Το χειροτερο αεροπορικο δυστυχημα (Tenerife 1977)

  • Thread starter Thread starter GP707
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Γιά τον Van Zanten έχω παραθέσει σέ άλλο topic απόσπασμα από βιβλίο τού Jan Bartelski,ο οποίος υπήρξε πιλότος τής KLM,γνώριζε δέ καί τον Van Zanten καί τον συγκυβερνήτη Klas Meurs.

Δέν ξέρω σέ ποιές πηγές στηρίχθηκε η ταινία αλλά υποθέτω οτι βασίστηκε στο βιβλίο τού David Beaty "THE NAKED PILOT",στο οποίο ο Van Zanten παρουσιάζεται ώς αυστηρός και καταπιεστικός τύπος,ο δέ Meurs ώς υποχωρητικός καί ψιλο-άβουλος.Τήν άποψη αυτή αναιρεί ο Bartelski.

Δέν αμφισβητώ οτι η βιασύνη τού VZ νά απογειωθή υπήρξε μιά από τίς βασικές αιτίες τού δυστυχήματος,αλλά δέν είναι άμοιροι ευθυνών και οι Αμερικανοί πιλότοι που μπέρδεψαν τους τροχοδρόμους και παρέμειναν στον διάδρομο περισσότερη ώρα από όση έπρεπε (άν και χάρις στήν ψυχραιμία τού κυβερνήτη Victor Grubbs σώθηκαν οι περίπου 60 επιβάτες που βρισκόντουσαν στο εμπρός μέρος τού αεροπλάνου του).

Καί κατά την γνώμη μου βασικώτερος υπαίτιος ήταν ο ελεγκτής ο οποίος,εν γνώσει τής κακής και ασταθούς ορατότητας που υπήρχε εκείνη την μέρα,άφηνε νά κάνουν ελιγμούς στους διαδρόμους και τροχοδρόμους πολλά αεροπλάνα ταυτόχρονα ενώ θα έπρεπε να επιτρέπη ΜΟΝΟ ΕΝΑ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ κάθε φορά και να αφήνη το επόμενο μόνο όταν το προηγούμενο θα είχε απομακρυνθεί από το αεροδρόμιο.

Εν γένει θεωρώ οτι και αυτά τά ντοκυμανταίρ δέν αποφεύγουν την κάποια μεροληψία εκ μέρους αυτών που τα δημιουργούν....
 
Αν σε κάποιο σημείο φταίει ο ελεγκτής είναι στο πως επέτρεψε στο 747 της PanAm να κάνει ελιγμό στο συνδετήριο που στην ουσία δε θα κατάφερνε ποτέ τον ελιγμό. Απο κει και πέρα για μένα τη μεγαλύτερη ευθύνη φέρει ένας κυβερνήτης που απογειώνεται χωρίς να έχει clearance, όλα τα υπόλοιπα είναι λεπτομέρειες ή μάλλον συγκυρίες της μοίρας ώστε να συμβάλουν και αυτές στο γεγονός πως όλα ήταν στραβά για αυτό το ατύχημα.
 
Εμενα προσωπικα, με ανατριχιασε η μαρτυρια του πισταδορου που "εδιωχνε" την KL4805, ο οποιος εψαχνε να βρει τελευταια στιγμη 4 επιβατες (ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΕ 2 ΠΑΙΔΑΚΙΑ). Και τον εχει 30 χρονια μετα, να λεει "που να ξερω που τους εστελνα". Μιας και αυτη ειναι κ η δουλεια μου, ε, ψιλοηρθα στη θεση του κ ανατριχιασα :shock:
Κατα τ αλλα, πιστευω οτι εφταιγαν ΟΛΟΙ. Ελεγκτες, Αμερικανοι, Ολλανδοι, και με "κερασακι" τις συνθηκες (καιρος, βοβμα στον προορισμο, diversion), ειναι να απορεις πως αμα ειναι να σου γραψει, θα σου γραψει...
 
Η σύγκρουση στην Τενερίφη δείχνει ίσως κατά τον πιο προφανή τρόπο οτι ένα αεροπορικό δυστύχημα είναι σχεδόν πάντοτε αποτέλεσμα μιάς αλυσίδας σφαλμάτων και αστοχιών.Κάθε ένα από τά σφάλματα και τίς παραλείψεις που έγιναν εκείνη την μέρα θά μπορούσε να μήν είναι μοιραίο άν συνέβαινε μεμονωμένα.

