Συμβάν Aegean στην Γενεύη

  • Thread starter Thread starter tasos-SMI
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας

tasos-SMI

Business-Class-Member
Εγγραφή
17/01/2010
Μηνύματα
323
Likes
16
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGAV
Καλή Κυριακή σε όλους.

Έψαξα αν έχει ήδη αναφερθεί εντός του forum, αλλά δεν βρήκα κάτι σχετικό.

Στο avherald υπάρχει μία αναφορά για ένα συμβάν της Α3 στην Γενεύη τον περασμένο Νοέμβριο. LINK

Χαρακτηρίζεται μάλιστα ως εξαιρετικά σοβαρό.

Μου δημιουργεί απορία πώς και δημοσιοποιείται αρκετούς μήνες αργότερα.
 
Πολύ περίεργο, διότι ένα πολύ παρόμοιο περιστατικό είχε ήδη συμβεί στις 5 Νοεμβρίου 2023 με πτήση της easyJet. Το αεροσκάφος ήταν επίσης σε προσέγγιση για τον διάδρομο 22 και βρέθηκε σε ύψος 755 ft / 230 m AGL πάνω από τη λίμνη της Γενεύης, 12 χλμ. από τον 22…
 
Φαίνεται όντως να μοιάζει το συμβάν.
Στην περίπτωση της Α3 μάλιστα είναι αρκετά σοβαρότερο καθώς εξ όσων διαβάζω (διαορθώστε με αν κάνω λάθος), το αεροσκάφος έφτασε σε ύψος μόλις 100 ποδών ενώ βρισκόταν 3+ μίλια μακριά από τον διάδρομο προσγείωσης.
Προσωπικά θεωρώ οτι μιλάμε για καθαρή τύχη στην θετική έκβαση, αλλά και πάλι αφήνω το σχόλιο σε όσους διαθέτουν μεγαλύτερη γνώση.
 
Το θέμα με την A3-854 φιγουράρει στο νέο AvTalk Episode 332 του FlightRadar24!

Η συζήτηση αρχίσει λίγο μετά το 08:00 min.
 
Η Α3 εντός Ελλάδος έχει δυνατό team στο να εξαφανίζει ειδήσεις, να παραπληροφορεί και να απειλεί με το γάντι προς το παρόν τα μέσα ενημέρωσης. Δεν έχω ιδέα αν μπορεί και έχει επιρροή έξω. Γνωρίζω προσωπικά 2 υποθέσεις σε 2 μέσα ενημέρωσης που εξαφανίστηκαν έπειτα από επαφή μαζί τους.
 
Παντως το περιστατικο στη Γενευη δεν θα μπορεσουν να το κρυψουν, μιας και εμφανιστηκε και σε διεθνη μεσα σημερα, μετα απο μια ανακοινωση της γαλλικης επιτροπης διερευνησης ατυχηματων. Το λινκ ειναι μεν στα γερμανικα, αλλα με τη βοηθεια του google translate για οποιον δεν κατεχει τη γλωσσα, μπορει να διαβαστει. Για οποιον ειναι απο το κινητο, ή δεν εχει ορεξη διαθεση, το περασα απο μεταφραση στο chatGPT. Το αρχικο κειμενο το βρισκει κανεις στο λινκ που παρεθεσα.

----

Στις 5 Νοεμβρίου 2023, ένα Airbus A320 Neo κατά την προσέγγιση στη Γενεύη πέταξε πολύ χαμηλά. «Κατά την προσέγγιση στον διάδρομο 22, το αεροσκάφος κατέβηκε αισθητά κάτω από το γλίσάιντ και το πλήρωμα προχώρησε σε διαδικασία γκόου-αράουντ (αναγκαστική επανακυκλούμενη προσέγγιση)», έγραψε αργότερα η Υπηρεσία Διερεύνησης Ασφάλειας (Sust). Και καταγραφές από υπηρεσίες παρακολούθησης πτήσεων έδειξαν: Το αεροπλάνο της Easyjet βρισκόταν περίπου δώδεκα χιλιόμετρα πριν από το κατώφλι του διαδρόμου τόσο χαμηλά, ώστε πετούσε μόλις 230 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της λίμνης της Γενεύης. Ήταν τότε περίπου 500 μέτρα χαμηλότερα από το κανονικό.

