Είναι το fly-by-wire μειονέκτημα;

Εδώ όλες οι συζητήσεις σχετικά με τους κατασκευαστές αεροσκαφών και θέματα αεροσκαφών, εξαρτημάτων κτλ.
Άβαταρ μέλους
OveLix
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 589
Εγγραφή: 07 Νοέμ 2004, 17:42
Τοποθεσία: Elbonia
x 18

Δημοσίευσηαπό OveLix » 01 Φεβ 2007, 15:47

CONFIG2 έγραψε:...ενα μοναδικο "μειονεκτημα", το οποιο ακουει στο ονομα flight by wire. Οσοι εχουν πεταξει και τις δυο "σχολες" (BOEING-AIRBUS), ξερουν καλα τι εννοω.

Επειδή φαίνεσαι γνώστης, περίμενα ότι θα το έγραφες και σωστα, ειναι fly by wire.

Δεύτερον, θα έπρεπε να πεις ότι και τα 737NG και τα 777 κλπ, fly by wire ειναι.

Ποιο είναι, λοιπόν, το μειονέκτημα του fly by wire σε σχέση με τους άλλους τρόπους ελέγχου?
0 x
Are we clear of that Cessna?
------------------------------------
Λευτεριά στο Πέιτον Πλέις


Άβαταρ μέλους
george_a
Concorde-Class
Concorde-Class
Δημοσιεύσεις: 1667
Εγγραφή: 12 Μάιος 2004, 13:18
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DAL
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): KCRW
Τοποθεσία: Pikeville, KY
x 130

Δημοσίευσηαπό george_a » 01 Φεβ 2007, 16:48

αν και ξεφεύγουμε από το θέμα μας, είναι κρίμα επιχειρήματα του '80 (το fly-by-wire είναι 'κακό', κλπ) να αναμασώνται σήμερα, 25 χρόνια μετά.
Αν ήταν έτσι, και το extensive Computer-aided-design του 777 & 787 πρέπει να σταλεί στην πυρά...
0 x

Άβαταρ μέλους
SkyHawk
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 712
Εγγραφή: 21 Απρ 2005, 10:56
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): AOA
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): LGAT
Τοποθεσία: HELL
x 39

Δημοσίευσηαπό SkyHawk » 01 Φεβ 2007, 19:13

OveLix έγραψε:
Δεύτερον, θα έπρεπε να πεις ότι και τα 737NG και τα 777 κλπ, fly by wire ειναι.



Oriste?? apo pote? kanena boeing den einai Fly-by-wire. ektos apo mia sugkekrimeni ekdosi tou 777 i opoia den kukloforise kiolas. :laola:
0 x
Wanna make God laugh? Make a plan.

Άβαταρ μέλους
george_a
Concorde-Class
Concorde-Class
Δημοσιεύσεις: 1667
Εγγραφή: 12 Μάιος 2004, 13:18
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): DAL
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): KCRW
Τοποθεσία: Pikeville, KY
x 130

Δημοσίευσηαπό george_a » 01 Φεβ 2007, 19:15

μάλλον κάνεις κάποιο μεγάλο λάθος, φίλε. Τα 777 είναι full fly-by-wire...
Άλλωστε είναι το μόνο νέο ΑΦ (όχι derivative) που κυκλοφόρησε η Boeing μετά τα Airbus fly-by-wire. Kαι βέβαια, fly-by-wire θα είναι και το 787.

Η τεχνολογία είναι παρούσα εδώ και χρόνια, και καλό θα είναι να μην αρνιώμαστε την παρουσία της...
0 x


Άβαταρ μέλους
CONFIG2
Business-Class
Business-Class
Δημοσιεύσεις: 366
Εγγραφή: 04 Δεκ 2006, 17:09
Τοποθεσία: 30W

Δημοσίευσηαπό CONFIG2 » 01 Φεβ 2007, 19:25

OveLix έγραψε:
CONFIG2 έγραψε:...ενα μοναδικο "μειονεκτημα", το οποιο ακουει στο ονομα flight by wire. Οσοι εχουν πεταξει και τις δυο "σχολες" (BOEING-AIRBUS), ξερουν καλα τι εννοω.

