VFR minima

koulis

Business-Class-Member
Εγγραφή
20/07/2011
Μηνύματα
266
Likes
21
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
aaa
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGMG
Θα ήθελα παρακαλώ να μου λύσετε τις εξής απορίες λόγω της μικρής μου εμπειρίας. Ποια είναι τα VFR minima λόγω καιρού στην Ελλάδα; Στο SWC που εκδίδει η μετεωρολογία, η κορυφή και η βάση νεφών είναι ASL ή AGL; Ρωτάω γιατί στο μάθημα μετεωρολογίας όταν έδωσα εξετάσεις έλεγε πως η βάση και οροφή νεφών είναι AGL στην περιοχή του αεροδρομίου αλλά τα SWC αφορούν όλη την Ελλάδα. Όταν θέλω να εκτελέσω μια πτήση και το SWC αναφέρει FEW σε κάποιο ύψος, BRK σε κάποιο άλλο, SCT σε άλλο ύψος και OVC σε άλλο ύψος, ποιο από όλα θα λάβω υπόψη ως βάση νεφών για την εκτέλεση της πτήσης; Για παράδειγμα αν είναι SCT στα 500ft και BRK στα 5000ft μπορώ να εκτελέσω την πτήση; Οι ερωτήσεις αναφέρονται καθαρά στο τι είναι νόμιμο και όχι στο τι εκτιμάει ο καθένας σαν ασφαλές. Και συγνώμη αν σας κούρασα με τον βομβαρδισμό ερωτήσεων!!
 
Κάπου στο κουτάκι με τους χάρτες που εκδίδει η ΕΜΥ αναφέρει, altitude in hectofeet above mean sea level.

Και πάντα μιλάμε για βάση νεφών γιατί σε ενα νέφος κατακόρυφης ανάπτυξης είναι λίγο δύσκολο να προσδιοριστεί η οροφή του.

Όσον αφορά τα vfr minima, το αεροσκάφος θα πρέπει να έχει ελάχιστη κατακόρυφη απόσταση απο την βάση του νέφους 1000ft και φυσικά οχι λιγότερα απο 1000ft επάνω απο κατοικημένες περιοχές.
Αρα με βάση τα παραπάνω θέλεις ενα νέφος το ελάχιστο 2000ft.

Γενικός κανόνας πάντως είναι οτι απαγορεύονται οι πτήσεις vfr όταν η βάση νεφών είναι κάτω απο 1500ft. Εκτός και αν το επιτρέψει ο έλεγχος του αεροδρομίου.
 
Γεια σου Κούλη. Ένα - ένα:

koulis":1jyih9wx said:
Ποια είναι τα VFR minima λόγω καιρού στην Ελλάδα;
Τα ελάχιστα του ICAO - αντίστοιχα για κάθε airspace class:
Βάση του ICAO Annex 2 (Rules of the Air) chapter 3:
Table 3-1*
At and above 3 050 m (10 000 ft) AMSL
Vis 8 km
Distance from clouds 1500 m horizontally, 300 m (1000 ft) vertically
Below 3050 m (10000 ft) AMSL and above 900 m (3000 ft) AMSL, or above 300 m (1000 ft) above terrain, whichever is the higher
Vis 5 km
Distance from clouds 1500 m horizontally, 300 m (1000 ft) vertically
At and below 900 m (3000 ft) AMSL, or 300 m (1000 ft) above terrain, whichever is the higher
Vis 5 km
Distance from clouds 1500 m horizontally, 300 m (1000 ft) vertically
F G Airspace:
Vis 5 km** Clear of cloud and with the surface in sight
Αυτός είναι ο γενικός κανόνας. Υπάρχουν αλλαγές σε περιπτώσεις state, SAR κλπ.

koulis":1jyih9wx said:
Στο SWC που εκδίδει η μετεωρολογία, η κορυφή και η βάση νεφών είναι ASL ή AGL;
Όταν το αεροδρόμιο στο οποίο βρίσκεσαι, δίνει ceiling και visibility, αυτά αφορούν το αεροδρόμιο και είναι AGL και horizontal sight distance. Όταν παίρνεις δεδομένα καιρού, δηλαδή scattered στ 500, broken στα 2500 κλπ, αυτά είναι ASL ή για την ακρίβεια AMSL (Above Mean Sea Level).

