sv1xv
Concorde-Class-Member
- Εγγραφή
- 27/09/2006
- Μηνύματα
- 1.897
- Likes
- 1.049
- Website
- www.ipernity.com
- Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
- BAW
- Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
- LGEL
- SV1XV
Αποτύπωση Mode S και ADS-B
1. Τα transponder των Α/Φ που βλέπουμε στο FR24 (τουλάχιστον στην Ευρώπη) εκπέμπουν σε Mode-S στους 1090 MHz, όταν ερωτηθούν από το SSR (secondary surveillance radar). Αν εκπέμπουν σε παραδοσιακά modes (C κλπ) οι δέκτες του συστήματος FR24 δεν συνεργάζονται.
2. Το πακέτο της απόκρισης περιέχει έναν κωδικό ταυτότητας 24 bit, αυτό που θα δείτε στις διάφορες databases σαν ICAO24. Επίσης περιέχει μεταξύ άλλων τον κωδικό αναγνώρισης (squawk code), υψόμετρο και διακριτικό κλήσεως. Το ΔΚ για airliners είναι 3-φηφία ICAO της εταιρείας + αλφαριθμητικό, π.χ. AEE991, EZY63EM κλπ. Για ιδιωτικά κλπ είναι το νηολόγιο.
3. Πολλά μοντέρνα αεροπλάνα, εκτός από αποκρίσεις Mode-S στο SSR, εκπέμπουν αυτόνομα, με δική τους πρωτοβουλία, πακέτα ADS-Β, επίσης στους 1090 MHz. Τα πακέτα αυτά περιέχουν μαζί με άλλα στοιχεία (και αυτά που ανέφερα παραπάνω) και την ακριβή θέση.
Αν τώρα εγκαταστήσουμε ένα δέκτη από αυτούς που βλέπετε στις διαφημίσεις και το σχετικό λογισμικό, θα μπορούμε να αποτυπώνουμε (πλοτάρουμε) μόνο τα αεροπλάνα που εκπέμπουν ADS-B και είναι μέσα στον ορίζοντα μας. Για τα στρατιωτικά, π.χ. το C-130H που συζήτησε ο OA702, θα τα βλέπουμε στην λίστα αλλά όχι στον χάρτη, δεδομένου ότι δεν εκπέμπουν ADS-B παρά μόνο Mode-S από το transponder.
Πως γίνεται όμως και τα πλοτάρει το FR24 και το PlaneFinder? Αυτοί τροφοδοτούνται από πολλούς σταθμούς εδάφους μέσω Internet. Οι σταθμοί εδάφους επίσης τροφοδοτούν στον server και τον ακριβή χρόνο λήψεως του πακέτου. Με βάση αυτά και με μια τριγωνομετρική μέθοδο που λέγεται multilateration τα sites αυτά πρσδιορίζουν την θέση του Α/Φ και την πλοτάρουν. Όταν ο προσδιορισμός γίνετια με multilateration, στο πεδίο RADAR το FR24 γράφει κάτι όπως "T-MLAT1" αντί για "T-LGAV22", "F-LGAV2" κλπ. Με τον τρόπο αυτό το FR24 αποτυπώνει τα Q400 της Olympic τα οποία δεν εκπέμπουν ADS-B. Αντίθετα το SX-OAW (ATR 42-600) εκπέμπει ADS-B και πλοτάρεται κανονικά από ένα μεμονωμένο δέκτη.
Για να γίνει το multilateration χρειάζεται λήψη από 3-4 συνεργαζόμενους σταθμούς minimum. Η αναγκαία κάλυψη δεν είναι διαθέσιμη παντού, ιδίως για αεροπλάνα σε χαμηλό ύψος. Έτσι το FR24 αποτύπωνε το C-130 από την στιγμή που ανέβηκε στα πχ 3000 ft στην Αθήνα. Μόλις άρχισε να κατεβαίνει προς LGLM, το FR24 δεν είχε πια επαρκή κάλυψη και δεν μπορούσε να κάνει multilateration. Το ξαναβρήκε ώρα μετά δυτικά της Λέσβου. Ενδιάμεσα έβαλε μια μαύρη διακεκομένη γραμμή, κατ'εκτίμησιν. Άρα το FR24 δεν έχει στοιχεία τι έγινε ενδιάμεσα.
