Turboprops and Propeller levers

  • Thread starter Thread starter Vasilis Nikas
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας

Vasilis Nikas

Low-Cost-Class-Member
Εγγραφή
16/03/2007
Μηνύματα
94
Likes
0
Καλημερα σας. Θα ηθελα να κανω την εξης ερωτηση στο φορουμ για οποιον γνωριζει. Το κειμενο το εκανα copy paste απο ενα αλλο ξενογλωσσο φορουμ στο οποιο κανεις δεν μπορεσε ή δεν θελησε να μου απαντησει. Υπαρχει κανεις εδω μεσα που μπορει να απαντησει σε βασικα θεματα? Βεβαιως προκειται για το FS. Αν θεωρειτε το ποστ μου ακυρο ή ασοβαρο για το φορουμ του airliners.gr νιωστε ελευθεροι να το σβησετε ή να το κλειδωσετε.

Hi guys, I know what the Throttle is for, I know what the Mixture is for, but everything concerning the Propeller behaviour, is still a maze for me. I understand feathering and how the turn of the blades can make the air run smoother or less through the engines. What I want to learn is, how I should operate my turboprop engines correctly and as real as it gets in each phase of my flight (takeoff, cruise, aproach, landing).
I read somewhere that the Propeller lever acts like the gearbox in the cars. And that when reaching my cruising altitude I should ease the tention of the propeller blades by slightly feathering it. (Like putting 5th gear on highways) Is this correct? Please if anyone could tell me the basics of RPM Torques, and so on, I would be very gratefull.
Or if you know a website with more details on Turboprop operations I would gladly read it. Thank you.


Edited: Μεταφέρθηκε στη σωστή κατηγορία. Στο "Πολλά & Διάφορα" δεν βάζουμε αεροπορικά θέματα.
 
Governor controls Pitch of Propeller using Oil.
auto einai to gear box ..

einai polla re filaraki gia na eksigiseis se kapoion ti kanei to kathe sistima se aeroplano me propela.
 
AirbusPilot":28uihqhr said:
einai polla re filaraki gia na eksigiseis se kapoion ti kanei to kathe sistima se aeroplano me propela.
Το γνωριζω αυτο, αλλα γενικα μπορουμε να πουμε οτι βαζουμε τα prop levers full position στην απογειωση και στην τελικη για να εχουμε πληρη ισχη ? Ειναι σωστη σαν σκεψη?
Βρηκα αυτο το κειμενο.
Blade pitch acts much like the gearing of the final drive of a car. Low pitch yields good low speed acceleration (or climb rate in an aircraft) while high pitch optimizes high speed performance and economy.
Η ερωτηση μου. Οταν ειναι feathered οι προπελλες βρισκονται σε high ή low pitch?
Υπαρχουν καποια αρχεια στο διαδικτυο ή καποιες ιστοσλειδες που να εξηγουν την λειτουργεια των τουρμποπροπ?
Ξερω, μπηκα δυναμικα στο φορουμ με κινδυνο να κουραζω κοσμο. Ευχαριστω παντως...
 
Βασικη λειτουργια CSU (Constant speed Unit)

Γεια σου φιλε Βασιλη!

Βλεπω εισαι και Ικαριωτης, μ'αρεσει πολυ το νησι σου οποτε απανταω στην ερωτηση σου, ελπιζω να σε καλυψω..τουλαχιστον μερικως!

