Συμβάν με το Α380 της Qantas

  • Thread starter aas59
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Αγαπητά μέλη, τον Μάρτιο που ήμουν στην Αυστραλία, είχα διαβάσει ένα άκρως ενδιαφέρον ρεπορτάζ εφημερίδας εκεί που αφορούσε στην απεργία που έκαναν οι μηχανικοί της Qantas. Λόγος της απεργίας τους ήταν το γεγονός ότι η εταιρεία έκοβε προσωπικό τεχνικών, και μάλιστα έδινε την δυνατότητα σε προσωπικό χωρίς εμπειρία να έχει την είβλεψη του τομέα της συντήρησης των κινητήρων. Μάλιστα, το σωματείο των τεχνικών τότε δήλωνε ότι τα συμβάντα στην εταιρεία είναι σε ανησυχητικά μεγάλο βαθμό και ότι προέβελπαν και νέα συμβάντα εάν η εταιρεία δεν έπαιρνε μέτρα. Το σημερινό συμβάν απλά μου το θύμησε. Σαφώς και δεν εισάγω καινά δαιμόνια για το δεδομένο συμβάν, αλλά οι κασσάνδρες οι αυστραλιανές θα είχαν και τους λόγους τους τότε...

δικός σας
 
http://www.singaporeair.com/saa/Util/sh ... sp?msgId=1
Delays to A380 flights

04 November 2010

Our engine manufacturer Rolls Royce and aircraft manufacturer Airbus have advised us to conduct precautionary technical checks on our A380 aircraft, following today's incident involving another operator’s A380.

Resulting from this development, Singapore Airlines will be delaying all flights operating our A380 aircraft.

We will keep affected customers updated and more information will be provided once it is available.

Χωρίς να είμαι μηχανικός φαίνεται οτι η ζημιά είναι στο πίσω μέρος του κινητήρα εκεί που πρέπει να είναι η τουρμπίνα υψηλής πίεσης (High Pressure Turbine)... Από τι μπορεί να προκληθεί έκρηξη εκεί χωρίς να υπάρχει πρόβλημα με τα blades του fan στο εμπρός μέρος; Αστοχία κάποιου υλικού ή κάποιου μέρους των δίσκων της τουρμπίνας;


Επίσης κάτι που διάβασα πριν λίγο είναι οτι μετά την προσγείωση δεν μπορούσαν να σταματήσουν τον κινητήρα #1 και αναγκάστηκαν να ρίξουν αφρό οι πυροσβέστες μέσα.....
:arrow: http://avherald.com/img/qantas_a388_vh- ... 1104_5.jpg
Τι σχέση μπορεί να έχει αυτό; Πως γίνεται να μην μπορεί να σταματήσει ένας κινητήρας αν του κόψεις το καύσιμο;;

Επίσης οι πόρτες των σκελών προσγείωσης είναι ανοιχτές και τα slats μαζεμένα πράγμα που δείχνει, απ ότι λένε, οτι υπήρχε κάποιο πρόβλημα με τα υδραυλικά (ίσως το κομμάτι που πετάχτηκε και βγήκε από το φτερό να έκοψε κάποια παροχή)...
 
Αυτά που βλέπω στις φωτογραφίες
http://resources1.news.com.au/images/20 ... qantas.jpg
http://resources2.news.com.au/images/20 ... qantas.jpg
μοιάζουν με δίσκο συμπιεστή υψηλής πίεσης και οδηγά πτερύγια (vanes) εξόδου συμπιεστή υψηλής ή εισόδου θαλάμου καύσεως. Τέτοια μεγάλη ζημιά μπορεί να προκληθεί είτε απο αστοχία του δίσκου, είτε απο αστοχία λίπανσης/συμπίεσης του διαμερίσματος (sump) του τριβέα (bearing) του συμπιεστή, ή απο το ίδιο το bearing.

Το συμβάν πάντως είναι σοβαρό, επειδή τα κομμάτια του κινητήρα που εκτοξεύονται ακτινικά τρυπάνε πτέρυγα, δεξαμενές καυσίμου (το πλέον επικίνδυνο), βαλβίδες, καλώδια, σωληνώσεις, υδραυλικά κλπ. Εκεί πιθανόν οφείλονται και τα δευτερογενή προβλήματα που αφορούν το συγκεκριμένο α/φος.
 
Ευχαριστώ για την διευκρίνηση Nonta! Το συμβάν είναι σίγουρα σοβαρό γιατί ένα uncontained engine failure μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπεις. Από τύχη το κομμάτι δεν έφυγε προς την καμπίνα αλλά προς το φτερό και από τύχη δεν άνοιξε πιο μεγάλη τρύπα στο φτερό... Θεωρητικά οι κινητήρες σε engine failures πρέπει να συγκρατούν τα κομμάτια τους εντός του "κελύφους" και να φεύγουν από πίσω, όχι από δεξιά και αριστερά...
 
Nonta, το μπροστά μέρος του κινητήρα, όπου βρίσκονται οι συμπιεστές είναι άθικτο.
Τα πτερύγια που κρατάει ο κύριος φαίνονται επίσης πολύ cambered, πρέπει να είναι πτερύγια του στάτορα κάποιου στροβίλου.

