De Havilland Comet

  • Thread starter solro
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Η πρώτη δοκιμαστική πτήση του κομήτη έγινε στις 27/7/1949. Στη σχεδίαση εκείνη ο κομήτης ήταν μικρός και είχε τετράγωνα παράθυρα που αποδείχθηκαν καταστροφικά:

Τα τετράγωνα παράθυρα επέφεραν μεγάλη καταπόνηση στην άτρακτο η οποία τελικά έσκαγε σαν μπαλόνι. Στη βελτιωμένη σχεδίαση ο κομήτης ήταν σαφώς μεγαλύτερος με στρογγυλά παράθυρα:



Τελικά όμως ο κομήτης νικήθηκε από τον ανταγωνιστή του το B707 καθώς με τους εξωτερικούς κινητήρες είχε μικρότερο κόστος συντήρησης, ενώ και η χωρήτικότητά του σε επιβάτες ήταν μεγαλύτερη.
 

Attachments

  • G-ALVG.jpg
    G-ALVG.jpg
    194,8 KB · Προβολές: 2.833
  • SX-DAL.jpg
    SX-DAL.jpg
    42,5 KB · Προβολές: 2.833
Tο μειονέκτημα με τους κινητήρες δεν ήταν στο κόστος συντήρησης αλλά στο οτι πέρναγαν μέσα από τις κύριες δοκούς της πτέρυγας και δεν μπορούσε να αυξηθεί η διάμετρός τους, Έτσι όταν φτιάχτηκαν οι πολύ αποδοτικότεροι κινητήρες turbofan ενώ στο Boeing "κρεμάστηκαν" εύκολα στα pylons, στο Comet υπήρχαν αξεπέραστα δομικά και αεροδυναμικά προβλήματα. Εκεί χάθηκε οριστικά το παιχνίδι και παρά το ότι στη 10ετία του '50 οι Βρετανοί ήταν ακόμη μπροστά απο τους Αμερικανούς στους κινητήρες, στο Comet ήταν αδύνατο να τους τοποθετήσουν!

Ο κομήτης υστερούσε στα πάντα απο το 707 εκτός απο το marketing.
Είχε σχεδιαστεί από επιτροπή (!) κατά τη διάρκεια του πολέμου (Brabazon comitee) ήταν δηλ. τεχνολογικά 10 χρόνια παλαιότερος απο το Boeing και φτιάχτηκε απο μια βιομηχανία που δεν είχε καμία εμπειρία στις συμπιεζόμενες ατράκτους. Το μόνο πρόβλημα της Boeing ήταν ότι μετά τον πόλεμο εκτός Αμερικής στην πολιτική αεροπορία ήταν άγνωστη.
 
Ο παππούς μου ήταν ο navigator του G-ALYY που έπεσε το '54. Φυσικά δεν τον γνώρισα ποτέ, αλλά η γιαγιά μου μου μετέφερε ότι στα πληρώματα δεν άρεσε καθόλου να πετάνε με το Comet (η ίδια ήταν αεροσυνοδός της SAA), περισσότερο τα παρομοίαζαν με φέρετρα. Ίσως είχαν συνηθήσει σε ελικοφόρα βέβαια, οι περισσότεροι ήταν βετεράνοι του Β' ΠΠ...
Τουλάχιστον κάθε φορά που πετάω και βλέπω τα στρογγυλεμένα παράθυρα έχω να τον θυμάμαι.
Συγγνώμη για το ελαφρώς off-topic.
 
jj_lgkr":t8g1dzlj said:
στα πληρώματα δεν άρεσε καθόλου να πετάνε με το Comet ..., περισσότερο τα παρομοίαζαν με φέρετρα.

Η πρώτη εμπορική πτήση του κομήτη ήταν στις 2/5/1952. Σε λιγότερο από 2 χρόνια, στις 10/1/1954 ο κομήτης G-ALYP διαλύθηκε λίγο μετά την απογείωσή του από τη Ρώμη. Οι πτήσεις διακόπηκαν, περί τις 60 τροποποιήσεις έγιναν στα αεροσκάφη, μέχρι να ξαναρχίσουν να πετούν στις 23/3/1954. Σχεδόν αμέσως μετά, στις 8/4/1954 ο κομήτης G-ALYY διαλύθηκε κοντά στη Νάπολη. Όλος ο στόλος αποσύρθηκε και ξεκίνησαν εκτεταμένες έρευνες. Με τέτοιο ιστορικό ακόμα και αν πετούσε κανείς με τον εξελιγμένο κομήτη IV δεν θα μπορούσε να αποφύγει το συναίσθημα ότι έπαιζε με τη ζωή του.

Βέβαια η ανθρώπινη γνώση βελτιώθηκε τόσο ώστε να μην ξαναθρηνήσουμε άλλα θύματα με παρόμοιο τρόπο.
Καθιερώθηκε ειδικός έλεγχος συμπίεσης όπου ολόκληρη η άτρακτος βαπτισμένη μέσα σε δεξαμενή υποβαλλόταν σε διαρκείς κύκλους συμπίεσης & αποσυμπίεσης για να αποδειχθεί η αντοχή της.
Από την ίδια έρευνα, προέκυψαν επίσης και οι Μη Καταστροφικοί Έλεγχοι (NDT - Non Destructive Tests) που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα για να ελέγχουμε τις δομές αν έχουν υποστεί ρωγμές.
 

Attachments

  • DeHavillandTrident_pressuretest.jpg
    DeHavillandTrident_pressuretest.jpg
    164,8 KB · Προβολές: 2.329
Top