Ένα άλλο θέμα με τα σχετικά sites είναι ότι κρύβουν την ταυτότητα των business jets και δίνουν μόνο τον τύπο, π.χ. GLF5, CL30 κλπ, ακόμα και αν αυτά εκπέμπουν ADS-B. Επίσης κρύβουν εντελώς αρκετές στρατιωτικές πτήσεις, αν και όχι όλες. Το τί κρύβουν και το τί όχι εξαρτάται από τις πιέσεις που δέχονται από τις διάφορες κυβερνήσεις. Μερικές φορές ξεφεύγει και κάτι παραπάνω, όπως κάποια ελληνικά F-16 που αναφέρθηκαν πριν μερικές ημέρες.
Οι πληροφορίες για πτήσεις, αεροδρόμιο αναχωρήσεως, προορισμού κλπ δεν μεταδίδονται στο Mode-S ούτε στο ADS-B. Αυτές το FR24 τις βρίσκει από διάφορες on-line βάσεις δεδομένων (databases). Αν κάποια database έχει ελλείψεις, αυτές επηρεάζουν και τις πληροφορίες του FR24.
Για να σας δώσω λίγη εισαγωγική βιβλιογραφία, πολύ καλή εισαγωγή είναι οι ακόλουθες δυο σελίδες στο FR24:
1. How it works
2. Frequently asked questions
Λίγο πιο advanced στην Wikipedia:
3.Aviation_transponder_interrogation_modes
4. Secondary surveillance radar
5. Automatic dependent surveillance – broadcast
Και ναι, γουστάρω να κομπάζω και σε όποιον αρέσουμε!
Πολύ ευχαρίστως, OK, να σας γράψω κάτι σχετικό που θα βοηθήσει να αξιολογείτε ότι δείχνουν τα σχετικά sites. Πολλά από αυτά που γράφω τα ξέρετε μεν αλλά δεν τα έχετε συνδυάσει.Luz":3fnd3g7q said:sv1xv δε μας δίνεις τις γνώσεις σου να ερμηνεύουμε το FR24 καλύτερα;
1. Τα transponder των Α/Φ που βλέπουμε στο FR24 (τουλάχιστον στην Ευρώπη) εκπέμπουν σε Mode-S στους 1090 MHz, όταν ερωτηθούν από το SSR (secondary surveillance radar). Αν εκπέμπουν σε παραδοσιακά modes (C κλπ) οι δέκτες του συστήματος FR24 δεν συνεργάζονται.
2. Το πακέτο της απόκρισης περιέχει έναν κωδικό ταυτότητας 24 bit, αυτό που θα δείτε στις διάφορες databases σαν ICAO24. Επίσης περιέχει μεταξύ άλλων τον κωδικό αναγνώρισης (squawk code), υψόμετρο και διακριτικό κλήσεως. Το ΔΚ για airliners είναι 3-φηφία ICAO της εταιρείας + αλφαριθμητικό, π.χ. AEE991, EZY63EM κλπ. Για ιδιωτικά κλπ είναι το νηολόγιο.
3. Πολλά μοντέρνα αεροπλάνα, εκτός από αποκρίσεις Mode-S στο SSR, εκπέμπουν αυτόνομα, με δική τους πρωτοβουλία, πακέτα ADS-Β, επίσης στους 1090 MHz. Τα πακέτα αυτά περιέχουν μαζί με άλλα στοιχεία (και αυτά που ανέφερα παραπάνω) και την ακριβή θέση.
