flying_sotoman":2wmvhoy9 said:
Aπ''ότι κατάλαβα απ'αυτά που λέει στο site η airbus εχει κανει αρκετές καινοτομίες στα πολιτικά αεροσκαφη
1.πρώτη εφερε δι-κινητήριο wodebody
2.πρώτη εβγαλε τον second officer/flight engineer απο το cockpit
3.πρώτη έβαλε glass cockpits
4.πρώτη έβαλε fly-by-wire σε πολιτικό αεροσκάφος
ισχύουν αυτά?
1. To A300B1 (1972) ήταν το πρώτο δι-κινητήριο wodebody. Η τάση της εποχής ήταν τετρακινητήρια και τρικινητήρια. Την εποχή εκείνη υπήρχαν μόλις 3 κινητήρες κατάλληλοι για μεγάλα ΑΦ, ένας PW, ένας από τη RR και ένας από τη GE. Έτσι η επιλογή της ισχύος γινόταν από ...επιλογή του αριθμού των κινητήρων. Η εξέλιξη των κινητήρων, κάπου 15 χρόνια μετά επέτρεψε το να αναπτυχθούν δικινητήρια με μικρότερες (Α310, Β767) ή μεγαλύτερες (Α330, Β777, Β777-300, Α350, Β787) ΄'ανάγκες' ισχύος, γύρω από τις οποίες χτίζεται ο κινητήρας.
2. Μιλάμε για μεγάλο ΑΦ. Πράγματι, το DC-9 & το 737-200 ήταν από τα πρώτα που από την αρχή 'χτίστηκαν' με διμελές πλήρωμα καμπίνας, και ας μη ξεχνάμε ότι αυτό έγινε τη δεκαετία του '60. Το Α310 και το Β767/757 ήταν τα πρώτα 'μεγάλα' με διμελές πλήρωμα καμπίνας, αν και για τα 767 έχουμε ήδη μιλήσει ότι στην ...αρχή αρχή είχαν θέση FE.
3. Ο ορισμός του 'glass cockpit' σηκώνει λίγο ...νερό. Πλήρης 'ηλεκτρονικοποίηση' των οργάνων, όπως σήμερα είναι το Β717, MD-11, B777, B737NG, A320, A330, A340, A380 ή μερική όπως είναι στα Α310, Α300-600, Β744, Β767/757, MD-83 κλπ? Σίγουρα τα Α310 ήταν από τα πρώτα με ψηφιακά όργανα.
4. Όχι απλώς είναι αληθές, αλλά για πολύ καιρό η Α. έχει φάει 'δούλεμα' γι' αυτό. Το Α320 ήταν το πρώτο πλήρως fly-by-wire ΑΦ, 'αιώνες' μπροστά από την εποχή του.
Φυσικά το δούλεμα έπεφτε -και πέφτει- από τους 'οπαδούς' της Β., γιατί πολύ απλά μέχρι το Β777 δεν υπήρχε fly-by-wire ΑΦ από τη B. Και βέβαια κάτι που εφαρμόζεται σε τέτοια έκταση για πρώγη φορά ενέχει κινδύνους. Σήμερα όλα τα νέα ΑΦ που αναπτύσσονται όχι μόνο έχουν ηλεκτρονικά διαδιδόμενες εντολές, αλλά αναπτύσσονται συστήματα fly-by-light, δηλαδή εντολές μέσω δικτύων οπτικών ινών. Ο κόσμος προχωρά.