SX-BAD, Αυλώνα Αττικής 29/10/1959 17:25’, πτήση ΟΑ214, Αθήνα – Θεσσαλονίκη

  • Thread starter AGV
  • Ημερομηνία δημιουργίας

AGV

First-Class-Member
Εγγραφή
13/04/2011
Μηνύματα
651
Likes
250
Περιοχή
Ύπαιθρος
Ο φάκελος της διερεύνησης του ατυχήματος βρίσκεται στο αρχείο της ΕΔΑΑΠ. Αυτή τη στιγμή γίνεται μια προσπάθεια τα πορίσματα των μεγάλων ατυχημάτων του παρελθόντος (πριν τη σύσταση της ΕΔΑΑΠ) να παρουσιαστούν στο διαδίκτυο. Εφόσον ευοδωθεί η προσπάθεια θα μπορούμε να δούμε και το επίσημο πόρισμα (ελπίζω μέσα στον ερχόμενο χειμώνα).
Μέχρι τότε, η περιγραφή που δίνεται στο βιβλίο "Η ιστορία των δημοσίων αερομεταφορών στην Ελλάδα" έχει ως εξής:

"Την Πέμπτη 29/10/1959 στις 17:10’μμ η «Ντακότα» της Ολυμπιακής με νηολόγιο SX-BAD απογειώθηκε μετά από μικρή καθυστέρηση για την πτήση OA214 από την Αθήνα με προορισμό την Θεσσαλονίκη. Στην πτήση κυβερνήτης ήταν ο Αναστάσιος Καλοβυρνάς, συγκυβερνήτης ο Αθανάσιος Κουντούρης, αεροσυνοδός η Μαρία Κοκκίνου ενώ υπήρχαν και 15 επιβάτες.
Μετά την απογείωσή του το αεροπλάνο ακολούθησε πορεία 240°. Στις 17:15’ ανέφερε ύψος 3.000 ποδών προς επίπεδο πτήσης 90 (9.000 ποδών) με υπολογιζόμενη διέλευση από Τανάγρα στις 17:28’. Στις 17:20’ το αεροσκάφος καλώντας τον Έλεγχο Τανάγρας, ανέφερε διέλευση πάνω από την Πάρνηθα προς επίπεδο πτήσης 90. Αυτή ήταν η τελευταία επικοινωνία. Το ύψος του αεροσκάφους υπολογιζόταν στα 8.000 πόδια. Οι κατακόρυφη ορατότητα ήταν καλή, με ελαφρά νέφωση, ισχυρό νότιο άνεμο επιφάνειας και ισχυρές αναταράξεις στο ύψος πτήσης.
Σύμφωνα με τους αυτόπτες μάρτυρες, το αεροσκάφος έκανε ασυνήθιστα ισχυρό θόρυβο με τους κινητήρες του, διέκριναν μάλιστα τμήμα της αριστερής πτέρυγας και άλλα κομμάτια να αποσπώνται από το αεροσκάφος και να πέφτουν προς το έδαφος. Την ίδια στιγμή το αεροσκάφος άρχισε να βυθίζεται περιδινούμενο, μέχρι που εξαφανίστηκε πίσω από το ύψωμα Αρμενιά. Το αεροσκάφος συνετρίβη στη θέση Τραμπάλα γύρω στα 9 χλμ νότια της Αυλώνας (ή Κακοσάλεσι, στη θέση 38°13’46”Β, 23°41’15”Α), ενώ το τμήμα της αριστερής πτέρυγας που αποκολλήθηκε βρέθηκε γύρω στα 5χλμ μακρύτερα (θέση 38°15’00”Β, 23°42’00”Α).
Η εικόνα των συντριμμάτων αλλά και των θυμάτων ήταν οικτρή, σε σημείο που να εξετάζεται η ταφή τους σε ομαδικό τάφο χωρίς να γίνει αναγνώριση. Κατά την ιατροδικαστική έρευνα βρέθηκαν 19 θύματα κάτι που δεν μπόρεσε να εξηγηθεί από τους παράγοντες της Εταιρίας. Τελικά έγινε αναγνώριση των 18 αλλά παρέμεινε άγνωστη η ταυτότητα του 19ου θύματος. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εποχής για την τύχη του αζήτητου 19ου θύματος :
«...θα κρατηθεί μέχρι την Δευτέρα (Δευτέρα 9/11/1959) άταφο στο ιατροδικαστικό εργαστήριο, αφού ήδη έχει ταριχευθεί. Κατόπιν θα κληθεί ο δήμος να το ενταφιάσει. Ο ενταφιασμός δεν θα γίνει σε κοινό τάφο όπως συμβαίνει με τους αγνώστους αλλά σε ξεχωριστό, ώστε, αν υπάρξει ανάγκη να γίνει μελλοντική εκταφή. Το 19ο πτώμα έχει φωτογραφηθεί.»
Στη διερεύνηση ζητήθηκε η συνδρομή της αντίστοιχης υπηρεσίας διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων των ΗΠΑ, που ανταποκρίθηκε στέλνοντας έναν επιθεωρητή, και πραγματοποιώντας κάποιους ελέγχους στα εργαστήριά της. Έλεγχοι επίσης πραγματοποιήθηκαν στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων (202 ΚΕΑ) αλλά και στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Το πόρισμα εκδόθηκε στις 14/2/1961 και απέδιδε το ατύχημα σε αστοχία υλικού (έμμεσα, αφού αποκλείστηκε η περίπτωση κακής συντήρησης από τα εργαστήρια της Ελβετικής Σουισαίρ – Swissair που πραγματοποιούσε τη συντήρηση των κινητήρων, ενώ αναφέρεται σε βλάβη, αποκλείοντας και πάλι έμμεσα τις καιρικές συνθήκες) που είχε σαν αποτέλεσμα το σπάσιμο της υποδοχής πείρου στο έμβολο αρ. 6. του αριστερού κινητήρα (#1). Τα κομμάτια προκάλεσαν την άμεση ακινητοποίηση του άξονα του κινητήρα. Η στροφορμή της έλικας όμως ήταν εκατοντάδες φορές πολλαπλάσια από την αντοχή του άξονα ο οποίος αυτομάτως αποκόπηκε. Η έλικα συνέχισε περιστρεφόμενη χωρίς να διατηρήσει το βήμα της και συνεπώς την κίνησή της προς την κατεύθυνση κίνησης του αεροπλάνου. Το αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν να κινηθεί προς τα πίσω (σε σχέση με το αεροπλάνο) και με την περιστροφή της απέκοψε αρκετές δοκούς της πτέρυγας. Η πτέρυγα, αδυνατώντας πλέον να αντέξει την αεροδυναμική πίεση, αποκόπηκε και το αεροπλάνο έχασε την άνωσή του, έπεσε σε περιδίνηση και συνετρίβη.
Το ατύχημα δημιούργησε μεγάλη αναστάτωση μιας και συνδυάστηκε με την πρόσφατη ανάληψη των Ελληνικών Εναέριων Συγκοινωνιών από τον εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση προκαλώντας συζήτηση στο Κοινοβούλιο με επερωτήσεις Βουλευτών.
Η έντονα ανοδική πορεία όμως της εταιρίας υπερίσχυσε του ατυχήματος.
"
 
Top