Αν τώρα εγκαταστήσουμε ένα δέκτη από αυτούς που βλέπετε στις διαφημίσεις και το σχετικό λογισμικό, θα μπορούμε να αποτυπώνουμε (πλοτάρουμε) μόνο τα αεροπλάνα που εκπέμπουν ADS-B και είναι μέσα στον ορίζοντα μας. Για τα στρατιωτικά, π.χ. το C-130H που συζήτησε ο OA702, θα τα βλέπουμε στην λίστα αλλά όχι στον χάρτη, δεδομένου ότι δεν εκπέμπουν ADS-B παρά μόνο Mode-S από το transponder.
Πως γίνεται όμως και τα πλοτάρει το FR24 και το PlaneFinder? Αυτοί τροφοδοτούνται από πολλούς σταθμούς εδάφους μέσω Internet. Οι σταθμοί εδάφους επίσης τροφοδοτούν στον server και τον ακριβή χρόνο λήψεως του πακέτου. Με βάση αυτά και με μια τριγωνομετρική μέθοδο που λέγεται multilateration τα sites αυτά πρσδιορίζουν την θέση του Α/Φ και την πλοτάρουν. Όταν ο προσδιορισμός γίνετια με multilateration, στο πεδίο RADAR το FR24 γράφει κάτι όπως "T-MLAT1" αντί για "T-LGAV22", "F-LGAV2" κλπ. Με τον τρόπο αυτό το FR24 αποτυπώνει τα Q400 της Olympic τα οποία δεν εκπέμπουν ADS-B. Αντίθετα το SX-OAW (ATR 42-600) εκπέμπει ADS-B και πλοτάρεται κανονικά από ένα μεμονωμένο δέκτη.
Για να γίνει το multilateration χρειάζεται λήψη από 3-4 συνεργαζόμενους σταθμούς minimum. Η αναγκαία κάλυψη δεν είναι διαθέσιμη παντού, ιδίως για αεροπλάνα σε χαμηλό ύψος. Έτσι το FR24 αποτύπωνε το C-130 από την στιγμή που ανέβηκε στα πχ 3000 ft στην Αθήνα. Μόλις άρχισε να κατεβαίνει προς LGLM, το FR24 δεν είχε πια επαρκή κάλυψη και δεν μπορούσε να κάνει multilateration. Το ξαναβρήκε ώρα μετά δυτικά της Λέσβου. Ενδιάμεσα έβαλε μια μαύρη διακεκομένη γραμμή, κατ'εκτίμησιν. Άρα το FR24 δεν έχει στοιχεία τι έγινε ενδιάμεσα.
Ένα άλλο θέμα με τα σχετικά sites είναι ότι κρύβουν την ταυτότητα των business jets και δίνουν μόνο τον τύπο, π.χ. GLF5, CL30 κλπ, ακόμα και αν αυτά εκπέμπουν ADS-B. Επίσης κρύβουν εντελώς αρκετές στρατιωτικές πτήσεις, αν και όχι όλες. Το τί κρύβουν και το τί όχι εξαρτάται από τις πιέσεις που δέχονται από τις διάφορες κυβερνήσεις. Μερικές φορές ξεφεύγει και κάτι παραπάνω, όπως κάποια ελληνικά F-16 που αναφέρθηκαν πριν μερικές ημέρες.
Οι πληροφορίες για πτήσεις, αεροδρόμιο αναχωρήσεως, προορισμού κλπ δεν μεταδίδονται στο Mode-S ούτε στο ADS-B. Αυτές το FR24 τις βρίσκει από διάφορες on-line βάσεις δεδομένων (databases). Αν κάποια database έχει ελλείψεις, αυτές επηρεάζουν και τις πληροφορίες του FR24.
Για να σας δώσω λίγη εισαγωγική βιβλιογραφία, πολύ καλή εισαγωγή είναι οι ακόλουθες δυο σελίδες στο FR24:
1. How it works
2. Frequently asked questions
Λίγο πιο advanced στην Wikipedia:
3.Aviation_transponder_interrogation_modes
4. Secondary surveillance radar
5. Automatic dependent surveillance – broadcast
Και ναι, γουστάρω να κομπάζω και σε όποιον αρέσουμε!
