H Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφαλείας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ), μας έχει απασχολήσει πολλές φορές με τα πορίσματά της, τα οποία έχουν γίνει θέμα συζήτησης αλλά κυρίως πηγή πληροφοριών που μας βοήθησαν να μή μιλάμε στον "αέρα" αλλά βάσει πραγματικών γεγονότων.
Δεν μπορώ να πώ ότι έχουμε σταθεί (σα φόρουμ) συνολικά αρνητικοί ή θετικοί στο έργο της. Τα έχουμε κάνει και τα δύο. Σχολιάσαμε και αυτά που μας άρεσαν, και αυτά που μας "ξύνισαν", και πάντα κατά την προσωπική μου άποψη το κάναμε κόσμια.
Το κάναμε κόσμια γιατί όλοι όσοι αγαπούν ή ασχολούνται με την αεροπορία, εκτιμούν το έργο τέτοιων επιτροπών και μέσα από το έργο τους στο κάτω κάτω όλοι θέλουν να ενημερωθούν ή να διδαχθούν από τις ατυχίες ή παραβλέψεις άλλων.
Προσωπικά, βλέπω με θετικό μάτι το γεγονός που είναι πασιφανές. Τα τελευταία 10 χρόνια, η ΕΔΑΑΠ κάνει φιλότιμες προσπάθειες (μάλλον επιτυχείς) σε όλους τους τομείς. Εκσυγχρονίζεται, προσέχει το image της, και δείχνει επιμελής. Το site της, η παρουσίαση και η δημοσιοποίηση των πορισμάτων, έχουν την εικόνα μιάς σύγχρονης επιτροπής. Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην τονίσει κανείς την προσφορά του Ακριβού Τσολάκη σε όλα αυτά. Έχω σχολιάσει αρκετές φορές διάφορες κινήσεις του (θετικά και αρνητικά) και έχω γίνει και καυστικός ορισμένες φορές όταν έβλεπα πράγματα παράξενα ή αλλοπρόσαλα. Όμως θα ήμουν τουλάχιστον αγνώμων αν δεν αναγνώριζα την προσφορά του.
Ο Τσολάκης έχει αποχωρήσει πλέον. Υπάρχει καινούρια διοίκηση στην επιτροπή. Χωρίς να γνωρίζω λεπτομέρεις, στο πρόσφατο παρελθόν είχα "ξυνίσει" με την σύνθεση της επιτροπής που υπέγραψε την διερεύνηση του ατυχήματος στον Βενιζέλο (το ιδιωτικό τζέτ που ξύρισε τις κεραίες). Τότε είχα σχολιάσει ότι μέλη στην συγκεκριμμένη επιτροπή (3 στους 5) ήταν απόστρατοι της Πολεμικής Αεοπορίας και οι υπο διερεύνηση χειριστές του τζέτ, ήταν επίσης απόστρατοι. Τόνισα τότε ότι έχω απεριόριστη εκτίμηση στους πρώην μαχητές, αλλά ότι η γυναίκα του Καίσαρα δε φαινόταν τίμια με τέτοια σύνθεση (έστω και αν ήταν τίμια).
Θέλοντας να μάθω περισσότερα, διάβασα αναλυτικά την πλήρη σύνθεση της ΕΔΑΑΠ (όχι μόνο του συγκεκριμμένου ατυχήματος), την ολομέλεια. Προφανώς, σε όλο τον κόσμο, οι επιτροπές (και οι ομάδες τεχνικής υποστήριξης) στελεχώνονται από πολλές ειδικότητες (μηχανικούς, ηλεντρονικούς, πιλότους, νομικούς, κλπ κλπ). Δεν είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι Πρόεδρος της επιτροπής πρέπει να είναι πιλότος και όλη η επιτροπή πρέπει να είναι πιλότοι. Έκαστος στο είδος του! Όμως, διαβάζοντας το οργανόγραμμα, με έκπληξη διαπίστωσα ότι η επιτροπή απότελείται από :
Πρόεδρο: Αντιπτέραρχο εν αποστρατεία, Μηχανικό στην ειδικότητα και αεροναυπηγό
Μέλη: Ένας δικηγόρος
Ένας Αντιπτέραρχος εν αποστρατεία, Ιπτάμενος στην ειδικότητα
Ένας Ταξίαρχος εν αποστρατεία, ειδικότητα ΕΑ, που νομίζω ότι σημαίνει Ελεγκτής Αεράμυνας και,
Ένας ηλετρονικός μηχανικός.
Για όσους δε γνωρίζουν, η ΕΔΑΑΠ δεν ασχολείται ΚΑΘΟΛΟΥ με ατυχήματα της Πολεμικής Αεροπορίας, παρά μόνο με ατυχήματα της Πολιτικής/Γενικής Αεροπορίας.
Επίσης, χωρίς να γνωρίζω κανέναν από την επιτροπή, ανγνωρίζω σε όλους τους το τεκμήριο της απόλυτης επαγγελματικής κατάρτησης και ακεραιότητας, για να μήν παρεξηγηθώ.
Και η ερώτησή μου έιναι. Δεν υπήρχε ούτε ένας καταρτησμένος πιλότος (ή έστω πρώην) της πολιτικής αεροπορίας για να μπέι στην επιτροπή? Ειδικά τη στιγμή που πάρα πολλοί πιλότοι της πρώην ΟΑ μείνανε χωρίς αντικείμενο. Δεν θα ήταν χρήσιμη η συμβολή του και η "ματιά" του?
