Airport Security: αδικαιολόγητα έως ανόητα μέτρα

  • Thread starter Re
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Μου προκαλεί εντύπωση που οι περισσότεροι Ελληνες αντι να οργίζονται με τους τρομοκράτες και αυτούς που βάλλουν ευθέως εναντίον της , οργίζονται με τις αρχές ασφαλείας και τα μέτρα που λαμβάνουν.....
Καταρχήν όσον αφορά την εμπειρία της Ευρώπης στην αντιμετώπιση επιθέσεων, αυτή δεν έχει σχέση με τις τωρινές προκλήσεις του aviation security. Οι επιθέσεις αυτοκτονίας αποτελούν επιχειρησιακή μεθοδολογία με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Εδώ δεν μιλάμε για αεροπειρατεία που αντι για Αθήνα οι επιβάτες κατέληγαν στον Λίβανο, είχαν αξία ως διαπραγματευτικό όπλο για τους τρομοκράτες και συνήθως (με εξαιρέσεις που ήταν αποτέλεσμα μή καλού χειρισμού στο hostage taking crisis management των αρχών) επέστρεφαν σπίτι σώοι. Το αεροσκάφος στην νεου τύπου αυτού μέθοδο, γίνεται το ίδιο όπλο και μπορεί να πλήξει και στόχο στο έδαφος με αποτέλεσμα τεράστιο αριθμό θυμάτων (πλην των επιβαινόντων που με το ζόρι γίνονται και αυτοί shahids- μάρτυρες). Οποτε οι συγκρίσεις με τη δεκαετία του '70 και '80 στην Ευρώπη είναι άστοχες και αδόκιμες.
Οσο για τα παστέλια που ανέφερε καπιος στο forum, ας μη γελάει όποιος τα διάβασε. Στο Ben Gurion, κατασχέθηκε χαρτί σε σελίδες βιβλίου το οποίο ήταν από εκρηκτικό υλικό και με μηχανισμο πυροδότησης. Η ευρηματικότητα των τρομοκρατων είναι εκπληκτική (όποιος θέλει ας επικοινωνήσει να του δώσω πλήρη βιβλιογραφία και history of events ή ας διαβάσει το τελευταίο Remove Before Flight που έχει προσιτό στον μή ειδικό άρθρο για επιθέσεις και aviation security). Θυμίζω απλά την υπόθεση Mary Ann Murphy στην Αγγλία πριν απόπολλά χρόνια, παράδειγμα του πόσο "μπροστά" μπορεί να είναι όποιοι θέλουν να επιφέρουν χτύπημα και πόσο οι "χαζοί" 'ελεγχοι κατά κάποιους μπορούν να σώσουν ζωές.
Οσο για το Αφγανιστάν και τη συλλογική ευθύνη Αμερικανών και λοιπών για την τρομοκρατια κλπ, αυτά δεν μπορεί να αφορούν τα security measures. Αυτοί που είναι επιφορτισμένοι με την ασφάλεια μας οφείλουν να αντιμετωπίσουν συγκεκριμένη απειλή με μέτρα situational prevention. Δεν καλούνται να επιλύσουν την κοινωνική αδικία στην υφήλιο και εμένα επίσης ως επιβάτη εκείνη τη στιγμή δεν με ενδιαφέρει κάτι τέτοιο. Θέλω απλά αν κάποιος έχει κάποια επικίνδυνη ουσία ή ύλη να μην ανέβει μαζί μου on board. Αυτό και μόνο. Από κει και πέρα, τα αίτια της τρομοκρατίας είναι ατέρμονη συζήτηση, διόλου χρήσιμη στην πρακτική.
Σχετικά πάντως με την έρευνα που άρχισε τη συζήτηση αυτή, το δημσιευμενο άρθρο δίδει περιληπτικά κάποια στοιχεία, όπως τα ερμηνεύει ο δημοσιογράφος. Ούτε στοιχεία, ούτε το πρωτόκολλο της έρευνας δίνονται. Γενικά όμως καμιά έρευνα με στοιχεία ανοιχτά, δεν μπορεί να απαντήσει αν μια μεθοδος που χρησιμοποιούν αρχές για security έχει ή όχι απωθήσει αποπειρες επθέσεων. Συγνώμη, αλλά τέτοια στοιχεία απλά δεν δίνονται. Και ακόμη γενικότερα, καμια σοβαρή έρευνα, όχι απλά στο aviation security, αλλά και σε κανέναν τομέα αντιμετώπισης εγκληματικής δραστηριότητας, δεν απαντα αν κάτι "δουλεύει" και αποδίδει απόλυτα. Οταν κάνουμε Risk Assesment και αξιολογούμε ένα μέτρο, απλά δίνουμε κάποιες παραμέτρους και αποφαινομαστε αν ένα μέτρο δυσκολευει ή όχι τη διάπραξη εγκλήματος. Αν το μέτρο αυτό οδηγεί στη διακοπή μιας εγκληματικής δραστηριότητας ή στο displacement της από κάποια άλλη (όπως λέμε στη γλώσσα μας). Αυτοί που μπορούν να δώσουν στοιχεία για το αν τελικά μέτρα "γελοία" όπως θεωρούν κάποιοι έχουν αποτελεσμα ειναι μόνο οι ίδιες οι αρχές αντιμετώπισης των συμβάντων(και αυτό μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα). Επίσης επιστήμη και quantitative methods όπως σε αυτήν την έρευνα συνήθως δεν μπορούν να συμβαδίζουν με την πρακτική και τις αρχές security που χρησιμοποιούν κατεξοχήν qualitative μεθόδους αξιολόγησης.
Πάντως, κάποιες στιγμες καλό είναι να υποχωρεί ο τυφλός αντιαμερικανισμός και να επικρατεί η λογικη και η επαφή με την πραγματικότητα....
 