Επειδή φαίνεσαι γνώστης, περίμενα ότι θα το έγραφες και σωστα, ειναι fly by wire.

Δεύτερον, θα έπρεπε να πεις ότι και τα 737NG και τα 777 κλπ, fly by wire ειναι.

Ποιο είναι, λοιπόν, το μειονέκτημα του fly by wire σε σχέση με τους άλλους τρόπους ελέγχου?


Λογω κεκτημμενης ταχυτητας, εγραψα flight, αλλα ειναι fly. Sory!
Οσον αφορα τα μειονεκτηματα και τα προτερηματα , δεν μπορω να εκφερω γνωμη για αεροσκαφη που δεν πεταξα. Μπορω ομως να σου πω για το 734 (πανω απο 8000 ωρες κυβερνητης), και για το Α340 (πανω απο 2000 ωρες κυβερνητης).
Ειπαμε, θα χρειαστει ενα αλλο "θεμα συζητησης". Ανοιξε το πρωτα, και τα λεμε!
0 x
4 engines are safer than 2

Άβαταρ μέλους
flying_sotoman
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 155
Εγγραφή: 21 Φεβ 2006, 22:06

Δημοσίευσηαπό flying_sotoman » 01 Φεβ 2007, 21:29

george_a έγραψε:μάλλον κάνεις κάποιο μεγάλο λάθος, φίλε. Τα 777 είναι full fly-by-wire...
Άλλωστε είναι το μόνο νέο ΑΦ (όχι derivative) που κυκλοφόρησε η Boeing μετά τα Airbus fly-by-wire. Kαι βέβαια, fly-by-wire θα είναι και το 787.

Η τεχνολογία είναι παρούσα εδώ και χρόνια, και καλό θα είναι να μην αρνιώμαστε την παρουσία της...

όπως και ΟΛΑ τα αεροσκάφη απο εδώ και περα ΘΑ ΕΙΝΑΙ fly-by-wire...
καλώς ή κακως το έκανε η airbus το θάυμα της, καινοτόμησε απο το 88...(αν και στην ουσία το fly by wire υπήρχε σε πολεμικά και το πρώτο πολιτικό ήταν και το καλύτερο(concorde)) ενω η boeing :lol: :lol: :lol:

παντως επειδή πολλοι μπερδεύουν και συγχέουν το fly-by-wire με τα joystick αντί για τα κλασσικά yoke, δεν εχει καμία σχέση. ΑΛΛΟ συστημα το fly-by-wire και αλλη η μαγκιά με τα joystick...

το 737 δεν νομίζω να είναι fbw
0 x
Reality is for people who can't handle simulation.
Εικόνα

killerwing
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 224
Εγγραφή: 23 Ιούλ 2006, 00:04

Δημοσίευσηαπό killerwing » 01 Φεβ 2007, 21:55

το fly by wire δεν ειναι υπολογιστης οποιος ελεγχει το αεροσκαφος να μην μπει σε stall,overspeed,ελεγχει τα flaps,δεν επιτρεπει να κανεις επικινδυνους ελιγμους,αποτομη ανοδο,καθοδο κλπ?
0 x


Άβαταρ μέλους
gioair
Low-Cost-Class
Low-Cost-Class
Δημοσιεύσεις: 63
Εγγραφή: 20 Σεπ 2006, 09:34

Δημοσίευσηαπό gioair » 01 Φεβ 2007, 22:09

0 x

Άβαταρ μέλους
flying_sotoman
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 155
Εγγραφή: 21 Φεβ 2006, 22:06

