Υπόθεση Falcon

  • Thread starter Thread starter sv1xv
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Νά τα πάρω από την αρχή τα πράγματα, ώστε να εξηγηθώ όπου χρειάζεται.

Ας αρχίσω από τη συνέντευξη την οποία άκουσα. Είναι ιερό το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να υποστηρίζει την άποψή του και να υπερασπίζεται τη θέση του. Με αυτό σα γνώμονα, ότι και να πεί ο κυβερνήτης είναι δικαίωμά του και καλά κάνει. Ο οποιοσδήποτε στη θέση του θα έκανε το ίδιο, τίποτε από όσα και να πεί δεν είναι μεμπτό, εκτός και αν αποδειχθεί ότι ψέυδεται.

Μέ βάση όλα αυτά και με απόλυτο σεβασμό στο προσωπικό δράμα που περνάει κάθε άνθρωπος, θα υπογραμμίσω μερικά πράγματα για τη συνέντευξη.

Πρώτον, ο κυβερνήτης είπε ότι, τελικά, ή αυτός έφταιγε ή το αεροπλάνο. Γενικά μιλώντας, αυτό δεν στέκει πάντα. Σε πάμπολες περιπτώσεις, έχει αποδειχθεί ότι ένα αεροπλάνο που παρουσιάζει πρόβλημα (φταίει), μπορεί με λάθος κινήσεις ή ενέργειες του πιλότου να βρεθεί σε πολύ δυσκολότερη κατάσταση (να φταίει καί αυτός).

Δεύτερον, με ξύνισε ιδιαίτερα η προσπάθεια να μπούν όλα στο μπλέντερ. Ο Μαντέλης τα έπαιρνε από τη Ζίμενς, άρα ότι και να έκανε σε άλλα άσχετα θέματά, είναι ντε φάκτο εκ του πονηρού. Δεν αποκλείεται αλλά δεν είναι με τίποτα και θέσφατο. Το Φάλκον 900 έχει προβληματικό αυτόματο, και μάλιστα έκανε τα ίδια σε άλλον πιλότο ένα Φάλκον 7Χ (διαφορά τεχνολογίας 20 ετών), άρα όλα τα Ντασό έχουν προβληματικόυς αυτομάτους. Επίσης, στο μπλέντερ.

Τρίτον και παρόμοιο. Τον Κρανιδιώτη μάλλον θέλανε να τον βγάλουν από τη μέση, σκοτώθηκε στο αεροπλάνο, ο αυτόματος του Φάλκον είναι προβληματικός. Αν αυτό το σενάριο παίζει, θα υπήρχε δολιοφθορά. Δεν μιλάει όμως για κάτι τέτοιο, αλλά υποστηρίζει το μανίσιο πρόβλημα του αυτομάτου. Αυτή η λογική στέκει μόνο αν υποστηρίζει ότι ο κατασκευαστής του αυτομάτου ήταν στο κόλπο να φάει τον Κρανιδιώτη, όταν τον σχεδίαζε πρίν ...από 16-17 χρόνια.

Τέταρτον, μιλάει καθαρά για καραμπινάτο σχεδιαστικό/κατασκευαστικό πρόβλημα του αυτομάτου. Εδώ δεν μπορεί κανείς παρά να κοιτάξει τα στατιστικά των Φάλκον και να δεί πόσες φορές αυτός ο συγκεκριμμένος τύπος αυτομάτου προκάλεσε τέτοιο πρόβλημα, για να καταλάβει για πόσο μεγάλο πρόβλημα μιλάμε.

Πέμπτον και τελευταίο, είναι η αναφορά που κάνει σχετικά με την εμπλοκή της κατασκευάστριας στη διερεύνηση και ότι αυτό είναι απόδειξη συγκάλυψης. Καλώς ή κακώς, καμμία Αρχή Διερευνήσεων ανά τον κόσμο (της NTSB συμπεριλαμβανομένης), δεν έχει το απόλυτα εξειδικευμένο προσωπικό που απαιτείται ώστε να υπάρχει η απόλυτη γνώση κάθε τύπου αεροσκάφους, κάθε τύπου κινητήρα και κάθε τύπου και είδους ηλεκτρονικού/ηλεκτρικού/υδραυλικού ή ότι άλλου εξαρτήματος. Ζητάμε με άλλα λόγια από τον Ρουμάνο ηλεκτρονικό που συνεργάζεται με την επιτροπή διερεύνησης του Φάλκον, να έχει την απόλυτη γνώση του αυτομάτου του Φάλκον900 απ'έξω και ανακατωτά. Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. Έτσι σε πάμπολλα ατυχήματα οι αρχές έχουν στείλει εξαρτήματα ή και ολόκληρους κινητήρες συνοδεία διερευνητών που είναι γνώστες (δεν στέλνουν κανένα δικηγόρο) στον κατασκευαστή, ώστε εκεί να γίνει ο έλεγχος που χρειάζεται από τον πλέον ειδικό, αυτόν που το έφτιαξε. Ιδεατή λύση? Σίγουρα όχι. Είναι όμως η μόνη πρακτική λύση.

