Αεροπορία & Οικολογία

  • Thread starter gonso
  • Ημερομηνία δημιουργίας

gonso

Concorde-Class-Member
Εγγραφή
23/04/2005
Μηνύματα
1.577
Likes
130
Περιοχή
52N00W
Πριν πάρω μπρός θα ήθελα να κάνω μία επισήμανση. Ελπίζω το θέμα που ανοίγω να μην το θεωρήσουν οι συντονιστές ώς πολιτική συζήτηση. Δεν είναι. Είναι αμηγώς και σοβαρά αεροπορική. Απλά έχει αρκετές πολιτικές και οικονομικές προεκτάσεις στις οποίες θα πρέπει να αναφερθώ.
Είναι υπό την μορφή άρθρου (γι’αυτό και είναι παχουλούτσικο) και είναι γραμμένο αποκλειστικά από εμένα, με στοιχεία από διάφορες πηγές. Δεν το γράφω αμερόληπτα, έχω άποψη, και θα ήθελα και την δική σας.

Το θέμα μας.

Το όλο θέμα έχει δύο πηγές έμπνευσης. Η μία είναι ο σημερινός υπουργός οικονομικών της Μ. Βρεταννίας Γκόρντον Μπράουν, ο οποίος την άλλη εβδομάδα αναλαμβάνει πρωθυπουργός της χώρας. Η δεύτερη, είναι όλο το περιβαλοντολογικό και οικολογικό λόμπυ της Μ. Βρεταννίας αλλά και της Ευρώπης ώς συγκοινωνούντα δοχεία.

Μπορεί το θέμα να ξεκίνησε στην Βρεταννία αλλά σύντομα θα επηρρεάσει όλον τον κόσμο, καθώς οι βρεταννοί είναι μάστορες σε τέτοιες ...γατιές, που τις λιμπήζονται πολλοί.

Γίνεται τεράστια προσπάθεια να κολληθεί η ρετσινιά στην πολιτική αεροπορία, ότι είναι ένας από τους μεγαλύτερους ρυπαντές της ατμόσφαιρας. Μέχρι στιγμής, η «κόλλα» έχει αρχίσει να ...στεγνώνει. Ο μέσος Βρεταννός και σύντομα ο Ευρωπαίος επιβάτης, έχει ήδη αρχίσει να νοιώθει ενοχές που πετάει με αεροπλάνο για να πάει για διακοπές. Τα μέσα ενημέρωσης την έχουν στημμένη να δούν ποιός πολιτικός θα πάει διακοπές με την οικογένειά του, ώστε με τα κομπιουτεράκια στα κανάλια να βγάλουνε την σούμα, πόσα κιλά CO2 θα κοστίσουν αυτές οι διακοπές στο περιβάλλον !

Και επειδή λύση δεν υπάρχει, σκέφτηκε ο κύριος Μπράουν, ότι μόνο με επιπλέον φορολογία στα εισητήρια θα μειωθούν οι αεροπορικές μετακινήσεις. Κατά διαβολική σύμπτωση, μιλάμε για τρελλά έσοδα στον κρατικό κορβανά. Μιλάμε για την έμμεση φορολογία σε όλο της το μεγαλείο.

Για να μήν μασάω τα λόγια μου, οι αεροπορικές μεταφορές έχουν γίνει ο αποδιοπομπάιος τράγος για τα δεινά του περιβάλλοντος και ένας εύκολος στόχος για έξτρα ...άρμεγμα. Κάτι σαν τα αυτοκίνητα, που επειδή τα έχουμε ανάγκη όλοι, μας ρίχνουν στο ψαχνό!

Ο οικολόγοι λένε το εξής. Η αεροπορική βιομηχανία έχει τους μεγαλύτερους ρυθμούς αύξησης ρίπων αυτήν την στιγμή στον κόσμο. Επιπλέον υπάρχουν και τα γνωστά περί θορύβου, επεκτάσεων αεροδρομίων και ακόμη ακόμη κυκλοφοριακή συμφόρεση στους δρόμους πέριξ αυτών. Ενδεικτικά αναφέρουν ότι σε έναν χρόνο, οι απογειώσεις του Heathrow μόνο, εκπέμπουν ίσο ποσό CO2 με 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε ίσο διάστημα. Αιχμή του δόρατος των οικολόγων στον πόλεμο αυτόν, είναι η FOE (Friends of the Earth).