Δημοσίευσηαπό flying_sotoman » 01 Φεβ 2007, 22:10

στα συμβατικά αεροσκάφη καθε κίνηση στο yoke μεταφέρεται στους αιλερόνες και τους ελεβειτερόνες, στα πτερύγια κλπ δλδ μεσω υδραυλικών συστημάτων... fly by... pipe δλδ
στα fly by wire τωρα το πηδάλιο δεν εχει καμια σχεση μηχανικά με τις επιφάνειες που κουνουν το αεροπλάνο. Καθε κίνηση στο πηδαλιο μεταφέρεται σε εναν υπολογιστή και απο τον υπολογιστή στα πτερύγια.
Η airbus εχει αποφασίσει να περιορίσει τον πιλότο και ετσι στα airbusικά fbw δεν μπορείς να υπερβείς κάποια όρια σε bank καί pitch όρια οχι περισσότερο πρακτικα, δλδ για να μήν δυσανασχετίσουν οι επιβάτες, αλλα ασφαλέιας, που 100% κανένας πιλότος στα λογικά του δεν θα έκανε τετοιους ελιγμούς...
Η boeing που ειναι αμερικάνικη και κατα συνέπεια μάχεται για την ελευθερία μας αποφάσισε στα αεροσκάφη της να δώσει πληρη ελεγχο στον πιλότο που σημαίνει οτι και να το αναποδογυρίσει ο υπολογιστής αποκλείεται να "κόψει" το πηδάλιο απο τα πτερύγια...
0 x
Reality is for people who can't handle simulation.

Εικόνα

Άβαταρ μέλους
OveLix
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 589
Εγγραφή: 07 Νοέμ 2004, 17:42
Τοποθεσία: Elbonia
x 18

Δημοσίευσηαπό OveLix » 01 Φεβ 2007, 22:11

Στο http://en.wikipedia.org/wiki/Fly_by_wire υπάρχει αναλυτική περιγραφή. Δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά για την ακρίβειά του αλλά μια σαφή εικόνα τη δίνει.

Περιμένω απο τον κάπτεν να μας πει γιατί το fbw είναι μειονέκτημα σε σχέση με το παραδοσιακό μηχανικό σύστημα.
0 x
Are we clear of that Cessna?
------------------------------------
Λευτεριά στο Πέιτον Πλέις


Άβαταρ μέλους
flying_sotoman
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 155
Εγγραφή: 21 Φεβ 2006, 22:06

Δημοσίευσηαπό flying_sotoman » 01 Φεβ 2007, 22:25

OveLix έγραψε:Στο http://en.wikipedia.org/wiki/Fly_by_wire υπάρχει αναλυτική περιγραφή. Δεν βάζω το χέρι μου στη φωτιά για την ακρίβειά του αλλά μια σαφή εικόνα τη δίνει.

Περιμένω απο τον κάπτεν να μας πει γιατί το fbw είναι μειονέκτημα σε σχέση με το παραδοσιακό μηχανικό σύστημα.

μήπως εννούσε τα joystick και οχι το fly-by-wire γενικα?
0 x
Reality is for people who can't handle simulation.

Εικόνα

Άβαταρ μέλους
OveLix
First-Class
First-Class
Δημοσιεύσεις: 589
Εγγραφή: 07 Νοέμ 2004, 17:42
Τοποθεσία: Elbonia
x 18

Δημοσίευσηαπό OveLix » 01 Φεβ 2007, 22:38

flying_sotoman έγραψε:Η boeing που ειναι αμερικάνικη και κατα συνέπεια μάχεται για την ελευθερία μας αποφάσισε στα αεροσκάφη της να δώσει πληρη ελεγχο στον πιλότο που σημαίνει οτι και να το αναποδογυρίσει ο υπολογιστής αποκλείεται να "κόψει" το πηδάλιο απο τα πτερύγια...

Διασκεδαστικά το γράφεις αλλά είναι λάθος. Ή, μάλλον, ελλιπές. Για ποια αεροσκάφη μιλάς? Ποιας γενιάς? Γιατί άλλα ισχύουν για το Α300 και άλλα για το Α330. Άλλα για το 733 και άλλα για το 777. Πάμε παρακάτω.

Το 777 είναι εντελώς fly by wire και ο υπολογιστής φροντίζει ώστε οι παράμετροι να ειναι μέσα στην περιοχή του φακέλου πτήσης. Πχ, αν ο πιλότος θέλει να δώσει bank 60 μοιρών στο αφος, το σύστημα δεν θα τον αφήσει. Υπάρχει, φυσικά, πρόβλεψη για override του συστήματος από τον χειριστή (δεν θυμάμαι πώς ακριβώς, μάλλον ασκώντας μεγάλη δύναμη στο χειριστήριο ή πατώντας κάποιο κουμπί). Αλλά το να λέμε ότι τα Boeing τα γυρίζεις ανάποδα αν αν θέλεις είναι εντελώς βλακεία. Αυτά για τα FBW αεροσκάφη.

