Γιατί έγινε η ΟΑ κρατική εταιρία το 1974;

  • Thread starter Anonymous
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Hastaroth":22p1t9pj said:
Γιά το 747 δέν ξέρω άν ήταν η τελευταία ευρωπαϊκή εταιρεία που τό πήρε,πάντως τέσσερα χρόνια από τό launch του δέν είναι και "αργά" ώστε να μήν θεωρήσαι "από τους πρώτους",ειδικά σ'έναν τέτοιο τύπο που γιά τά δεδομένα τής εποχής ήταν επαναστατικός.Καί μήν ξεχνάμε οτι επρόκειτο γιά τό 747-200,ήτοι το πιό "upgraded" μοντέλο τής εποχής (όταν η TWA π.χ. έφερνε στήν Αθήνα τά 100ρια της...)
Δεν αντιλέγω, τέσσερα χρόνια δεν είναι πολλά, αλλά ας δούμε πόσες εταιρείες το ενέταξαν στον στόλο τους πριν την Ολυμπιακή... Β.Ο.Α.C., Air France, Iberia, Alitalia, Aer Lingus, Swissair, Sabena, KLM, TAP, SAS, Lufthansa, Condor στην Ευρώπη, στις Η.Π.Α. οι T.W.A., Pan American, American Airlines, Northwest Orient, Eastern, United, Braniff, Continental, National και αλλού οι Qantas, Air Canada, Air India, JAL, EL-AL, South African. Το να είσαι (νομίζω) ο εικοστός όγδοος χρήστης ενός αεροσκάφους και να κοκορεύεσαι οτί είσαι από τους πρώτους νομίζω οτί είναι μάλλον γελοίο.
 
Ωστόσο όμως,οι περισσότερες από τίς εταιρείες που αναφέρεις είχαν πάρει το -μικρότερο καί πιό "παλαιάς τεχνολογίας" 747-100 (που,άν θυμάσαι,είχε μόνο τρία παράθυρα σέ κάθε πλευρά τού upper deck,επειδή εκεί υπήρχε τότε ένα "σαλονάκι",που ήταν το key feature τού 747).Η ΟΑ πήρε αμέσως τό 742,που εθεωρείτο πιό προηγμένο καί μέ μεγαλύτερη χωρητικότητα.Ισως αυτό εννοούσε όταν έλεγε οτι ήταν "από τίς πρώτες" εταιρείες.

Μήν ξεχνάμε επίσης οτι τό να έχη η αεροπορική εταιρεία τής "ψωροκώσταινας" τό ίδιο αεροπλάνο που είχε η TWA καί η Swissair ήταν κάτι σημαντικό γιά την εποχή εκείνη,που οι Ελληνες "μιζέριαζαν" περισσότερο από όσο τώρα...

Θυμάμαι οτι είχα δεί 741 τής TWA αλλά καί τής Swissair στό LGAT αρκετές φορές (αλλά τότε,που μπορούσες να ανεβαίνης στην ταράτσα τού αεροδρομίου και να τά έχης όλα πιάτο μπροστά σου,εγώ ήμουν μικρός και άνευ φωτογραφικής μηχανής :wall: :wall:

Οπως και να έχη το πράγμα,η ΟΑ "τού Ωνάση" ήταν μιά εταιρεία που στεκόταν επάξια δίπλα στίς άλλες μεγάλες σοβαρές εταιρείες καί αυτό έχει σημασία.Βέβαια όταν ήρθε η κρίση τού πετρ-ελαίου η ΟΑ ήταν πιό "αδύναμη" να την αντιμετωπίση καί εξ αυτού άρχισε να γίνεται ζημιογόνος καί "κουβάς μέ τά σκ..",όπως είχε πεί κάποια στιγμή και ο ίδιος ο Ωνάσης.

Μήν ξεχνάμε επίσης οτι ο Ωνάσης ήταν μέν ικανώτατος επιχειρηματίας,αλλά στά ναυτιλιακά.Οσο καί να ισχύη το οτι ο ικανός επιχειρηματίας μπορεί να "επιχειρήση" σέ οποιοδήποτε τομέα,η κάθε αγορά έχει και τά "χούγια" της καί τίς ιδιαιτερότητές της,που άν δέν έχεις προέλθει από τον σχετικό χώρο,δέν τά ξέρεις-ή τουλάχιστον δέν τά μαθαίνεις ποτέ είς βάθος.Οπότε η ενασχόληση αυτή σέ κουράζει περισσότερο.
 