Το πρόβλημα είναι ότι όλοι οι πολέμιοι των αερομεταφορών, παραλείπουν κάτι βασικό. Δεν βάζουν τα πράγματα στις σωστές τους διαστάσεις. Όποιος διαβάσει τα επιχειρήματά τους, θα νομίσει ότι για όλα φταίνε τα αεροπλάνα.

Αν όμως πάρουμε τις μελέτες του ΟΗΕ, το 1992 η αεροπορία συνέβαλλε στην παγκόσμια μόλυνση με CO2 κατά 2%. Οι προβλέψεις του ίδιου οργανισμού αναφέρουν ότι αυτός ο αριθμός μπορεί να φτάσει το 6% το ...2050, αν οι ρυθμοί αεροπορικής ανάπτυξης συνεχιστούν να είναι ίδιοι.
Παρ’όλα αυτά δίνεται η εντύπωση ότι οι αερομεταφορές είναι πολύ πιό «βρώμικες» από όλες τις άλλες μορφές μεταφορών.

Για να δούμε και σε αυτό τα νούμερα. Σε μία τυπική δυτική χώρα, πρωταθλητής ρίπων που προέρχονται από τον άνθρωπο, ανακηρύσσεται η βιομηχανία με περίπου 27% . Δεύτερες είναι οι οδικές μεταφορές με 24% και τρίτη έρχεται η οικιακή κατανάλωση με 22%. Ακολουθούν οι «λοιποί» με 17% και εν συνεχεία έρχονται οι αερομεταφορές με 5-6% ανάλογα το γεωγραφικό μέγεθος της χώρας, δηλαδή άν έχει πολλές ή λίγες εσωτερικές πτήσεις.

Σε γενικές γραμμμές, αν από άυριο το πρωί μείνουν όλα τα αεροπλάνα ευρωπαικού νηολογίου στις πίστες (αν χωράνε, που αμφιβάλλω) και δεν πετάξει ούτε ένα, η Γή μας θα γλιτώσει από 0.5% (ναι, μηδέν κόμμα πέντε) σε ρίπους για ένα χρόνο.

Οι οικολόγοι και οι...οικονομολόγοι, βασίζουν τα λεγόμενα τους στην σημαντική και με γεωμετρική πρόοδο άυξηση της επιβατικής κίνησης των αερομεταφορών. Αυτό που παραλείπουν ενδεικτικά να πούν, είναι ότι οι αερομεταφορές τα τελευταία 30 χρόνια, έχουν κάνει τα πιό μεγάλα τεχνολογικά βήματα για την μείωση των εκπομπών καυσαερίων. Η μείωση αυτή είναι της τάξης του 50%. Βέβαια η επιβατική κίνηση έχει αυξηθεί πολύ πάνω από το 50% τα τελευταία 30 χρόνια, που σημαίνει ότι αυτή η βελτίωση στους ρίπους απαλείφεται. Όμως είναι βέβαιο ότι τεχνολογικά και από πλευράς διαδικασιών πτήσεων, η αεροπορία «τρέχει» πολύ πιό ραγδαία από το αυτοκίνητο το τραίνο ή το πλοίο πρός την κατεύθυνση της μείωσης ρίπων.

Και έπεται και συνέχεια. Τα νέα αεροσκάφη της επόμενης δεκαετίας, θα προσφέρουν φιλικότερη πρός το περιβάλλον χρήση κατά 20%. Το 16% θα προέρχεται αποκλειστικά από την χρήση της νέας γεννιάς κινητήρων.

Βέβαια, δεν είμαι αφελής ώστε να μήν ξέρω ότι το κίνητρο της αεροπορικής βιομηχανίας ΔΕΝ είναι η σωτηρία της Γής. Τό κέρδος είναι, με την μείωση στα κόστη καυσίμων και συντηρήσεως. Υπάρχει βέβαια και το «πολιτικώς ορθόν» να λένε ότι για το περιβάλλον πασχίζουν. Για χάρη του βασιλικού, ποτίζεται και η γλάστρα.