BTW, το yoke του 777 και το stick του Α340 μεταφέρουν την πληροφορία με τον ίδιο ακριβώς τρόπο στους υπολογιστές. Η διαφορά είναι ότι το yoke δίνει feedback στο χειριστή (τεχνητό μεν αλλά δίνει) ενώ το στικ είναι απλώς χειριστήριο.

Υποψιάζομαι ότι οι "χεράδες" χειριστές βρίσκουν το στικ λιγότερο "αντρικό" τρόπο πετάγματος από το yoke ή νιώθουν παράξενα που ένας υπολογιστής μπορεί να πετάξει το αεροσκάφος τους και να το προσγειώσει καλύτερα και ασφαλέστερα από τους ίδιους. Αλλά αυτό το υποψιάζομαι μόνο :roll:

flying_sotoman έγραψε:μήπως εννούσε τα joystick και οχι το fly-by-wire γενικα?

Δεν νομίζω. Χειριστής Α340 είναι. Θα έπρεπε να ξέρει τι γράφει
0 x
Are we clear of that Cessna?
------------------------------------
Λευτεριά στο Πέιτον Πλέις

Άβαταρ μέλους
flying_sotoman
Economy-Class
Economy-Class
Δημοσιεύσεις: 155
Εγγραφή: 21 Φεβ 2006, 22:06

Δημοσίευσηαπό flying_sotoman » 01 Φεβ 2007, 23:34

ενοούσα τα αεροσκάφη που εχουν fly-by-wire ητς airbus/boeing αντίστοιχα... οχι ΟΛΑ ΟΛΑ :roll:

το θέμα ειναι πως ενα 777 ΜΠΟΡΕΙΣ να το γυρίσεις ανάποδα, εχει το override κουμπάκι η κατι τετοιο... (εγώ είχα στο μυαλό μου πως δεν θετει ΚΑΝΕΝΑ περιορισμο...)
στα airbus (που εχουν fbw ενοοώ) ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ γιατι... πέφτει παντόφλα :lol:

οταν θα τρελαθεί ο πιλότος σου και θα κάνει rolls το 777 θα εύχεσαι να ήταν airbus :lol:

το νόημα είναι πως η airbus γενικά εχει μια πιό μοντερνα ας-επιστευτούμε-τους-υπολογιστές προσέγγιση ενω οι boeing εχει μια πιο παλαιολιθικη υπολογιστης-ου-666 προσέγγιση :D


ορίστε και το τεκμήριο της διαφορετικής προσέγγισης (απο wikipedia)
Boeing and Airbus differ in their FBW philosophies. In Airbus aircraft, the computer always retains ultimate control and will not permit the pilot to fly outside the normal flight envelope. In a Boeing 777, the pilot can override the system, allowing the plane to be flown outside this envelope in emergencies. The pattern started by Airbus A320 has been continued with the Airbus family and the Boeing 777. The Boeing 787 makes some minor improvements in the control laws, adopting some protections that Airbus has had in place for decades.
το bold ειναι ακυρο αλλα γενικα airbus>boeing :evil: :evil:
0 x
Reality is for people who can't handle simulation.

Εικόνα


Άβαταρ μέλους
CONFIG2
Business-Class
Business-Class
Δημοσιεύσεις: 366
Εγγραφή: 04 Δεκ 2006, 17:09
Τοποθεσία: 30W

