Iδιωτικοποίηση περιφερειακών αεροδρομίων (Fraport Greece)

Status
Κλειστό για νεότερες απαντήσεις.
thanosp":4w07s23k said:
Αντικειμενικότατη ματιά! Το ξεκινάει διπλωματικά αλλά μετά πέφτουν οι μάσκες. :rolleyes:

Μερικές σκέψεις, περισσότερο ψύχραιμες και λογικές:
- Λίγη υπομονή...
- Απαιτούμε από την Fraport να κάνει σε 2-3 μήνες έργα τα οποία απαιτούν ίσως και 2-3 χρόνια για να ολοκληρωθούν και δεν είχαν γίνει τα τελευταία 20+ χρόνια.
- Αναλαμβάνεις την διαχείρηση με την έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου και υπάρχει κόσμος που βγαίνει και χτυπιέται και οδύρεται ότι δεν έχεις κάνει τίποτα. Εσείς στη θέση τους τι θα κάνατε ?
- Μήπως πρέπει να περάσει τουλάχιστον ένας χρόνος πριν ξεκινήσουμε να κρίνουμε?

Κοίτα οι ετοιμασίες για το συγκεκριμένο project πηγαίνουν πίσω τουλάχιστον 5 χρόνια, από εποχής Lufthansa Consulting - όταν άρχισε ο σχεδιασμός, οι επιτόπιες επισκέψεις στα αεροδρόμια των ενδιαφερόμενων για κατάθεση προσφορών κτλ... Η δε Fraport έχει κερδίσει το σχετικό διαγωνισμό από τον Νοέμβριο του 2014. Πολλά μπορούσαν να είχαν προετοιμαστεί και είχαν γίνει πολύ καλύτερα, αν το συγκεκριμένο project είχε δουλευτεί επαγγελματικά και με το υψηλό επίπεδο που μας έχει συνηθισει η Γερμανία σε άλλα αντίστοιχα project στο παρελθόν. Στο συγκεκριμένο project αυτό το επίπεδο δεν υπάρχει και έχει γίνει φανερό στον κόσμο που το ζει από κοντά, τουλάχιστον τον τελευταίο χρόνο.

Σίγουρα δεν υπήρχε το καλύτερο έδαφος για προετοιμασία ολόκληρο το 2015 όταν και ανέλαβε την εξουσία ο ΣΥΡΙΖΑ... αλλά από την άλλη και οι Γερμανοί δείχνουν να μην έχουν δώσει τη σημασία που θα περίμενε κανείς στην προετοιμασία και υλοποίησή του. Ή για να το πω ακόμα καλύτερα... μπορεί η συγκεκριμένη τακτική να είναι και στοχευμένη και αποτέλεσμα στρατηγικής.

Και προσωπικά δεν προσπαθω να υποστηριξω καμια ΥΠΑ. Είμαι 100% υπερ της ιδιωτικοποιησης και την ανεμενα χρονια αλλα από αυτό που έχω δει μέχρι τώρα (και δεν εννοώ το τελευταίο 6μηνο), δυστυχώς υπάρχει μεγάλη απογοητευση.
 
Έχω την εντύπωση, ότι η κοινοπραξία, της οποίας ηγείται η Fraport, εννοεί την «επένδυση» με διαφορετικούς όρους. Εγώ νόμιζα ότι «επενδύεις» με το να φέρνεις κεφάλαια από τους μετόχους σου ή να δανείζεσαι, με την προοπτική ότι θα εκσυγχρονίσεις, θα βελτιώσεις, να αναπτύξεις κάτι που έχει τη δυνατότητα να αναπτυχθεί, να σου κάνει απόσβεση και να αποφέρει κέρδη στο μέλλον. Προφανώς και οι «επενδυτές» πίστευαν ότι θα αγόραζαν «στρωμένη» επιχείρηση, την οποία θα διοικούσαν χωρίς να ρίξουν πολλά από την τσέπη τους, της οποίας οι βελτιώσεις των υποδομών θα γίνονταν εκ των εσόδων και όχι μέσω δανεισμού. Αυτή είναι η μία εκδοχή, την οποία και δυσκολεύομαι να πιστέψω, πολύ απλά γιατί αυτό δεν είναι μία υγιής μορφή επένδυσης.

Θα πρέπει να είναι κάποιος πολύ αφελής, για να πιστεύει ότι π.χ. μια Σκιάθος με 4 ATR την εβδομάδα από Οκτώβριο μέχρι και τέλη Μαρτίου, μπορεί να βγάζει τα έξοδα της. Αλλά ακόμα κι αν ετησιοποιήσουμε τα έσοδα, ακόμα και με τον πανικό του καλοκαιριού, αμφιβάλλω αν μπορεί να βγαίνει κερδοφόρο σαν αεροδρόμιο. Ακόμα και αν αναγάγουμε τα έσοδα σε επίπεδο ομίλου (ένας ενιαίος κουβάς και για τα 14 αεροδρόμια), με μια χώρα που δεν έχει καλοκαίρι (άρα και διακοποτσάρτερ) όλο το χρόνο, είναι λογικό, ότι τους χειμερινούς μήνες, δε θα προκύπτουν αξιόλογα έσοδα και ότι ο διαχειριστής θα πρέπει να εύχεται να εξακολουθεί να υπάρχει το "momentum" για την Ελλάδα, ως χώρα με κάποια σχετική σταθερότητα σε σχέση με τους γείτονές της.

