Το αεροδρόμιο αυτό το έχω επισκευτεί παμπολλές φορές τα τελευταία 15 χρόνια. Είναι ωραίο το θέμα που ανοίγει ο Τάκης, κυρίως λόγω των αναπόφευκτων αναγωγών που μπορύμε να κάνουμε.
Καταρχάς το Funchal είναι στο νησί Μαδέρα (Madeira), το μεγαλύτερο των νησιών του ομώνυμου αρχιπελάγους. Απέχει περίπου 350 ναυτικά μίλια από τις ακτές της Αφρικής. Οι Αζόρες είναι άλλο σύμπλεγμα νησιών που είναι πολύ πιό "μέσα" στον Ατλαντικό.
Τα νησιά ανοίκουν διοικητικά στην Πορτογαλία.
Το αεροδρόμιο του Funchal, είχε την φήμη του πιό απαιτητικού και δύσκολου αεροδρομίου στην ευρύτερη γειτονιά μας (μιλάμε για αεροδρόμια στα οποία πιάνουν επιβατικά τζέτ). Και όχι άδικα. Κοντός διάδρομος με πολύ παράξενη γωνία, απίστευτα φαινόμεμα ανέμου και αναταράξεων, λόγω των πάρα πολύ ψηλών και εγγύς ορεινών όγκων.
Το νησί λόγω της άγριας ομορφιάς του, είναι πολύ δημοφιλές στους Ευρωπαίους και οι πτήσεις προς εκεί ήταν πάντα πολλές από την δεκαετία του 80.
Ένα άλλο πρόβλημα που είχε (και έχει) το Funchal, είναι η έλλειψη "καλού" εναλλακτικού αεροδρομίου. Υπάρχει το Porto Santo (άλλο νησάκι), το οποίο όμως έχει πολύ μικρή πίστα. Έτσι το πλησιέστερο εναλλακτικό είναι η Τενερίφη (στα κανάρια), που είναι όμως περίπου 50 λεπτά μακρυά.
Οι Πορτογάλοι, πρίν περίπου 10 χρόνια, ολοκλήρωσαν ένα καταπληκτικό project στο αεροδρόμιο του Funchal. Λόγω της γεωμετρίας του διαδρόμου και του αναγλύφου του εδάφους, δεν μπορούσαν αρχικώς να επιμηκύνουν τον διάδρομο. Αποφάσισαν λοιπόν, να "στρίψουν" τον διάδρομο περίπου 15 μοίρες, και να βγάλουν τον μισό ...στόν αέρα, πάνω σε κολώνες.
http://www.airliners.net/open.file/0475545/L/
http://www.airliners.net/open.file/0617885/L/
Έτσι, καί τον διάδρομο μεγάλωσαν, και την παράξενη γωνία προσέγγισης έφτιαξαν (ήταν παρόμοια της Σάμου).
Παρόλο που ο βαθμός δυσκολίας του αεροδρομίου βελτιώθηκε αισθητά, εξακολουθεί και αντιμετωπίζεται με ...σεβασμό. Και αυτοί που φροντίζουν γι'αυτό , είναι η Πορτογαλική ΥΠΑ (αρχίζουν οι αναγωγές).
Πέραν των όποιων γραπτών briefing που έχει κάθε εταιρεία για τα δύσκολα αεροδρόμια, η Πορτορτογαλική ΥΠΑ και οι αρχές του αεροδρομίου του Funchal, έχουν εκδόσει ένα πολυσέλιδο briefing το οποίο είναι κορυφαίο.
Έχουν αυτοί βάλει τα όρια του αεροδρομίου και είναι οι ίδιοι που τα επιβάλλουν. Εξηγούμαι. Σε μία γωνίτσα των χαρτών του Ηρακλείου, της Ρόδου, της Σάμου κ.ά. γίνεται αναφορά για ισχυρές αναταράξεις, σε περίπτωση που ο άνεμος είναι από κάποια συγκεκριμένη διέυθυνση. Δεν απαγορέυουν σε κανέναν όμως να προσγειωθεί. Το αφήνουν ...στην μαγκιά του καθενός. Οι Πορτογάλοι, κλείνουν το αεροδρόμιο όταν ο άνεμος περάσει κάποιο όριο που αυτοί έχουν θέσει. Τέλος.
Προφανώς, όταν το αεροδρόμιο ενός τουριστικού προορισμού θεωρεται επικύνδυνο, δεν βοηθάει τον τουρισμό του τόπου. Οι Πορτογάλοι έχουν την θεωρεία ότι η επικινδυνότητα δεν επηρρεάζει τον τουρισμό. Το ατύχημα επηρρεάζει! Έτσι κάνουν τα πάντα για να το αποφύγουν.
Επίσης, έχουν θεσπίσει το μίνιμουμ εκπαίδευσης που απαιτείται κάποιο πλήρωμα για να επισκευτεί το Funchal. Kαi to επιβάλλουν σε όλες τις εταιρέιες που επισκέπτονται το νησί, από όποια χώρα και να είναι. Η εκπαίδευση δεν είναι μονοήμερη. Αποτελείται από αρκετές ώρες στο simulator και από αρκετές πτήσεις εθισμού στο νησί.
Όσο αφορά το φοβερό έργο του διαδρόμου, (με κοινοτικά κεφάλαια βεβαίως βεβαίως) και τα έργα που κάναμε εμείς στο πιό επικίνδυνο αεροδρόμιό μας (Σάμος), τα λόγια περιτεύουν.
ΚΑι να φανταστείς ότι τους Πορτογάλους ψάράδες τους ανεβάζαμε, βαρκάρηδες τους κατεβάζαμε !