Ενδιαφέροντα άρθρα/video στο internet

  • Thread starter Akis
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Για να κάνει σήμερα autoland ένα αεροπλάνο, υπάρχει μια πληθώρα προϋποθέσεων, τόσο αναφορικά με τις δυνατότητες του αεροσκάφους όσο και του εξοπλισμού εδάφους, αλλά και την πιστοποίηση/εκπαίδευση των πιλότων.

Κατά τη διάρκεια του autoland ο Pilot Monitoring κάνει την πιο έντονη επίβλεψη του αεροσκάφους για να προλάβει σε κλάσματα δευτερολέπτου να εντοπίσει το παραμικρό που θα πάει στραβά και να το ανακοινώσει εξίσου γρήγορα ώστε τάχιστα ο Pilot Flying να πράξει αναλόγως.

Δε νομίζω ότι από αυτή την εξαντλητική μανούβρα, θα φτάσουμε τόσο εύκολα στον πλήρη αυτοματισμό.

Η γνώμη μου είναι ότι αν υπάρξει Auto Take Off σε συμβατικές πτήσεις, για αρκετά χρόνια θα χρησιμοποιείται με τις ίδιες αυστηρές προϋποθέσεις του Autoland για να βοηθήσει σε συνθήκες χαμηλής ως και σχεδόν μηδενικής ορατότητας.

Τονίζω τη λέξη «γνώμη» φυσικά :)
 
Το autoland σημερα βασιζεται στο ILS. To A350 θα κανει autoland χωρις ILS! Θα χρησιμοποιει αλλο συστημα... Παρομοιο με το Garmin Autoland που αφορα μονο αεροσκαφη ελαφρια.
 
Στην ανακοίνωσή της η Airbus αναφέρει καθαρά ότι το Autonomous Taxi, Take-Off & Landing (ATTOL) project είναι vision-based.
Ούτε ILS, ούτε GPS. Μόνο κάμερες και αισθητήρες, κάτι παρόμοιο (όπως το καταλαβαίνω εγώ) με το σύστημα αυτόνομης οδήγησης της Tesla (τηρουμένων των αναλογιών, πάντα). Δεν στηρίζεται, δηλαδή, σε εξοπλισμό του αεροδρομίου (ILS), αλλά σε δικά του μόνο μέσα.

Μέσα στο 2020 θα πραγματοποιήσει taxi και προσγειώσεις με τον ίδιο τρόπο. Η εταιρεία δηλώνει, φυσικά, ότι σκοπός δεν είναι σε καμία περίπτωση η αντικατάσταση των πιλότων ("θα είναι πάντα στο επίκεντρο", γράφει), αλλά αναφέρει ως κομμάτι των σκοπών του ATTOL (μαζί με traffic management κλπ) την αντιμετώπιση της έλλειψης πιλότων παγκοσμίως. Αυτό πιθανόν να σημαίνει μονομελές κόκπιτ κάποτε; Δύσκολο μου φαίνεται, αλλά τι άλλο μπορεί να σημαίνει η φράση "...to analyse the potential of these technologies in addressing the key industrial challenges of tomorrow, including improving air traffic management, addressing pilot shortages and enhancing future operations".

https://www.airbus.com/newsroom/press-r ... keoff.html
 
Δε διαφωνώ για το ότι δε θα βασίζεται σε σήμα ILS. Άλλωστε ακόμα και σήμερα, στο autoland δεν είναι μόνο το σήμα του ILS που μας ενδιαφέρει.
Στο θέμα του monitoring που ανέφερα, περιλαμβάνονται τα κατάλληλα modes του αεροσκάφους (LAND, FLARE, ROLOUT για το Airbus A320 πχ) που πρέπει να ενεργοποιηθούν στο κατάλληλο χρόνο και ύψος και να λειτουργήσουν όπως αναμένεται.
Πχ το FLARE να μη γίνει ψηλότερα από τα 50 και χαμηλότερα από τα 30 πόδια, γεγονός που ουδεμία σχέση με το ILS έχει, αφού σε εκείνη τη φάση το αεροσκάφος αγνοεί πλήρως το σήμα του glideslope και πάει με βάση το radio altimeter.