Ποιου στροβίλου, δεν είμαι σίγουρος, αλλά μου φαίνονται πολύ μεγάλα για να είναι του HPT. Πάντως από την εξωτερική φωτογραφία του κινητήρα, φαίνεται κατεστραμένο όλο το πίσω μέρος (πράγμα φυσιολογικό, αν αστοχήσει ο δίσκος και έρθει σε επαφή με τα υπόλοιπα stages μπορεί να φύγουν όλα μαζί).

Θα τολμήσω βέβαια να πω πως πρέπει να είναι πίσω από την HPT, αλλά άλλο ποια μέρη τελικά εκτοξέυθηκαν και άλλο από που ξεκίνησε η ζημιά, κάτι το οποίο προφανώς δεν φαίνεται.

Mernion, σχετικά με fan failure κλπ, μην ξεχνάμε πως τα θερμικά φορτία από τον καυστήρα και μετά προσθέτουν μια παραπάνω παράμετρο καταπόνησης που οδηγεί σε ερπυσμό. Για το τι ακριβώς μπορεί να πήγε στραβά εκεί πίσω, οι λόγοι είναι πρακτικά χιλιάδες.

Το πιο σημαντικό και σοβαρό στην όλη ιστορία κατά τη γνώμη μου αυτό που προείπατε: Ότι είναι uncontained.
 
Απ' ότι διάβασα, σύμφωνα με την FAA και την EASA για την πιστοποίηση των κινητήρων, αυτοί πρέπει να μπορουν να περιορίζουν τα κομμάτια μόνο του fan blade μέσα στον κινητήρα και όχι όλων των εξαρτημάτων (συμπιεστών, τουρμπίνας, κλπ δίσκοι και εξαρτήματα). Οπότε θεωρητικά δεν υπάρχει πρόβλημα πιστοποίησης του Trend 900 (άλλωστε δεν γίνονται δοκιμές έκρηξης των συμπιεστών κλπ), αλλά παραμένει υπο διερεύνηση όπως και να έχει γιατί μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες και να είναι κάτι που στο μέλλον να μπορεί να προβλεφθεί.
 
Χωρίς να θέλω να γίνω σπαστικός, η συγκεκριμένη σειρά κινητήρων λέγονται Trent, από τον ομώνυμο ποταμό στις παρυφές του Derby, έδρα της RR. :mrgreen:
 
:)

Και μια κοντινή φωτογραφία από την ζημιά στο πάνω μέρος του φτερού:
:arrow: http://i337.photobucket.com/albums/n385 ... 900-07.jpg
Δεν την λες και μικρή την τρύπα... Και δεν είναι μόνο μια..
 
Σχετικά με το uncontained engine failure -χωρίς να είμαι εμπειρογνώμονας- δεν νομίζω να φταέι τόσο πολύ το σύστημα λίπανσης και αυτό διότι επείδη πάντα οι RR είχαν και έχουν ένα θεματάκι με σύστημα λίπανσης. Για αυτό λοιπόν το λόγο έχουν εμπνευστεί οτι η πίεση λαδιου θα μετρήται ως Δπ δηλαδή αμέσως μετα την έξοδο από την αντλία πίεσης και σε σύγκριση με την επιστροφή απο το 4o έδρανο ολίσθησης. Επίσης έχουν πάρει σαν Low Press ένδειξη σαν Δπ από την παροχή πριν από τα ρουλέμαν και από την επίστροφή μετά από αυτά. Οπότε κατά την γνώμη μου ίσως να μην φταίει το σύστημα λίπανσης αφού θα είχαν ενδειξη οτι κάτι πάει λάθος, και θα έσβηναν την μηχανη.
Ισως να φταίει το case cooling, HPT/LPT ACC ( High Pressure Turbine/Low Pressure Turbine Active Clearance Control).

Φυσικά και είναι μονο εικασίες και τιποτα άλλο.
 
dimitris chatz":3b7n50io said:
Επίσης, όταν μιλάμε και για ανθρώπινες ζωές που μπορεί να κινδυνεύσουν έστω και μία στις 1000, τα χαιρέκακα γελάκια για τον αν θα έχει πρόβλημα η Airbus ή η Qantas δεν κολλάνε και πολύ!Σόρυ κιόλας..

To
Το πρόβλημα είναι στο Α380 ή στην Quantas άραγε.. :twisted:
το έγραψα για τον λόγο που ανέφεραν οι payneful_tales

Μάλιστα, το σωματείο των τεχνικών τότε δήλωνε ότι τα συμβάντα στην εταιρεία είναι σε ανησυχητικά μεγάλο βαθμό και ότι προέβελπαν και νέα συμβάντα εάν η εταιρεία δεν έπαιρνε μέτρα.

και για το οποίο γνωρίζουμε οι περισσότεροι εδώ μέσα (εδώ 2 incidents των καγκουρό...), ότι δηλαδή η εταιρεία έχει ανάλαφρo 'ένοχο παρελθόν΄. Πριν πεταχτούν διάφοροι έξυπνοι, δεν κατηγορώ την Qantas για αυτό που έγινε σήμερα το πρωί, ούτε κανέναν. Αλλά στα αεροπορικά, πάντα μιλάμε για ανθρώπινες ζωές που πάντα κινδυνεύουν όσο είναι στον αέρα, έστω και μία στο 1 εκ. Από την στιγμή που το δράμα αποφεύχθη, τα χαιρέκακα γελάκια είναι το τελευταίο προς σχολιασμό...
 
Top