Coronavirus και αεροπορία - Εξελίξεις και επιπτώσεις

Το εφαρμοστέο δίκαιο είναι το ευρωπαϊκό δίκαιο προφανώς.
 
Να πούμε εδώ πως σε κάθε περίπτωση εφαρμόζεται το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. Η Ελλάδα ανήκει στην Ευρωπαϊκή ένωση που σημαίνει πως βάσει του άρθρου 288 οποιοσδήποτε κανονισμός όπως ο 261 για τα δικαιώματα έχει ισχύ στο ακέραιο και πρέπει να εφαρμόζεται από όλα τα μέλη. Το δικαστήριο της ΕΕ έχει αποφασίσει επίσης από παλιά πως το ευρωπαϊκό δίκαιο έχει ισχύ στην περίπτωση σύγχυσης με εθνική νομοθεσία (όπως η συγκεκριμένη ΠΝΠ).

Επί του πρακτέου, προφανώς έπαιξε lobbying στην ΕΕ για την ισχύ του 261 επί του παρόντος και προφανώς η ΕΕ δε μπορεί να αλλάξει, ακυρώσει τον κανονισμό εν μία νυκτί (που όταν γράφτηκε κανείς δεν είχε την πανδημία στο μυαλό του). Αυτό φαίνεται και στις κατευθυντήριες ερμηνευτικές οδηγίεςπου εξέδωσε η ΕΕ που αναφέρεται ξεκάθαρα πως σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης (για οποιοδήποτε λόγο) ο επιβάτης δικαιούται refund (όχι όμως compensation).

Αυτό που εικάζω πως ίσως γίνεται είναι να υπάρχει (λόγω του lobbying) μια είδους ανοχή ως προς αυτές τις εθνικές νομοθεσίες (νομίζω και στη Γερμανία γίνεται κάτι αντίστοιχο). Αλλά αυτό δεν αλλάζει την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, που σημαίνει πως αν κάποιος φτάσει την υπόθεση στο δικαστήριο είναι πολύ πιθανό να δικαιωθεί (στο σημείο αυτό είναι κρίσιμο πότε θα φτάσει η πρώτη υπόθεση στο δικαστήριο). Προφανώς, οι εταιρείες ποντάρουν πως μέσα στο χαμό και στη σύγχυση πολλοί επιβάτες θα πάρουν τα βάουτσερ καθώς κανείς δεν θέλει να μπλέξει με δικαστήρια.
 
Η ΠΝΠ αφορά εταιρίες με Ελληνική Άδεια Εκμετάλλευσης όπως προσδιορίζεται στη παράγραφο δ.

δ) Οι διατάξεις του παρόντος αφορά απαιτήσεις επιβατών από αερομεταφορέα που διαθέτει Άδεια Εκμετάλλευσης σε ισχύ, η οποία έχει χορηγηθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στην Ελλάδα είτε βάσει του Κανονισμού 2407/92 του Συμβουλίου της 23ης Ιουλίου 1992, σχετικά με την έκδοση αδειών των αερομεταφορέων, είτε βάσει του Κανονισμού 1008/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 24ης Σεπτεμβρίου και συγκεκριμένα του Κεφαλαίου II αυτού περί «Άδειας Εκμετάλλευσης».[/i
 
Επίσης, πολλές αεροπορικές εταιρείες αποφεύγουν να αναφερθούν συγκεκριμένα στο επίμαχο θέμα της επιστροφής χρημάτων. Τις τελευταίες μέρες, προσπαθώ να ακυρώσω 4 εισιτήρια με μικρή εταιρεία μέλος της Star Alliance, η οποία αρνείται το refund, χωρίς όμως να το διατυπώνει επί λέξει, λέγοντας ότι η μόνες επιλογές που έχω είναι δωρεάν rebooking ή non-refundable refund voucher. Όταν ζητώ να επιβεβαιώσουν ότι δεν επιτρέπουν το involuntary refund λόγω ακύρωσης των πτήσεων, επαναλαμβάνουν ότι επιτρέπουν refund με τη μορφή non-refundable refund voucher. Να σημειώσω ότι δεν απαίτησα ΑΜΕΣΟ refund, αντιλαμβανόμενος ότι τα πράγματα είναι ζόρικα αλλά τι προοπτική υπάρχει για επιστροφή των χρημάτων στο μέσο πληρωμής που χρησιμοποιήθηκε. Το να πληρώνεις cash ή με κάρτα και να σου επιστρέφεται non-refundable refund voucher ως μόνη επιλογή, δε μου φαίνεται και τόσο νόμιμο, άσε που αυτό το non-refundable refund voucher είναι τόσο τραγελαφικό ως όρος. Σα να λες ότι τα εργοστάσια στην Ευρώπη εφαρμόζουν φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές, όταν στην πραγματικότητα οι εταιρείες που τα έχουν, κάνουν outsourcing την παραγωγή των περισσότερων προϊόντων τους στην Κίνα. Δε βγάζεις άκρη.

Η κρίση αυτή είναι μίας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να δούμε πόσο πελατοκεντρικά συμπεριφέρθηκαν οι αερομεταφορείς και έχω την εντύπωση ότι η Αιγαίου, το Lufthansa Group και η AF/KL μέχρι στιγμής, φέρθηκαν στους πελάτες τους πολύ καλύτερα σε σχέση με άλλους αερομεταφορείς.
 