Αυτά πέρι της συνέντευξης, τονίζοντας ότι ο καθείς από εμάς ίσως έλεγε τα ίδια και ίσως και ακόμα πιό κατηγορηματικά, προκειμένου να υπερασπιστεί τον εαυτό του.

Η ερώτηση του Hastaroth σχετικά με την περιοδική εκπαίδευση/εξέταση και τη μή επίσημη καταγραφή της, είναι και δικιά μου απορία. Αν έψαχνα πιθανή αιτία για κάτι τέτοιο, θα έλεγα ότι ο Γάλλος εξεταστής μάλλον δεν ήταν εξουσιοδοτημένος από την ΥΠΑ για να κάνει Proficiency Checks (γραφειοκρατικά, δεν τον είχαν εντάξει στη λίστα), οπότε η υπογραφή του θα ήταν άχρηστη.

Επίσης παραμένει και μένα απορία μου ότι καταδικάστηκε για αμέλεια σχετικά με τις ζώνες, τη στιγμή που βάσει διαδικασιών δεν δείχνει να έχει αμελήσει. Προσωπικά πιστεύω ότι προσπάθησαν να τον καταδικάσουν για το μικρότερο δυνατό παράπτωμα, το οποίο θα ήταν και αμφισβητίσιμο. Το γιατί οι κανόνες παραβλέπονται ή γίνονται πιό ευέλικτοι από την ΥΠΑ όταν μιλάμε για κυβερνητικές πτήσεις, αύτό που υποννούσα είναι τα γνωστά τσατσιλίκια από διάφορους χαρτογιακάδες που για να μήν σκοτίσουν τους VIPs με αηδίες και κανόνες ασφαλείας, αφήνουν λάσκα διάφορους κανόνες που ισχύουν όμως αποκλειστικά και αυστηρά για τους υπόλοιπους κοινούς θνητούς. Οι VIP και κυρίως οι δήθεν VIP έχουν συγκεκριμμένες στοχέυσεις ώστε να δείξουν ότι έχουν κάποιο στάτους. ΠΧ, πρώτο τραπέζι πίστα, ή ότι η τραγουδιάρα με ξέρει με το μικρό όνομα, ή ότι όταν φτάνω με το αεροπλάνο της γραμμής, το αυτοκίνητό μου με τον οδηγό με περιμένει κάτω από τη σκάλα. (ίσχυε κατά κόρον στο Ελληνικό, δεν ξέρω για το Βενιζέλο), ή πχ δεν περνάω security.

Το θέμα με τα τσέκλιστ είναι οφθαλμοφανές και δε σηκώνει περαιτέρω ανάλυση. Απλά να σημειώσω ότι δεν ήταν ο συγκεκριμμένος κυβερνήτης που δέχθηκε να πετάξει με μή εγκεκριμμένα τσεκλίστ. Ήταν όλοι οι πιλότοι του Φάλκον και η ίδια η εταιρεία που προφανέστατα όχι μόνο το γνώριζε αλλά το επέλεξε. Δεν αντικατάστησαν τα τσεκλίστ το προηγούμενο βράδυ και βγάλαν τα κανονικά και βάλαν τα demo. "Αντώνη, με τσεκλίστ τί θα κάνουμε για το Φάλκον?". "Πάρε αυτά που είχαμε από την εκπαίδευση και βάλε δύο μέσα".

