Πτωση Ethiopian 738-MAX

Το πλήρωμα της ET ακολούθησε (σε πανζουρλισμό λόγω stick shaker) τα εξής (επίσημη AD της FAA):

Initially, higher control forces may be needed to overcome any stabilizer nose down trim already applied. Electric stabilizer trim can be used to neutralize control column pitch forces before moving the STAB TRIM CUTOUT switches to CUTOUT. Manual stabilizer trim can be used before and after the STAB TRIM CUTOUT switches are moved to CUTOUT.

Πουθενά δεν λέει "electric stab trim MUST be used".

Το πλήρωμα έκανε λάθη, ναι. Το σοβαρότερο ίσως είναι ότι δεν πρόσεξε την ταχύτητα να αυξάνεται, ΑΛΛΑ και πάλι, όταν πετάς χαμηλά με stick shaker και IAS unreliable , εσύ πόσο άνετα θα εκοβες;
 
Διαβάζοντας το report ειναι ξεκάθαρο οτι το αεροπλάνο ειχε σιγουρα πρόβλημα με το αριστερό (CPTs ) AOA probe. Με αυτό να δινει λάθος angle of attack μεχρι και 74,5 μοίρες, ενεργοποιήθηκε αρχικά το stick shaker και μετά το MCAS. Τα τελευταία χρόνια,πολλά αεροπλάνα, AIRBUS και BOEING, είχαν προβλήματα με τα AOA probes. Μάλιστα έχω ξαναγράψει οτι παρόμοια προβλήματα ειχε και το A320 και η Airbus ειχε βγάλει OEB όπου οι χειριστές έπρεπε να απενεργοποιήσουν 2 ADRs για να μπει το αεροπλάνο σε alternate law και να μην αφήσουν το angle of attack protection ενεργοποιημένο, δημιουργώντας ανάλογες καταστάσεις με το MCAS της Boeing. Οι πιλότοι στην Ethiopian οταν απενεργοποιήσαν το electric trim έπρεπε να χρησιμοποιήσουν το trim wheel για manual trim αλλά μάλλον ήταν confused και δεν το έκαναν. Μην ξεχνάμε οτι πετάγανε τόση ώρα με το stick shaker ενεργοποιημένο.Αυτό που βγαίνει από το πόρισμα ειναι οτι μάλλον έβαλαν ξανά τα STAB TRIM CUT OUT switches σε θέση on, για να χρησιμοποιήσουν το electric trim. Και αυτό ήταν το μεγάλο τους λάθος γιατί ενεργοποιήθηκε ξανά το MCAS......
Δεν προσέξανε την ταχύτητα του αεροπλάνου και το αφήσανε σε take off power για όλη την διάρκεια της πτήσης μέχρι και το crash. Ξεπέρασαν την Vmo και σιγουρα αυτό τους δυσκόλεψε στο control του αεροσκάφους.
 
nanas44":1hyhbdex said:
Οι πιλότοι στην Ethiopian οταν απενεργοποιήσαν το electric trim έπρεπε να χρησιμοποιήσουν το trim wheel για manual trim αλλά μάλλον ήταν confused και δεν το έκαναν. Μην ξεχνάμε οτι πετάγανε τόση ώρα με το stick shaker ενεργοποιημένο.

Το έκαναν, προσπάθησε ο f/o,
At 05:41:46, the Captain asked the First-Officer if the trim is functional. The First-Officer has replied that the trim was not working and asked if he could try it manually. The Captain told him to try. At 05:41:54, the First-Officer replied that it is not working.
αλλά δεν μπορούσε να περιστρέψει το trim wheel πιθανώς λόγω της μεγάλης δύναμης που χρειαζόταν για 2 λόγους: πολύ μεγάλη ταχύτητα και ταυτόχρονο τράβηγμα ANU του elevator απο τον κυβερνήτη.
Θα μπορούσαν να το κινήσουν αν προσπαθούσαν και οι 2 μαζί, αλλά μάλλον ο κυβερνήτης δεν μπορούσε ή δεν ήθελε να αφήσει το elevator λόγω του πολύ χαμηλού ύψους.