Κατά την προσέγγιση με το Σύστημα Προσγείωσης Οργάνων, γνωστό με τη συντομογραφία ILS, οι πιλότοι λαμβάνουν σήματα από δύο πομπούς στο έδαφος. Αυτοί τους δείχνουν την ορθή πορεία προς τον διάδρομο. Σε αυτό το πλαίσιο μιλάμε για το «γλίσάιντ».


Στο πιλοτήριο του Airbus A320 Neo ακούστηκε συναγερμός​

Αν το A320 Neo της Easyjet συνέχιζε να χάνει ύψος με τον ρυθμό που είχε, θα είχε συντριβεί στη λίμνη της Γενεύης 30 δευτερόλεπτα αργότερα. Όμως στο πιλοτήριο ήχησε συναγερμός και επίσης η εναέρια κυκλοφορία πρόσεξε την κατάσταση. Το αεροσκάφος κέρδισε γρήγορα ξανά ύψος, έκανε έναν κύκλο και στη συνέχεια προσγειώθηκε χωρίς προβλήματα.


Τώρα, η εφημερίδα Tribune de Genève αποκαλύπτει ένα ακόμη περιστατικό: Στις 27 Νοεμβρίου 2024 σημειώθηκε εκ νέου ένα παρόμοιο συμβάν, αυτή τη φορά με ένα Airbus A320 Neo της Aegean Airlines. Ήταν η πτήση Α3854 από την Αθήνα. Αν και έχουν περάσει ήδη περισσότεροι από έξι μήνες, το περιστατικό αυτό δεν είχε γίνει γνωστό μέχρι τώρα. Στα τέλη Ιουλίου όμως, η γαλλική υπηρεσία διερεύνησης BEA δημοσίευσε μια σύντομη ανακοίνωση. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το αεροσκάφος προέρχεται από τη Γαλλία.


Αεροσκάφος της Aegean Airlines μόλις 80 μέτρα πάνω από τη λίμνη​

Σε αυτήν αναφέρεται απλώς: «Κατά την προσέγγιση στον διάδρομο 22, το αεροσκάφος κατέβηκε πολύ κάτω από το γλίσάιντ και το πλήρωμα προχώρησε σε γκόου-αράουντ». Για τη διερεύνηση του σοβαρού αυτού περιστατικού με το αεροσκάφος με νηολόγιο SX-NET είναι αρμόδιες οι ελβετικές αρχές.

Από την Sust μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποια ανακοίνωση. Στην Tribune de Genève ένας εκπρόσωπος της υπηρεσίας εξήγησε μόνο: «Σε μεταγενέστερο χρόνο θα δημοσιευθεί στην Ελβετία ένα προκαταρκτικό πόρισμα, το οποίο θα εκδοθεί σύντομα». Πριν από αυτό «δεν μπορούμε να δώσουμε περαιτέρω πληροφορίες και λεπτομέρειες για το σοβαρό αυτό περιστατικό».

Η εφημερίδα ωστόσο ερεύνησε περισσότερα στοιχεία για το συμβάν. Έτσι, επιβάτες ανέφεραν έναν ραγδαίο ρυθμό καθόδου και αμέσως μετά ένα γκόου-αράουντ. Με βάση δεδομένα από υπηρεσίες παρακολούθησης πτήσεων, γράφει ότι το Airbus A320 Neo της Aegean Airlines στο χαμηλότερο σημείο του βρισκόταν μόλις περίπου 80 μέτρα πάνω από τη λίμνη της Γενεύης – σε ένα σημείο όπου σε κανονική προσέγγιση θα έπρεπε να πετά περίπου 300 μέτρα ψηλότερα.

Ο αερομεταφορέας «θα είχε συντριβεί στη λίμνη της Γενεύης δέκα δευτερόλεπτα αργότερα, περίπου 500 μέτρα από την ακτή και τα σπίτια του Versoix, αν δεν είχε διορθώσει την πορεία του», αναλύει η εφημερίδα. Ένας πιλότος, γνώστης των διαδικασιών προσέγγισης της Γενεύης, δήλωσε ότι το περιστατικό με την Aegean ήταν «πολύ κοντά σε καταστροφή». «Το περιθώριο ήταν σαφώς μικρότερο από αυτό της Easyjet.»


