Συνετρίβη αεροσκάφος της Helios

  • Thread starter Anonymous
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Το METACAFE κατέβασε το βίντεο, γίνεται προσπάθεια να αναρτηθεί στην ίδια την ιστοσελίδα και θα υπάρξει άμεση ενημέρωση.
 
Έτυχε κατά τη διάρκεια του type rating στο 737 στην ΟΑ, να έρθουν οι Κύπριοι εισαγγελείς για την υπόθεση της Helios.
Ζήτησαν από συνάδελφο έμπειρο μηχανικό στο 737 να τους δείξει, βάσει των transcripts, στο πιλοτήριο ενός 737-300 της ΟΑ.

Ως εκπαιδευόμενοι στον τύπο, και έχοντας καλύψει μεγάλο μέρος της ύλης, μας έξηγησε συνοπτικά τις ενέργειες του πληρώματος.
Δυστυχώς οι επιβάτες & το πλήρωμα καμπίνας πήγαν τζάμπα.....απαράδεκτα λάθη...
Ο συνάδελφος ήταν σοκαρισμένος πραγματικά και όταν μας τα εξηγούσε ήταν "μαύρος"... δεν πίστευε οτι πήγαν έτσι οι άνθρωποι...
 
Ίσα ίσα Μενέλαε που και το βίντεο δείχνει αρκετά ενδιαφέροντα. Από το ηχητικό, είναι καταφανέστατα προβληματική η επικοινωνία και του στρατιωτικού και του πολιτικού ραντάρ με τον χειριστή του μαχητικού. Έχουν ένα χειριστή σε κλειστό σχηματισμό με ακυβέρνητο αεροσκάφος, και του έχουν κάνει τη ζωή μαρτύριο. Απλά πράγματα. Έπρεπε να λέει το κάθε τί μία και δύο φορές σε διαφορετικές συχνότητες και διαφορετικούς ανθρώπους. Παρ'όλες τις επανηλημένες του προσπάθειες, στο έδαφος δεν χαμπάριαζαν. Αύξησαν αδικαιολόγητα και επικίνδυνα τον φόρτο εργασίας του χωρίς λόγο. Από την άλλη το ΚΕΠΑΘ (πολιτικό ραντάρ), δεν μπορούσε να αδειάσει την συχνότητα και να αφιερώσει έναν ελεγκτή αποκλειστικά σε ένα επικίνδυνο συμβάν, όπως είναι πάγια πρακτική στον "πολιτισμένο κόσμο".

Με άλλα λόγια, την ίδια ώρα που ο ελεγκτής προσπαθεί να συννενοηθεί με τον χειριστή, παράλληλα προσφέρει ΕΕΚ σε άλλες 5-10 πτήσεις άσχετες! Ακούγονται στην συχνότητα (και στα άλλα πληρώματα) φοβερά πράγματα. "Δεν είναι κανένας στον θάλαμο διακυβέρνησης.......................ο συγκυβερνήτης είναι γερμένος πρός τα χειριστήρια" και άλλα πολλά, που δεν είναι ότι καλύτερο να αποσπούν την προσοχή των υπολοίπων που είναι στον αέρα εκείνη τη στιγμή.