Γενικά μιλώντας, πιθανολογώ ότι οι πιλότοι του Φάλκον (όπως και οι πιλότοι που πέταγαν μεγαλύτερα αεροπλάνα με προέδρους και πρωθυπουργούς) δεν ήταν τυχαίοι. Όχι απαραίττητα και μόνο από θέμα ικανοτήτων, αλλά κυρίως από θέμα γνωριμιών και "προστασίας". Οι βόλτες στη Χαριλάου Τρικούπη ή στη Ρηγγίλης θα ήταν μέρος των δραστηριοτήτων που απαιτούνταν φαντάζομαι. Με άλλα λόγια υπήρχε μία αίσθηση ασφάλειας και απυροβλήτου σε τυχόν στραβές και σε παραβλέψεις κανόνων.
 
Γεγονός είναι πως σε όλη αυτήν την ιστορία υπήρξαν διάφορες παραλείψεις και παρατυπίες που είναι φυσικό αυτοί που τίς έκαναν να θέλουν να τίς καλύψουν/δικαιολογήσουν.Ασφαλώς και δέν έγινε καμμιά συνωμοσία γιά να "φάνε" τον Κρανιδιώτη,άν και υποψιάζομαι ότι κάποιοι μπορεί στο πίσω μέρος τού μυαλού τους να το επιθυμούσαν-αλλά σίγουρα το δυστύχημα δέν συνέβη γι'αυτόν τον λόγο.

Τώρα,όπως το βλέπω εγώ με βάση όσα έγραψε και ο nanas44,η σκηνή εξελίχθηκε ώς εξής:

Το αεροπλάνο πλησίαζε στο Βουκουρέστι πετώντας on autopilot υπό την εποπτεία τού κ1 που ήταν ο PF,ενώ ο κ2 που ήταν PNF έκανε τίς επικοινωνίες.
Κάποια στιγμή μπήκε η αεροσυνοδός στο κόκπιτ (δέν πρέπει να καθόταν στο jumpseat γιατί αλλιώς θα ήταν δεμένη και δέν θα τραυματιζόταν) γιά να συνεννοηθή γιά κάτι με τον κ1.
Ο κ1 έστριψε το κεφάλι του γιά να τής μιλήση,οπότε πλέον δέν έβλεπε τα όργανα-συνεπώς δέν έβλεπε και τα settings στον αυτόματο.
Την ώρα που συνέβαινε αυτό,ο κ2 άκουσε από τον Ρουμάνο ATC ότι τους είχε κάνει cleared στο FL050 (από το 150 στο οποίο βρισκόντουσαν).
Τότε ο κ2 χωρίς να ενημερώση τον κ1 (άραγε δέν τον είχε δεί που είχε το κεφάλι γυρισμένο πρός τα πίσω γιά να μιλήση στην αεροσυνοδό;) έβαλε στον αυτόματο το νέο ύψος που τους είχε εκχωρηθεί.
Ο κ1 ένιωσε ότι το αεροπλάνο κατέβαινε και:
-χωρίς να ρωτήση τον κ2 τί είχε συμβεί
-χωρίς να κοιτάξη στο control panel τού αυτόματου
-ξεχνώντας ότι δέν βρισκόταν σε 737 αλλά σε Falcon
τράβηξε το χειριστήριο πρός τα πάνω,θεωρώντας ότι έτσι θα αποσυνδεόταν ο αυτόματος γιατί έτσι γίνεται στο 737 που πετούσε συχνότερα (άραγε το Falcon δεν έχει το κουμπάκι εκείνο,το autopilot disconnect switch,πάνω στο χειριστήριο;).Ο αυτόματος όμως δέν αποσυνδέθηκε και "επέμενε" να προσπαθή να συνεχίση την κάθοδο,"ρίχνοντας" κι'άλλο το pitch τού αεροπλάνου...
Μ'άλλα λόγια,έγινε ένα "μπέρδεμα" από απόψεως CRM,όπου ο κάθε πιλότος έκανε ενέργειες χωρίς να συνεννοηθή με τον άλλο.