Εν ολίγοις, θα πρέπει να είναι κάποιος πολύ αφελής, για να πιστεύει ότι οι «επενδυτές» δεν τα ήξεραν όλα αυτά (άθλια κατάσταση αεροδρομίων, δυσλειτουργικό κράτος, εκτεταμένη διαφθορά, μειωμένη κίνηση το χειμώνα, αβέβαιο φορολογικό καθεστώς και άλλα τέτοια) και δεν τα είχαν λάβει υπ' όψιν όταν έρχονταν στην Ελλάδα κι επισκέπτονταν τα αεροδρόμια. Κατά τη γνώμη μου, τα γνώριζαν και θα τα χρησιμοποιούσαν ως άλλοθι για να μην υλοποιήσουν τα μεγαλόπνοα master plans τους, αλλά να κάνουν μόνο «μπαλώματα» στις υφιστάμενες υποδομές με πανάκριβα ενοίκια για τις επιχειρήσεις που θα δραστηριοποιηθούν εντός των εγκαστάσεών τους.
 
@skg2012
Δεν αναφερόμουν στο στάδιο προετοιμασίας αλλά στη χρονική διάρκεια της υλοποίησης. Προγραμματισμός θέλω να ελπίζω ότι υπήρχε/υπάρχει αλλά δεν μπορώ να φανταστώ πόσο εύκολο θα ήταν να γίνει αξιόλογος προγραμματισμός με την πολιτική αστάθεια που επικρατούσε τα τελευταία χρόνια. Κανονίζεις με ένα κόμμα που ξεκινά την ιδιωτικοποίηση αλλά γνωρίζει ότι θα το διαδεχθεί ένα άλλο που φώναζε "απεταξάμην" σε οποιαδήποτε προσπάθεια. Το τι συνέβει πραγματικά στο παρασκήνιο δεν το γνωρίζουμε.

@aakunz
Για αυτό δεν έγινε η ομαδική πώληση των αεροδρομίων, ώστε να γίνει μια πιο συλλογική κατανομή των εσόδων/εξόδων? Από μόνα τους τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια θα έπρεπε να είχαν κλείσει αν λειτουργούσαν με ιδιωτικό καθεστώς καθώς είναι μη βιώσιμα.

Εδώ θα είμαστε και θα δούμε σε 2-3 χρόνια το τι θα συμβεί. Αν πίστευε κανείς ότι με το που αναλάμβαναν την διαχείριση θα γέμιζε ο τόπος εργοτάξια θα ήταν τουλάχιστον αφελής. Η προηγούμενη κατάσταση ήταν ανεπαρκής, άραγε θα παραμείνουμε στο ίδιο μοτίβο?
 