Επειδή τα στατιστικά στοιχεία για τους ρύπους είναι συντριπτικά, όπως και να τα διαβάσει κανείς (και υπάρχουν πολλοί τρόποι), έχει αρχίσει η ιστορία με τα contrails και σύννεφα cirrus που δημιουργούν τα αεροσκάφη στην τροπόσφαιρα. Έγινε αναφορά γι’αυτό και σε άλλο τόπικ (νομίζω στις γενικές αερπορικές απορίες). Το πρόβλημα είναι ότι πρόκειται για ιδιαίτερα πολύπλοκο επιστημονικά ζήτημα. Οι ειδικοί διύστανται. Παρόλα αυτά, οι οικολόγοι και οι οικονομολόγοι, πήραν την μία άποψη (αυτήν που λέει ότι τα σύνεφα που δημιουργούν τα αεροπλάνα φταίνε εν μέρει για την άνοδο της θερμοκρασίας) και την έκαναν σημαία.

Για να κλείσω, κανείς δεν διαφωνεί ότι πρέπει να κάνει ο καθένας ότι μπορεί γιά το περιβάλλον. Απλά πρέπει να μπαίνουν τα πράγματα στην σωστή τους βάση. Όχι επειδή η αερομεταφορές έγιναν πιό προσιτές από παλιά σε όλα τα κοινωνικά στρώματα, να τους τσεκουρώσουμε με νέα τέλη και φόρους επί των εισητηρίων. Είναι ανήθικο να προσπαθείς να κάνεις να νοιώθει άσχημα τον Φιλανδό που θέλει να δεί 7 μέρες ήλιο και θάλασσα ή τον Τούρκο μετανάστη στην Αυστραλία, που θέλει να πάει να δεί την μάνα του.

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς αερομεταφορές. Τελεία.
 
πολυ μεγαλο το θεμα που ανοιξες και απο εξελιξεις βρισκομαστε μοναχα στην αρχη....
το green tax σχετικα αθορυβα και στο ονομα της παγκοσμιας -και καλα- πρεμουρας για το περιβαλλον (που βασικα ειναι αλλο ενα υποκριτικο θεμα κονομας), εχει αρχισει να παρουσιαζεται σαν σωτηρας του περιβαλλοντολογικου προβληματος μιας και θα αποτρεψει πολυ κοσμο απο το να χρησιμοποιει το αεροπλανο για τις μετακινησεις του. απο οτι διαβασα στον τυπο θα εφαρμοστει αρχικα και με μεγαλη αυξηση της τιμης του εισητηριου στα long haul δρομολογια, τα οποια σιγα σιγα θα ξαναγινουν ενα μακρυνο ονειρο για (εμας) τους κοινους θνητους.
οπως μπορουμε να καταλαβουμε απο αυτο το μετρο-αν εφαρμοστει- θα πληγουν αμεσα και οι low cost airlines οποτε με ενα σμπαρο πολλα τριγονια.
το θεμα τρεχει γενικα αυτο τον καιρο τοσο πολυ που ανυπομονω να δω αν προκειται τελικα να εφαρμοστει η δευτερη παγκοσια και υπερτατη ληστεια στις τσεπες του απλου κοσμου (μετα απο την θεοτρελλη αυξηση στις τιμες του πετρελαιου) και μαλιστα στο ονομα του περιβαλλοντος....!
 
bari":2jeh9u4u said:
......στο ονομα της παγκοσμιας -και καλα- πρεμουρας για το περιβαλλον (που βασικα ειναι αλλο ενα υποκριτικο θεμα κονομας)...

Αγαπητέ bari, αυτό είναι άλλο μεγάλο "έργο". Δεν θέλω να επεκταθώ πολύ, αλλά υπάρχει θέμα.

Οι κλιματολόγοι σε όλο τον κόσμο έχουν χωριστεί σε δύο στρατόπεδα. Σε αυτούς που παρουσιάζουν τον ανθρώπινο παράγοντα ώς τον νούμερο ένα ένοχο για τα δεινά του περιβάλλοντος και σε αυτούς που λένε ότι η επίδραση του ανθρώπου στο περιβάλλον είναι σταγόνα στον ωκεανό και λίγο έχει επηρρεάσει τον πλανήτη.

