Νά τα πάρω από την αρχή τα πράγματα, ώστε να εξηγηθώ όπου χρειάζεται.
Ας αρχίσω από τη συνέντευξη την οποία άκουσα. Είναι ιερό το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να υποστηρίζει την άποψή του και να υπερασπίζεται τη θέση του. Με αυτό σα γνώμονα, ότι και να πεί ο κυβερνήτης είναι δικαίωμά του και καλά κάνει. Ο οποιοσδήποτε στη θέση του θα έκανε το ίδιο, τίποτε από όσα και να πεί δεν είναι μεμπτό, εκτός και αν αποδειχθεί ότι ψέυδεται.
Μέ βάση όλα αυτά και με απόλυτο σεβασμό στο προσωπικό δράμα που περνάει κάθε άνθρωπος, θα υπογραμμίσω μερικά πράγματα για τη συνέντευξη.
Πρώτον, ο κυβερνήτης είπε ότι, τελικά, ή αυτός έφταιγε ή το αεροπλάνο. Γενικά μιλώντας, αυτό δεν στέκει πάντα. Σε πάμπολες περιπτώσεις, έχει αποδειχθεί ότι ένα αεροπλάνο που παρουσιάζει πρόβλημα (φταίει), μπορεί με λάθος κινήσεις ή ενέργειες του πιλότου να βρεθεί σε πολύ δυσκολότερη κατάσταση (να φταίει καί αυτός).
Δεύτερον, με ξύνισε ιδιαίτερα η προσπάθεια να μπούν όλα στο μπλέντερ. Ο Μαντέλης τα έπαιρνε από τη Ζίμενς, άρα ότι και να έκανε σε άλλα άσχετα θέματά, είναι ντε φάκτο εκ του πονηρού. Δεν αποκλείεται αλλά δεν είναι με τίποτα και θέσφατο. Το Φάλκον 900 έχει προβληματικό αυτόματο, και μάλιστα έκανε τα ίδια σε άλλον πιλότο ένα Φάλκον 7Χ (διαφορά τεχνολογίας 20 ετών), άρα όλα τα Ντασό έχουν προβληματικόυς αυτομάτους. Επίσης, στο μπλέντερ.
Τρίτον και παρόμοιο. Τον Κρανιδιώτη μάλλον θέλανε να τον βγάλουν από τη μέση, σκοτώθηκε στο αεροπλάνο, ο αυτόματος του Φάλκον είναι προβληματικός. Αν αυτό το σενάριο παίζει, θα υπήρχε δολιοφθορά. Δεν μιλάει όμως για κάτι τέτοιο, αλλά υποστηρίζει το μανίσιο πρόβλημα του αυτομάτου. Αυτή η λογική στέκει μόνο αν υποστηρίζει ότι ο κατασκευαστής του αυτομάτου ήταν στο κόλπο να φάει τον Κρανιδιώτη, όταν τον σχεδίαζε πρίν ...από 16-17 χρόνια.
Τέταρτον, μιλάει καθαρά για καραμπινάτο σχεδιαστικό/κατασκευαστικό πρόβλημα του αυτομάτου. Εδώ δεν μπορεί κανείς παρά να κοιτάξει τα στατιστικά των Φάλκον και να δεί πόσες φορές αυτός ο συγκεκριμμένος τύπος αυτομάτου προκάλεσε τέτοιο πρόβλημα, για να καταλάβει για πόσο μεγάλο πρόβλημα μιλάμε.
Πέμπτον και τελευταίο, είναι η αναφορά που κάνει σχετικά με την εμπλοκή της κατασκευάστριας στη διερεύνηση και ότι αυτό είναι απόδειξη συγκάλυψης. Καλώς ή κακώς, καμμία Αρχή Διερευνήσεων ανά τον κόσμο (της NTSB συμπεριλαμβανομένης), δεν έχει το απόλυτα εξειδικευμένο προσωπικό που απαιτείται ώστε να υπάρχει η απόλυτη γνώση κάθε τύπου αεροσκάφους, κάθε τύπου κινητήρα και κάθε τύπου και είδους ηλεκτρονικού/ηλεκτρικού/υδραυλικού ή ότι άλλου εξαρτήματος. Ζητάμε με άλλα λόγια από τον Ρουμάνο ηλεκτρονικό που συνεργάζεται με την επιτροπή διερεύνησης του Φάλκον, να έχει την απόλυτη γνώση του αυτομάτου του Φάλκον900 απ'έξω και ανακατωτά. Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Έτσι σε πάμπολλα ατυχήματα οι αρχές έχουν στείλει εξαρτήματα ή και ολόκληρους κινητήρες συνοδεία διερευνητών που είναι γνώστες (δεν στέλνουν κανένα δικηγόρο) στον κατασκευαστή, ώστε εκεί να γίνει ο έλεγχος που χρειάζεται από τον πλέον ειδικό, αυτόν που το έφτιαξε. Ιδεατή λύση? Σίγουρα όχι. Είναι όμως η μόνη πρακτική λύση.
Αυτά πέρι της συνέντευξης, τονίζοντας ότι ο καθείς από εμάς ίσως έλεγε τα ίδια και ίσως και ακόμα πιό κατηγορηματικά, προκειμένου να υπερασπιστεί τον εαυτό του.
Η ερώτηση του Hastaroth σχετικά με την περιοδική εκπαίδευση/εξέταση και τη μή επίσημη καταγραφή της, είναι και δικιά μου απορία. Αν έψαχνα πιθανή αιτία για κάτι τέτοιο, θα έλεγα ότι ο Γάλλος εξεταστής μάλλον δεν ήταν εξουσιοδοτημένος από την ΥΠΑ για να κάνει Proficiency Checks (γραφειοκρατικά, δεν τον είχαν εντάξει στη λίστα), οπότε η υπογραφή του θα ήταν άχρηστη.
Επίσης παραμένει και μένα απορία μου ότι καταδικάστηκε για αμέλεια σχετικά με τις ζώνες, τη στιγμή που βάσει διαδικασιών δεν δείχνει να έχει αμελήσει. Προσωπικά πιστεύω ότι προσπάθησαν να τον καταδικάσουν για το μικρότερο δυνατό παράπτωμα, το οποίο θα ήταν και αμφισβητίσιμο. Το γιατί οι κανόνες παραβλέπονται ή γίνονται πιό ευέλικτοι από την ΥΠΑ όταν μιλάμε για κυβερνητικές πτήσεις, αύτό που υποννούσα είναι τα γνωστά τσατσιλίκια από διάφορους χαρτογιακάδες που για να μήν σκοτίσουν τους VIPs με αηδίες και κανόνες ασφαλείας, αφήνουν λάσκα διάφορους κανόνες που ισχύουν όμως αποκλειστικά και αυστηρά για τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς. Οι VIP και κυρίως οι δήθεν VIP έχουν συγκεκριμμένες στοχέυσεις ώστε να δείξουν ότι έχουν κάποιο στάτους. ΠΧ, πρώτο τραπέζι πίστα, ή ότι η τραγουδιάρα με ξέρει με το μικρό όνομα, ή ότι όταν φτάνω με το αεροπλάνο της γραμμής, το αυτοκίνητό μου με τον οδηγό με περιμένει κάτω από τη σκάλα. (ίσχυε κατά κόρον στο Ελληνικό, δεν ξέρω για το Βενιζέλο), ή πχ δεν περνάω security.
Το θέμα με τα τσέκλιστ είναι οφθαλμοφανές και δε σηκώνει περαιτέρω ανάλυση. Απλά να σημειώσω ότι δεν ήταν ο συγκεκριμμένος κυβερνήτης που δέχθηκε να πετάξει με μή εγκεκριμμένα τσεκλίστ. Ήταν όλοι οι πιλότοι του Φάλκον και η ίδια η εταιρεία που προφανέστατα όχι μόνο το γνώριζε αλλά το επέλεξε. Δεν αντικατάστησαν τα τσεκλίστ το προηγούμενο βράδυ και βγάλαν τα κανονικά και βάλαν τα demo. "Αντώνη, με τσεκλίστ τί θα κάνουμε για το Φάλκον?". "Πάρε αυτά που είχαμε από την εκπαίδευση και βάλε δύο μέσα".
Γενικά μιλώντας, πιθανολογώ ότι οι πιλότοι του Φάλκον (όπως και οι πιλότοι που πέταγαν μεγαλύτερα αεροπλάνα με προέδρους και πρωθυπουργούς) δεν ήταν τυχαίοι. Όχι απαραίττητα και μόνο από θέμα ικανοτήτων, αλλά κυρίως από θέμα γνωριμιών και "προστασίας". Οι βόλτες στη Χαριλάου Τρικούπη ή στη Ρηγγίλης θα ήταν μέρος των δραστηριοτήτων που απαιτούνταν φαντάζομαι. Με άλλα λόγια υπήρχε μία αίσθηση ασφάλειας και απυροβλήτου σε τυχόν στραβές και σε παραβλέψεις κανόνων.