Καμμία σύγκριση η αντιμετώπιση της Aegean με της Lufthansa.
H Aegean σου δίνει απολυτη ελευθερία να επαναπρογραμματίσεις το ταξίδι σου (έως 3/2021) χωρίς διαφορά ναύλου ή την έκδοση 18μηνου voucher για χρήση οπουδήποτε και οποτεδήποτε, και επιστρεφόμενου ποσού στη λήξη.
Η Lufthansa σου επιτρέπει να επαναπρογραμματίσεις ή να αλλάξεις προορισμό, αλλά πληρώνοντας τη διαφορά του ναύλου (μείον €50 εάν πετάξεις μέχρι 31/12/2020).
Αν έχεις αγοράσει ένα φτηνό εισητήριο για μακρυνή διαδρομή (πχ ATH - Tampa FL, τον Αύγουστο, €340 χ 4-μελή οικογένεια) έχεις ατυχήσει, διότι πρέπει να πληρώσεις υπερβολικές διαφορές ναύλου (€500 χ 4) για να πετάξεις αργότερα, και ούτε έχεις την δυνατότητα να παρεις voucher για να κατοχυρώσεις την αξία που πλήρωσες.
 
Και η LH group έχει voucher/ τη δυνατότητα να αφήνεις ανοιχτά τα εισιτήριία σου (είτε ακυρωμένα είτε όχι).

Τα προβλήματα (για μένα) όμως είναι:
- Η χρήση του voucher πρέπει να γίνει μέχρι 31 Αυγούστου. Διαφορετικά, χάνεις τα λεφτά σου (τουλάχιστον έτσι το καταλαβαίνω εγώ)
- στην περίπτωση που το καινούργιο ταξίδι είναι πιο φθηνό, χάνεις τη διαφορά, ενώ όταν είναι πιο ακριβό, τη πληρώνεις.
- ακόμα εάν αλλάξεις μόνο την ημερομηνία, αλλά έχει διαφορά ναύλου, την πληρώνεις

Σ’ αυτά τα σημεία η λύσεις της Α3 είναι σαφώς καλύτερες. Απ΄ την άλλη πλευρά, η LH επιτρέπει ακυρώσεις, αλλά χωρίς να σου πει πότε θα επιστρέψει τα λεφτά, δηλ. μάλλον θα περιμένεις μήνες….

Και ναι, και άλλα κράτη θέλουν υποχρεωτικά voucher, και η Γερμανία άσκησε (και ασκεί) αρκετή πίεση στις Βρυξέλλες. Όμως προς το παρόν απέτυχε να πάρει το πράσινο φως, κι έτσι έχει αρμόσει vouchers μόνο για συναυλίες κλπ. (όπου δεν υπάρχει Ευρωπαϊκή νομοθεσία), όχι όμως στα οργανωμένα ταξίδια και στα αεροπορικά εισιτήρια. Ενώ άλλα κράτη όπως η Ελλάδα αγνοούν την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.
 
Μια ακόμα πολύ ενδιαφέρουσα πτυχή είναι το θέμα της ταξιδιωτικής ασφάλισης και το πώς αυτή προωθείται. Σε πακέτο ασφάλισης που πήρα με την εταιρεία που συνεργάζεται η Αιγαίου από την ιστοσελίδα της, δεν καλύπτεται η ακύρωση ταξιδιού από πανδημία. Όταν αγόραζα το πακέτο, με ενδιέφερε κυρίως να έχω κάλυψη σε περίπτωση ατυχήματος, καθυστέρησης, απώλειας αποσκευής κλπ., δεδομένου ότι θα ταξίδευα στην Άπω Ανατολή και θα ήθελα να είχα επιπλέον κάλυψη από εκείνη που έτσι κι αλλιώς προσέφερε το ασφαλιστήριο ζωής μου. Δεν έδωσα ιδιαίτερη σημασία στην πανδημία (ποιος θα μπορούσε να φανταστεί ότι εν έτει 2019 θα συνέβαινε κάτι που θα άλλαζε τις ζωές μας σε τέτοιο βαθμό).

Που θέλω να καταλήξω: η ταξιδιωτική ασφάλιση είναι απαραίτητη, αλλά στην ανάγκη είναι πολύ πιθανό να μην καλύψει όλες τις πτυχές του ταξιδιού σας.
 
Έχουμε εικόνα σχετικά με τις ενέργειες αμερικανικών, ασιατικών κλπ. εταιρειών σε ό,τι αφορά την επιστροφή χρημάτων, voucher για πτήσεις που δεν επηρεάζονται από την ευρωπαϊκή νομοθεσία;
 

Attachments

  • 3B57D700-5265-4509-B1C2-0C86AE90E7B8.jpeg
    3B57D700-5265-4509-B1C2-0C86AE90E7B8.jpeg
    64,2 KB · Προβολές: 1.436
Η "ομαλή" κανονικότητα λοιπόν προβλέπεται με μείωση 10 - 20 % της μέχρι τον περασμένο Δεκέμβριο κίνησης.
Νομίζω ότι μπορούμε να φανταστούμε ότι είναι δύσκολη περίοδος για πτήσεις, με ό,τι μπορεί να σημαίνει αυτό (ήδη η Airbus ανακοίνωσε ότι πιθανότατα θα πρέπει να προχωρήσει σε δραστική μείωση του προσωπικού της).
Το μόνο που μένει να ευχηθούμε "Και ΜΗ χειρότερα!"
 
Top