Οι πρώτοι, είναι πάντα πρώτη μούρη στα ΜΜΕ ενώ οι δέυτεροι (κατά τα λεγόμενά τους) έχουν φάει πόρτα από παντού. Λογικό είναι. Την καταστροφολογία την επιθυμούν και τα ΜΜΕ (πουλάει) και οι ηγέτες του πλανήτη μας.

Οι δεύτεροι, έχουν οργανωθεί σε παγκόσμια ένωση η οποία ελάχιστο χρόνο έχει από δημόσια βήματα για να διατυπώσει τις απόψεις της. Χαρακτηριστικά, ένας από τους πλέον διαπρεπείς κλιματολόγους στον κόσμο, με πλουσιότατη βιβλιογραφία που διδάσκεται στα πανεπιστήμια διεθνώς, πέρασε πρόσφατα στο δεύτερο στρατόπεδο και από τότε ...πέρασε και στην αφάνεια.

Χαρακτηριστικά λένε, ότι μπροστά σε μία έκρηξη ηφαιστείου (που γίνονται αρκετές ετησίως), οι εκπομπές CO2 και άλλων ρύπων που προέρχονται από τον άνθρωπο, ωχρειούν. Οι τεράστιες αλλαγές στο κλίμα του πλανήτη, δεν είναι καινούριο φρούτο. Συνέβαιναν και πρίν εκατομμύρια χρόνια όταν ήμασταν ακόμα ...γηρίνοι και δεν είχαμε 4Χ4!

Η υπόθεση βρωμάει γενικώς. Κανείς δεν υποστηρίζει ότι ο άνθρωπος δεν εχει συμβάλλει στην μόλυνση και ότι πρέπει να την κοντρολάρει. Επίσης όλοι υποστηρίζουν ότι τα ορυκτά καύσιμα, μας τελειώνουν. Απλά πρέπει να βάλουμε τα πράγμα σε σωστές βάσεις και να τους αποδώσουμε το ανάλογο βάρος.

Τα σενάρια του στύλ "Το τέλος του κόσμου είναι αύριο. Πορέια διαμαρτυρίας την άλλη Πέμπτη", βολέυουν πολλές καταστάσεις. Κρατάνε τις οικολογικές οργανώσεις ζωντανές και δυνατές με πολιτική δύναμη (και βουλευτικές έδρες, αμέ), και δίνουν στους εθνικούς προυπολογισμούς ....ευκαιρεία για γιορτή !

(Είπα ότι δεν θα επεκταθώ, έ ? ) :mrgreen:
 
Θά απαντήσω εκτενέστερα το βράδυ,αλλά πρός το παρόν θα ήθελα να εκφράσω την απορία μου κατά πόσον όλοι αυτοί οι "οικολόγοι","κλιματολόγοι" και εν γένει γαϊδαρολόγοι,προκειμένου να μεταβούν στίς διάφορες πόλεις τού κόσμου γιά νά κάνουν τίς διαλέξεις τους περί τής οσονούπω ελεύσεως τού τέλους τού κόσμου,χρησιμοποιούν το αεροπλάνο καί όχι τά άλλα μέσα μεταφοράς.

Επίσης,off topic αλλά ευρύτερα σχετικό:πρό πολλών ετών είχε επισκεφθεί τον Πειραιά ένα πλοίον τής Greenpeace,το οποίο ήταν πρώην ρυμουλκό.Σέ ερώτησή μου πρός μέλος τού πληρώματος (μάλλον μηχανικός ήταν,άν κρίνω από το γεγονός οτι φορούσε φόρμα) "γιατί χρησιμοποιείτε πλοίο που παράγει καυσαέρια και γιατί αυτή τη στιγμή λειτουργούν οι-πετρελαιοκίνητες-ηλεκτρογεννήτριες αντί να ζητήσετε από τον ΟΛΠ νά σάς δώση μιά ηλεκτρική παροχή;",ο πανύψηλος και ξανθός ναυτικός χαμογέλασε αμήχανα και μού απάντησε "ελπίζω στην επόμενη επίσκεψή μας στο λιμάνι αυτό να έχω γιά σάς μιά ικανοποιητική εξήγηση".....