Κρατάω μία ελάχιστη επιφύλαξη, για το αν ο μοναδικός πιλότος της επιτροπής έχει εμπειρία ΚΑΙ στην πολιτική αεροπορία, αν και δεν το νομίζω.
Δεν μπορώ να πώ ότι έχουμε σταθεί (σα φόρουμ) συνολικά αρνητικοί ή θετικοί στο έργο της. Τα έχουμε κάνει και τα δύο. Σχολιάσαμε και αυτά που μας άρεσαν, και αυτά που μας "ξύνισαν", και πάντα κατά την προσωπική μου άποψη το κάναμε κόσμια.
Το κάναμε κόσμια γιατί όλοι όσοι αγαπούν ή ασχολούνται με την αεροπορία, εκτιμούν το έργο τέτοιων επιτροπών και μέσα από το έργο τους στο κάτω κάτω όλοι θέλουν να ενημερωθούν ή να διδαχθούν από τις ατυχίες ή παραβλέψεις άλλων.
Προσωπικά, βλέπω με θετικό μάτι το γεγονός που είναι πασιφανές. Τα τελευταία 10 χρόνια, η ΕΔΑΑΠ κάνει φιλότιμες προσπάθειες (μάλλον επιτυχείς) σε όλους τους τομείς. Εκσυγχρονίζεται, προσέχει το image της, και δείχνει επιμελής. Το site της, η παρουσίαση και η δημοσιοποίηση των πορισμάτων, έχουν την εικόνα μιάς σύγχρονης επιτροπής. Θα ήταν μεγάλη παράλειψη να μην τονίσει κανείς την προσφορά του Ακριβού Τσολάκη σε όλα αυτά. Έχω σχολιάσει αρκετές φορές διάφορες κινήσεις του (θετικά και αρνητικά) και έχω γίνει και καυστικός ορισμένες φορές όταν έβλεπα πράγματα παράξενα ή αλλοπρόσαλα. Όμως θα ήμουν τουλάχιστον αγνώμων αν δεν αναγνώριζα την προσφορά του.
Ο Τσολάκης έχει αποχωρήσει πλέον. Υπάρχει καινούρια διοίκηση στην επιτροπή. Χωρίς να γνωρίζω λεπτομέρεις, στο πρόσφατο παρελθόν είχα "ξυνίσει" με την σύνθεση της επιτροπής που υπέγραψε την διερεύνηση του ατυχήματος στον Βενιζέλο (το ιδιωτικό τζέτ που ξύρισε τις κεραίες). Τότε είχα σχολιάσει ότι μέλη στην συγκεκριμμένη επιτροπή (3 στους 5) ήταν απόστρατοι της Πολεμικής Αεοπορίας και οι υπο διερεύνηση χειριστές του τζέτ, ήταν επίσης απόστρατοι. Τόνισα τότε ότι έχω απεριόριστη εκτίμηση στους πρώην μαχητές, αλλά ότι η γυναίκα του Καίσαρα δε φαινόταν τίμια με τέτοια σύνθεση (έστω και αν ήταν τίμια).
Θέλοντας να μάθω περισσότερα, διάβασα αναλυτικά την πλήρη σύνθεση της ΕΔΑΑΠ (όχι μόνο του συγκεκριμμένου ατυχήματος), την ολομέλεια. Προφανώς, σε όλο τον κόσμο, οι επιτροπές (και οι ομάδες τεχνικής υποστήριξης) στελεχώνονται από πολλές ειδικότητες (μηχανικούς, ηλεντρονικούς, πιλότους, νομικούς, κλπ κλπ). Δεν είμαι από αυτούς που πιστεύουν ότι Πρόεδρος της επιτροπής πρέπει να είναι πιλότος και όλη η επιτροπή πρέπει να είναι πιλότοι. Έκαστος στο είδος του! Όμως, διαβάζοντας το οργανόγραμμα, με έκπληξη διαπίστωσα ότι η επιτροπή απότελείται από :
Πρόεδρο: Αντιπτέραρχο εν αποστρατεία, Μηχανικό στην ειδικότητα και αεροναυπηγό
Μέλη: Ένας δικηγόρος
Ένας Αντιπτέραρχος εν αποστρατεία, Ιπτάμενος στην ειδικότητα
Ένας Ταξίαρχος εν αποστρατεία, ειδικότητα ΕΑ, που νομίζω ότι σημαίνει Ελεγκτής Αεράμυνας και,
Ένας ηλετρονικός μηχανικός.
Για όσους δε γνωρίζουν, η ΕΔΑΑΠ δεν ασχολείται ΚΑΘΟΛΟΥ με ατυχήματα της Πολεμικής Αεροπορίας, παρά μόνο με ατυχήματα της Πολιτικής/Γενικής Αεροπορίας.
Επίσης, χωρίς να γνωρίζω κανέναν από την επιτροπή, ανγνωρίζω σε όλους τους το τεκμήριο της απόλυτης επαγγελματικής κατάρτησης και ακεραιότητας, για να μήν παρεξηγηθώ.
Και η ερώτησή μου έιναι. Δεν υπήρχε ούτε ένας καταρτησμένος πιλότος (ή έστω πρώην) της πολιτικής αεροπορίας για να μπέι στην επιτροπή? Ειδικά τη στιγμή που πάρα πολλοί πιλότοι της πρώην ΟΑ μείνανε χωρίς αντικείμενο. Δεν θα ήταν χρήσιμη η συμβολή του και η "ματιά" του?
Κρατάω μία ελάχιστη επιφύλαξη, για το αν ο μοναδικός πιλότος της επιτροπής έχει εμπειρία ΚΑΙ στην πολιτική αεροπορία, αν και δεν το νομίζω.