Δικαιολογημένα τα όποια λάθη του χειριστή με τέτοιες απαράδεκτες συνθήκες. Όπως το γεγονός ότι στην δεύτερη προσπάθεια επικοινωνίας με τον Ήλιο, φαίνεται καθαρά από το comm selection ότι δεν χρησιμοποιεί την σωστή συχνότητα. Επίσης το γεγονός ότι δεν γνώριζε ότι τα πολιτικά αεροσκάφη δεν έχουν UHF επικοινωνίες, μιάς και προσπαθούσε να επικοινωνήσει με τον Ήλιο μέσω συχνοτήτων που δεν "παιζουν" στην πολιτική αεροπορία. Και να το γνώριζε όμως, ο φόρτος εργασίας ήταν τεράστιος χάρη στα παλληκάρια στο έδαφος ή χάρη στις ανύπαρκτες (προφανώς) διαδικασίες, που είναι πιθανό να μήν το σκέφτηκε. Εκεί δικαιολογώ και το γεγονός ότι ο χειριστής "λύγισε" στο τέλος βλέποντας το αεροπλάνο να καρφώνει, μετά από τέτοια "πρέσσα" που έφαγε. Δεν είναι λίγο να βλέπεις τόσους ανθρώπους να πεθαίνουν μπροστά στα μάτια σου, αλλά μήν ξεχνάμε ότι μιλάμε για ανθρώπους που οφείλουν μένουν ψύχραιμοι σε τέτοιες περιστάσεις. Άυριο μεθάυριο μπορεί να απαιτηθεί να ρίξει βόμβα πάνω σε κτήριο με 500 ανθρώπους μέσα. Τί γίνεται τότε? Επαναλαμβάνω (για να μην μπούμε πάλι ώς συνήθως σε ανούσιες αντιπαραθέσεις), δικαιολογώ το σόκ του λόγω του μισάωρου καψωνιού που του έγινε.

Το βίντεο επίσης μας έδειξε και τις ταχύτητες/ ύψη/ πορείες που ακολούθησε ο Ήλιος σε πραγματικό χρόνο. Αυτό είναι πολύ διαφορετικό από την απλή ανάγνωση ενός ξερού κειμένου με timeline.

H απόρία μου είναι η εξής. Αν παίρναν την απόφαση τελικά να ρίξουν το αεροπλάνο πάνω από την θάλασσα, πώς θα καταφέρνανε να περάσουν την εντολή καθαρά και ξάστερα στον χειριστή, κάτω από τέτοιες επικοινωνιακές συνθήκες? Εδώ αυτοί δεν μπορούσαν να συννενοηθούν σε βασικά πράγματα. Χαλασμένο τηλέφωνο. Renegade και του κ....υ τα νιάμερα.
 
Το video υπάρχει ακόμα αλλά μέσω του cache της google... Οποιος κατάλαβε, κατάλαβε...
 
Τα τελευταια λεπτα του video ειναι συγκλονιστικα.
Απλα ακους την φωνη του πιλοτου να τρεμει και ανατριχιαζεις.
Δεν πιστευω οτι καποιος θα μπορουσε να μεινει ψυχραιμος μπροστα σε κατι τετοιο.
Αν ειναι φρικαλεο οταν το βλεπεις στην τηλεοραση το να το βλεπεις μπροστα στα ματια σου χωρις να μπορεις να κανεις τιποτα ειναι απιστευτα πιο αγριο.
Δεν μπορουμε να μιλισουμε για λαθη του πιλοτου του f16.
Ουτος ή αλλως μαλλον δεν μπορουσε να κανει απολυτως τιποτα.
Για αλλη μια φορα παντως βλεπω την κλασσικη ελληνικη ανοργανωσια.
Ο πιλοτος αγωνιζεται να δει τι συμβαινει και να βοηθησει οπως οπως, και ξαφνικα μπουκαρει και αλλος ενας και αρχιζει να τον ρωταει τα ιδια πραγματα. Να μιλαει με δυο διαφορετικα ατομα προσπαθωντας να τα ξεχωρισει αναμεσα σε δεκαδες αλλες επικοινωνιες, και ταυτοχρωνα να προσπαθει να δει και τι συμβαινει με το αεροσκαφος!!!! Εδω φαινεται η εκπαιδευση του!! Καταφερνει να συνεννοηθει, ενω αν εγω ημουν στην θεση του, απλα θα ειχα τους ειχα πει να πανε να γ******* σε τετοια ψυχολογικη πιεση!!!!!
Συγκλονιστικο.... απλα συγκλονιστικο......
Τοσα ατομα να χανωνται μπροστα στα ματια σου...
Ουτε να φανταστω πως ενοιωσε εκεινη τη στιγμη δεν μπορω.....
 