Δημοσίευσηαπό CONFIG2 » 02 Φεβ 2007, 00:43

Σε οτι αφορα το fbw (fly by wire), στο Α340, αυτο "στιριζεται" σε τρεις "νομους" (laws).
NORMAL LAW οταν ΟΛΑ τα συστηματα δουλευουν σωστα η αν μια ανευ σημασιας βλαβη σε καποιο συστημα υπαρχει, και η οποια δεν επηρεαζει τιποτα. Με αυτον τον "νομο", ολες οι "κινησεις-εντολες" χειρισμου , ειτε απο το side-stick (και οχι joy stick), ειτε απο τον A/P (autopilot), γινονται μεσω των computers, και υπαρχει απολυτο protection σε οτι αφορα το overbanking, overspeed, stall κλπ. Δηλαδη και να θες, αυτο δεν θελει. Πεφτει φαπα.
ALTERNATE LAW. Οταν υπαρχουν 2 βλαβες (πχ, double hydraulic failure), χανονται αρκετα protections.Το ECAM σε πληροφορει καταλληλως, για τα περεταιρω.
DIRECT LAW, οπου πλεον η λογω πολλαπλων βλαβων, η λογω "θεσης" του αεροσκαφους (πχ. below 100' during approach, or during t/off), οι κινησεις του stick "μεταφερονται" αυτουσιες στα controls, χωρις καμμια απολυτως διασφαλιση (protection). Πεταει δηλαδη, σαν cessna.
Σε οτι αφορα το roll στον αερα, ε, αμα βγαλεις εκτος τα PRIM's (Primary computers) και τα SEC's (secondary), μπορεις να κανεις και four point roll. Το θεμα ειναι αν θα "αντεξει" το εργαλειο, και δεν θα διαλυθει! (Εγω παντως δεν το δοκιμαζω ουτε στο simulator, ενω με το 737, καναμε στο sim , διαφορα "κολπα", και μπορω να σας πω, οτι πεταει τελεια).
Υπαρχει δε και η περιπτωση οταν ολα τα ηλεκτρονικα βγουν "εκτος", να πεταξει με Pitch trim, και rudder input. (τελειως manually-machanically).
Τελειως απιθανη περιπτωση, αλλα για λογους εκπαιδευσης, την κανουμε στο simulator.
Τελος, τα αεροπλανα, του τυπου 340, ειναι ιπταμενα computers. Ο χειριστης, δεν ειναι πλεον "μπαστουνας-χερας", αλλα manager. Διευθυνεις μια μηχανη, που πεταει μονη της, αρκει να την παρακολουθεις, και να την προγραμματιζεις σωστα.
Ειναι, ευτο που λενε ολοι μας. Αεροπλανο πριν την συνταξη! (Για πουρους).
Η δικη μου σειρα, περασε απο ολα τα σταδια. Απο 727 (και γ#$^ω τα εργαλεια), στο "μεταβατικο" Α300/Β4, με το περιφημο τοτε AFCS (auto flight computer system), sto 737/400, με το glass cocpit, και τελος στο 340. Οι "νεοι" λοιπον χειριστες, θα πετανε εξ'αρχης glass cocpit και fbw.
Και ειναι υπερ, διοτι απο μικροι πλεον εχουν εξοικιωθει με τα computers, και δεν θα τους ειναι καθολου δυσκολο να καταλαβουν και να προγραμματισουν ενα δρομολογιο, δια μεσου του MCDU.
0 x
4 engines are safer than 2

Άβαταρ μέλους
plekkas
Business-Class
Business-Class
Δημοσιεύσεις: 437
Εγγραφή: 21 Απρ 2006, 01:38
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code): OAL
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code): LGAV
Τοποθεσία: Αθήνα
Επικοινωνία:

Δημοσίευσηαπό plekkas » 02 Φεβ 2007, 01:13

flying_sotoman έγραψε:στα airbus (που εχουν fbw ενοοώ) ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ γιατι... πέφτει παντόφλα :lol:


Diladi ine apolita fisiologiko gia ton Super Duper Apistefto Fly by Wire Ipologisti tis Airbus na kani to aeroplano afti tin apogiosi
http://www.youtube.com/watch?v=HQynfV9vaYA
Prepi na epese poli padofla sto pilotirio.

Dite kai afto to video
http://www.youtube.com/watch?v=WCc-R4xXZPU
Den ksero gia esas alla ego katalaveno oti mporo na doso px. 45 mires strofi alla otan afiso to xiristirio to aeroplano tha epistrepsi stin maximum epitrepomeni... ara overide? Nai. Apla krata to xeri sto xiristirio :D
0 x



Επιστροφή σε “Αεροσκάφη και κατασκευαστές”

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτήν τη Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης