Airspace Traffic monitoring

  • Thread starter Thread starter kostisgiap
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Αποτύπωση Mode S και ADS-B

Luz":3fnd3g7q said:
sv1xv δε μας δίνεις τις γνώσεις σου να ερμηνεύουμε το FR24 καλύτερα;
Πολύ ευχαρίστως, OK, να σας γράψω κάτι σχετικό που θα βοηθήσει να αξιολογείτε ότι δείχνουν τα σχετικά sites. Πολλά από αυτά που γράφω τα ξέρετε μεν αλλά δεν τα έχετε συνδυάσει.

1. Τα transponder των Α/Φ που βλέπουμε στο FR24 (τουλάχιστον στην Ευρώπη) εκπέμπουν σε Mode-S στους 1090 MHz, όταν ερωτηθούν από το SSR (secondary surveillance radar). Αν εκπέμπουν σε παραδοσιακά modes (C κλπ) οι δέκτες του συστήματος FR24 δεν συνεργάζονται.

2. Το πακέτο της απόκρισης περιέχει έναν κωδικό ταυτότητας 24 bit, αυτό που θα δείτε στις διάφορες databases σαν ICAO24. Επίσης περιέχει μεταξύ άλλων τον κωδικό αναγνώρισης (squawk code), υψόμετρο και διακριτικό κλήσεως. Το ΔΚ για airliners είναι 3-φηφία ICAO της εταιρείας + αλφαριθμητικό, π.χ. AEE991, EZY63EM κλπ. Για ιδιωτικά κλπ είναι το νηολόγιο.

3. Πολλά μοντέρνα αεροπλάνα, εκτός από αποκρίσεις Mode-S στο SSR, εκπέμπουν αυτόνομα, με δική τους πρωτοβουλία, πακέτα ADS-Β, επίσης στους 1090 MHz. Τα πακέτα αυτά περιέχουν μαζί με άλλα στοιχεία (και αυτά που ανέφερα παραπάνω) και την ακριβή θέση.

Αν τώρα εγκαταστήσουμε ένα δέκτη από αυτούς που βλέπετε στις διαφημίσεις και το σχετικό λογισμικό, θα μπορούμε να αποτυπώνουμε (πλοτάρουμε) μόνο τα αεροπλάνα που εκπέμπουν ADS-B και είναι μέσα στον ορίζοντα μας. Για τα στρατιωτικά, π.χ. το C-130H που συζήτησε ο OA702, θα τα βλέπουμε στην λίστα αλλά όχι στον χάρτη, δεδομένου ότι δεν εκπέμπουν ADS-B παρά μόνο Mode-S από το transponder.

Πως γίνεται όμως και τα πλοτάρει το FR24 και το PlaneFinder? Αυτοί τροφοδοτούνται από πολλούς σταθμούς εδάφους μέσω Internet. Οι σταθμοί εδάφους επίσης τροφοδοτούν στον server και τον ακριβή χρόνο λήψεως του πακέτου. Με βάση αυτά και με μια τριγωνομετρική μέθοδο που λέγεται multilateration τα sites αυτά πρσδιορίζουν την θέση του Α/Φ και την πλοτάρουν. Όταν ο προσδιορισμός γίνετια με multilateration, στο πεδίο RADAR το FR24 γράφει κάτι όπως "T-MLAT1" αντί για "T-LGAV22", "F-LGAV2" κλπ. Με τον τρόπο αυτό το FR24 αποτυπώνει τα Q400 της Olympic τα οποία δεν εκπέμπουν ADS-B. Αντίθετα το SX-OAW (ATR 42-600) εκπέμπει ADS-B και πλοτάρεται κανονικά από ένα μεμονωμένο δέκτη.

Για να γίνει το multilateration χρειάζεται λήψη από 3-4 συνεργαζόμενους σταθμούς minimum. Η αναγκαία κάλυψη δεν είναι διαθέσιμη παντού, ιδίως για αεροπλάνα σε χαμηλό ύψος. Έτσι το FR24 αποτύπωνε το C-130 από την στιγμή που ανέβηκε στα πχ 3000 ft στην Αθήνα. Μόλις άρχισε να κατεβαίνει προς LGLM, το FR24 δεν είχε πια επαρκή κάλυψη και δεν μπορούσε να κάνει multilateration. Το ξαναβρήκε ώρα μετά δυτικά της Λέσβου. Ενδιάμεσα έβαλε μια μαύρη διακεκομένη γραμμή, κατ'εκτίμησιν. Άρα το FR24 δεν έχει στοιχεία τι έγινε ενδιάμεσα.

Ένα άλλο θέμα με τα σχετικά sites είναι ότι κρύβουν την ταυτότητα των business jets και δίνουν μόνο τον τύπο, π.χ. GLF5, CL30 κλπ, ακόμα και αν αυτά εκπέμπουν ADS-B. Επίσης κρύβουν εντελώς αρκετές στρατιωτικές πτήσεις, αν και όχι όλες. Το τί κρύβουν και το τί όχι εξαρτάται από τις πιέσεις που δέχονται από τις διάφορες κυβερνήσεις. Μερικές φορές ξεφεύγει και κάτι παραπάνω, όπως κάποια ελληνικά F-16 που αναφέρθηκαν πριν μερικές ημέρες.

Οι πληροφορίες για πτήσεις, αεροδρόμιο αναχωρήσεως, προορισμού κλπ δεν μεταδίδονται στο Mode-S ούτε στο ADS-B. Αυτές το FR24 τις βρίσκει από διάφορες on-line βάσεις δεδομένων (databases). Αν κάποια database έχει ελλείψεις, αυτές επηρεάζουν και τις πληροφορίες του FR24.

Για να σας δώσω λίγη εισαγωγική βιβλιογραφία, πολύ καλή εισαγωγή είναι οι ακόλουθες δυο σελίδες στο FR24:
1. How it works
2. Frequently asked questions

Λίγο πιο advanced στην Wikipedia:

3.Aviation_transponder_interrogation_modes
4. Secondary surveillance radar
5. Automatic dependent surveillance – broadcast

Και ναι, γουστάρω να κομπάζω και σε όποιον αρέσουμε! :rant:
 
Οκ.
Πάντως F16 μόνο συγκεκριμένης μοίρας εμφανίζει και συγκεκριμένου τύπου.Δεν έχω δει ποτέ π.χ Μ2000 ή F4.Μόνο c130,c27j,ΑΣΕΠΕ.

sv1xv":8o0jqjw6 said:
Και ναι, γουστάρω να κομπάζω και σε όποιον αρέσουμε! :rant:

Δε θα σου απαντήσω...
 
Καταλαβαίνεις ότι με τα στρατιωτικά μπαίνουν πολλοί παράγοντες:
1. Ποιά από αυτά στέλνουν Mode S. Μην ξεχνάμε ότι έχουμε πολλά παλιά αεροπλάνα. Ειδικά για τα C-130B/H, τα transponder έχουν εκσυγχρονισθεί.
2. Πότε στέλνουν Mode S, δεδομένου ότι θέτουν το transponder εκτός κατά βούλησιν.
3. Ποιά μπλοκάρονται από το FR24.

Σήμερα π.χ. δείχνει ένα ελικόπτερο AW139 (ICAO24: 4D20DE) της Αεροπορίας της Μάλτας με κανονική εκπομπή ADS-B. Πρόσφατα όμως πέρασε ένα Airbus A400 της RAF επίσης με κανονική εκπομπή ADS-B αλλά το έκοψε.
 
Καλά και χρήσιμα όλα αυτά που είχες την καλοσύνη να γράψεις sv αλλά, επιστρέφοντας στο θέμα, ομολογώ πώς τέτοιο discrepancy στα όσα χρόνια παρακολουθώ fr24 δεν θυμάμαι να μου έχει ξανατύχει. Είναι δυνατόν ο ηρακλής να έχει προσγειωθεί στη Ρόδο και το fr να το δείχνει στα 16.οοο να κάνει στροφή και να επιστρέφει Ελευσίνα; Άσε που δεν κατέβηκε, αλλά λέμε τώρα...
 
Re: Αποτύπωση Mode S και ADS-B

Αυτό συμβαίνει εξ αιτίας ενός άλλου χαρακτηριστικού του FR24 που δεν έγραψα πριν για να μην τα μπερδέψω. Τα sites τύπου FR24 και PlaneFinder, για να γίνουν πιο ελκυστικά, όταν χάσουν το σήμα ή την δυνατότητα multilateration από ένα ΑΦ συνεχίζουν να πλοτάρουν για λίγο "κατ εκτίμησιν" με βάση την τελευταία ένδειξη κατεύθυνσης και ταχύτητας. Αν το ξαναβρούν σύντομα μπαλώνουν το κενό με μεγαλύτερη ή μικρότερη επιτυχία. Αυτός είναι ο λόγος που δείχνουν προσγειώσεις με το αεροπλάνο να βγαίνει εκτός διαδρόμου, απίστευρα γωνιώδεις στροφές κατά την προσέγγιση κλπ. Αν το χάσουν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα το FR24 βάζει μαύρη διακεκομένη γραμμή.

Ο τροπος παρουσίασης είναι κάπως ρευστός γιατί το λογισμικό και οι δυνατότητες εξελίσονται συνεχώς. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι: Μην παίρνετε τις αποτυπώσεις του FR24 τοις μετρητοίς.

Το μόνο authoritative site είναι αυτό της ΥΠΑ (PALLAS) αλλά διανέμεται μόνο σε αεροδρόμια και όχι στο κοινό. Είναι πολύ ενδιαφέρον γιατί κάνει data fusion από πολλά radar και επιπλέον δείχνει και μη αναγνωρισμένους στόχους από το Πρωτεύον RADAR του Υμηττού (PSR), οι οποίοι δεν φαίνονται σε κανένα SSR, FR24, κλπ.
 
Υπάρχει περίπτωση να ήταν κάποια στρατιωτική άσκηση, πχ ρίψη αλεξιπτωτιστών ή στρατιωτικού εξοπλισμού;
 
Re: Αποτύπωση Mode S και ADS-B

Ένα άλλο θέμα με τα σχετικά sites είναι ότι κρύβουν την ταυτότητα των business jets και δίνουν μόνο τον τύπο, π.χ. GLF5, CL30 κλπ, ακόμα και αν αυτά εκπέμπουν ADS-B. Επίσης κρύβουν εντελώς αρκετές στρατιωτικές πτήσεις, αν και όχι όλες. Το τί κρύβουν και το τί όχι εξαρτάται από τις πιέσεις που δέχονται από τις διάφορες κυβερνήσεις. Μερικές φορές ξεφεύγει και κάτι παραπάνω, όπως κάποια ελληνικά F-16 που αναφέρθηκαν πριν μερικές ημέρες

Στέκομαι σε αυτό το παραπάνω και στα εξης ρωτάω τον sv:
Δηλαδή όλα τα ιδιωτικά jet δεν τα βγάζει γιατί το απογορευουν οι κυβερνήσεις διαφόρων κρατων;
Δηλαδή υπάρχουν τόσα ιδιωτικά jet και στην Ελλάδα και απο κανένα δεν υπάρχει εμφανής ταυτότητα στο Fr24 αυτό δηλαδή γίνεται επειδή το απαγορεύει η κυβέρνηση;

Sv θέλω να μου το εξηγήσεις αυτό γιατι κάτι δεν έχω καταλάβει.

Όλα τα παρπανω τα διάβασα αλλά αυτό είναι το μόνο που δεν κατάλαβα.
 
Re: Αποτύπωση Mode S και ADS-B

Τι να σου πω, αυτό δεν είναι κάτι για το οποίο μπορώ να εκφράσω δημόσια τεκμηριωμένη άποψη πέρα από όσα γράφει το site του FR24 στην σελίδα του και όσα λίγα παρέθεσα παραπάνω.

Θα συνιστούσα να προπαθήσεις να σχηματίσεις προσωπική άποψη παρακολουθώντας π.χ. τις πτήσεις από/προς Μύκονο.

Στο θέμα αυτο αυτοί που ξέρουν (πολλά) δεν μιλούν, και αυτοί που μιλούν πολύ δεν ξέρουν.
 
sv1xv":2cjaqfwi said:
Το FR24 χρειάζεται να ξέρεις κάποια πράγματα παραπάνω για να το ερμηνεύσεις, ιδίως όσον αφορά στρατιωτικά και business jets. Αυτά που δείχνει είναι σωστά μόνο όταν πρόκειται για airliners που εκπέμπουν ADS-B.

Επιπλέον στην Ρόδο έχει δυο αεροδρόμια.

Ωραια τα 2 πραματα παραπάνω που ξέρεις, αλλά κοιτας το δέντρο και χάνεις το δάσος.
Το MLAT εχει βελτιωθεί κατά πολύ στη Ρόδο τον τελευταίο καιρό και πιανεί και τα πολύ χαμηλά ύψη

Στη φωτογραφία που παρέθεσε παραπάνω ο φίλος OA702 φαίνονται ξεκάθαρα τα παρακάτω:
1) Το α/φος φαίνεται συνεχώς στα 15.000 πόδια.
2) Υπάρχουν θέσεις δεν ταιριάζουν καθόλου με τα pattern αφιξης και αναχώρησης.

Αν έκανες το πολύ απλό να πατήσεις το playback και εκανες zoom στην επίμαχη περιοχή θα είχες το επισυναπτόμενο.

Από το οποίο φαίνεται καθαρότατα ότι έκανε αναστροφή, εκτός αν τo c-130 έχει performance F-16.
Και για να κομπάσω και γω:
garbage in garbage out
 

Attachments

  • Χωρίς τίτλο.png
    Χωρίς τίτλο.png
    354,7 KB · Προβολές: 2.106
Κοίταξε, χόμπι κάνουμε, αν σε ικανοποιεί η άποψη ότι δεν προσγειώθηκε στην Ρόδο, όλα καλά. Εμένα πάλι δεν με ικανοποιεί. Κανείς δεν θα μας τραβήξει το αυτί αν κάνουμε λάθος.
 
Top