Αν ο ελεγκτής δέν είχε στείλει ταυτόχρονα τά δύο αεροπλάνα να κινηθούν στον ίδιο τροχόδρομο μέ τέτοια κακή ορατότητα δέν θα είχε συμβεί τίποτε.

Αλλά ακόμα και στέλνοντάς τα,άν ο Grubbs δέν είχε μπερδέψει τους τροχοδρόμους,θα είχε βγεί από τον διάδρομο νωρίτερα και πάλι δέν θα είχε συμβεί τίποτε,ακόμα κι'άν ο van Zanten απογειωνόταν χωρίς clearance.

Αλλά ακόμα και μένοντας στον διάδρομο φάτσα μέ την KLM,άν ο Van Zanten δέν περίμενε να επιβεβαιώση από τον ελεγκτή την clearance του,πάλι δέν θα είχε συμβεί τίποτε.Απλώς τα δυό αεροπλάνα θά παρέμεναν το ένα απέναντι στο άλλο μέχρι να ξεκαθαριστή ποιος βρισκόταν πού και γιατί.

Μέ το να συμβούν αυτά,καί κάποια άλλα,την ίδια μέρα και στό ίδιο αεροδρόμιο και μέ τά ίδια δύο αεροπλάνα,όλη αυτή η αλληλουχία κατέληξε σέ τραγωδία.
 
seven4seven":1kdok3e8 said:
Εμενα προσωπικα, με ανατριχιασε η μαρτυρια του πισταδορου που "εδιωχνε" την KL4805, ο οποιος εψαχνε να βρει τελευταια στιγμη 4 επιβατες (ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΕ 2 ΠΑΙΔΑΚΙΑ). Και τον εχει 30 χρονια μετα, να λεει "που να ξερω που τους εστελνα". Μιας και αυτη ειναι κ η δουλεια μου, ε, ψιλοηρθα στη θεση του κ ανατριχιασα :shock:

Και εγώ όταν το είχα δει είχα ανατριχιάσει και ας μην ήταν η δουλειά μου..
Η άλλη κοπέλα που τελικά δεν επιβιβάστηκε στην πτήση είχε πραγματικά άγιο.. Που να ήξερε τι πρόκειται να συνέβενε..
 
Μιας και είχαμε topic για το συγκεκριμένο ατύχημα, μετέφερα τα τελευταία σχετικά posts εδώ.

Με την ευκαιρία στο παρακάτω βιντεάκι η προσομοίωση ενός παρόμοιου ατυχήματος μεταξύ 2 Β747 που απετράπη την τελευταία στιγμή, το 1999 στο Chicago:

http://www.fjdelooff.nl/mirrortenerife/Film.wmv

:arrow: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19990401-0&lang=en
:arrow: http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19990401-1&lang=en
 
Για οσους ειδαν το επεισοδιο προχθες, εχω μια απορια. Ο αφηγητής μίλησε για 3 πορισματα (αμερικανικο, ισπανικο, ολλανδικο). Τελικά ομως μας μίλησε για τα 2! Το ένα οτι φταιει ο Van Zanten και το αλλο (το ολλανδικο) οτι φταιει ο πύργος. Το τρίτο ποιο ήταν???
Σύμφωνα πάντως και με την αναπαράσταση του Mayday, οι ευθύνες πέφτουν εξ' ολοκλήρου στον ολλανδο. Σύμφωνα με τον αμερικανο πιλότο (προς το τέλος του επεισιδίου), ο ελεγκτής σωστά τους υπέδειξε να στρίψουν στην τρίτη έξοδο (ειπε "3rd to the left), αφου όταν τους το είπε, είχαν ηδη περάσει την πρώτη και άρα ειχαν άλλες τρεις, πριν φτάσουν στην έξοδο 4. Ετσι, φαίνεται οτι η Panam καλώς πήγε στην έξοδο 4, αφου ούτως ή άλλως δεν θα μπορούσαν να στριψουν στην 3, η οποία ήταν 120 μοιρών.
 
το προβλημα ειναι οτι οι αμερικανοί ειχαν κοντρα με το 747 των klm επειδή έκανε ανεφοδιασμό και καθυστερούσε
 
Ναι, τα ειχαν στήσει στην άκρη του διαδρόμου, αλλα ο Ολλανδος το αμόλησε νωριτερα.
Διαβασε λιγο παραπανω, δεν θα βγαλεις εσυ τωρα νεο πορισμα. Το οτι η KLM ανεφοδιαζόταν και καθυστερησε ειναι γεγονος. Η κοντρα που ειναι δε βλεπω.
 
Top