το άρθρο του Antinews περιγράφει μια κατάσταση, αλλά σε αρκετά μέρη έχει λάθος άποψη.. Για παράδειγμα, το πρόβλημα εποπτεύοντος και εποπτευόμενου δεν απαιτεί σώνει και καλά την ιδιωτικοποίηση των α/δ, αλλά την αλλαγή καθεστώτος, που άλλωστε προβλεπόταν στο νόμο 3913... Εκεί λοιπόν, οχι μόνο με το διαχωρισμό της επιχειρησιακής ΥΠΑ απο το εποπτικό κομμάτι, που έγινε και κάλυψε έστω και τυπικά την απαίτηση, δινόταν και η δυνατότητα δημιουργίας εταιρειών διαχείρισης α/δ, με το - σωστό και άκρως απαραίτητο κατά τη γνώμη μου- σκεπτικό της αυτοδιαχείρισης των εσόδων-εξόδων, όπως δηλαδή απαιτείται διεθνώς. Αντί όμως να προχωρήσουν σε αυτό το βήμα, πήγαν στην ακραία λύση, ώστε να πάρουν εδώ και τώρα ζεστό χρήμα, που το ήθελαν ως μαννα εξ ουρανού.....
Μην προβάλλεται λοιπόν το επιχείρημα της αναγκαίας ιδιωτικοποίησης, γιατί αυτό δεν ισχύει..άλλωστε η διεθνής πρακτική το αποδεικνύει...τα μεγαλύτερα α/δ του κόσμου είναι δημόσια ή δημοτικά. Εχει γραφτεί τόσες πολλές φορές, που απορώ γιατί ακόμα δεν θέλουν κάποιοι να δουν οτι οι πραγματικοί λόγοι της ιδιωτικοποίησης δεν ήταν τα ίδια τα αεροδρόμια, αλλά η είσπραξη -εδώ και τώρα- κάποιων κεφαλαίων... και βέβαια οι πολιτικές σκοπιμότητες, πιέσεις και εξαρτήσεις των τελευταίων χρόνων.
Όσον αφορά τις προετοιμασίες της fraport πριν παραλάβει, και πάλι έχουν περιγραφεί οι κινήσεις της εταιρείας, σε πολλά post ... Για μια ακόμα φορά : από τη κατάθεση της προσφοράς, μέχρι την υπογραφή της σύμβασης υπήρχε ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο επισκεπτόταν σειρά κλιμακίων της εταιρείας ή υπεργολάβων της, σε σημείο που η "αριστερά δεν γνώριζε τι ποιεί η δεξιά", κατέγραφαν, έβλεπαν, κλπ κλπ...Γνώριζαν πολύ καλά την κατάσταση όσων θα παρελάμβαναν. Αν δηλαδή η Fraport είχε διαπιστώσει τέτοιες τεράστιες αποκλίσεις, θα μπορούσε να συμφωνήσει σε άλλο τίμημα ή άλλο ετήσιο μίσθωμα, μια που η υπογραφή έγινε το 2016.
Μη ξεχνάμε και μια ακόμα λεπτομέρεια : η σύμβαση έχει τη μορφή νόμου και μπορούν να τροποποιηθούν ή να προστεθούν εδάφια με τροπολογίες... Έχει γίνει κάτι τέτοιο, όταν προστέθηκε σε τροπολογία που μπήκε σε άσχετο νομοσχέδιο η δυνατότητα προσφυγής σε διαιτησία....με λίγα λόγια, μπορεί κάτι να μην αναφέρεται στην αρχική σύμβαση αλλά να έχει προστεθεί ή τροποποιηθεί εκ των υστέρων και ο "κόσμος" να μην ξέρει τίποτα...Γιατί άραγε έχω την εντύπωση ότι τέτοιες προσθήκες θα είναι προς το συμφέρον μόνο του αναδόχου ??
Τέλος, η εικόνα των τουαλετών, η μή στελέχωση των γραφείων πληροφοριών (για τα οποία πολλοί κόπτονταν τόσα χρόνια), τα συμβάντα,όπως το τελευταίο με τη φωτοσήμανση στη Καβάλα και τους πίνακες FIDS στη Θεσ/κη, κλπ. δεν έχουν να κάνουν με το χρόνο που δίνουμε στη Fraport για να δείξει έργα...κανείς δεν απαίτησε να χτιστούν νέα κτίρια στους πρώτους μήνες...Δήλωσαν όμως ότι ήταν έτοιμοι να παραλάβουν και οτι διέθεταν ΟΛΟ το αναγκαίο και εκπαιδευμένο προσωπικό, ..αρα η κριτική που δέχονται- οχι πάντως απο τα μεγάλα ΜΜΕ - δεν είναι αυστηρή.. νομίζω οτι αν το συμβάν στην Καβάλα είχε γίνει ενα χρόνο πρίν, η "Καθημερινή" θα είχε πρωτοσέλιδο τίτλο "Τρόμος στους αιθέρες" και ο Πορτοσάλτε θα έβγαζε αφρούς....
 
Το παρασκήνιο της κόντρας είναι εντελώς διαφορετικό.

Ήδη από το καλοκαίρι του 2016 το υπουργείο πίσω από τις κάμερες είχε άλλη συμπεριφορά. Όσο ο υπουργός έβαζε τα κλάματα για να υπογράψει τη σύμβαση και να ικανοποιήσει έτσι το κομματικό του ακροατήριο και την κοινοβουλευτική του ομάδα, έπαιρνε τηλέφωνα από εδώ και από εκεί, όπως και το ΤΑΙΠΕΔ, και ούρλιαζε προς όλους τους εμπλεκόμενους να κλείσει το deal και να εισπράξει το 1,2 δις.

Φυσικά κανείς δεν ήταν έτοιμος.

Η ΥΠΑ έκανε ότι μπορούσε, παραχώρησε πλήρη και απροβλημάτιστη πρόσβαση στα αεροδρόμια για τους εργολάβους της κοινοπραξίας, συνοπτικά και ανεπίσημα παρέδωσε όλα τα επιχειρησιακά σχέδια των αεροδρομίων στη Fraport, της παραχώρησε και χώρους εντός τους χωρίς καμία τυπική διαδικασία, χωρίς δηλαδή να υπάρξει τυπική απόφαση, χωρίς μίσθωμα και χωρίς υποχρέωση πληρωμής λογαριασμών κοινής ωφέλειας. Μέχρι και κανονισμούς τροποποίησε σε μια νύχτα για να γλυτώσει την εταιρεία από τον υπουργό υγείας. Από την άλλη, δεν είχε καμία ουσιαστική απάντηση στο φλέγον ζήτημα της αδειοδότησης των αεροδρομίων, οι διαδικασίες που έπρεπε να τρέξει δεν τρέχαν λόγω της γνωστής αναποτελεσματικότητας του δημοσίου, κάποιοι υπάλληλοι σηκώσαν μπαϊράκι, ενώ η νομική διαδικασία μετασχηματισμού της δεν έχει ακόμα και τώρα ολοκληρωθεί, ενάμιση χρόνο μετά την ψήφιση της σύμβασης από τη Βουλή και ένα χρόνο μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου. Τα αεροδρόμια δε τα παρέδωσε στη γνωστή άθλια κατάσταση.

Η Fraport μέχρι και τις αρχές του 2017 δεν είχε καλά καλά προσλάβει το απαιτούμενο προσωπικό, ούτε λόγος βέβαια για εκπαίδευσή του. Δεν είχε υπογράψει σύμβαση με την πυροσβεστική, με την αστυνομία και το ΕΚΑΒ, δεν είχε προχωρήσει στα μνημόνια συνεργασίας με την αεροναυτιλία, δεν είχε λύσει προβλήματα με τις υπηρεσίες ασφάλειας. Ούτε καν αυτοκίνητα δεν είχε παραλάβει. Από επιχειρησιακά σχέδια δε μηδέν. Ο σκοπός ήταν να χρησιμοποιούν τα παλιά της ΥΠΑ μέχρι να προλάβουν να γράψουν τα δικά τους. Τέλος, έμεναν ακόμα κάποιες λεπτομέρειες για να συμφωνηθεί η χρηματοδότηση.

Κι αυτό γιατί οι τράπεζες ήταν κάπως διστακτικές να χρηματοδοτήσουν την επένδυση σε αυτό το μακροοικονομικό περιβάλλον. Βασικό πρόβλημα ήταν το τι θα γίνει σε περίπτωση πτώχευσης ή αποχώρησης της Fraport πριν αποπληρωθεί το δάνειο. Σε αυτήν την περίπτωση τα αεροδρόμια θα περάσουν στα χέρια των πιστωτών, με προφανή σκοπό να βρουν νέο επενδυτή/διαχειριστή. Όμως μιλάμε για αεροδρόμια, τα οποία προφανώς στο μεσοδιάστημα δεν μπορούν να διακόψουν τη λειτουργία τους, ούτε και να κάνουν downsizing ή restucturing. Έχουν οι τράπεζες προσωπικό με know how και απαραίτητη εκπαίδευση για να λειτουργήσουν αεροδρόμια; Φυσικά και όχι, και ούτε μπορείς να βρεις εύκολα και γρήγορα κατάλληλο προσωπικό στην αγορά. Οπότε απλά ζητούσαν να πάρουν το έτοιμο προσωπικό της Fraport. Και αυτό ήταν αγκάθι στις διαπραγματεύσεις.

Το νόημα της σημερινής κόντρας είναι άλλο. Η κοινοπραξία έδωσε 1,2 δις και πλούσια συμμετοχή στα κέρδη συν σταθερό μίσθωμα για να πάρει τη δουλειά. Εκ των υστέρων και βλέποντας ότι οι άλλοι δύο ενδιαφερόμενοι προσέφεραν λιγότερο και από τα μισά, η Fraport νιώθει λιγάκι ότι πιάστηκε κορόιδο. Θα μπορούσε να πάρει το διαγωνισμό και με τα μισά λεφτά. Οπότε θα κοιτάξει από εδώ και πέρα να βγάλει κι από τη μύγα ξίγκι, εκμεταλλευόμενη κάθε δυνατότητα που της παρέχει η σύμβαση. Επιχειρηματικά μιλώντας θα κάνει καλά, πρέπει άλλωστε να μεγιστοποιήσει το κέρδος των μετόχων της. Όμως κάπως έτσι τελείωσε ο μήνας του μέλιτος fraport δημοσίου. Γιατί μην έχετε αμφιβολία, το καλοκαιράκι που μόλις πέρασε ήταν ακριβώς αυτό. Είμαι σίγουρος πάντως ότι θα τα βρουν μεταξύ τους και θα ξαναζήσουν στιγμές ερωτικού πάθους, γιατί άλλωστε όλα αυτά είναι πολιτική και μπίζνες, και οι κόντρες μακροπρόθεσμα θα ζημιώσουν και τους δύο.
 
Το άρθρο του antinews με "έχασε" από τις πρώτες γραμμές όταν έγραψε (από άγνοια ή δόλο, δεν παίζει σημασία) ότι δεν υπάρχουν δημόσια αεροδρόμια στον πολιτισμένο κόσμο. Έχω απαντήσει επαρκώς νομίζω εδώ

aakunz":3pp14k64 said:
Θα πρέπει να είναι κάποιος πολύ αφελής, για να πιστεύει ότι π.χ. μια Σκιάθος με 4 ATR την εβδομάδα από Οκτώβριο μέχρι και τέλη Μαρτίου, μπορεί να βγάζει τα έξοδα της. Αλλά ακόμα κι αν ετησιοποιήσουμε τα έσοδα, ακόμα και με τον πανικό του καλοκαιριού, αμφιβάλλω αν μπορεί να βγαίνει κερδοφόρο σαν αεροδρόμιο. Ακόμα και αν αναγάγουμε τα έσοδα σε επίπεδο ομίλου (ένας ενιαίος κουβάς και για τα 14 αεροδρόμια), με μια χώρα που δεν έχει καλοκαίρι (άρα και διακοποτσάρτερ) όλο το χρόνο, είναι λογικό, ότι τους χειμερινούς μήνες, δε θα προκύπτουν αξιόλογα έσοδα και ότι ο διαχειριστής θα πρέπει να εύχεται να εξακολουθεί να υπάρχει το "momentum" για την Ελλάδα, ως χώρα με κάποια σχετική σταθερότητα σε σχέση με τους γείτονές της.

Γειά σου aakunz. Πόσα κέρδη νομίζεις έχουν οι Tour Operators ή ακόμα και πολλές ευρωπαϊκές αεροπορικές τον χειμώνα; Οι Tour Operators μπαίνουν μέσα κατά δεκάδες εκατομμύρια κάθε χειμώνα. Τα εξωφρενικά κέρδη του καλοκαιριού, ισοφαρίζουν την κατάσταση. Αν και αυτή η ισοφάριση δεν είναι και πολύ ακραία. Από μία ανάλογη ανάλυση που διάβασα, οι μεγαλύτεροι TO κερδίζουν 5 ευρώ στα 100 που εισπράττουν για πακέτα διακοπών. Προφανώς και θα θέλανε να τα κάνουν και 10 και 15 ευρώ αλλά είναι τόσο μεγάλος ο ανταγωνισμός και παράξενη η οικονομική συγκυρία, που πάλι πολύ καλό είναι το 5%.

Γιατί τα λέω όλα αυτά; Ποια είναι η Φραπόρτ που θα χαλαστεί από την σχεδόν κλειστή Σκιάθο τον χειμώνα; Όταν μπαίνεις σε ένα τόσο εποχικό επιχειρηματικό περιβάλλον, προφανώς και θα έχεις τεράστια ανισομέρεια εσόδων ανά οικονομικό τρίμηνο. Μήπως έχει τους τόσους υπαλλήλους με μόνιμη και συνεχή σύμβαση εργασίας; Ας είναι καλά ο ΟΑΕΔ τον χειμώνα που επιδοτεί έμμεσα τις χειμωνιάτικες χασούρες του τουριστικού κλάδου.

Σχετικά με την τελευταία σου παράγραφο, προσυπογράφω και με τα δύο χέρια.

Τώρα, και με την ευκαιρία του τέλους της σεζόν, μπορούμε να μιλήσουμε πιο χειροπιαστά. Να μιλήσει και κανένας που επισκέφτηκε
τα περισσότερα από τα 14 αεροδρόμια τους τελευταίους 5 μήνες και είδε από κοντά την κατάσταση, χωρίς τις παρωπίδες των κομματικών τρόλ, που βρήκαν και σε αυτό το αεροπορικά ρομαντικό φόρουμ τον χώρο για να βγάλουν γλίτσα. Να το ξέρετε, είστε ένα απωθητικό μέρος της σελίδας για τους περισσότερους από εμάς που είτε από χόμπυ, είτε επαγγελματικά, αναπνέουμε κηροζίνη από καψούρα και όχι από άμεσο ή έμμεσο υλικό ή άυλο όφελος. Πολλοί συμφορουμίτες που δουλεύουν επαγγελματικά στον χώρο, και τυροπιτάδικο να είχαν, πάλι με τα μυαλά στα κάγκελα του αεροδρομίου θα ήταν.

Επανέρχομαι με Summer 2017 Report
 
Λοιπόν, παρ' όλη την αντίθεσή μου με την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, κυρίως λόγω του τρόπου που επιβλήθηκε, μεθοδεύτηκε και θα εξελιχθεί , θα προσπαθήσω να είμαι αντικειμενικός. Αυτά που θα γράψω είναι από τη σκοπιά ενός ανθρώπου που πήγε και είδε με τα μάτια του το εάν και πόσο έχουν αλλάξει τα πράγματα στα 9 από τα 14 αεροδρόμια (σε τόσα πήγα), σε σύγκριση με πέρυσι. Προφανώς και δεν απέκτησα εντυπώσεις από κάθε λεπτομέρεια της λειτουργίας των αεροδρομίων. Απλά πήρα μία καλή γεύση από πολλές γωνίες και μόνο αυτό. Επίσης, μίλησα και με πολύ κόσμο που δουλεύει στο αεροδρόμιο (θα ολοκληρώσω με αυτό).

Είμαι ο πρώτος που θα αναγνωρίσω ότι είναι φύσει αδύνατον στον οποιοδήποτε να μπορέσει να μετατρέψει το πανευρωπαϊκό ρεζίλι των αεροδρομίων μας, μέσα σε λίγους μήνες, σε κάτι εμφανώς καλύτερο. Δεν θα μπω στο επιχείρημα "γιατί δεν αναλάμβαναν νωρίτερα τον χειμώνα" κλπ. το οποίο έχει κάποια βάση. Θα αποδεχτώ ότι έτσι είναι τα πράγματα.