Αγαπητέ μου Drakkar, έχεις απόλυτο δίκιο. Αυτά που λές όμως έχουν πρακτική εφαρμογή σε έναν κόσμο πολύ διαφορετικό από αυτόν που ζούμε. Με άλλα λόγια, ιδεατές καταστάσεις πολύ μακρυά από την θλιβερή και ταυτόχρονα κωμική πραγματικότητα.

Αυτά που λές θα είχαν πρακτική ουσία, μόνο εφόσον οι κυβερνήσεις/φορείς/αρχές κλπ αποφάσιζαν να μήν έχουν όριο στα budget για το security. Από την στιγμή που και budget υπάρχει και σφιχτό είναι, το όλο έργο που λέγεται security, μπάζει από παντού και ΟΝΤΩΣ καταντά γελοίο.

Εδώ στην Βρεταννία που υποτίθεται είναι το λίκνο του security (υποτίθεται ότι είναι μόνο και μόνο επειδή είναι καλύτερα από τα περισσότερα κράτη-πλήν Ισραήλ), οι γελοιότητες του συστήματος έχουν ξεπεράσει κάθε ...προσδοκία.

Ενδεικτικά και μόνο να αναφέρω ότι:
1) Πρίν ένα μήνα, αποκαλύφθηκε ότι εκατοντάδες ελεγκτές ασφαλείας αεροδρομίων (αυτοί που κάνουν τους ελέγχους στους επιβάτες), ήταν... λαθρομετανάστες, άνευ άδειας εργασίας και παραμονής στην Βρεταννία ! Είναι αυτοί οι ίδιοι που ζητούσαν με αυστηρό και βλοσηρό ύφος από την Βρεταννή γιαγιάκα των 82 Μαίων να βγάλει τα παπούτσια της και όλα τα τιμαλφή.

2) Το πολυδιαφημισμένο στην Βρεταννία Criminal Record Check, είναι μία αρχή με βάση στην Σκωτία. Οποιοσδήποτε επιθυμεί να εργαστεί σε ένα Βρεταννικό αεροδρόμιο και να βγάλει ID για να κυκλοφορεί ελεύθερα στούς χώρους του αεροδρομίου, πρέπει πρώτα να έχει πιστοποιητικό από το CRC. Κάτι σαν το ποινικό μητρώο, αλλά πολύ πιό εξελιγμένο. Για παράδειγμα, αν κάποιος εργάτης που φορτω-εκφορτώνει βαλίτσες στο αεροδρόμιο, συλληφθεί άυριο βράδυ για ξυλοδαρμό και βρεθεί ένοχος στο δικαστήριο, αυτομάτως χάνει και το CRC και κατά συνέπεια το ID του αεροδρομίου και κατά συνέπεια την δουλειά του. Αποκαλύφθηκε πολύ πρόσφατα, ότι το CRC ελέγχει ΜΟΝΟ τα μητρώα που έχει κάποιος στην Αγγλία. Δεν κοιτάει παραέξω. Αν δηλαδή ο Ρωχάμης έρθει σαν πολίτης της ΕΕ στην Αγγλία και θέλει να δουλέψει στο αεροδρόμιο...κανένα πρόβλημα. Το μητρώο του είναι σαν λευκό περιστέρι.

3) Οι πιλότοι στην Βρεταννία, περνάνε από κόσκινο πρίν πιάσουν δουλειά. Ειδικά όταν το security point είναι δίπλα στον έλεγχο των επιβατών, τότε το πανυγήρι δεν έχει τελειωμό. Τους ξεβρακώνουν κανονικά. Περνούν πολύ πιό εξονυχιστικούς ελέγχους από τους επιβάτες. Το θέμα έχει πάρει σοβαρές διαστάσεις καθώς ο υπερβάλων ζήλος επηρρεάζει άμεσα την ασφάλεια πτήσεων. Όταν ένας πιλότος κάθε πρωί πρέπει να υποστεί τις ορέξεις και τις παράλογες απαιτήσεις του κάθε σεκιουριτά, δεν φτάνει στο πιλοτήριο με την καλύτερη δυνατή διάθεση.
Στην πλειοψηφία τους οι πιλότοι, ανέκαθεν κουβάλαγαν μαζί τους ένα ελβετικό σουγιαδάκι ή κάτι παρεμφερές. Παέι αυτό. Το έφαγε η μαρμάγκα. Το γεγονός ότι μέσα σε κάθε πιλοτήριο υπάρχει ένα τεράστιο ΤΣΕΚΟΥΡΙ πυρασφάλειας δεν παίζει καμμία σημασία. Ζητούν να βγάζουν οι πιλότοι τα παπούτσια τους, για να τα ψάξουν για εκρηκτικά. ΜΑ ΤΙ ΝΑ ΤΑ ΚΑΝΕΙ Ο ΠΙΛΟΤΟΣ ΤΑ ΕΚΡΗΚΤΙΚΑ ??? Αφού κρατάει το αεροπλάνο στα χέρια του και ότι ώρα θέλει το γυρίζει τούμπα και το καρφώνει όπου θέλει !

