η 27χρονη μητέρα των τριών αυτών νηπίων.
 
Καλησπέρα
Ονομαζομαι Ανθιμος Ιγνατιαδης και φέρω το όνομα του θείου μου ο οποίος σκοτώθηκε στο ατύχημα της 6-6-1949
Δυστυχώς γνωρίζω ελάχιστα για τον θείο μου πέρα από το γεγονός ότι φέρω το όνομα του διότι η διάφορα ηλικίας του με τον πατέρα μου ήταν τεράστια ( πάνω από 30 χρονια )!
Αναζητώντας πληροφορίες για το δυστύχημα αυτό βρέθηκα στο blog σας που προφανώς κάποιοι από εσάς γνωρίζουν αρκετά για το συγκεκριμένο θέμα
Παρακαλω θερμά λοιπόν αυτούς που γνωρίζουν ποιοι άλλοι επέβαιναν στην μοιραία αυτή πτήση , λεπτομέρειες για το ατύχημα και το σημείο συντριβης να με πληροφορησουν- αν τους είναι εύκολο
Και πάλι ευχαριστω θερμά
 
6/6/1949 - 6/6/2014 : Συμπληρώνονται 65 χρόνια από τη θλιβερή επέτειο του πρώτου μεγάλου ατυχήματος προγραμματισμένης επιβατικής πτήσης Ελληνικού αεροσκάφους.
 
Top