Αγαπητοί φίλοι, πραγματικά συγκλονιστικό το ντοκουμέντο. Αδιανόητα δύσκολες οι συνθήκες για τον πιλότο. Εύχομαι οι υπέυθυνοι να έχουν μελετήσει το βίντεο.. Άθελά μου μπαίνω στη διαδικασία να σκεφτώ και το πόσο δύσκολο θα ήταν για τον πιλότο να βγάλει από το μυαλό του την εικόνα εκείνης της στιγμής. Μπορεί να είναι τουλάχιστον ήσυχος ότι δεν μπορούσε να κάνει τίποτε περισσότερο..
 
Βλέποντας αυτήν την κατάσταση με τις επικοινωνίες, να ρωτήσω εύλογα:
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες για τις συνεννοήσεις σε αυτές τις περιπτώσεις;
 
Όλο το video σε ανατριχιάζει...Στο τέλος δεν νομίζω οτι υπάρχει άνθρωπος που δεν θα λυγίσει.... :(

Δυστυχώς ακόμα και σε τέτοιες στιγμές,σε αυτό το μπ...... που ζούμε,υπάρχει κάτι να σε βγάλει πραγματικά απ'τα ρούχα σου.....

Είναι δυνατόν να προσπαθεί ο πιλότος να επικοινωνήσει με 2 ανθρώπους;;;; Τους το είπε 4-5 φορές και εκείνοι πέρα βρέχει.....
Δεν θέλω να κάνω τον έξυπνο μιάς και οι άνθρωποι χειριζόταν μία πολύ δύσκολη κατάσταση και το θέμα είναι τραγικό.....Αλλά ο άνθρωπος που μιλάει από Αθήνα μάλλον δεν θέλει να πιστέψει αυτά που ακούει....Δεν εξηγείται αλλιώς το οτι δεν καταλαβαίνει τί του λέει ο πιλότος του μαχητικού....
Πώς γίνεται οι άνθρωποι που χειρίζονται μία τέτοια κατάσταση να μιλάνε παράλληλα και με άλλα αεροσκάφη;;

Για τον πιλότο....τί να πεις για αυτό τον άνθρωπο που εν καιρώ ειρήνης βλέπει τόσες ψυχές να χάνονται....Τουλάχιστον ο άνθρωπος να έχει καταλάβει οτι δεν μπορούσε να κάνει τίποτα....

Κρίμα για τους ανθρώπους και τις οικογένειες τους...... :(
 
gonso":2nraflqt said:
Άυριο μεθάυριο μπορεί να απαιτηθεί να ρίξει βόμβα πάνω σε κτήριο με 500 ανθρώπους μέσα. Τί γίνεται τότε? Επαναλαμβάνω (για να μην μπούμε πάλι ώς συνήθως σε ανούσιες αντιπαραθέσεις), δικαιολογώ το σόκ του λόγω του μισάωρου καψωνιού που του έγινε.
Φίλε gonso, στο κτίριο με τους 500, αν τους ακολουθείς για μισή ώρα, αν "δεθείς" μαζί τους, αν προσπαθήσεις με κάθε τρόπο να επικοινωνήσεις μαζί τους και εν τέλει να μπορέσεις να τους σώσεις, πιθανόν και να λιποψυχήσεις. Αλλά στην πραγματικότητα, ποτέ δεν εξετάζεις το στόχο. Παίρνεις συντεταγμένες και πας και βαράς. Δεν υπάρχει πιθανότητα δισταγμού.