Υπάρχουν ατελείωτες τραγελαφικές καταστάσεις εδώ. Εδώ που η πιστή εφαρμογή ημιμέτρων υπό την μορφή κανονισμών ασφαλείας, ποδοπατούν την κοινή λογική. Την λογική που λέει ότι ένας πιλότος της (πχ) Virgin , που ήταν παλιά στην πολεμική αεροπορία και διετέλεσε επί 6 χρόνια επικεφαλήν της Διοιήκησης Πυρηνικής Κρούσης της RAF....μάλλον δεν είναι τρομοκράτης. Δεν χρειάζεται να του ζητήσει (και με ύφος) να βγάλει τα παπούτσια του ένας 22χρονος Κροάτης λαθρομετανάστης !


Η λύση φίλε μου είναι να υπάρχει profiling στο security. Οι σεκιουριτάδες να είναι πραγματικά εκπαιδευμένοι, να είναι επαγγελματίες και καρριερίστες. Να μπορούν με μία ματιά να καταλάβουν τι χρώμα βρακί φοράς. Να μπορούν με αυτοπεποίθηση να κρίνουν ποιός χρειάζεται να ψαχτεί πολύ και ποιός όχι.

Τέτοιο είδους σεκιουριτάδες όμως, δεν πρόκειται να δούμε γιατί έχουν ένα κακό χούι. Πρέπει να τους πληρώσεις καλά. Δεν θα συμβιβαστούν με το μισθό κομμώτριας (με την καλή έννοια) με τον οποίο αμοίβονται οι σεκιουριτάδες σήμερα (καί στην Αγγλία αλλά και στην Ελλάδα).
 
Δυστυχως αυτά που εγραψα παρουσιάζουν την πραγματικότητα. Ιδεατές καταστάσεις ειναι αυτές που δεν αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο.
Τρύπες στο security πάντα θα υπάρχουν, όχι μόνο στα αεροδρόμια και για την τρομοκρατία, αλλά σε κάθε τομέα καταπολέμησης του εγκλήματος. Αυτό δεν μπορεί να το αποφυγει κανέις. Και οσο κανείς γνωρίζει το θέμα, τόσο αγωνιά και βρίσκει περισσοτερες τρύπες όταν ταξιδεύει.
Για την Αγγλία λοιπόν θα διαφωνίσω. Υπάρχουν νομικοί λόγοι που δεν επιτρέπουν τη μή προσληψη για λόγους άλλους εκτός του "λερωμένου" ποινικού μητρώου (πάντως δεν είναι μόνο για τη χώρα, υπογράφεις ειδική δηλωση ότι δεν έχεις καταδικαστεί και στη χωρα προέλευσης). Οποιοσδηποτε άλλος λόγος εμπίπτει στον όρο "διάκριση" που είναι παρανομη και γενικα αποφευγεται στο εξωτερικό ως πρακτική. Δυστυχώς υπάρχει και αυτός ο παράγοντας (πρόσφατα σε σεμινάριο της ΕΕ στην Κύπρο που ήταν πάνω σε discrimination issues, τέθηκε ακριβώς το θεμα του aviation security και της ανάγκης να ελέγχονται οσοι δουλέυουν στα αεροδρόμια. Περιττό να αναφέρω τί έγινε....από τη μία καταλάβαιναν το θέμα δεν είναι απλό, από την άλλη δεν μπορούσε να γινει δεκτο, ότι π.χ. ένας μαροκινός, μουσουλμάνος δεν θα προσλαβάνεται. Υπάρχουν λοιπόν σοβαρά νομικά κωλύματα. Και γι'αυτό πολιτικές (πολιτογράφηση, υπηκοοτητα για 5 χρόνια κλπ), που υπάρχουν σε χώρες όπως το Βέλγιο, Ολλανδία κλπ υπάρχει πιθανότητα να "πεσουν" μέτα απο προσφυγή θιγεντα στο ΕΔΔΑ.
Για τους πιλότους και πάλι θα διαφωνήσω. Το ότι καποιος πετάει και έβγαλε μια σχολή, αυτόματα δεν τον θέτει υπεράνω υποψίας. Οι εξτρεμιστικες οργανώσεις και τα μέλη τους έχουν δείξει ότι έχουν τεράστια υπομονή να περιμένουν και ευφυία στα σχέδια τους. Επίσης πάρχει και το ζήτημα των converts , όποτε ενας καθόλα λογικός και φυσιολογικός πιλότος, μπορεί πλεον να έχει ενταχθει σε άλλους διάυλους σκέψης και λογικής. Επίσης, για το χρησιμο της βόμβας στο παπούτσι, αν και ο συγκυβερνήτης δεν είναι στο "κολπο" και πρέπει να εξουδετερωθεί κάθε αντίσταση, μπορεί με αυτόν τον τρόπο να εξυτερετωσει το cockpit (δίνω ένα παράδειγμα.) Και γενικότερα καλύτερα (για να παραφράσω τη λαϊκή ρήση, όποιος καεί απο τν χυλό, φυσάει και τα παγωτά :D ) να είμαστε πιο σίγουροι! Να μην ξεχνάμε οτι 2 χρόνια πριν περίπου,στο Μαρόκο συνελήφθησαν σύζυγοι πιλότων, για συνομωσια να ανατινάξουν τους άνδρες τους εν πτήση (οι πιλότοι δεν το γνώριζαν, το σχέδιο ήταν να τοποθετηθούν εκρηκτικά στις τσάντες τους).
Οσο για το profiling, δεν είναι εφαρμόσιμο. Πρώτον γιατί δεν υπάρχει προφιλ βομβιστη αυτοκτονίας (ούτε ψυχολογικό , ούτε σωματότυπου κλπ). Υπάρχει τέτοια ανομοιογένεια στους αυτόχειρες, που απλά δεν λειτουργεί αυτό το μοντέλο. Σε αυτό σήμερα συμφωνούν όλοι οι ειδικοί του suicide terrorism. Κάποτε π.χ. το FBI είχε εκδώσει οδηγίες στις αρχές των αεροδρομίωννα προσέχουν άτομα που φαινόταν να έχουν καταγωγή απο Μ. Ανατολή, που έιχαν συγεκριμένη (απο scents που χρησιοποιούν σε τελετουργικά ταφής, συνήθη πριν τις επιθέσεις αυτοκτονίας), κάλους στο μέτωπο (αποτελεσμα και δείγμα αυστηρής ασκητικής του Ισλαμ). Πολύ γρήγορα αυτοί οι προγνωστικοί δείκτες εγκαταλήφτηκαν, γιατί οι οργανώσεις χρησιμοποιουν και εκαιδεύουν άτομα που ακριβώς δεν θα γινονται αντιλητα απο τις αρχές και μάλιστα υιοθετούν εντελώς δυτικόφανή εξωτερική εμφάνιση. Επιπλέον το profiling είναι κατεξοχην μέτρο που θεωρείται ότι θίγει την ανθρωπινη αξιοπρέπεια και ευθέως-επισήμως δεν υιοθετείται ούτε από την αστυνομία στα κοινά εκλήματα (και υποθέτω ότι αυτοί πουβρίσκουν "γελοία" τα μετρα ελέγχου στα αεροδρόμια, θα αφηνιάσουν αν τυχόν υποβληθούν σε τέτοιο έλεγχο και αντιληφθούν ότι τους εκαναν profiling).
Γενικά, εκτός αν κάτι προσβάλλει βάναυσα την αξιοπρέπεια μας, καλό είναι να είμαστε ελαστικοί με τους ανθρώπους που απλά κάνουν τη δουλειά τους στο αεοδρόμιο. Αν πάλι κρίνουμε ότι παραβιάζονται τα δικαιώματα μας, μπορούμε πάντα να παραπονεθούμε στις αρμόδιες αρχες.
Και εμένα με ενοχλεί ο έλεγχος, αλλά δεν ψέγω τους υπεύθυνους security, κατηγορώ αυτούς που αποφάσισαν να ανατινάζονται.
 