Όταν θέλουμε να δούμε το στόλο μιας εταιρίας δεν κοιτάμε μόνο τύπους αεροσκαφών αλλά πάντα σε συνάρτηση με τις τεράστιες οικονομικές συμφωνίες της εκάστοτε εποχής. Το ότι ο Ωνάσης πήρε πχ τα Comet ενώ θα μπορούσε να πάρει τα 707 (τα οποία και τα πήρε τελικά) δεν λέει κάτι, γιατί τότε η ΟΑ δεν είχε ξεκινήσει τη συνεργασία με την Boeing ενώ η αγγλική κατασκευάστρια εταιρία πούλησε στην ΟΑ τα ολοκαίνουρια τότε Comet 4 με σαφώς καλύτερους όρους. Τα DC-3 είχαν αρχίσει να αποσύρονται από το 1963 και μετά, και τα τελευταία χρόνια έκαναν κυρίως συμπληρωματικές πτήσεις. 'Οσο για τα DC-6 σαφώς και επιλέχθηκε σαν τύπος λόγω του ότι η ΟΑ είχε ήδη στο στόλο της DC-3 & DC-4 και αφ' ενός είχε ήδη συνεργασία με την Douglas αφ' ετέρου ήταν πιο εύκολο τα πληρώματα να περάσουν στον συγκεκριμένο τύπο από τους παλαιότερους της ίδιας κατασκευάστριας εταιρίας.

Μην βλέπουμε λοιπόν έτσι επιφανειακά τα θέματα του στόλου. Η ΟΑ άργησε ελαφρώς να πάρει τα 747 αλλά όπως επεσήμανε και ο Hastaroth ήταν από τις πρώτες που παρήγγειλε το νέο και σαφώς βελτιωμένο 747-200Β. Για το αν το πήρε το 1973, θα πρέπει να υπολογιστεί και η καθυστέρηση από την παραγγελία έως την παράδοση. Εξ' άλλου η Boeing είχε φέρει στο Ελληνικό και το 747 αλλά και το 747SP προκειμένου να προσελκύσει την ΟΑ και να παραγγείλει τους τύπους αυτούς.
Άλλη παραγγελία ήταν τα 707 τα οποία ήταν τα -320 και όχι τα 120 που ήταν το αρχικό μοντέλο. Το ίδιο συνέβη και με τα Α300 τα 732 και 727.

Δεν είναι λοιπόν έτσι ακριβώς τα πράγματα, όπως μας τα είπε ο orfeas.
 
Μιά μικρή επισήμανση σχετικά μέ τά Comet:Δέν θυμάμαι να έχω δεί φωτογραφία Comet τής ΟΑ μέ ελληνικό νηολόγιο (ο "νηολόγος" τού φόρουμ άς μέ διορθώση άν κάνω λάθος).Οσες φωτογραφίες έχω δεί ήταν μέ αγγλικό,οπότε έχω μείνει μέ την εντύπωση οτι αυτά ήταν νοικιασμένα στην ΟΑ.Αλλωστε,όπως είπα και πιό πάνω,δέν πρέπει να τά κράτησε γιά πολύ καιρό.

Πάντως,υπενθυμίζω ξανά οτι ο Ωνάσης πήρε από το κράτος όχι την Ολυμπιακή,αλλά τήν ΤΑΕ.Δέν ξέρουμε τί θά είχε απογίνει αυτή η εταιρεία άν δέν την είχε παραχωρήσει το κράτος στόν Ωνάση,δηλαδή άν θα είχε αναπτυχθεί όπως αναπτύχθηκε.Οι εποχές βέβαια ήταν διαφορετικές τότε,αλλά και η Ελλάδα ήταν πιό "αδύναμη" οικονομικά,οι δέ υποδομές της ήταν σαφώς λιγώτερες από ότι είναι σήμερα (όχι οτι σήμερα είναι οι τέλειες,αλλά εν πάσει περιπτώσει...).Οπότε το να έχη μιά αεροπορική εταιρεία όπως την ΟΑ,μέ υψηλές προδιαγραφές καί εξυπηρέτηση παρόμοια μέ τών "προηγμένων" Ευρωπαϊκών χωρών ήταν κάτι πολύ σημαντικό.Καί ήταν επίτευγμα τού Ωνάση (καί τών συνεργατών του βεβαίως βεβαίως,αλλά αυτός έδινε τήν "γραμμή").Τό λέω καί εκ πείρας διότι μού είχε τύχει να κάνω ταξίδι ATH-FCO μέ ΟΑ καί FCO-BCN μέ ΑΖ (που τότε δέν ήταν "Απλυχάλια") τά Χριστούγεννα τού 1970 καί η εξυπηρέτηση καί στίς δύο εταιρείες δέν είχε σχεδόν καμμιά διαφορά.
 