Συναγερμός στο πιλοτήριο του Airbus A320 Neo​

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, το αεροσκάφος της Aegean Airlines μετά από μια στροφή πάνω από τις Άλπεις βρισκόταν μεν στον άξονα του διαδρόμου, αλλά σε σχέση με το γλίσάιντ ήταν ακόμη πολύ ψηλά. Δηλαδή δεν ήταν σωστά ευθυγραμμισμένο με το ILS. Σύμφωνα με την Tribune de Genève, ο πύργος ελέγχου προσέφερε δύο επιλογές: είτε να κερδίσει ύψος για νέα τοποθέτηση, είτε να συνεχίσει την κάθοδο με διόρθωση της προσέγγισης. Το πλήρωμα επέλεξε το δεύτερο και άφησε το αεροσκάφος να κατέβει με ιδιαίτερα γρήγορο ρυθμό. Στη συνέχεια όμως το A320 Neo κατέβηκε υπερβολικά χαμηλά, πολύ κάτω από το γλίσάιντ.

Λίγο αργότερα ακούστηκε στο πιλοτήριο ο συναγερμός: «Terrain! Terrain! Pull up! Pull up!» («Έδαφος! Έδαφος! Ανέβα! Ανέβα!»). Ταυτόχρονα ελήφθη προειδοποίηση και στον πύργο ελέγχου, όπως επιβεβαίωσε στην εφημερίδα η ελβετική υπηρεσία εναέριας κυκλοφορίας Skyguide. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας ζήτησαν από το πλήρωμα να κερδίσει αμέσως ξανά ύψος, κάτι που για μερικά δευτερόλεπτα δεν έγινε. Τελικά όμως το Airbus A320 Neo άρχισε να ανεβαίνει, έκανε έναν κύκλο και προσγειώθηκε με ασφάλεια.


Τι λένε Skyguide, Aegean Airlines και Bazl​

Η Aegean Airlines δήλωσε στην Tribune de Genève: «Πρόσφατα ενημερωθήκαμε από τις ελβετικές αρχές ότι διεξάγεται έρευνα για την πτήση Α3854 του Νοεμβρίου 2024». Τόνισε ότι συνεργάζεται πλήρως με τις αρχές και έχει ξεκινήσει και εσωτερική έρευνα.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Bazl) δήλωσε για τα περιστατικά με την Easyjet και την Aegean Airlines: «Η πρώτη αξιολόγηση των διαθέσιμων πληροφοριών δεν έδειξε καμία σχέση μεταξύ των δύο περιπτώσεων ούτε κάποιο στοιχείο που να θέτει υπό αμφισβήτηση τη διαδικασία προσέγγισης που χρησιμοποιείται.»
 
Απότι καταλαβαίνω θα υπάρξει report, οπότε θα το χτενίσουμε. Θα μάθουμε και πως ξεκίνησε η έρευνα και ίσως γιατί ξεκίνησε τόσους μήνες μετά το συμβάν.

Πάντως όπως λένε και στο avtalk υπάρχουν πολλές ερωτήσεις (quotάρω):

- Ηow would the aircraft have not been blaring out altitude alerts from the radar altimeter?
- How did air traffic control either not notice, or take so long to notify the crew? Or if they did, why did it take so long for the crew to react? Especially during daylight hours to be that low and that far away from the runway.
- What's unclear from the announcement of the investigation is who took the initiative on the corrective action? We don't know if air traffic controllers noticed it and said,“Hey, what's the deal here?” Or, if pilots realized that they were still miles from the runway and said, “Maybe we should go around.”
 
Πιθανότερο είναι η διερεύνηση να ξεκίνησε αμέσως μετά το συμβάν, απλώς τώρα αρχίζουν να δημοσιεύονται τα πρώτα αποτελέσματα (αυτά δεν προέρχονται από δημοσιογράφους για να εκδίδονται "κατ' εκτίμηση").
 
Top