Μου αρέσει πολύ να συζητώ αυτό το θέμα με ανθρώπους που γνωρίζουν τα πράγματα από την "άλλη μεριά" , ώστε να μπορώ να εκθέτω τους προβληματισμούς της ..."από 'δώ μεριάς"


drakkar":201p75as said:
............... discrimination issues............

Όσοι προσπάθησαν να έχουν καί το σκύλο χορτάτο και την πίττα ολόκληρη, μας έχει δείξει η ιστορία ότι απέτυχαν παταγωδώς! Δεν μπορεί να έχεις αποτελεσματικό security και την μουσουλμανική κοινότητα ευχαριστημένη , χωρίς να κάνεις "εκπτώσεις"¨. Με εκπτώσεις δουλειά δεν γίνεται.


drakkar":201p75as said:
......... Το ότι καποιος πετάει και έβγαλε μια σχολή, αυτόματα δεν τον θέτει υπεράνωυποψίας...........
............Επίσης, για το χρησιμο της βόμβας στο παπούτσι, αν και ο συγκυβερνήτης δεν είναι στο "κολπο" και πρέπει να εξουδετερωθεί κάθε αντίσταση, μπορεί με αυτόν τον τρόπο να εξυτερετωσει το cockpit...................
..................οι πιλότοι δεν το γνώριζαν, το σχέδιο ήταν να τοποθετηθούν εκρηκτικά στις τσάντες τους...........

Δεν μιλάμε για κάποιον πιλότο που ...απλά έβγαλε μία σχολή. Μιλάμε για ανθρώπους που εργάζοντι σε μεγάλες αεροπορικές εταιρέιες. Μιλάμε για κυβερνήτες που πετάνε 20-30 χρόνια στην British Airways. Δεν είναι καθόλου το ίδιο πράγμα.