Ηθικόν δίδαγμα:καλή η οικολογία,αρκεί οι οικολόγοι να είναι ρεαλιστές καί να ωθούν τους πολιτικούς να είναι επίσης ρεαλιστές.

Δυστυχώς,μάλλον ωθούν τους πολιτικούς νά γίνωνται real ληστές....
 
βασικα, εδω τιθεται το θεμα της αρπαγης χρηματων του απλου κοσμου δηθεν για να καταστουν τα αεροπορικα ταξιδια σχεδον απαγορευτικα και με αυτον τον τροπο να μειωθουν δρομολογια και κατ επεκταση εκπομπες καυσαεριων των αεροσκαφων.
δεν ξερω αν οντως το προβλημα ειναι τοσο μεγαλο με τα αεροπλανα, αλλα προφανως ολοι καταλαβαινουμε ειναι μεγαλυτερο με καταστασεις πχ οπως το Ιρακ, οι πυρηνικες δοκιμες, τα αποβλητα των βιομηχανιων κτλ...το θεμα ομως δεν ειναι αυτο...
για μενα το θεμα ειναι....μπορει ο καταναλωτης (δηλαδη εγω, εσυ και ολοι μας) να προστατευτει απο ενα χαρατσι καθαρα κερδοσκοπικο που θα κανει τις μετακινησεις του ανυποφορα ακριβες? η τα μεγαλα κεφαλια βρηκαν αλλο ενα τροπο να σκοτωσουν τους ανταγωνιστες τους και ταυτοχρονα να μου βαλουν το χερι στην τσεπη (και αλλου φυσικα..) με το ετσι θελω?
για να κλεισω το ποστ μου θελω να πω οτι το green tax προσωπικα μου θυμιζει πολυ τροπο αντλησης κεφαλαιων τυπου "χρηματιστηριακα σκανδαλα (παγκοσμιως)" και "τρελλης αυξησης τιμης πετρελαιου".
 
Τό πρόβλημα μέ όλους αυτούς τους "οικολόγους" είναι οτι,κατ'ουσίαν,αντιτίθενται στην όποια ανάπτυξη καί πρόοδο επειδή γνωρίζουν οτι ανάπτυξη και πρόοδος μπορεί να προέλθη μόνο από την ιδιωτική πρωτοβουλία -δηλαδή από ένα (υγιές) κεφαλαιοκρατικό ("καπιταλιστικό",όπως το ονομάζουν) σύστημα και όχι από το κράτος .Αν προσέξη κανείς τίς θέσεις τους εν γένει,θα δή οτι απηχούν κυρίως παρωχημένες "σοσιαλιστικές" απόψεις.Ωστόσο,οι ίδιοι μέ ευχαρίστηση χρησιμοποιούν τά προϊόντα και τίς υπηρεσίες που παράγονται κάτω από το σύστημα αυτό-εξ ού και η απορία μου άν,σέ εφαρμογή τών όσων πρεσβεύουν,θά επέλεγαν νά πάνε π.χ.από την Αθήνα στο Ελσίνκι αεροπορικώς ή σιδηροδρομικώς,γιά να μιλήσουν εκεί περί τής εκ τών αεροπλάνων ρυπάνσεως....

Δοθέντος οτι οι αερομεταφορές επέτρεψαν την εξοικονόμηση χρόνου στην διακίνηση αγαθών και ανθρώπων (ώστε πιό άμεσα να προμηθεύεται ο απλός κόσμος αυτά που χρειάζεται αλλά και πιό λίγο χρόνο να χάνη σέ μετακινήσεις που άλλοτε απαιτούσαν ακόμα και μήνες),δέν είναι δυνατόν να αποδεχτούμε την επιστροφή τής ανθρωπότητας σέ ρυθμούς διακίνησης που απαιτούν υπομονήν γαϊδάρου,μόνο και μόνο επειδή κάποιοι δέν μπορούν να δούν τά πράγματα στίς σωστές τους διαστάσεις.....
 