koulis":1jyih9wx said:
Όταν θέλω να εκτελέσω μια πτήση και το SWC αναφέρει FEW σε κάποιο ύψος, BRK σε κάποιο άλλο, SCT σε άλλο ύψος και OVC σε άλλο ύψος, ποιο από όλα θα λάβω υπόψη ως βάση νεφών για την εκτέλεση της πτήσης; Για παράδειγμα αν είναι SCT στα 500ft και BRK στα 5000ft μπορώ να εκτελέσω την πτήση;
Πάλι βασιζόμαστε στο ICAO Annex 2: Κατ' αρχάς, για να απογειωθείς από το αεροδρόμιο ως VFR πτήση, πρέπει το ίδιο το αεροδρόμιο να είναι VFR (βάσει των κανονισμών του αεροδρομίου και του ICAO - στα Στρατιωτικά Αεροδρόμια, αυτά τα όρια περιγράφονται στις μόνιμες διαταγές.
Στη συνέχεια, για να πετάξεις VFR o ICAΟ λέει:
....μπαχ, καταραμένο copyright, δεν μπορώ να κάνω copy paste...
Λοιπόν:
με λίγα λόγια λέει πως πρέπει μόνος σου να διατηρείς τα 8 χλμ ορατότητα, και την οριζόντια και κατακόρυφη απόσταση από τα νέφη (1500/300). Ανάλογα με την ταχύτητά σου και το επιθυμητό ύψος πτήσης, στο παράδειγμα που δίνεις πρέπει να ελέγξεις αν μπορείς να παραμείνεις VFR.
Δηλαδή, στο OVC δεν το συζητάμε, δεν είσαι VFR. Στο BKN μπορείς να διατηρείς την απόσταση αν έχει χαμηλή ταχύτητα που να σου επιτρέπει να διατηρείσαι μακριά από τις κακοτοπιές :D
Στο SCT τα πράγματα είναι πολύ απλούστερα. Με λίγα λόγια, αν μπορείς να κάνεις το ταξίδι σου στα 4000' με 100 μίλια, είσαι VFR άρα και τυπικά νόμιμος.

Στην ουσία, η νομιμότητά σου εξαντλείται στην απογείωση και προσγείωση, όπου από τα αεροδρόμια υπάρχουν σαφείς βάσεις νεφών και στοιχεία ορατότητας. Στον αέρα, κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι απόσταση έχεις από εκείνο το κουμουλάκι...

ΥΓ1 Διατηρώ μια επιφύλαξη ως προς τα γραφόμενά μου, μιας και έχω απεμπολήσει προ πολλού το δικαίωμα των CFR (Civil Flight Rules :D ). Πετάω μόνο ως military/sanitary/state/SAR. οπότε όλους αυτούς τους κανόνες έχω καιρό να τους κάνω refresh.
ΥΓ2. Καλές πτήσεις.
 
Ευχαριστώ πολύ για τη βοήθεια. Ορισμένα πράγματα όταν τα κάνεις στη θεωρεία είναι τελείως διαφορετικά από την πράξη. Και ειδικά όταν πάρεις το πτυχίο όπου πλέον είσαι υπεύθυνος για τις πράξεις σου γιατί έως τότε φρόντιζε ο εκπαιδευτής για σένα!!
 
Επιτρέψτε μου να συμβάλλω κι εγώ με τις πενιχρές μου επί του θέματος γνώσεις (με πάσαν αντίρρησιν ευπρόσδεκτον).

1) Η βάση νεφών δηλ το ceiling μετράται ως η απόσταση της βάσης νεφών από το έδαφος. Η κορυφή των νεφών -η οποία βασίζεται πάντοτε σε αναφορά χειριστού ή σε πρόγνωση μετεωρολόγου- είναι πάντοτε μετρώμενη ως προς την μέση στάθμη θαλάσσης. Δηλ στην Τρίπολη με υψόμετρο αεροδρομίου 2100 πόδια, όταν ο μετεωρολόγος δίνει πχ 3000 Broken & Tops 10000 αυτό σημαίνει οτι η βάση νεφών δηλ το ceiΙing είναι 3000 πόδια πάνω απ το έδαφος, 5100 πάνω από τη θάλασσα αλλά η κορυφή είναι 7900 πάνω απ το έδαφος και 10000 πάνω απ τη θάλασσα..