Στο θέμα της εξουδετέρωσης του άλλου πιλότου, αφενός ξεχνάς ότι οι πιλότοι (ώς ανθρώπινα ώντα) πηγαίνουν στην τουαλέττα συχνά λόγω της μεγάλης κατανάλωσης νερού και καφέ. Όταν ο ένας λείπει, ο άλλος είναι κλειδωμένος μέσα στο κόκπιτ και (αν θέλει), κανένας δεν μπορεί να μπεί μέσα. Αφετέρου, τα υπνωτικά χαπάκια δεν απαγορεύονται από το security. Κάλλιστα θα μπορούσε να ρίξει κάνα δύο στον καφέ του άλλου. Και στο φινάλε, όταν ένα τζάμπο με 120 τόννους κάυσιμα απογειώνεται από το Heathrow , περνάει πάνω από το Λονδίνο στα 2-3 χιλιάδες πόδια το πολύ. Αν ο ένας αποφασίσει να το γυρίσει τούμπα και να το καρφώσει στο κέντρο της πόλης ο άλλος, και δυνατότερος να είναι, δεν θα μπορέσει να βγάλει ένα τζάμπο από τέτοια κατάσταση.

Προφανώς και δεν αντιτίθεμαι στο έλεγχο των πιλότων στις τσάντες τους κλπ. Προφανώς και μπορεί κάποιος να τους φυτέψει κάτι στην τσάντα. Στο παπούτσι όμως....λίγο δύσκολο.


drakkar":201p75as said:
......... δεν υπάρχει προφιλ βομβιστη αυτοκτονίας ...................
....................το profiling είναι κατεξοχην μέτρο που θεωρείται ότι θίγει την ανθρωπινη αξιοπρέπεια...........

Σαφώς και δεν υπάρχει τέτοιο προφίλ. Αυτοί που κάνουν το profiling δεν ξεχωρίζουν τον κακό. Τον καλό ξεχωρίζουν. Εδώ στην Αγγλία (ειδικά τον χειμώνα) το 60% των επιβατών είναι υπέργηροι Βρεταννοί που ούτε το όνομά τους δεν θυμούνται. Ποιός ό λόγος να τους γδύσεις?

Νομίζω ότι οι Ισραηλινοί που έχουν κάνει το security τέχνη, κάνουν ΚΑΙ profiling. Αλλά είπαμε, χρειάζεται να είσαι επαγγελματίας. Όχι να δουλέυεις σεκιουριτάς αεροδρομίου μέχρι να βρεθεί μία καλύτερη δουλειά. Κοίτα τα παιδιά που δουλεύουν στον Βενιζέλο. Πόσα από αυτά σου δίνουν την εντύπωση πραγματικά εκπαιδευμένου και άριστα καταρτησμένου σεκιουριτά ο οποίος θα κάνει αυτήν την δουλειά για τα επόμενα 30 χρόνια? Όταν ο "θείος" τους βρεί κάτι καλύτερο, θα φύγουν τρέχοντας. Και τα πηγαιν-έλα αυτά γνωρίζεις πολύ καλά τί αποτέλεσμα έχουν.....έλλειψη εμπειρίας. Είναι περαστικοί !

Αν το profiling είναι αναξιοπρεπές, το ξεβράκωμα τί είναι? Αν κάνουν ένα γκάλοπ, τί από τα δύο πιστεύεις ότι θα προτιμούσαν οι πολίτες (ειδικά αν ξέρουν ότι με το profiling θα μειωθούν κατά 40% οι ουρές στους "ψαχτάδες") ?


drakkar":201p75as said:
......... είναι να είμαστε ελαστικοί με τους ανθρώπους που απλά κάνουν τη δουλειά τους στο αεοδρόμιο...................

Και γιατί να είμαστε ελαστικοί ? Αυτοί είναι ελαστικοί με κανέναν ? Και προφανώς αντιλαμβάνεσαι ότι η μομφή δεν έχει να κάνει με τους σεκιουριτάδες. Έχει να κάνει με τους κανονισμούς. Εκεί που οι σεκιουριτάδες θα μπορούσαν να βελτιωθούν έίναι στη χρήση της λογικής και του μυαλού.
 
Πολύ σωστά όλα αυτά, αλλά με την ίδια λογική όλοι οι υπάλληλοι του αεροδρομίου είναι πιθανοί εγκληματίες, π.χ. καθαριστές, πισταδόροι, και όλοι όσοι έχουν πρόσβαση σε ένα αεροπλάνο ή τις αποσκευές των επιβατών. Όσο για τους Άγγλους, μετά από 7 χρόνια διαμονής στο Λονδίνο με ελάχιστες διακοπές στην Ελλάδα, κατάλαβα ότι ή είσαι Άγγλος ή είσαι ''ο άλλος''. Δεν μπορούν να ξεχωρίσουν τίποτα, δεν μπορούν να ''κόψουν φάτσες'' κοινώς. Τους αγαπάω τους λατρεύω αν άπαξ και δεν είσαι λευκός Άγγλος ή British black είσαι ύποπτος. Μήπως πια μας έχουν φέρει σε σημείο να μιλάμε για criminal intention, μήπως εμείς οι ίδιοι τους αναγκάζουμε απο τον φόβο μας (που εκείνοι μας δημιούργησαν) να μας θεωρούν όλους ύποπτους; Μπορεί να ακούγεται τραβηγμένο, αλλά πιστεύω ότι όταν μπαίνεις μέσα σε ένα αεροπλάνο πρέπει να το πάρεις απόφαση ότι μπορεί να μη κατέβεις ποτέ, για οποιονδήποτε λόγο. Άπλά ανάμεσα στους άλλους κινδύνους προστέθηκε και η τρομοκρατία. Τουλάχιστον έχω τη δυνατότητα επιλογής, αποφασίζω εγώ η ίδια να ταξιδέψω αεροπορικώς και να κινδυνέψω (εντός ή εκτός εισαγωγικών), όταν με τινάζουν μέσα σε ένα λεωφορείο, τρένο ή μετρό τι γίνεται;
 
