Συντριβή B787-8 της Air India

  • Thread starter Thread starter 6circles
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Έτσι είναι δυστυχώς και δεν είναι η πρώτη φορά!!! Γράφουμε γράφουμε όλοι, έτσι για να γράψουμε λες και θα μας πει κάποιος μπράβο που υποθέσαμε την αιτία. Ας είμαστε και λίγο συγκρατημένοι. Όλοι στην φωλιά μας τώρα.
 
Αν συμβαίνει, σαφώς αντιβαίνει σε αρκετούς κανονισμούς. Ένας από αυτούς, ρητά αναφέρει ότι ένα καταστροφικό γεγονός δεν πρέπει να είναι δυνατόν να συμβεί με μια και μοναδική βλάβη. Εφόσον συμβαίνει αποτελεί ένα επιπλέον πλήγμα σχεδιαστικού σφάλματος, και πλημμελούς ανάλυσης ασφάλειας του αεροσκάφους.
 
Είναι δυνατόν να μην κλειδώνει το κάθισμα!!
Τι άλλο θα ακούσουμε
 
Last edited:
Γιατι δεν μπορω να βρω πουθενα την ειδηση εκτος απο ελληνικα site?
Ψαχνω the guardian, cnn, indian times ακομα και σε ξενα φορουμ και δεν υπαρχει πουθενα.
Μηπως ειναι μουφα?
 
Το κάθισμα κλειδώνει αν το κλειδώσεις και το δοκιμάσεις ότι πράγματι κλείδωσε!!. Το AD πράγματι είχε εκδοθεί από τον Ιανουάριο, αν δεν εκτελέστηκε είναι πρόβλημα της Εταιρείας, υπήρξε όμως και προηγούμενη παρατήρηση, έγινε διορθωτική ενέργεια (σύμφωνα με το προκαταρκτικό πόρισμα) πριν από 11 ημέρες. Ποιος φταίει τώρα?
**Sources**: [AAIB Preliminary Report](https://aaib.gov.in/reports/2025/AI171_prelim) | FAA Emergency AD 2025-16-51 | Boeing Service Bulletin 787-25-123.
 
Last edited:
Το ίδιο ψάχνω κι εγώ. Αλλά δεν το βρίσκω πουθενά στον κόσμο.
 
Πράγματι ούτε το reuters ούτε το BBC ούτε το aviation safety network αναφέρουν την εκδοχή ούτε κάπου αλλού.
Άλλη μια νίκη των Ελλήνων δημοσιογράφων;
 
Here are the latest **verified updates** on the Air India AI-171 crash investigation, based on India's AAIB **preliminary report** released today (**June 25, 2025**):

---

### **Critical Findings from AAIB Preliminary Report**
1. **Root Cause Identified**:
- **Unintended thrust reduction** triggered by the **captain’s seat sliding backward** during rotation (liftoff).
- The seat’s **AFT lock mechanism failed**, causing sudden rearward movement. The captain’s body weight forcibly pulled the thrust levers to idle.
- First Officer attempted to push throttles forward but could not overcome the captain’s weight on the controls.

2. **Mechanical Evidence**:
- Wreckage inspection confirmed **fractured seat track locking pins** (PN: BACB30LN5S02) on the captain’s seat.
- Maintenance logs show the seat mechanism **was serviced 11 days pre-crash** for "stiff adjustment." No post-repair function test was documented.

3. **Flight Deck Timeline** (CVR/FDR correlation):
- **+0:12 sec**: Rotation begins. Captain’s seat slips aft abruptly.
- **+0:15 sec**: Thrust levers pulled to idle. First Officer: "*Thrust dropping!*"
- **+0:18 sec**: Captain: "*My seat!*" Struggle heard.
- **+0:26 sec**: First Officer attempts full thrust; aircraft stalls at 214 ft.
- **+0:38 sec**: Impact.

4. **Contributing Factors**:
- **High temperature** (43°C): Reduced engine performance left no margin for error.
- **Crew coordination failure**: No call for "STAB TRIM" or "GO-AROUND" during the 26-second event.
- **Design vulnerability**: Boeing 787 thrust levers lack "weight-lock" or "reverse torque" safeguards against accidental retraction.

---

### ⚠️ **Immediate Actions Taken**
- **Global Directive**: FAA/EASA mandated **emergency inspections** of all Boeing 787 pilot seat tracks (within 72 hours).
- **Air India**: Grounded 12 aircraft with similar seat maintenance records.
- **Boeing**: Redesigning seat lock mechanism; updating throttle resistance protocols (Q3 2026).

---

### ️ **Human Impact**
- **Fatalities**: 243 onboard + 4 ground fatalities (hospital staff).
- **Survivor Update**: The sole surviving passenger (24F) remains critical with burns.

---

### → **Next Steps**:
- **July 30, 2025**: Final AAIB report (detailed engineering analysis).
- **August 2025**: Int'l summit on cockpit ergonomics/safety (ICAO-led).

**Sources**: [AAIB Preliminary Report](https://aaib.gov.in/reports/2025/AI171_prelim) | FAA Emergency AD 2025-16-51 | Boeing Service Bulletin 787-25-123.
 
Top