Σαφώς το πλήρωμα έκανε σφάλματα, δεν φταίνε όμως μόνο αυτοί και κυρίως το MCAS που όλοι δαιμονοποιούν, φταίει το ίδιο το αεροπλάνο που δεν έχει την υποδομή να υποστηρίξει ένα τέτοιο σύστημα.
ΑΝ:
-υπήρχαν 3 ΑΟΑ sensors (1 active, 1 stby, 1 monitoring)
ή/και
-το stabilizer χρησιμοποιούσε ένα stanby ανεξάρτητο υδραυλικό σύστημα για emergency manual flight και οχι τις κουβαρίστρες με το συρματόσχοινο του 1950,
το ατύχημα δεν θα είχε γίνει.

Πριν 8 χρόνια σ αυτό εδώ το φόρουμ υπήρχε ένα θέμα με τίτλο " A320 Vs B737: Re-engine or Re-design?"
είχα γράψει τα εξής:

Eνα αεροπλάνο δεν είναι οι κινητήρες και το κόκπιτ μόνο. Υπάρχουν και άλλα συστήματα που αν και δεν ακούγονται τόσο σπουδαία, το να μην τα ενσωματώσεις/εξελίξεις επειδή δεν μπορείς γιατί το σχέδιο είναι πολύ παλιό ή να τα αφήσεις έτσι όπως είναι για να πετύχεις χαμηλότερη τιμή ανά αεροσκάφος μπορεί να έχει δραματικές συνέπειες.
Στην περίπτωση πχ των ατυχημάτων της Ηelios και του πρόσφατου της Turkish στο Αμστερνταμ αν οι ίδιοι άνθρωποι είχαν κάνει τις ίδιες παραλείψεις και λάθη και το αεροπλάνο ήταν Α320 δεκάδες συνάνθρωποι μας δεν θα είχαν αποδημήσει εις Κύριον. (air conditioning-pressurization, autothrottle, Radio altimeter)

Το 737 είναι μια τραγική περίπτωση και θα είναι ακόμα τραγικότερη οποιαδήποτε απόφαση εκτός από τον σχεδιασμό απο το μηδέν ενός εντελώς νέου αεροσκάφους. Κάτι που έπρεπε να είχε γίνει πριν πολλά χρόνια αλλά δυστυχώς στην εποχή μας τα αεροπλάνα τα σχεδιάζουν λογιστές και μαρκεταδόροι.
..................................................................................................
Δεν έχω τίποτα με την Boeing ή την Airbus (ούτε μετοχές) και αδιαφορώ για το ποιός είναι "ο καλύτερος" αλλά η πολιτική της πρώτης ειδικά με το 737 είναι απαράδεκτη. Εχουν ένα γέρικο γαιδούρι και το συζητάνε ακόμα και σήμερα φορώντας του σαμάρι με χάντρες και καθρεφτάκια να το πουλήσουν (φτηνά βέβαια, και εδώ είναι το κλειδί) για άλογο.

viewtopic.php?f=73&t=7309&p=120889#p120889

Στα ανωτέρω προσθέστε τον 1 ΑΟΑ sensor της Aithiopian στο 1 RA της Turkish στο Αμστερνταμ (καρμιριά μερικών δεκάδων χιλιάδων δολαρίων) και το "σαμάρι με χάντρες και καθρεφτάκια" που λέγεται MCAS...
 
Ενδιαφέρον video από 737NG simulator με runaway trim failure, που δείχνει τη δύναμη που χρειάζεται να κρατάς το column stick τέρμα πίσω, ή να γυρνάς χειροκίνητα το trim wheel, σε υψηλή ταχύτητα. Και δεν έχει stick shaker και "pull up" alarms, να δυσκολεύουν την επικοινωνία.

https://vimeo.com/329558134
 
Top