Είναι γεγονός πως ο έλεγχος ασφαλείας είναι η πιο "άχαρη" στιγμή ενός αερπορικού ταξιδιού. Μη μου πείτε ότι δεν αισθανθήκατε κάπως άσχημα όταν περνούσατε ξυπόλητοι τον έλεγχο ασφαλείας, ενόσω κρατούσατε το παντελόνι σας για να μην πέσει, επειδή ο "ψάχτης" σας ζήτησε να βγάλετε τη ζώνη σας. Και μετά όλοι μαζί καθεστε για να περάσετε πάλι τη ζώνη σας και να ξαναδέσετε τα παπούτσια σας, κάνοντας το χώρο της πύλης να μοιάζει με αποδυτήριο. Το θέμα είναι κι εμείς ως επιβάτες τι μπορούμε να κάνουμε για να περάσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται και χωρίς πολλά-πολλά με το security... Η λύση γνωστής αμερικάνικης εταιρείας υποδηματων με "airport friendly design" (έχει κι ένα αυτοκόλλητο με ένα μικρό αεροπλανάκι πάνω στο κουτί και δίπλα στην τιμή) δεν δείχνει να βοηθάει και πολύ, δεδομένου ότι το προσωπικό πολλών αεροδρομίων ζητά να βγαίνουν τα παπούτσια (κι ευτυχώς μπαίνουν και βγαίνουν πολύ εύκολα...) Έχω καταντήσει κάθε φορά που πετάω να φοράω πάντα τα ίδια ρούχα, που εγώ έχω βαφτίσει "στολή επιβάτη".

Προσωπικά, προσπαθώ να φοράω όσο γίνεται πιο άνετα ρούχα, παπούτσια χωρίς μεταλικά κλιπς κλπ. κέρματα μέσα στο πορτοφόλι, βγάζω το ρολόι πριν φτάσω και έχω πολύ προσεκτικά ετοιμασμένη χειραποσκευή, ώστε να ελαχιστοποιήσω το ενδεχόμενο να ασχοληθούν μαζί μου άδικα. Αν θέλω να πάρω μόνο χειραποσκευή τότε το παίρνω απόφαση ότι θα πρέπει να αγοράσω οδοντόκρεμες και σαμπουάν όταν θα φτάσω στον προορισμό μου και αφήνω τα δικά μου στο σπίτι. Το ζητούμενο είναι ότι σαν επιβάτες δεν έχουμε την ανάλογη αντίληψη ότι το να φερόμεθα ανεύθυνα δεν έχει σαν συνέπεια μόνο τη δική μας ταλαιπωρία αλλά και όλων των άλλων που βρίσκονται ακριβώς πίσω μας: Παππούδες που παρουσιάζονται στον έλεγχο έχοντας μέσα στις τσάντες τους μπουκάλια με ελαιόλαδο ή δεσποινίδες που έχουν μπουκάλια ολόκληρα με πανάκριβες λοσιόν που δεν έβαλαν στο hold για να μην χαθούν, έχουν σαν επακόλουθο προστριβές και τσακωμούς με το προσωπικό που κάνει τον έλεγχο και φυσικά εκνευρισμένους επιβάτες που περιμένουν να τελειώσει η όλη ιστορία και να προχωρήσει η ουρά. Αν βέβαια πας διακοπές και έχεις χρόνο, αντιμετωπίζεις το "δρώμενο" με φολκλορική - κοινωνιολογική - χιουμοριστική διάθεση. Έλα όμως που δεν έχουμε όλοι πάντοτε την ίδια διάθεση με τον κάθε ανόητο κι ανεύθυνο συνεπιβάτη μας...
 