Το λεγομενο CSU λοιπον, λειτουργει σαν προπελα με ταχυτητες. Ειτε ειναι piston, supercharged or turbocharged/turboprop ειναι η ιδια λογικη πισω απο τη λειτουργια. Ο σκοπος ειναι η μηχανη του αεροσκαφους να διατηρει το ιδιο RPM καθολη τη διαρκεια της λειτουργιας του, κατι που επιμηκυνει και τη ζωη του κινητηρα.
Εφοσον λοιπον ο κινητηρας διατηρει το RPM constant, τοτε για να αλλαξουμε την αποδοση του κατα τη διαρκεια της πτησης, π.χ. climb και descent, αλλαζουμε το λεγομενο Pitch η αλλιως την γωνια κλισης που εχει η προπελα με τον αερα που κοβει καθως γυρναει.
Fully fine pitch χρησιμοποιουμε κατα την απογειωση μονο και στο τελικο σταδιο προσγειωσης, ετσι ωστε να εχουμε full acceleration σε περιπτωση go-around. Αφου επιταχυνει το αεροσκαφος μετα την απογειωση, αρχιζουμε και μειωνουμε το pitch ωστε να εχουμε την καλυτερη αποδοση απο τον κινητηρα. Οταν φτασεις στο Cruising Altitude τοτε το φτιαχνεις καταλληλα και μενει εκει σχεδον μεχρι την προσγειωση. Συνηθως το pitch το θελουμε να εχει γωνια 12-16 μοιρες με τον αερα που κοβει για την καλυτερη αποδοση απο την προπελα. Αυτο αλλαζει ομως και με την ταχυτητα του αεροπλανου αλλα δεν θελω να μπω σε πολλες λεπτομερειες τωρα και να σε μπερδεψω.
Full coarse pitch ειναι βασικα feathered prop. Αυτο δεν το χρησιμοποιεις εκτος αν εχεις engine failure και θες να φερεις την γωνια της προπελας καθετα (90μοιρες) στον αερα, για να μειωσεις την αντισταση(drag) που δημιουργειται. Υπαρχει και η αρνητικη γωνια σε μερικα αεροσκαφη, περιπου -4μοιρες νομιζω, για reverse thrust κατα την προσγειωση, κατι που εξαρταται απο τον τυπο του αεροσκαφους ομως.

Ελπιζω να σε καλυψα με της πληροφοριες αυτες, δυστυχως δεν μπορω να σου πω πως να πετας το αεροσκαφος σου ομως γιατι καθε τυπος εχει διαφορετικες ρυθμισεις. Για περισσοτερες λεπτομεριες κοιτα το A/c Flight manual...και καλες πτησεις!!

:laola:
 