Ας αρχίσω από τη συνέντευξη την οποία άκουσα. Είναι ιερό το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να υποστηρίζει την άποψή του και να υπερασπίζεται τη θέση του. Με αυτό σα γνώμονα, ότι και να πεί ο κυβερνήτης είναι δικαίωμά του και καλά κάνει. Ο οποιοσδήποτε στη θέση του θα έκανε το ίδιο, τίποτε από όσα και να πεί δεν είναι μεμπτό, εκτός και αν αποδειχθεί ότι ψέυδεται.
Μέ βάση όλα αυτά και με απόλυτο σεβασμό στο προσωπικό δράμα που περνάει κάθε άνθρωπος, θα υπογραμμίσω μερικά πράγματα για τη συνέντευξη.
Πρώτον, ο κυβερνήτης είπε ότι, τελικά, ή αυτός έφταιγε ή το αεροπλάνο. Γενικά μιλώντας, αυτό δεν στέκει πάντα. Σε πάμπολες περιπτώσεις, έχει αποδειχθεί ότι ένα αεροπλάνο που παρουσιάζει πρόβλημα (φταίει), μπορεί με λάθος κινήσεις ή ενέργειες του πιλότου να βρεθεί σε πολύ δυσκολότερη κατάσταση (να φταίει καί αυτός).
Δεύτερον, με ξύνισε ιδιαίτερα η προσπάθεια να μπούν όλα στο μπλέντερ. Ο Μαντέλης τα έπαιρνε από τη Ζίμενς, άρα ότι και να έκανε σε άλλα άσχετα θέματά, είναι ντε φάκτο εκ του πονηρού. Δεν αποκλείεται αλλά δεν είναι με τίποτα και θέσφατο. Το Φάλκον 900 έχει προβληματικό αυτόματο, και μάλιστα έκανε τα ίδια σε άλλον πιλότο ένα Φάλκον 7Χ (διαφορά τεχνολογίας 20 ετών), άρα όλα τα Ντασό έχουν προβληματικόυς αυτομάτους. Επίσης, στο μπλέντερ.
Τρίτον και παρόμοιο. Τον Κρανιδιώτη μάλλον θέλανε να τον βγάλουν από τη μέση, σκοτώθηκε στο αεροπλάνο, ο αυτόματος του Φάλκον είναι προβληματικός. Αν αυτό το σενάριο παίζει, θα υπήρχε δολιοφθορά. Δεν μιλάει όμως για κάτι τέτοιο, αλλά υποστηρίζει το μανίσιο πρόβλημα του αυτομάτου. Αυτή η λογική στέκει μόνο αν υποστηρίζει ότι ο κατασκευαστής του αυτομάτου ήταν στο κόλπο να φάει τον Κρανιδιώτη, όταν τον σχεδίαζε πρίν ...από 16-17 χρόνια.
Τέταρτον, μιλάει καθαρά για καραμπινάτο σχεδιαστικό/κατασκευαστικό πρόβλημα του αυτομάτου. Εδώ δεν μπορεί κανείς παρά να κοιτάξει τα στατιστικά των Φάλκον και να δεί πόσες φορές αυτός ο συγκεκριμμένος τύπος αυτομάτου προκάλεσε τέτοιο πρόβλημα, για να καταλάβει για πόσο μεγάλο πρόβλημα μιλάμε.
Πέμπτον και τελευταίο, είναι η αναφορά που κάνει σχετικά με την εμπλοκή της κατασκευάστριας στη διερεύνηση και ότι αυτό είναι απόδειξη συγκάλυψης. Καλώς ή κακώς, καμμία Αρχή Διερευνήσεων ανά τον κόσμο (της NTSB συμπεριλαμβανομένης), δεν έχει το απόλυτα εξειδικευμένο προσωπικό που απαιτείται ώστε να υπάρχει η απόλυτη γνώση κάθε τύπου αεροσκάφους, κάθε τύπου κινητήρα και κάθε τύπου και είδους ηλεκτρονικού/ηλεκτρικού/υδραυλικού ή ότι άλλου εξαρτήματος. Ζητάμε με άλλα λόγια από τον Ρουμάνο ηλεκτρονικό που συνεργάζεται με την επιτροπή διερεύνησης του Φάλκον, να έχει την απόλυτη γνώση του αυτομάτου του Φάλκον900 απ'έξω και ανακατωτά. Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Έτσι σε πάμπολλα ατυχήματα οι αρχές έχουν στείλει εξαρτήματα ή και ολόκληρους κινητήρες συνοδεία διερευνητών που είναι γνώστες (δεν στέλνουν κανένα δικηγόρο) στον κατασκευαστή, ώστε εκεί να γίνει ο έλεγχος που χρειάζεται από τον πλέον ειδικό, αυτόν που το έφτιαξε. Ιδεατή λύση? Σίγουρα όχι. Είναι όμως η μόνη πρακτική λύση.