20, 30 χρόνια, μια ζωή να πετάει, και ο συμπαθέστατος για το επαγγελμα του πιλότος πρέπει να ελέγχεται.
Τώρα για το αρνητικό profiling, πώς θα λειτουργήσει όταν δεν λειτουργεί γενικά to profiling? Τί θα πεί αθώος βρετανός παππούς και γιαγια? Ο τρομοκράτης έχει βούλα στο μετωπο? έχει συγκεκριμένη ηλικία? Ειχα αναφέρει πριν την Mary Anne Murphy. Eγκυος Αγγλίδα, καμαρίερα, σε ενδιαφέρουσα με την κοιλιά τούρλα. Ελα που ο εξυπνος Παλιστίνιος που την είχε καταστήσει έγκυο, της είχε φυτέψει και εκρηκτικά στα πραγματα. Η κοπέλα ούτε καν το γνώριζε και κουβαλούσε στη τσαντα της το θανατο για την ίδια, το παιδι της (παιδί και του Παλαιστινιου "μαχητη της ελευθερίας" σημειωτέον) και όλους τους επιβάτες. Κλασσική περίπτωση λοιπόν ανθρώπου που εν αγνοία του φέρει σε έρας επίθεση (οι γυναίκες έχουν παράδοση εδώ, παρόμοια περίπτωση ήταν και το Dutch Affair). Αν λοιπόν οι Αγγλοι είχαν θεωρήσει τη γυναικα αυτη υεράνω υποψίας, θα είχαμε θρηνησει μια πτήση. Γι'αυτό τους ψαχνουμε καταρχήν όλους. Οχι γιατί οι άνθρωποι του security είναι κακοί, αλλά γιατί οι τρομοκράτες είναι κακοί και κυριως ιδιαιτερα ευρηματικοί και δεν ωχριούν μπροστα σε τίποτα. Ούτε η μητροτητα, ούτε η τρίτη ηλικία, ούτε και η ανηλικότητα είναι ιερά για αυτούς, αλλά αντίθετα είναι εκμεταλλεύσιμα.
Στο Ισραήλ ,τον έλεγχο εδάφους στους επιβάτες τον κάνουν βασικά παιδιά που ανταλλάσσουν χρόνο της στρατιωτικης τους θητείας με θητεία στο αεροδρόμιο Και εκεί profiling δεν υπάρχει με την έννοια ότι κανένας δεν ειναι υπεράνω υποψίας. Σε πληροφορώ ότι ο ίδιος ο Yigal Carmon που εισήγαγε πρώτος τα μετρα ελέγχου και τις συνεντευξεις στο Ben Gurion, περνάει το ίδιο security και δεν θεωρείται υπεράνω υποψίας. Και τη ζώνη του τη βγάζει και τα παπούτσια του και έχει να το λέει. Οταν κάνεις εκπτώσεις για τον οποιονδήποτε λόγο, ανοίγεις παραθυράκια για παραβιάσεις.
Οσο για την προσβολή, σαφως και δεν είναι ευχάριστο να αφαιρείς ρούχα. Το "γδύσιμο" όμως γίνεται σε ειδικό παραβάν και με παρουσία- αν χρειαστεί- υπαλλήλου του ίδιου φύλου. Και εν πάση περιπτώση νομικά τουλάχιστον δεν συγκρίνεται με το να σου αρνούνται δικαιώματα λογω θρησκείας, φυλής κλπ. Διότι στην περίπτωση που δεν προσλαμβάνεις μουσουλμάνο, apriori τον τοποθετείς σε δυσμενεστερη θέση χωρίς ευθύνη του, και αυτό θεωρείται ότι προσβάλει την αξια του ανθρώπου. Και δυστυχώς μέλη των μουσουλμάνικών κοινοτητων, περιμένονυ πως και πως για να παραπονούνται. Συμφωνω μαζι σου για την πίτα και τον σκύλο, να μην πω ότι δεν αισθάνομαι καθολου άνετα όταν βλέπω υπάλληλο με hijab σε αεροδρόμια του εξωτερικού, αλλά.....τα χέρια των αρχών είναι δεμένα!
Παντως εγώ βρίσκω άλλα μέτρα εναντίον της τρομοκρατίας πιο ανησυχητικα (π.χ. το incommunicado του κατηγορουμένου, που έχει εισαχθεί στις περισότερες νομοθεσίες). Και όσον αφορά το θέμα των αεροδρομίων, με ενοχλει ότι η ασφάλεια έχει ανατεθεί σε ιδιωτικό σεκιουριτα. Μονο αστυνομικές αρχές με ειδικη εκπαίδευση θα έπρεπε να ασχολούνται με το καθηκον αυτό. Διοτί μονο ο αστυνομικό έχει τη λαϊκή και νομική νομιμοποίηση να κανει ελεγχους και τα ανάλογα εχέγγυα. Σε οποιονδήποτε ιδιωτη, ότι σύμβαση και να έχει υπογράψει με τις αρχές του αεροδρομίου, δεν υποχρεούμαι ως πολίτης ούτε τη τσάντα μου να του ανοίξω, ούτε και να με ψάξει. Θυμάται κάποιος ανάλογη άρνηση του Λυκουρέζου, όταν είχε πρωτοεισαχθεί το μετρο του ιδιωτικού σεκιουριτι? Ε, δικαιώθηκε, γιατί νομικά είχε απόλυτα δίκιο. Οποιος λοιπόν δεν θέλει να υποστεί τον έλεγχο απο ιδωτη-σεκιουριτι, απλά αρνείται και αν χάσει την πτήση του για τον λόγο αυτό δικαιούται και αποζημίωσης (αλλά ας μην ανοίξω εδώ ασκούς Αιόλου και μετά έχουμε ταραχές στο Βενιζέλος...)
Το ζήτημα είναι να είμαστε καλόπιστοι. Πρέπει να βρούμε μια χρυσή τομή ανάμεσα στην ασφάλεια και στη βολή μας. Είναι δύσκολο, αλλά εφικτό, αν είμαστε επαναλαμβάνω ελαστικοί, με την έννοια να αντιλαμβανόμαστε ότι- εκτός αν έχουμε ψυχάκια απέναντι μας- και ο σεκιουριτάς τη δουλειά του κάνει και δεν έχει προηγούμενα μαζί μας.
 
Χωρίς να διαφωνώ με την εμπεριστατωμένη άποψη του drakkar, παρότι κλίνω περισσότερο προς εκείνη του gonso, θέλω να σταθώ σε 2-3 σημεία:

# Δεν είδα μέχρι αυτό το post κανέναν υπέρμαχο των ελέγχων (ως έχουν τώρα), να λαμβάνει θέση σχετικά με εκείνη τη φράση που έβαλα με τεράστια γράμματα στο αρχικό post: "Can you hide anything in your shoes that you cannot hide in your underwear?" (ευτυχώς δεν εφαρμόζεται αυτός ο τρόπος "ελέγχου" παντού...)