Η πρώτη λέξη που ήρθε αβίαστα στο μυαλό στην πρώτη επίσκεψη μου (LGZA) επί εποχής Fraport είναι μία: Φόβος.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που τον είχα δει αυτόν τον φόβο σε ελληνικό αεροδρόμιο. Η αρχή είχε γίνει κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 2000, όταν πρωτοεμφανίστηκαν οι ιδιωτικές εταιρείες handling και. Τότε που τα χαμόγελα και τα κέφια (γυρίζω από του Βερόπουλου) των υπαλλήλων handling της ΟΑ, έδωσαν τη θέση του στους ιδιώτες handlers. Πάει η μονιμότητα, πάνε τα προνόμια, πάνε οι καλές αποδοχές.

Η δεύτερη φορά που ξαναείδα τον φόβο, ήταν από τους ίδιους υπαλλήλους handling, το καλοκαίρι του 2010. Όταν η κρίση εδραιώθηκε και προστέθηκε ο φόβος της απώλειας εργασίας. Γιατί άλλος ο φόβος να χάσεις τη δουλειά σου το 2005 και άλλο το 2010.
Οι υπάλληλοι σιωπηλοί και σχεδόν σαν σαστισμένοι, έτρεχαν πέρα δώθε για να ικανοποιήσουν τον "επιστάτη", ο οποίος χρησιμοποιούσε τον φόβο σαν όπλο για να δείξει στον από πάνω του "τι αποτελεσματικός είναι".

Φέτος ο φόβος ήταν καθολικός. Σε όλους, με εξαίρεση τους ΕΕΚ και τους αερολιμενικούς (όπου και όταν υπήρχαν). Όλοι οι υπόλοιποι τρέχανε γύρω γύρω με πάντα το ένα μάτι να κοιτάει είτε προς το κιτρινόμαυρο αυτοκίνητο της Fraport, είτε σε όποιον φόραγε το λουράκι της Fraport στο λαιμό.

Η Fraport μπορεί να λέει ότι δεν ήταν προετοιμασμένη για το χάλι που αντιμετώπισε. Το σίγουρο όμως είναι ότι ήταν απόλυτα προετοιμασμένη για το τι σύστημα θα ακολουθήσει, ώστε να αποκτήσει άμεσα, καθοριστικά και με πυγμή τον έλεγχο των αεροδρομίων από το πρώτο δευτερόλεπτο. Δεν είχε κανείς αμφιβολία για το ποιός έκανε κουμάντο. Σύντομα έγινε εμφανής και ο τρόπος που θα συνετίζονταν αυτοί που ήταν "αργοί" και δεν το κατάλαβαν αμέσως.

Ο κανονισμός λειτουργίας των αεροδρομίων που έφερε η Fraport, ήταν σαφές ότι αναφερόταν σε άλλα αεροδρόμια (copy -paste?). Στην Φρανκφούρτη πχ. ή στη Στουτγάρδη. Καμία εμφανής προσαρμογή, όχι στην ελληνική νοοτροπία (άστην αυτήν), αλλά στις υπάρχουσες υποδομές των αεροδρομίων. Δινόταν η εντύπωση ότι ζήταγες από όλους τους χειρούργους να φοράνε γάντια, όταν το χειρουργείο είχε χαλίκι για πάτωμα. Είμαι βέβαιος ότι αυτοί οι κανόνες θα είναι πραγματικά υπέροχοι και μοντέρνοι. Κάποια στιγμή και εφόσον φτιαχτούν τα αεροδρόμια!

Το κιτρινόμαυρο αυτοκίνητο, ήταν ο Βεληγκέκας του αεροδρομίου. Έτυχε πάμπολες φορές να έχω τα μάτια μου πάνω του και να μην έχει σταματήσει δευτερόλεπτο να πηγαίνει πάνω κάτω στην πίστα, άνευ ουσιαστικού λόγου. Δεν αναφέρομαι στην Κέρκυρα σε ώρες αιχμής. Αναφέρομαι σε μικρά αεροδρόμια με ένα αεροπλάνο στην πίστα. Μου θύμιζε το έργο Speed (το 1 νομίζω) με ton Keanu Reeves, που αν το όχημα σταμάταγε, θα έσκαγε η βόμβα! Για κάποιον που δεν είχε πάρει χαμπάρι την πολιτική "σιδηράς πυγμής" της Fraport, το αυτοκίνητο ήταν μόνο για εφέ. Δεν ήταν όμως έτσι. Θα υπάρχει και στα γερμανικά η παροιμία "ο φόβος φυλάει τα έρμα". Όλες οι παρατυπίες (βάσει του νέου κανονισμού) τύγχαναν άμεσης επίπληξης, ακόμα και προστίμου.

Αυτό που θα ανέμενε κάποιος ρεαλιστής, θα ήταν να υπάρχει μία πολύ στοιχειώδης βελτίωση στην υγιεινή (τουαλέτες), στην άνεση των επιβατών (κλιματισμός) και στην ασφάλεια (safety, όχι security) των αεροδρομίων (πχ. σήμανση).

