Δυστύχημα Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης

Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Από την μικρή μου μέχρι στιγμής εμπειρία ως airliner και ακούγοντας το απόσπασμα του atclive, έχω να πω πως δεν υπάρχει κανένα ελαφρυντικό για τους δυο χειριστές. Οτι και να σου πει ο πύργος, η τελική απόφαση είναι δική σου. Όχι μόνο του PF αλλά και του PM που θα έπρεπε να πει "go around" και να εκτελεστεί. Οι ελεγκτές σου δίνουν τα δεδομένα κι εσύ κρίνεις αναλόγως. Οταν στο short final σου δίνει 270/22G34 για RWY06, δεν υπάρχει λόγος να κατέβεις ούτε μέχρι τα minima. Αν συνεχίζεις και ειδικά με τόσο κακές συνθήκες, κάποιο λάθος έχει γίνει στην εκπαίδευση σου κι αυτό θα πρέπει να ανησυχήσει την εταιρία και ίσως να προσέξει περισσότερο στις επιλογές που κάνει στα assessments.
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Έχοντας φτάσει στο κατώφλι του PPL και έχοντας περάσει όλες τις σχετικές εξετάσεις της ΥΠΑ, επιβεβαιώνω τα λεγόμενα του TheAviator και άλλων. Η τελική απόφαση είναι πάντα του κυβερνήτη ο οποίος έχει τόσο την αντικειμενική όσο και τη νομική ευθύνη της απόφασής του.

Ο ΕΕΚ έχει την ευθύνη να σε καθοδηγήσει ή να σε παρακολουθήσει (ανάλογα με τη φάση και το είδος της πτήσης). Ο κυβερνήτης είναι υποχρεωμένος να ακολουθεί τις οδηγίες προσέγγισης, αλλά από το clear to land και μετά είναι μόνος του. Κανείς ΕΕΚ δεν σε διατάζει να προσγειωθείς.
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

TheAviator":4lyacv6j said:
Από την μικρή μου μέχρι στιγμής εμπειρία ως airliner και ακούγοντας το απόσπασμα του atclive, έχω να πω πως δεν υπάρχει κανένα ελαφρυντικό για τους δυο χειριστές. Οτι και να σου πει ο πύργος, η τελική απόφαση είναι δική σου. Όχι μόνο του PF αλλά και του PM που θα έπρεπε να πει "go around" και να εκτελεστεί. Οι ελεγκτές σου δίνουν τα δεδομένα κι εσύ κρίνεις αναλόγως. Οταν στο short final σου δίνει 270/22G34 για RWY06, δεν υπάρχει λόγος να κατέβεις ούτε μέχρι τα minima. Αν συνεχίζεις και ειδικά με τόσο κακές συνθήκες, κάποιο λάθος έχει γίνει στην εκπαίδευση σου κι αυτό θα πρέπει να ανησυχήσει την εταιρία και ίσως να προσέξει περισσότερο στις επιλογές που κάνει στα assessments.

Πως εξηγεις το γεγονος οτι οχι μονο δεν εκανε go around αλλα και πατησε στον διαδρομο ενω ειχε διανυσει τα 2/3 του διαδρομου, πραγμα που σημαινει οτι σιγουρα δεν θα μπορεσει να σταματησει εγκαιρως ακομα και διχως ουριο ανεμο;
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

george 150":3lzuhkre said:
Ο διάλογος έχει λογική μόνο αν αντιστραφούν ο "πύργος" με τον " πιλότος"!
Σε μια αρκετά ελεύθερη μετάφραση βέβαια...

Η ενδειξη ανεμου που εχει ο ελεγκτης στον Πυργο ειναι απο τα ανεμομετρα που ειναι τοποθετημενα κατα μηκος του διαδρομου, συνεπως στο εδαφος. Δεν εχει εικονα του τι ανεμος επικρατει στα 500-1.000-2.000... ποδια κατα μηκος της τελικης προσεγγισης.
Ως εκ τουτου ειθισται καποιες φορες να μας ρωτανε τι ανεμο βλεπουμε εμεις στα οργανα μας ή, χωρις να μας ρωτησουν, εαν εμεις βλεπουμε μεγαλες αποκλισεις του ανεμου απο τον αναφερομενο απο τον ελεγκτη φροντιζουμε να τον ενημερωσουμε εμεις (PIREP) ωστε να μπορεσει να προειδοποιησει τα αεροσκαφη που ακολουθουν.
Το ιδιο κανουμε και για αναταραξεις / παγοποιηση / braking action.
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Σωστότατος :great: ( το κάνω και ο ίδιος και βοηθάει αρκετά τα πληρώματα) αλλά πως εξηγείς το παρακάτω κομμάτι;

"Πύργος: Κύριε, είστε έτοιμος για προσγείωση Πώς είναι ο άνεμος;
Πιλότος: Στην τελευταία προσέγγιση 9 με 10 έδειχνε. Ενώ ο πλευρικός 3-5."

Αν όντως είναι έτσι, σημαίνει ότι η pegasus έκανε και άλλες (αποτυχημένες) προσεγγίσεις πριν καταλήξει σε αυτή της στιχομυθίας ( και του ατυχήματος). Ενώ αν ήταν ανάποδα οι ρόλοι, έχει λογική να είπε ο πύργος στον πιλότο τον άνεμο που έδωσε στην τελευταία προσέγγιση άλλου αεροσκάφους.