# Σχετικά με το "profiling", μιας και μπήκε στην κουβέντα... Είναι αστείο να λέμε ότι δεν υφίσταται ως πρακτική. Προσωπικά και χωρίς υπερβολή, θεωρώ ότι αποτελεί την ΒΑΣΗ και την ΑΙΤΙΑ ενός εκτενέστερου ελέγχου. Το πείραμα έχει επαναληφθεί σε ποικιλία αεροδρομίων: ο "καλός" Re, φρεσκοξυρισμένος, καλοντυμένος, με το laptopάκι και το χαμόγελο, περνάει στο 50% των περιπτώσεων ΑΕΡΑ (και μιλάμε για άντρα που ταξιδεύει μόνος). Ο "ύποπτος" Re, με καρα-χύμα ντύσιμο, αξύριστος με σγουρό μαλλί να φέρνει λίγο σε άραβα, δεν υπάρχει περίπτωση να μην ελεγχθεί εκτενέστερα. Την ίδια στιγμή, οι δύο γαλλίδες φίλες (που συνταξιδεύαμε) με τα χαμόγελα και το γυναικείο σκέρτσο, φυσικά δεν ελέγχθηκαν.

# Το πρόβλημά μου δεν είναι οι έλεγχοι γενικότερα (είπαμε να είμαστε καλόπιστοι, δεκτόν) αλλά ο τρόπος με τον οποίον διεξάγονται. Πιστεύω ότι θα μπορούσαν να βελτιωθούν ΕΥΚΟΛΑ σε κάποια σημεία ως προς την "φιλικότητα" και κυρίως την "ταχύτητά" τους. Περισσότερο δε, μ'ενδιαφέρει το δεύτερο: με την συνεχώς αυξανόμενη διακίνηση επιβατών (>5% ετησίως), εάν δεν γίνουν αλλαγές στους ελέγχους, οι επιβάτες θα αντιμετωπίζουν ολοένα και μεγαλύτερες ουρές... και αυτό ΔΕΝ ΜΑΣ ΑΡΕΣΕΙ!

Θυμήθηκα τώρα εκείνες τις ατελείωτες (μιλάμε για 20-30 λεπτά αναμονής) ουρές (ΠΟΥ?) στη Γενεύη... Τι Εφορία/ΙΚΑ κλπ... :hello?:
 
Aγαπητέ Re,

Αν σε ενοχλεί να αφαιρείς τα παπούτσια, δεν θα σε ενοχλέι ακόμη περισσότερο το να βγάζεις το εσώρουχο? Δεν σου απαντησα στην ερώτηση σου γιατί δεν θεώρησα ότι υπάρχει λόγος. Ειναι αυτονόητο ότι υπάρχουν πάντα τρόποι να περάσεις ουσίες και εκρηκτικά. Π.χ. έχουν περάσει ναρκωτικά με είδος ταμπόν μεσα σε γυναικείο κόλπο απο αεροδρόμια. Τί θελεις να κάνουμε λοιπόν, να μην ψαχνουμε πλεον τα παπούτσια ή να ψάχνουμε και τους γυναικείους κόλπους? Αποφασίστε.... Απο τη μια παραπονιέστε και απο την άλλη αποκαλύπτετε τρύπες στον έλεγχο. Υπήρχε ο Shoe Bomber, από τότε λοιπόν ψάχνουν και τα παπούτσια. Να εύχεσαι να μην έχουμε περίπτωση και με εσώρουχο λοιπόν...
Πραγματικά δεν αντιλαμβάνομαι τη λογική αυτή. Θέλουμε η όχι ασφάλεια? Αν ναι, δεν νομίζω ότι τα παπούτσια είναι μεγάλο τίμημα. Καθαρά ποδαράκια, φρεσκοπλυμμένες καλτσούλες, και όλα μια χαρά!
Οσο για το profiling, αν off the record γίνεται (ειναι ανθρώπινο ελάττωμα και στερεότυπο να ελέγχεις τον "κουρελή" γατί τον εκλαμβάνεις ως επικίνδυνο και να παροράς τον yappy), να εισαι σίγουρος πάντως πως πουθενά δεν θα δείς τετοια επίσημη οδηγία ή εντολή. ΠΟΥΘΕΝΑ! 1. Γιατί δεν αποδίδει 2. Γιατί όπως εκτενώς εξήγησα αποτελει "διάκριση". Οχι μόνο αυτό, αλλά αν καποιος βγει και ομολογήσει ότι κάνει profiling, δεν τον βλέπω να εχει μέλλον στη δουλεια. Θα αποδεικνύει ότι ειναι ανίκανος και δεν ξέρει τη δουλειά του. Δυστυχώς όπως σου είπα, πρακτκά από κάποιον μη εκπαιδευμένο σστά, ίσως να συμβαίνει, αλλά όχι επισημα.
Και εμένα δεν μου αρέσουν οι ουρές, επίσης ομως δεν μου αρέσει να ανατινάζεται το αεροπλάνο που επιβαίνω. Νομίζω ότι μάλλον η δεύτερη περίπτωση θα πρέπει να υπερισχύσει στην στάθμιση των δυο αγαθών (βολή- ζωή).
 
Top