Η αλήθεια είναι ότι οι καθαρίστριες ήταν πανταχού παρούσες. Μου έπεσε φρέντο μέσα στο τέρμιναλ της Σκιάθου και η σφουγγαρίστρα ήρθε σε χρόνο γρηγορότερο και από γερανό στην πίστα του Μόντε Κάρλο. Η κατάσταση στις τουαλέτες δεν ήταν όμως καλύτερη. Και 50 καθαρίστριες να βάλεις σε μία τουαλέτα, άμα είναι βουλωμένη ή σπασμένη, δεν λύνεται το πρόβλημα.

Κυρίως στη Ρόδο, όντως ο κλιματισμός ήταν σχεδόν ανύπαρκτος. Είμαι βέβαιος ότι ακόμα και υπό ενοικίαση να έπαιρναν 15-20 "ντουλάπες", θα υπήρχε βελτίωση, μέχρι της οριστικής λύσης. Δεν έγινε ούτε αυτό.

Φρεσκάρισμα στις διαγραμμίσεις πίστας (πανεύκολο), διαδρόμου (σχετικά εύκολο) και νέες διαγραμμίσεις (πχ Σκιάθο) (πολύ δύσκολο), δεν έγινα ούτε για αστείο. Αν μέχρι τον Μάιο εξακολουθούν να μην έχουν γίνει, τι θα λέμε; Αφήστε τα καινούργια gates και τα terminal. Για απλά πράγματα μιλάμε. Θα έχουν γίνει τον Μάιο;

Θα τελειώσω με τους ανθρώπους που μίλησα (και από Fraport και από τους υπολοίπους) και τις απαντήσεις που πήρα στην ερώτηση: "Τί έγινε παιδιά, πώς πάνε τα πράγματα;"

"Όλο το κόμπλεξ τους, πάνω μας το βγάζουν"
"Κατάλαβες το καθίκι, μέχρι προχθές βρομάγανε τα χνώτα του και τώρα μας το παίζει καμπόσος"
"Με κοιτάζουν όλοι με μισό μάτι. Τη δουλειά μου κάνω και εγώ"
"Θέλουν δε θέλουν, με το καλό ή με το άγριο, θα προσαρμοστούν όλοι"
"Τί να σας πώ; (Γελακια) Και εγώ καινούργια είμαι εδώ, πρώτη χρονιά είμαι. Δεν ξέρω (γελάκια)"

Εύκολα καταλαβαίνει κανείς ποιος είπε τι.

Η εντύπωση που δόθηκε σε εμένα είναι ότι η Fraport θα βάζει το χέρι στην τσέπη πάρα πολύ σπάνια και μόνο όταν φτάνει στο μη παρέκει. Εκτιμώ ότι όποια βελτίωση θα δούμε, θα πάρει πάρα μα πάρα πολλά χρόνια. Πήγα και στο Μπουργκάς της Βουλγαρίας φέτος. Έχει περάσει στα χέρια της Fraport από το 2006 και έχει μακράν τον χειρότερο διάδρομο προσγείωσης και τους χειρότερους τροχιοδρόμους στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Έχω ξαναγράψει γι'αυτό. Φέτος, μετά από 11 χρόνια, ασφαλτοστρώθηκε το 35% των τροχοδρόμων. Ο διάδρομος τίποτα ακόμα. Αυτά είναι τα χρονοδιαγράμματα με τα οποία βελτιώνει πράγματα ο επενδυτής (με εισαγωγικά κατ'εμέ). Ας το χωνέψουν μερικοί.

Gonso
 
Πιστεύει κάποιος ότι εάν συνεχίσουν να είναι δημόσια θα βελτιωθεί η κατάσταση. Εάν τα ήθελαν ελληνικές εταιρίες γιατί δεν έδωσαν μεγαλύτερη προσφορά.
 
Πες μας λίγο πως κατάλαβες τα συναισθήματα των υπαλλήλων από τη φάτσα τους και τους διαλόγους που μας προσκομίζεις? Μας λες δηλαδή ότι είναι κακό μερικές φορές να δουλεύει κάποιος επειδή αν δεν κάνεις αυτό για τ' οποίο πληρώνεται θ' απολυθεί; Δυστυχώς αυτή η νοοτροπία υπάρχει και σήμερα στο δημόσιο! Επίσης, δεν πρέπει να πουν στον κάθε επιβάτη τι θα κάνουν ούτε μπορεί να κρίνει κάποιος γιατί θα κάνουν βόλτες με τα αυτοκίνητά τους (αλήθεια μία φορά ο satorcfu μας είπε ότι έχουν ακόμη τ' αυτοκίνητα της ΥΠΑ για ν' απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας και τώρα μας λες εσύ ότι έχουν δικά τους αυτοκίνητα). Προφανώς υπάρχουν θέματα ασφαλείας!