Αυτά πέρι της συνέντευξης, τονίζοντας ότι ο καθείς από εμάς ίσως έλεγε τα ίδια και ίσως και ακόμα πιό κατηγορηματικά, προκειμένου να υπερασπιστεί τον εαυτό του.
Η ερώτηση του Hastaroth σχετικά με την περιοδική εκπαίδευση/εξέταση και τη μή επίσημη καταγραφή της, είναι και δικιά μου απορία. Αν έψαχνα πιθανή αιτία για κάτι τέτοιο, θα έλεγα ότι ο Γάλλος εξεταστής μάλλον δεν ήταν εξουσιοδοτημένος από την ΥΠΑ για να κάνει Proficiency Checks (γραφειοκρατικά, δεν τον είχαν εντάξει στη λίστα), οπότε η υπογραφή του θα ήταν άχρηστη.
Επίσης παραμένει και μένα απορία μου ότι καταδικάστηκε για αμέλεια σχετικά με τις ζώνες, τη στιγμή που βάσει διαδικασιών δεν δείχνει να έχει αμελήσει. Προσωπικά πιστεύω ότι προσπάθησαν να τον καταδικάσουν για το μικρότερο δυνατό παράπτωμα, το οποίο θα ήταν και αμφισβητίσιμο. Το γιατί οι κανόνες παραβλέπονται ή γίνονται πιό ευέλικτοι από την ΥΠΑ όταν μιλάμε για κυβερνητικές πτήσεις, αύτό που υποννούσα είναι τα γνωστά τσατσιλίκια από διάφορους χαρτογιακάδες που για να μήν σκοτίσουν τους VIPs με αηδίες και κανόνες ασφαλείας, αφήνουν λάσκα διάφορους κανόνες που ισχύουν όμως αποκλειστικά και αυστηρά για τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς. Οι VIP και κυρίως οι δήθεν VIP έχουν συγκεκριμμένες στοχέυσεις ώστε να δείξουν ότι έχουν κάποιο στάτους. ΠΧ, πρώτο τραπέζι πίστα, ή ότι η τραγουδιάρα με ξέρει με το μικρό όνομα, ή ότι όταν φτάνω με το αεροπλάνο της γραμμής, το αυτοκίνητό μου με τον οδηγό με περιμένει κάτω από τη σκάλα. (ίσχυε κατά κόρον στο Ελληνικό, δεν ξέρω για το Βενιζέλο), ή πχ δεν περνάω security.
Το θέμα με τα τσέκλιστ είναι οφθαλμοφανές και δε σηκώνει περαιτέρω ανάλυση. Απλά να σημειώσω ότι δεν ήταν ο συγκεκριμμένος κυβερνήτης που δέχθηκε να πετάξει με μή εγκεκριμμένα τσεκλίστ. Ήταν όλοι οι πιλότοι του Φάλκον και η ίδια η εταιρεία που προφανέστατα όχι μόνο το γνώριζε αλλά το επέλεξε. Δεν αντικατάστησαν τα τσεκλίστ το προηγούμενο βράδυ και βγάλαν τα κανονικά και βάλαν τα demo. "Αντώνη, με τσεκλίστ τί θα κάνουμε για το Φάλκον?". "Πάρε αυτά που είχαμε από την εκπαίδευση και βάλε δύο μέσα".
Γενικά μιλώντας, πιθανολογώ ότι οι πιλότοι του Φάλκον (όπως και οι πιλότοι που πέταγαν μεγαλύτερα αεροπλάνα με προέδρους και πρωθυπουργούς) δεν ήταν τυχαίοι. Όχι απαραίττητα και μόνο από θέμα ικανοτήτων, αλλά κυρίως από θέμα γνωριμιών και "προστασίας". Οι βόλτες στη Χαριλάου Τρικούπη ή στη Ρηγγίλης θα ήταν μέρος των δραστηριοτήτων που απαιτούνταν φαντάζομαι. Με άλλα λόγια υπήρχε μία αίσθηση ασφάλειας και απυροβλήτου σε τυχόν στραβές και σε παραβλέψεις κανόνων.