Επιπρόσθετα με αυτά που γράψαν οι φίλοι, πιο πάνω, έχω να πω τα εξης κι εγώ.
[Τα πιο κάτω αφορούν τις προπέλες μεταβλητού βήματος ή σταθερής ταχύτητας (περιστροφής) μόνο, δηλαδή variable pitch ή constant speed propellers.]
Το πιο βασικό στοιχείο που πρέπει να σκεφτείς, σε σχέση με την προπέλα, και που θα σε βοηθήσει να αντιληφθείς τα βασικά της λειτουργίας της, είναι πώς πρόκειται για μία πτέρυγα, κατά βάσιν. Και η διατομή της δείχνει ακριβώς αυτό. Έχει, όπως οι πτέρυγες γωνία προσβολής, γωνία προσπτώσεως και γωνία διαφυγής.
Όπως το αεροπλάνο, όταν ανεβαίνει, έχει μεγάλη γωνία προσβολής στις πτέρυγές του για να αυξήσει την άντωση, πληρώνοντας το τίμημα της οπισθέλκουσας, έτσι και στις προπέλες όταν χρειαζόμαστε μεγάλη ροπή στρέψης, (torque), δηλαδή δύναμη και δευτερευόντως ταχύτητα , όπως στην απογείωση, τότε χρησιμοποιούμε μεγάλο βήμα έλικος, (pitch). Αυτό όμως έχει σαν επίπτωση να "εμφανίζουμε" στον προσπίπτοντα άνεμο περισσότερη επιφάνεια προπέλας και άρα να αυξάνουμε την οπισθέλκουσα και την ροπή αντίστασης. Πρακτικά, τώρα, αυτό είναι το fine pitch, το οποίο παράγει μέγιστη ισχύ και μέγιστη αντίσταση. Στο πιλοτήριο, που σε ενδιαφέρει, αυτό μεταφράζεται "προπέλες Μπροστά". Αν κοιτάξει κανείς την προπέλα εκείνη την στιγμή, θα δει ότι είναι σαν πιάτο σε σχέση με τον προσπίπτοντα αέρα. Αν αυτό σου κάνει εντύπωση, δεν πρέπει να ξεχνάς ότι το χείλος προσβολής της προπέλας "κοιτάει" τον αέρα με γωνίες 90 έως 180 μοιρών σε σχέση με την πτέρυγα.
Εν πτήσει, τώρα, όταν αυτό που χρειάζεται είναι μίνιμουμ αντίσταση για να διατηρούμε μεγάλη ταχύτητα, τότε μειώνουμε το βήμα της προπέλας, μειώνοντας την ισχύ που μπορεί να δώσει, αφού δεν μας χρειάζεται εκείνη την στιγμή, και αυξάνοντας την αεροδυναμική "καθαρότητα" του αεροπλάνου.
Στην τελική φάση της προσγείωσης, ξαναπάμε τις προπέλες μπροστά, ώστε σε περίπτωση go around, να έχουμε την ισχύ που θα μας χρειαστεί.
Οι περίπου - και όχι απόλυτα - σταθερές στροφές που έχει σχεδιαστεί να περιστρέφεται μια προπέλα constant speed, έχουν να κάνουν με πολλούς παράγοντες, κυριώτερος όλων, η διατήρηση της απόδοσης στο 80% περίπου, [δεν μπορούν και περισσότερο], για το εκάστοτε pitch που χρησιμοποιείται εκείνη την στιγμή. Δευτερεύοντες λόγοι είναι οικονομία, επιμήκηνση ζωής κινητήρα, θόρυβος και κραδασμοί, κα.
Στην πράξη, αυτό που σε ενδιαφέρει θα στο μάθει το manual του κάθε αεροπλάνου. Δεν έχουν όλα τα αεροπλάνα τα ίδια settings. Συν το γεγονός ότι πολλά μοντέρνα turboprops έχουν πλήρως αυτόματους governors, με αποτέλεσμα να αυτορυθμίζονται οι προπέλες ανάλογα την απαίτηση ισχύος και την φάση της πτήσεως.
Αυτά τα ολίγα. Ότι δεν κατάλαβες, ξαναρώτα. Μόνο έτσι μαθαίνεις.
Φιλικά.
 
:D :twisted: :lol:
Το "επιπροσθετα" μου ακουγεται αστειο!
Sorry Crazy pilot, απλα μου φανηκε οτι αυτα που γραψαμε και οι δυο ειναι σχεδον ομοια, ιδιας ουσιας με διαφορετικα λογια!!
:wink: Anyway, no offence απλα δεν μπορουσα να κρατηθω...κοιταξα την ωρα εκδοσης μηπως και τα γραφαμε ταυτοχρονως αλλα αμφιβαλλω!
:great:
 
Το θεμα δεν ειναι να γραφονται τα ιδια το θεμα ειναι αν γραφονται τα σωστα. Και βρισκω ωραιο το γεγονος οταν πολλοι θελουν να βοηθησουν το οποιο εγινε :D :great:. Ο φιλος μας ειχε μια απορια πολυ ευλογη γιατι οι προπ ειναι δυσνοητο ειδικα αν δεν εχεις και σχεδιακια να δεις. Οποτε τοσο περισσοτερες ΣΩΣΤΕΣ αποψεις τοσο το καλυτερο.
 
Σας υπερευχαριστω ολους. Χαιρομαι που βρισκω ατομα ετοιμα να απαντησουν στις αποριες μου. Ευχομαι καποια μερα να ανταποδωσω με τον ιδιο τροπο σε τυχων αποριες που εχετε εσεις. (Λεμε τωρα...) :)
Ξεκαθαρισαν επιτελους καποια πραγματα στο μυαλο μου. Και παλι ευχαριστω.
 
