η διαχείριση αεροδρομίων είναι σε πολύ μεγάλο ποσοστό σε όλο τον κόσμο "δουλειά" του κράτους...τα μεγαλύτερα α/δ του κόσμου ανήκουν σε δημόσιες υπηρεσίες ή εταιρείες που ανήκουν εξ ολοκλήρου σε Δήμους, περιφέρειες ή οργανισμούς όπως το ΝΥ Port Authority...αλλωστε και η Fraport που διαχειρίζεται το α/δ της Φρανκφουρτης ανήκει σε δημόσιους οργανισμούς.
η διαφορά είναι αν εδώ στην Ελλάδα υπάρχει ή οχι η κουλτούρα του management ή του βολεματος ημετέρων ( εννοώντας πάντα για τις θέσεις ευθύνης και πολιτικούς προισταμένους).
Σε άλλη χώρα που έχει δημόσια α/δ, δεν θα άλλαζε ο διοικητής της ΥΠΑ μαζί με την κυβέρνηση, ούτε οι αερολιμενάρχες υποδηλώνοντας οτι όπως μπήκαν έτσι φεύγουν. Το κάθε α/δ θα είχε το budget του, απο τα έσοδά του- που φτάνουν και περισσεύουν για ότι έργα αναπτυξης χρειάζονται - θα είχε το έλεγχο που χρειάζεται και τη διαφάνεια χωρίς αυτή να απαιτεί χρονοβόρες και ασκοπες διαδικασίες. Τετοιο πράγμα όμως ΔΕΝ το θέλησαν ποτέ οι κυβερνώντες , γιατί θέλουν το "μαχαίρι και το πεπόνι μαζί"... Οταν είδαν οτι δεν παέι άλλο με τον τρόπο που διαχειρίζονται μέχρι σήμερα τα α/δ, δηλαδή αθηνοκεντρικά, τότε αποφάσισαν να τα πουλήσουν, αφού πλέον δεν αποτελούν για αυτούς κανένα όφελος, ψηφοθηρικό ή οικονομικό.
Να θυμίσω την περίπτωση της Κέρκυρας, που η τελευταία κτιριακή αναβάθμιση έγινε τη δεκαετία του 80, και ενώ αλλα α/δ μπήκαν στο ΕΣΠΑ, χτίστηκαν πρόσθετα κτίρια, όπως στα Χανιά , που ειχαν εμφανίσει επιβατικό συνωστισμό πολύ αργότερα απο την Κέρκυρα,.
Είχαμε ενα βουλευτή, τον Δένδια, που στα πλαίσια των προεκλογικων εξαγγελιών, όπως κάνουν όλοι, μίλησε για μεταφορά του α/δ σε χώρο στα νότια του νησιού, ενώ με μια απλή μελέτη αυτό πλέον είναι ανέφικτο... έφερε και 5-6 καθηγητές του ΕΜΠ, παρουσίασαν μια ΠΡΟμελέτη- κόστισε 70,000 ευρώ - και με λίγα λόγια είπαν οτι αν θέλουμε μπορούμε--- χωρίς βέβαια να μπούν σε λεπτομέρειες και κόστος- που είναι αστρονομικό με απαλλωτριώσεις, δρόμους, σήραγγες κλπ..
Αυτή η ενέργεια και μόνο "αποτελείωσε" το υπάρχον α/δ, έδωσε τη χαριστική βολή, οι υποδομές του απαξιώθηκαν πλήρως , λές και το "νέο" α/δ θα λειτουργούσε την επόμενη μέρα.
Το αποτέλεσμα ???? το α/δ έφτασε να έχει πολλά προβληματα, η τοπική κοινωνία με τη βοηθεια μερικών- λίγων- δημοσιογράφων, που δεν έχαναν την ευκαιρία να τονίζουν και να διογκώνουν τα προβλήματα, ωστε αυτη να δεχτεί αδιαμαρτύρητα την παραχώρηση.
Ο κ. Δένδιας βέβαια μετακόμισε στην Αθήνα, το παραμύθι τελείωσε,αλλά τη δουλειά του την έκανε.. ούτε νέο α/δ πρόκειται ποτε να γίνει και οι κερκυραίοι περιμένουν πώς και πώς την κατασκευή ενος mall, για να μη ζηλεύουν πλέον τους Αθηναίους !!
Η λέξη "ξεπούλημα" χρησιμοποιείται γιατί τα ετήσια εσοδα των 14 α/δ- χωρίς δηλαδή το Ηράκλειο- υπερβαίνουν πολύ συντηρητικά τα 200 εκ, μένουν περίπου 150εκ στο κράτος, περίπου δηλαδή 3 χρόνια για τα χρήματα που θα βάλει η Fraport ώς επενδύσεις... Αν βάλουμε και τις αυξήσεις στα τιμολογια και το τέλος των δωρεάν παροχών που συνήθιζαν οι υπουργοί τα τελευταία χρόνια ( θυμίζω οτι μόνο η Κέρκυρα έχασε 800,000 ευρώ απο τέλη χρήσης αεροδρομίων πρόπερσυ, επειδή θέλησαν να προσελκύσουν αεροπορικές εταιρείες το ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ), και βέβαια μια πιό χρηστή διαχείριση, τα έσοδα ξεπερνούν τα 250 εκ το χρόνο.....do the math !!!
Υ.Γ. Σήμερα ένα μικρό ιδιωτικό α/φ πληρώνει λιγόετρο απο 2 ευρω για τέλη, πέρα απο τις χρεώσεις του ground handling και αυτό με τη Fraport πάει στα 50 ευρώ....