gonso":2nraflqt said:
H απόρία μου είναι η εξής. Αν παίρναν την απόφαση τελικά να ρίξουν το αεροπλάνο πάνω από την θάλασσα, πώς θα καταφέρνανε να περάσουν την εντολή καθαρά και ξάστερα στον χειριστή, κάτω από τέτοιες επικοινωνιακές συνθήκες? Εδώ αυτοί δεν μπορούσαν να συννενοηθούν σε βασικά πράγματα. Χαλασμένο τηλέφωνο. Renegade και του κ....υ τα νιάμερα.
Όπως και σε άλλες περιπτώσεις, υπάρχει στάνταρ φρασεολογία με κωδικούς. Το ΜΑΜΒΟ την γνωρίζει, το ίδιο και ο χειριστής. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, λόγω του ότι προσπαθούσαν να μιλήσουν στον "πολίτη", αναγκάστηκαν να "εμπλακούν" σε "πολιτικές" συχνότητες, οι οποίες είναι χωράφια στα οποία οι χειριστές των μαχητικών δεν έχουν οικειότητα. Σε όλες τις emergency περιπτώσεις που γνωρίζω από προσωπικές εμπειρίες, στους ασυρμάτους γίνεται απλά Π Α Ν Ι Κ Ο Σ. Ενώ το γνωρίζω όμως και ενώ έχω εξοικειωθεί με τους "πολίτες" ΕΕΚ, παρόλα αυτά, δεν μπορώ να τους αγνοήσω και να μην τους παρέξω ενημέρωση. Σε κάθε επιχειρησιακή αποστολή, μιλάμε με τουλάχιστον 4 σταθμούς εδάφους ταυτόχρονα. Αυτό που λες ότι γίνεται στις πολιτισμένες χώρες, η ανάθεση δηλαδή ενός ελεγκτή σε μία συχνότητα να καλύπτει το περιστατικό, είναι δυστυχώς για μας ακόμα "όνειρο θερινής νυκτός".... Ευτυχώς που εμείς είμαστε 6 νοματαίοι μέσα στο ελικόπτερο και μπορούμε και "μοιράζουμε" τους ασυρμάτους. Αυτός ήταν μόνος του και τα κατάφερε πολύ καλά....
Αν μπορούσαν από το έδαφος, να αποφασίσουν πώς θα αντιμετωπίσουν το αεροσκάφος, θα μπορούσε άνετα το ΜΑΜΒΟ να περάσει την εντολή στον χειριστή. Αλλά, ποτέ δεν κατάλαβαν τί είχαν να αντιμετωπίσουν. Renegade, ακυβέρνητο, emergency, ποιός ξέρει τί άλλο. Ευτυχώς που δεν κατευθύνθηκε σε κατοικημένη περιοχή κατά την πτώση του, γιατί αμφιβάλλω αν κάποιος από όλους αυτούς που ακούσαμε στο βίντεο είχε την δικαιοδοσία να το ανακυρήξει έστω και τυπικά renegade για να δώσει εντολή κατάρριψης και να αποφευχθούν περεταίρω απώλειες...

pulsar":2nraflqt said:
Βλέποντας αυτήν την κατάσταση με τις επικοινωνίες, να ρωτήσω εύλογα:
Δεν υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες για τις συνεννοήσεις σε αυτές τις περιπτώσεις;
Τί εννοείς; Σε ποιές περιπτώσεις; Από την 11/9 και μετά, υπάρχει στάνταρ φρασεολογία, η οποία εφαρμόζεται, αλλά δεν την γνωρίζουν όλοι (όπως πχ το ΚΕΠΑΘ). Αλλά αυτή η περίπτωση, μόνο στάνταρ δεν ήταν.

tasos-SMI":2nraflqt said:
Πώς γίνεται οι άνθρωποι που χειρίζονται μία τέτοια κατάσταση να μιλάνε παράλληλα και με άλλα αεροσκάφη;;
Αυτό ακριβώς. Όπως το είπε και ο gonso. Παρόλα αυτά όμως, δεν νομίζω ότι έχει αλλάξει κάτι, παρά την εμπειρία μας.....
 
Top