Όταν το 2014 ανακηρύχθηκαν πλειοδότες γνωρίζοντας ότι έρχεται ο ΣΥΡΙΖΑ και θα τους πάρει πίσω τα αεροδρόμια όπως έλεγε και μετά από λίγο ανέλαβε εξουσία και είχαμε τα θέματα του 2015 και μετά όλο το 2016 άκουγαν δηλώσεις βουλευτών και υπουργών (ότι δεν πρόκειται να τα πάρουν) ποια σοβαρή εταιρία θ' αγοράσει κλιματιστικά ή τουαλέτες? Και θα έλεγε θέλω ν΄αγοράσω 200 κλιματιστικά, αλλά αν δε γίνει η επένδυση, τελικά θα τα στείλω πίσω? Προφανώς και μετά τις 11 Απριλίου θα μπορούσαν να κάνουν ένα τέτοιον σχεδιασμό! Από το 2015 που ορίστηκε το τίμημα και ήξεραν τι θα παραλάβουν, μέχρι τις 11 Απριλίου πέρασε σχεδόν 1,5 χρόνος που όλοι είχαν την νοοτροπία "Δεν κάνω τίποτα, θα το κάνουν οι Γερμανοί. Γιατί να ξοδευτεί το αεροδρόμιο αφού αυτοί θα το πάρουν".

Σε κάποια σημεία αν έχεις σκοπό να κάνεις επέκταση δε μπορείς να βάλεις και μετά να βγάλεις κλιματιστικά-ντουλάπες επειδή το δημόσιο τόσα χρόνια δεν είχε βάλει ούτε ένα ή δεν επιδιόρθωνε τα χαλασμένα!

Μας λέτε όλοι εν ολίγοις ότι μπράβο στο δημόσιο που τόσα χρόνια παράτησε τα αεροδρόμια με βουλωμένες τουαλέτες, χωρίς κλιματιστικά, χωρίς καθαριότητα (ή τουλάχιστον δεν το επικρίνετε), αλλά φταίει σε όλα η φραπορτ που δεν τα έφτιαξε όλα αυτά εν μέσω τουριστικής σεζόν??? Για σκεφτείτε λίγο το γεγονός ότι αν είχαμε έστω τα βασικά (μηδαμινής αξίας πράγματα) στα αεροδρόμια δε θα 'χαμε αυτά τα προβλήματα σήμερα!

Είχαν πει ότι θα τα κάνουν όλα αυτά που είπαν πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν, διότι περίμεναν να δουν λιγότερες ζημιές και μία καλύτερη εικόνα στα αεροδρόμια!

Όσο για την ασφάλεια δεν πρέπει να μιλάει κανείς! Είμαστε όλοι πάρα πολύ τυχεροί (και πάλι καλά να λέμε) που δεν είχαμε κάποιο σοβαρό περιστατικό, με 1.287 (!) πυροσβεστήρες χαλασμένους..... Για φαντάσου να είχαμε κάποιο αεροπλάνο να πιάνει φωτιά! Θα το έσβηναν με φρεντο εσπρεσο?

Τα φρεσκαρίσματα φίλε μου (που τα θεωρείς πανεύκολα, αλλά τόσα χρόνια δε σκεφτόντουσαν κάποιοι να τα κάνουν) δε γίνονται στη φουλ σεζόν και με 24ωρο ωράριο στα περισσότερα αεροδρόμια.

Εσύ μπορείς προφανώς να πιστεύεις και να λες ό,τι θέλεις (αφού έχουμε δημοκρατία), αλλά η εταιρία είναι υποχρεωμένη να ολοκληρώσει όλα τα έργα μέχρι το φθινόπωρο του 2021, δηλαδή σε 4 χρόνια κι όχι σε 2 μήνες όταν άλλοι δεν έκαναν τα βασικά τα τελευταία 5 χρόνια.

Διευκρίνιση: Κανείς δε λέει ότι φταίει ο χ υπάλληλος, αλλά ο γενικότερος δημόσιος τομέας και το κράτος που έμεινε χωρίς λεφτά κι επομένως δε μπορεί ούτε χαρτί υγείας ν' αγοράσει για τ' αεροδρόμια!
 
airport123":n0wkn6dn said:
(αλήθεια μία φορά ο satorcfu μας είπε ότι έχουν ακόμη τ' αυτοκίνητα της ΥΠΑ για ν' απαλλάσσονται από τέλη κυκλοφορίας και τώρα μας λες εσύ ότι έχουν δικά τους αυτοκίνητα)

H Κέρκυρα ήταν το μόνο αεροδρόμιο που είδα (σε ώρα αιχμής) και το κιτρινόμαυρο της Φραπόρτ αλλά και το Τσερόκι της ΥΠΑ εν κινήσει στην πίστα ταυτόχρονα. Μου έδωσαν την εντύπωση ότι και τα δύο τα οδηγούσαν υπάλληλοι της Φραπόρτ.

Σόρρυ που δεν κατηγόρησα αρκούντως το προηγούμενο καθεστώς στην παρουσίαση του τι είδα στα αεροδρόμια το καλοκαίρι το 2017.

Gonso
 
Status
Κλειστό για νεότερες απαντήσεις.
Top