Ο πύργος ετοιμαζόταν να αλλάξει διάδρομο, ωστόσο φαίνεται ότι οι συνθήκες ανέμου ήταν αρκετά Variable και (σημαντικό), δεν γνωρίζουμε τις ενδείξεις ανέμου που είχε ο πύργος από το ανεμόμετρο του αντίθετου διαδρόμου. Μπορεί να είχε και ο άλλος διάδρομος συνθήκες ούριου ανέμου. Σε μια τέτοια περίπτωση η επιλογή του διαδρόμου σε χρήση από τον πύργο αποτελεί πονοκέφαλο πραγματικό, το αποτέλεσμα δε είναι να υπάρχουν προσπάθειες προσγείωσης και απογείωσης από τα πληρώματα και στους δύο απέναντι διαδρόμους ( το κάθε πλήρωμα ζητάει αυτόν τον διάδρομο που του καλύπτει το performance, υπολογίζοντας το "penalty" κάθε επιλογής. Αυτό βέβαια έχει να κάνει με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε αεροδρομίου και συνήθως οι χειριστές που πετούν συχνά σε τέτοια αεροδρόμια, τα γνωρίζουν και πράττουν ανάλογα.

Δεν είχα προσέξει το "κατεβαίνουμε", άρα έτσι πρέπει να είναι οι "ρόλοι", αφού ο πύργος δεν έχει περιθώρια...καθόδου :) !
"Πιλότος: Ο άνεμος είναι μεταβλητός. Μέχρι τα 500 πόδια υπάρχουν πολλοί άνεμοι. Από το διάδρομο υπάρχουν μέχρι περίπου 15 κόμβοι, αλλά και πάλι συνεχίσαμε και κατεβαίνουμε".
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Πραγματι, η στιχομυθεια παραπεμπει σε διαλογο με αεροσκαφος που πραγματοποιησε προηγουμενη προσεγγιση.
Γνωριζουμε ομως πως η εν λογω πτηση της Pegasus δεν ειχε επιχειρησει αλλη προσεγγιση προηγουμενως.
Ομως ακριβως πριν την Pegasus (SunTurk) ειχε κανει go around μια Turkish (Turkish).
Μηπως αυτος που ακουσε τα ηχητικα αποσπασματα και τα μετεφρασε προχειρα μπερδεψε τα callsigns (και τα μπουτια του) οποτε αυτο που διαβαζουμε ειναι ο διαλογος με την Turkish κ οχι την Sunturk; ;)

Αλλωστε στο transcript λεει "Πυργος & Πιλοτος" οχι "Πυργος & Sunturk" και φυσικα ο ελεγκτης δεν μιλαει διαρκως μονο με ενα αεροσκαφος.
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Το πιθανότερο να είναι από προηγούμενη πτήση. Σε αυτό συνηγορούν και οι τιμές ανέμου που αναφέρονται στις συνομιλίες. Έχουν πολύ μεγάλη διαφορά από τις τιμές ανέμου που ακούγεται να δίνει η ΕΕΚ στην Pegasus, όπως ακούγεται στο σχετικό βιντεάκι που υπάρχει παραπάνω!
Όχι ότι είναι αδύνατο να "φορτώσει" ο άνεμος τόσο γρήγορα βέβαια....
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Να υπενθυμίσω ότι 48 ώρες μετά το δημοσίευμα του "διαλόγου" από το SigmaLive, σε κανένα αγγλόφωνο MME ή άλλο site δεν έχει εμφανιστεί η σχετική συνομιλία (δεν μπορώ να γνωρίζω αν έχει εμφανιστεί κάτι σε τουρκικό). Επιπλέον, δεν αναφέρουν πού βρήκαν τη συνομιλία.

EDIT
Πιθανότατα το πήραν από εδώ. Δημοσιεύτηκε Πέμπτη πρωί.
https://www.sozcu.com.tr/2020/gundem/sa ... i-5609323/
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Oι συνομιλίες με το ATC στα περισσότερα μεγάλα αεροδρόμια "μεταδίδονται" live απο διάφορα sites. Τα περισσότερα τα αποθηκεύουν σε mp3 και μπορείς να τα κατεβάσεις αργότερα.
Προφανώς απο εκεί προέρχονται όλες οι συνομιλίες που έχουν δημοσιευτεί στο utube ή σε διάφορα ειδησεογραφικά πρακτορεία. Το πρόβλημα στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι οτι οι συνομιλίες είναι στα Τουρκικά και αυτοί που τα έχουν μεταφράσει και δημοσιεύσει δεν μπορούν να καταλάβουν και να εξηγήσουν τί είναι αυτό που ακούγεται.

Προφανώς είναι απο αεροσκάφη που προσέγγισαν πριν το δυστύχημα και πιθανώς απο αυτούς που έκαναν go around βλέποντας οτι τα στοιχεία που δίνει το ATC δεν ανταποκρίνονται με αυτό που αντιμετώπιζαν. Γι αυτό ενημερώνουν το ATC και αυτό ζητάει διευκρινήσεις. Είναι μια συνηθισμένη διαδικασία, πολλές φορές αυτό που συμβαίνει στη επιφάνεια του εδάφους διαφέρει πολύ από αυτό που συμβαίνει στον αέρα.
 
Re: Πτώση Pegasus 737 σε αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης (;)

Αυτο που εχει σημασια ειναι πως το 737 πατησε στον διαδρομο με 1000 μετρα μολις περιθωριο ακινητοποιησης. Περιπου 3000 ποδια ειχαν απομεινει μεχρι το τερμα του διαδρομου. Ακομα και να μην ειχε ουριο ανεμο, δε νομιζω οτι προλαβαινει να σταματησει.
 
Top