Δύο τινά πρέπει να συνέβαιναν:Ή ήταν εκπαιδευτική πτήση χωρίς επιβάτες (τοπική, όπως λέγεται), ή acceptance flight μετά από βαριά συντήρηση (Check D, συνήθως) για επιστροφή του α/φους στις γραμμές. Και τα δύο περιλαμβάνουν χαμηλές διελεύσεις για διάφορους λόγους. Οι περιοχές δεσμεύονταν, εκείνα τα χρόνια της αθωότητας, με επί τόπου συνομιλία Κέντρου Ελέγχου και αεροπλάνου, αν και το Σχέδιο Πτήσης υποδείκνυε συγκεκριμένα μέρη. Πλην, όμως, για πρακτικούς λόγους και ανάλογα πολιτικής και στρατιωτικής κυκλοφορίας - ενεργοποιημένα πεδία βολής κλπ - γινόταν επί τόπου συννενόηση για το ποια σημεία και ύψη θα δεσμευθούν. Πχ, σου έλεγε "κρατηθείτε νότια του 38ου παραλλήλου, ανατολικά 23ου μεσημβρινού, όχι πιο κοντά στη Μήλο από 25 μίλια, ανάμεσα 1000 και 8000 πόδια. Αν χάσουμε επαφή κατευθείαν Δίδυμο στο 150 τάδε ώρα". Κάπως έτσι γινόταν η δουλειά κι ήταν όλοι ευχαριστημένοι!
Όπως γίνεται αντιληπτό, οι περιοχές του νότιου Αργολικού, Μυρτώου, θάλασσας Κυθήρων, μέχρι νότια από SOKRI ήταν αγαπημένες, γιατί και πολύ άνοιγμα είχε και όχι πολύ κυκλοφορία εκείνο το καιρό.
Εδώ οφείλω να ομολογήσω πώς να δει κανείς αεροπλάνο 1000 πόδια πάνω από το στενό της Κώστας και μάλιστα με πορεία προς τα μέσα, προς τον Αργολικό, είναι τουλάχιστον παράξενο και σίγουρα όχι εγκεκριμένο!
Τι ήταν λοιπόν; Θα πιθανολογήσω μια άποψη, γνωρίζοντας πώς είμαι 99% σωστός. Παιχνίδι! Αυτό ήταν.
Δεν υπάρχει, ούτε θα υπάρξει ποτέ πιλότος στον κόσμο, που θα του δοθεί η ευκαιρία να ξεφύγει από το πνίξιμο των κανονισμών και να μην "παίξει" λίγο. Αν υπάρχει τέτοιος, δεν είναι πιλότος και δεν το ξέρει.
Ειδικά για τους χειριστές γραμμών η χαρά και η ανακούφιση είναι τεράστια. Κατά κάποιο τρόπο απελευθερώνεσαι εσύ και απελευθερώνεις και το πολυαγαπημένο σου "μηχάνημα", κάνοντας πράγματα ανήκουστα στην καθημερινότητα, μ' ένα χαμόγελο μέχρι τ' αυτιά!
Και, σας παρακαλώ, ας μην αναλωθούμε σε συζητήσεις του τύπου "ήταν ασφαλές;" ή "αν γινόταν κάτι;"!!! Γιατί εκεί είναι όλη η ομορφιά. Να μην μπορείς να δώσεις οριστική απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα. Να ζεις για λίγο έξω από την παγωμένη αποστείρωση των 35000 ποδών ενός αεροδιαδρόμου ή του localizer ενός ILS. Να ανακαλύπτεις κατάπληκτος πόσο σοφά φτιαγμένος είναι ο πιστός σου σύντροφος και πόσα μπορεί να κάνει, εκτός από τα καθημερινά!
Τι; Υπάρχουν τα ελαφρά γι' αυτά; Θα αστειεύεστε, βέβαια!!! (Με όλη την αγάπη και τον σεβασμό μου προς τους ερασιτέχνες αεροπόρους και τους μεγάλους κινδύνους που ενίοτε εκτίθενται από το πάθος τους για το αεροπλάνο).