Hastaroth":3ow93tr5 said:
Μιά μικρή επισήμανση σχετικά μέ τά Comet:Δέν θυμάμαι να έχω δεί φωτογραφία Comet τής ΟΑ μέ ελληνικό νηολόγιο

Aααα,Hasty, θα σε μαλωσω! ;)
http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 1255369/L/
http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0227329/L/
http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0870537/L/
μετα απο γρηγορη αναζητηση στο a.net :mrgreen:
 
Μια μικρη διορθωση στον mitsupitsu (το κακο οταν δεν διασταυρωνεις τις πηγες σου... :p ). Την ΤΑΕ ο Ωνασσης την αγορασε στις 30 Ιουλιου 1956... Διασταυρωμενα και επιβεβαιωμενα απο πηγες της εποχης.. ;)

Τα ακολουθα Comet 4B με ελληνικο νηολογιο ειχε η ΟΑ στον στολο της:

SX-DAK - DE HAVILLAND 106 COMET 4B
SX-DAL - DE HAVILLAND 106 COMET 4B
SX-DAN - DE HAVILLAND 106 COMET 4B
SX-DAO - DE HAVILLAND 106 COMET 4B

Πηγη

Ενω με αγγλικο νηολογιο και μικτο χρωματισμο ΒΕΑ-ΟΑ η μονο ΟΑ στικερ πεταξαν:

G-APMC - DE HAVILLAND 106 COMET 4B HYBRID BEA
G-APMD - DE HAVILLAND 106 COMET 4B HYBRID BEA
G-APYK - DE HAVILLAND 106 COMET 4B
G-APZM - DE HAVILLAND 106 COMET 4B
G-ARDI - DE HAVILLAND 106 COMET 4B

Ιδια πηγη (ξερω πρεπει να κανω καποιες μικροδιοθωσεις βγαζοντας καποια διπλα νηολογια).. ;)

Φιλικα


Στεφος
 
seven4seven":1ge7nrhy said:
Hastaroth":1ge7nrhy said:
Μιά μικρή επισήμανση σχετικά μέ τά Comet:Δέν θυμάμαι να έχω δεί φωτογραφία Comet τής ΟΑ μέ ελληνικό νηολόγιο

Aααα,Hasty, θα σε μαλωσω! ;)
http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 1255369/L/
http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0227329/L/
http://www.airliners.net/photo/Olympic/ ... 0870537/L/
μετα απο γρηγορη αναζητηση στο a.net :mrgreen:

Φαίνεται οτι το αλτσχαϊμερ αρχίζει να δρά καταλυτικά επάνω μου :D

Καί τίς τρείς φωτογραφίες τίς έχω από το a.net,αλλά την ώρα που έγραφα το post είχα υπ'όψιν μου μόνο τό G-APMC που φιγουράρει και στήν Μεγάλη Εγκυκλοπαίδεια τού Ελευθερουδάκη,στό συμπλήρωμα τού λήμματος "αεροσκάφος".

Επειδή είχα ακούσει και παλιότερα οτι "η ΟΑ είχε νοικιάσει τά Comet από την BEA",συμπέρανα οτι δέν είχε καί ιδιόκτητα.

Πάντως είναι σίγουρο οτι δέν τά κράτησε γιά πολύ καιρό.Ηδη,τό 1970 είχε τά 707 καί τά 727 (εκείνη την χρονιά είχα πάει στό Παρίσι μέ τό SX-DBB,επέστρεψα μέ τό -DBA καί πήγα στήν Ρώμη μέ τό -CBD.Δέν θυμάμαι με ποιό επέστρεψα από την Ρώμη,θά κοιτάξω τά κιτάπια μου διότι παίζει να ήταν τό -CBA που ώς γνωστόν διατηρείται σήμερα σέ καλή κατάσταση στό τέως LGAT.....).

Αν δέν απατώμαι,είχαν αποκτηθεί τότε 6 707 καί 6 727.

Δυστυχώς,δέν θα μάθουμε ποτέ τί θά είχε συμβεί άν ο Ωνάσης δέν είχε δώσει την ΟΑ στό κράτος τό 1974....
 
Με το Ν.Δ. 3560 της 27-9/6-10-1956, περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως του Α.Ν. 1856/1951 και του Ν.Δ. 3006/1954, περί κυρώσεως της από την 30η Ιουλίου 1956 συμβάσεως περί αεροπορικών συγκοινωνιών (ΦΕΚ Α222), υπεγράφη η σύμβαση ανάμεσα στον Ωνάση και το Δημόσιο (ήτοι Δημ. Χέλμης, Π. Παπαληγούρας, Γ. Ραλλης και Χ. Θηβαίος – Υπουργοί) για την παραχώρηση του αποκλειστικής εκμετάλλευσης στις αερομεταφορές υπό την Ελληνική σημαία με προνομιακή διαχείριση σε Handling και Servicing συν αποκλειστικότητα στην επιστολική μεταφορά εσωτερικού εξωτερικού. Η σύμβαση έληγε το 1976 μα πήρε παράταση έως το 1986 (Ν.Δ. 4262/1962) η ισχύς της οποίας παραστάθηκε για άλλα είκοσι έτη (Β.Δ. 862/1966).

Ν. 96 της 26/26-7-1975 περί εξαγοράς ΟΑ (ιδιοκτήτρια Victoria Financiera Panama S.A.) από Δημόσιο (ΦΕΚ Α 154). N3514/ 21-4-1975.

Η συνέχεια της παρούσης στο άρθρο 3 και 4.

Πάω για ύπνο.
 
Top