Επίσης υπάρχουν μικροβλάβες που δε γίνονται monitored από το ECAM και τους επιμέρους υπολογιστές και οι οποίες ρίχνουν το capability του αεροσκάφους.

Σε ότι αφορά το θέμα vision based, σκεφτείτε τις διαγραμμίσεις στο Μακεδονία για παράδειγμα. Δε νομίζω ότι μπορεί οποιοδήποτε vision based σύστημα να ανταπεξέλθει εκεί.

Υποθέτω ότι και για τέτοια συστήματα θα τεθούν περιορισμοί και προδιαγραφές σε ότι αφορά διαγραμμίσεις, φώτα κλπ.

Μπορεί να κάνω και λάθος, αφού υπάρχει και το GPS που θα βοηθάει, όπως στο GARMIN που είπατε. Αλλά εκεί μιλάμε για emergency σύστημα χωρίς από ότι φαίνεται πολλά redundancies και όχι για κάτι που θα βασίζεις τη ζωή εκατοντάδων επιβατών σε κάθε πτήση.
(Το GPS από ότι καταλαβαίνω κι εγώ όμως δεν χρησιμοποιηται ακόμα στο πειραματικό σύστημα της Airbus)

Παρεπιπτόντως, μην παρεξηγηθώ. Δεν είμαι κατά. Το βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα. Όταν είχα δει το βίντεο με το garmin εντυπωσιάστηκα. Αλλά και με το A350 κι εγώ θα είχα ενστικτωδώς το χέρι στο sidesrick όπως έκανε ο κυβερνήτης. :great:

Για το addressing pilot shortages, υπάρχει και η λογική που λέει ότι μπορούν να ρίξουν τα standards με τη λογική ότι θα κάνει τόσα το αεροπλάνο μόνο του που δε χρειάζεται ο χειριστής να είναι ταλέντο, άρα θα βρίσκονται πιο εύκολα και περισσότεροι «κατάλληλοι».
Η άλλη λογική είναι ένας πιλότος αντί για δυο σε κάποιες περιπτώσεις.

Εμένα κάτι τέτοιο μου φαντάζει μακρινό.
 
vassilis1924":rtpj7iyp said:
Εμένα κάτι τέτοιο μου φαντάζει μακρινό.
Δεν είναι και τόσο μακρινό, η "αγαπημένη του επιβατικού κοινού" θα το εφαρμόσει στην πρώτη ευκαιρία.
 
Η Airbus είναι η αγαπημένη του επιβατικού κοινού;
 
Στο airliners.gr αγαπημένη σημαίνει Ryanair και λατρεμένη σημαίνει Αννα Βίσση.
 
sv1xv":1mv1h5p3 said:
vassilis1924":1mv1h5p3 said:
Εμένα κάτι τέτοιο μου φαντάζει μακρινό.
Δεν είναι και τόσο μακρινό, η "αγαπημένη του επιβατικού κοινού" θα το εφαρμόσει στην πρώτη ευκαιρία.

Μετά τα ατυχήματα και την καθήλωση του Max, η πρώτη ευκαιρία σαν να απομακρύνθηκε χρονικά.
Το θέμα δεν είναι να φύγουν οι πιλότοι σαν χειριστές από το πιλοτήριο, αλλά σαν νομικά υπεύθυνοι σε περίπτωση ατυχήματος. Πόσες αποζημιώσεις θα αντέξει να πληρώσει ένας κατασκευαστής σε περίπτωση ατυχήματος αεροσκάφους που δεν έχει πιλότους(στους οποίους μπορούν να ρίξουν την ευθύνη);
 
Top