Με πολυ απλα λογια... Συμφωνω να μπει φορολογια στις αεροπορικες μετακινησεις. Με το να μενω στην Αγγλια, το εχω πετυχει αρκετες φορες το θεμα στις εφημεριδες. Επισης ειναι και ο δημαρχος του Λονδινου υπερ του μετρου.

ΩΣΤΟΣΟ - οι εκπομπες απο τις απογειωσεις ενος χρονου απο το heathrow ισοδυναμουν με εκπομπες 5 εκατ. αυτοκινητων. Και απ οσο ξερω καπου εκει ειναι ο αριθμος των αυτοκινητων που κυκλοφορει στην ευρυτερη περιοχη του Λονδινου.

Γιατι λοιπον δεν φορολογουν γενικα κ τους ρυπους των αυτοκινητων?
Θα ηταν περισσοτερο σωστο θεωρητικα να φορολογησουν γενικα ολα τα οχηματα που εκπεμπουν CO2, παντα αναλογα με το ποσοστο των εκπομπων.

Δεν καταλαβαινω γιατι να φταινε μονο τα αεροπλανα. Κ στην τελικη, αν θελει κανεις να παει στη Μελβουρνη, θα παει με ηλεκτροκινητο τρενο????

Ας σοβαρευτουμε λοιπον...
 
TeaCHeRaKiS":11y35v0k said:
Γιατι λοιπον δεν φορολογουν γενικα κ τους ρυπους των αυτοκινητων?

Γείτονα TeaCHeRaKiS, μακάρι να μπορούσαν. Το αυτοκίνητο το ..θωπέυουν χρόνια τώρα, με φόρους στα καύσιμα, με υπερβολικά τέλη κυκλοφορίας και με μέτρα όπως το congestion charge στο Λονδίνο και δεν ξέρω και σε ποιές άλλες χώρες. Δεν τους παίρνει να κάνουν τέτοιες κινήσεις.

Γι'αυτό ψάχνουν για νέους εύκολους στόχους. Περίμεναν να γίνουν οι πτήσεις των πολιτών κάτι σύνηθες και προσιτό σε σχεδόν όλους μας, και αφου΄ποιά δεν μπορούμε να κάνουμε χωρίς αυτό, μας κοπανάνε.

Η πλάκα είναι ότι οι "Γερο-Λαδάδες" των οικονομικών επιτελείων, τρέμουν στην ιδέα το μέτρο τους να έχει ώς αποτέλεσμα την μείωση της επιβατική κίνησης. Έτσι θα χάσουν την κότα που γεννάει τα χρυσά αυγά. Δεν θέλουν τα αεροπλάνα να σταματήσουν να πετάνε. Πρός θεού. Ο πόνος περί του περιβάλλοντος είναι απλά μία πρόφαση.
 
TeaCHeRaKiS":15gu39ni said:
Με πολυ απλα λογια... Συμφωνω να μπει φορολογια στις αεροπορικες μετακινησεις. Με το να μενω στην Αγγλια, το εχω πετυχει αρκετες φορες το θεμα στις εφημεριδες. Επισης ειναι και ο δημαρχος του Λονδινου υπερ του μετρου.
...

μισο λεπτο....με ποια λογικη να με φορολογησουν ΚΙ ΑΛΛΟ που χρησιμοποιω αεροπλανο? και σε ποιανου τις τσεπες θα μπει η "τιμωρια" μου που θα πεταξω αντι να παω με τα ποδια στον προορισμο μου?
και γιατι τα μετρα να ξεκιναν απο ΕΜΕΝΑ κι οχι απο τις βιομηχανιες π.χ. που πραγματικα ρυπαινουν πιο πολυ απ οτι εγω οταν ταξιδευω....?
οσον αφορα το δημαρχο του Λονδινου προφανως δεν πληρωνει ο ιδιος τα εισητηρια του ;)
 
Παρ' όλα αυτά, η Boeing έχει κάνει μια προσπάθεια για μείωση των καυσαερίων στο νεό B787... Πηγή, το site του Β787 :)
 
Top