Σε οτι αφορα το fbw (fly by wire), στο Α340, αυτο "στιριζεται" σε τρεις "νομους" (laws).
NORMAL LAW οταν ΟΛΑ τα συστηματα δουλευουν σωστα η αν μια ανευ σημασιας βλαβη σε καποιο συστημα υπαρχει, και η οποια δεν επηρεαζει τιποτα. Με αυτον τον "νομο", ολες οι "κινησεις-εντολες" χειρισμου , ειτε απο το side-stick (και οχι joy stick), ειτε απο τον A/P (autopilot), γινονται μεσω των computers, και υπαρχει απολυτο protection σε οτι αφορα το overbanking, overspeed, stall κλπ. Δηλαδη και να θες, αυτο δεν θελει. Πεφτει φαπα.
ALTERNATE LAW. Οταν υπαρχουν 2 βλαβες (πχ, double hydraulic failure), χανονται αρκετα protections.Το ECAM σε πληροφορει καταλληλως, για τα περεταιρω.
DIRECT LAW, οπου πλεον η λογω πολλαπλων βλαβων, η λογω "θεσης" του αεροσκαφους (πχ. below 100' during approach, or during t/off), οι κινησεις του stick "μεταφερονται" αυτουσιες στα controls, χωρις καμμια απολυτως διασφαλιση (protection). Πεταει δηλαδη, σαν cessna.
Σε οτι αφορα το roll στον αερα, ε, αμα βγαλεις εκτος τα PRIM's (Primary computers) και τα SEC's (secondary), μπορεις να κανεις και four point roll. Το θεμα ειναι αν θα "αντεξει" το εργαλειο, και δεν θα διαλυθει! (Εγω παντως δεν το δοκιμαζω ουτε στο simulator, ενω με το 737, καναμε στο sim , διαφορα "κολπα", και μπορω να σας πω, οτι πεταει τελεια).
Υπαρχει δε και η περιπτωση οταν ολα τα ηλεκτρονικα βγουν "εκτος", να πεταξει με Pitch trim, και rudder input. (τελειως manually-machanically).
Τελειως απιθανη περιπτωση, αλλα για λογους εκπαιδευσης, την κανουμε στο simulator.
Τελος, τα αεροπλανα, του τυπου 340, ειναι ιπταμενα computers. Ο χειριστης, δεν ειναι πλεον "μπαστουνας-χερας", αλλα manager. Διευθυνεις μια μηχανη, που πεταει μονη της, αρκει να την παρακολουθεις, και να την προγραμματιζεις σωστα.
Ειναι, ευτο που λενε ολοι μας. Αεροπλανο πριν την συνταξη! (Για πουρους).
Η δικη μου σειρα, περασε απο ολα τα σταδια. Απο 727 (και γ#$^ω τα εργαλεια), στο "μεταβατικο" Α300/Β4, με το περιφημο τοτε AFCS (auto flight computer system), sto 737/400, με το glass cocpit, και τελος στο 340. Οι "νεοι" λοιπον χειριστες, θα πετανε εξ'αρχης glass cocpit και fbw.
Και ειναι υπερ, διοτι απο μικροι πλεον εχουν εξοικιωθει με τα computers, και δεν θα τους ειναι καθολου δυσκολο να καταλαβουν και να προγραμματισουν ενα δρομολογιο, δια μεσου του MCDU.