Apgrau777":az9ffj1l said:
:D :twisted: :lol:
Το "επιπροσθετα" μου ακουγεται αστειο!
Sorry Crazy pilot, απλα μου φανηκε οτι αυτα που γραψαμε και οι δυο ειναι σχεδον ομοια, ιδιας ουσιας με διαφορετικα λογια!!
:wink: Anyway, no offence απλα δεν μπορουσα να κρατηθω...κοιταξα την ωρα εκδοσης μηπως και τα γραφαμε ταυτοχρονως αλλα αμφιβαλλω!
:great:
Ναι, γράψαμε περίπου ίδιας ουσίας πράγματα με διαφορετικά λόγια. Το "επιπρόσθετα" είναι επίθετο ευγενείας προς τους συνομιλητές μου. Εκείνο το οποίο απλά δεν καταλαβαίνω, είναι τι προκάλεσε την αντίδρασή σου και, κυρίως, γιατί;;;. Δεν διεκδικώ copyright για όσα γράφω, ούτε κι εσύ φαντάζομαι. Δεν ήθελα να σε διορθώσω, ούτε να φανώ πιο ενημερωμένος από σένα. Ήθελα μόνο να συμμετάσχω.
Εκείνο, όμως, το στοιχείο που με κάνει να σου απαντήσω, και το οποίο με προσβάλλει, είναι η κατάληξη των λόγων σου. Αυτό το "....αλλά αμφιβάλλω"! Αυτή η, ευγενικά κρυμμένη, ειρωνία. Θα σου πω, λοιπόν, ευθέως και χωρίς καμμιά διάθεση επίδειξης, πώς αν νομίζεις ότι δεν έχω την γνωσιακή επάρκεια να γράψω για προπέλες από μόνος μου, "μακριά νύχτωσες"!....
Και σε διαβεβαιώ "no defence".
 
Φιλε Crazy Pilot,
:( :? :oops: :cry:
Ειλικρινα σου ζητω συγνωμη αν διεκρινες τονο ειρωνιας στο ποστ μου, δεν ειχα κανενα τετοιο σκοπο..Το "αμφιβαλλω" πηγαινε στη διαφορα της ωρας λογω του οτι βρισκομαι στην Αυστραλια και οταν εγραφα το ποστ μου ηταν σχεδον 4 το πρωι στην Ελλαδα..
Σου ζητω συγνωμη αν σε προσεβαλε το ποστ μου, απλα ηταν της στιγμης, καθως διαβασα την απαντηση σου και δεν εβρισκα και μεγαλες διαφορες..
Εχουμε μιλησει και μεσω πμ, σε σεβομαι ιδιαιτερα και ξερω πολυ καλα οτι οι αεροπορικες σου γνωσεις ξεπερνανε τις δικες μου κατα πολυ..Εχω διαβασει πολλα ποστ σου και εχω μαθει πολλα απο αυτα που γραφεις. :thx:
Δεν κανουμε συγκριση γνωσεων εδω περα, θελουμε ολοι να μαθουμε και να ανταλλαξουμε αποψεις.Πολυ σωστα με διορθωσε και ο SkyHawk οτι οσο πιο πολλες αποψεις τοσο το καλυτερο! :6:
Απλα εκανα χιουμορ...που δυστυχως δεν ηταν ιδιαιτερα πετυχημενο! Και ειλικρινα δεν ηθελα να προσβαλλω κανεναν...
Γι'αυτο και ζητω συγνωμη απο εσενα αλλα και απο ολους στο airliners.gr που διαβαζουν τα ποστ και πιθανον να με παρεξηγησανε..Και το κανω δημοσιως και ταπεινα, αντι απλα να στο στειλω πμ.
:4:
Φιλικα,

Αλεξης.
 
Top