2) Το broken και το overcast είναι ceiling. To few και το scattered δεν είναι. Δεν μπορείς να πετάξεις VFR από και προς αεροδρόμιο που έχει ceiling.

3) Σε περίπτωση που έχουμε δύο ceiling δηλ χαμηλότερα -φυσικά- το broken και ψηλότερα το overcast, ως ceiling λαμβάνουμε υπ όψιν το χαμηλότερο.

Η παλιά καλή εποχή που οι μετεωρολόγοι έδιναν την ουράνιο κάλυψη σε όγδοα και μάλιστα σε τεταρτοκύκλια του ουράνιου θόλου γεωγραφικώς προσδιορισμένα, πέρασε ανεπιστρεπτί. Με το metar αυτό πήγαινες VFR σ ένα αεροδρόμιο και ήξερες πχ οτι έχεις broken στα 6/8 του βόρειου τόξου του διαδρόμου 32 των Ιωαννίνων, έμπαινες στην κοιλάδα του Λούρου γιατί το νότιο τόξο των 2/8 ήταν καθαρό και προσγειωνόσουν αρχοντάδικα. Τώρα, έχεις σε άγνωστο τόξο το broken στα 2600, ο καιρός είναι καλοκαίρι νότια του αεροδρομίου και δεν πας γιατί δεν σου λέει ποιά τεταρτοκύκλια είναι καλυμένα.
 
Φίλε Koulis καλημέρα.

Τα ATIS, METAR και TAF είναι πάντα AGL μιας και αφορούν το αεροδρόμιο για το οποίο εκδίδονται και σε αυτά αναφέρθηκε ο φίλος μας Vassdel. Σε ότι άλλο μπορεί να συναντήσεις στην μετεωρολογία, είναι MSL, όπως και τα SWC's, αλλά μην ξεχνάς ότι είναι Pressure Altitude, δηλαδή Flight Level. Επίσης μην το πάρεις προσωπικά, μα δεν το κάνω να σε μειώσω, απλά να σε διορθώσω λέγοντας σου ότι το ακρώνυμο του Broken είναι BKN και όχι BRK.

Όσον αφορά τα "minimums & cloud coverage", επιβεβαιώνω τα προαναφερόμενα.
 
C421":1rytxc58 said:
2) Το broken και το overcast είναι ceiling. To few και το scattered δεν είναι. Δεν μπορείς να πετάξεις VFR από και προς αεροδρόμιο που έχει ceiling.

Έψαχνα και εγώ να το βρω αυτό κάπου και να το επιβεβαιώσω, αλλά δεν τα κατάφερα (μιλάω για το ΒΚΝ). Έχεις κάποια γραπτή αναφορά/πηγή που να το λέει;
 
Φίλε Vassdel, ρίξε μια ματιά στα παρακάτω.

ICAO Definition: Cloud Ceiling is the height above the ground or water of the base of the lowest layer of cloud below 6000 meters (20,000 feet) covering more than half the sky.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ceiling_%28cloud%29


Επίσης παρακάτω έχω επισυνάψει μια σελίδα από το βιβλίο μετεωρολογίας της Οξφόρδης.


Αν θυμάμαι καλά, τα FEW είναι 1-2/8, SCT 3-4/8, BKN 5-7, OVC 8/8.

http://i1227.photobucket.com/albums/ee4 ... ture-2.jpg
 
Αir Weather Officer/Modern Weather Techniques/Extension Course Institute/Air University: A ceiling is the AGL height of the lowest layer of clouds or obscuring phenomena that is reported as broken, overcast, or obscured, but is not classified as scattered, thin or partial.
Ως προς την ορατότητα: Είναι η μέγιστη απόσταση στην οποία μπορεί ο μετεωρολόγος να δει αντικείμενα-ευκρινώς, μη φωτιζόμενα κατά την ημέρα και φωτιζόμενα άνευ φακών κατά την νύχτα- από ένα σημείο του αεροδρομίου ή τον πύργο στο μισό του ορίζοντα δηλ στο 180 μοιρών τόξο. Η ορατότητα (επικρατούσα ή πύργου) μπορεί να είναι και ασυνεχής.
 
Top