Σχετικά με την συνέντευξη,δέν άκουσα τον κ1 να λέη πουθενά ότι "όλα τα Ντασσώ έχουν πρόβλημα".Αυτό που είπε ήταν ότι ο αυτόματος τού Falcon είχε πρόβλημα και ότι τα ίδια είχαν συμβεί και σ'ένα πιό "εξελιγμένο" Falcon,το 7Χ-άρα ο αυτόματος τού συγκεκριμένου τύπου είχε πρόβλημα.Το γιατί δέν έγιναν κι'άλλα τέτοια συμβάντα οφείλεται σε στατιστική πιθανότητα.Και στά DC10 είχαν πρόβλημα τα cargo doors,αλλά μόνο ένα αεροπλάνο έπεσε (αυτό τής THY στην Γαλλία) ενώ άλλο ένα (τής American Airlines) προσγειώθηκε επιτυχώς και χωρίς θύματα...
Τα περί Μαντέλη τα είπε ο δημοσιογράφος και όχι ο κυβερνήτης.Ασφαλώς το ότι ο Μαντέλης "τα έπαιρνε" από την Ζήμενς δέν σημαίνει de facto πως όλες του οι πράξεις ήταν εκ τού πονηρού-αλλά ούτε σημαίνει και πως δέν ήταν.Δέν νομίζω πως ένας πολιτικός που αποδεδειγμένα δωροδοκείται γιά κάποιο θέμα,είναι άμεμπτος και βράχος ηθικής στίς υπόλοιπες πράξεις του.Αλλά κι'αυτό ακόμη δέν αποδεικνύει ότι ο Μαντέλης ήταν σε κάποιο κόλπο γιά να "φάνε" τον Κρανιδιώτη-ασχέτως άν μέσα στο υπουργικό συμβούλιο διαφωνούσε μαζί του.

Επίσης,μού προκαλεί εντύπωση ότι η εταιρία-η ΟΑ δηλαδή-επέλεξε να παραλάβη ένα αεροπλάνο γιά το οποίο ο κατασκευαστής δέν είχε να τής δώση checklists εγκεκριμένα απ'την ΥΠΑ τής χώρας του αλλά μόνο εκπαιδευτικά.Ολόκληρη Dassault είχε ξεχάσει να καταθέση τα εγχειρίδια τού αεροπλάνου (που τμήμα τους αποτελούν τα checklists) γιά έγκριση;

Τέλος,οι πιλότοι που πετούσαν κυβερνητικές πτήσεις σίγουρα ήταν επιλεγμένοι (όπως και τα πληρώματα καμπίνας) και δέν έβαζε η ΟΑ τον οποιονδήποτε απ'τίς λίστες τού προσωπικού.Διασυνδέσεις με την πολιτική ηγεσία πρέπει να είχαν κάποιοι απ'αυτούς-ένας προσωπικός πιλότος τού Ανδρέα Παπανδρέου μάλιστα είναι γνωστό πως αργότερα έγινε και βουλευτής.Ομως απ'όσο καταλαβαίνω,ο κ1 τής συγκεκριμένης πτήσης δέν πρέπει να ήταν και ιδιαίτερα "προστατευόμενος",διαφορετικά δέν θα τον είχαν θέσει σε διαθεσιμότητα μετά το συμβάν και δέν θα τον είχαν "παροπλίσει".
 
Hastaroth, το σενάριο σου σχετικά με το τί εγινε μέσα στο πιλοτήριο δεν αποκλείεται. Δεν αποδυκνείεται όμως.

Η ντασσώ δεν φτιάχνει και πολλά αεροπλάνα πλέον. Το φαλκον εννοούσα. Στο 12:50 της συνέντευξης, λέει καθαρά ότι "το αεροπλάνο είχε ένα πολύ μεγάλο τεχνικό πρόβλημα το οποίο δε λύθηκε ποτέ.....11 χρόνια μετά έκανε αυτό (το πρόβλημα) το αεροπλάνο" (μιλάει για τα περσινά με το 7Χ).

Το μόνο που είπα είναι ότι σαφώς το φαλκον δεν έχει το ίδιο στατιστικό
δείγμα με ένα Β737, αλλά τι διάολο, μετά από 25 χρόνια που πετάει το φαλκον 900, δε θα είχε προκαλέσει παρόμοια σκηνικά, έχοντας ένα τέτοιο "μεγάλο τεχνικό πρόβλημα" ; Η σύγκριση με το 7Χ δε μου κολλάει μιας που ο αυτόματος του μάλλον έχει σχέση με αυτον του 900, όσο είχε αυτός του 747-200 με αυτον του 747-400.

Θα σου πρότεινα να ξανακούσεις τη συνέντευξη και στο 10:50, είναι προφανές ποιός λέει τι για τον Μαντέλη.

Η προστασία , προστασία, αλλά μέχρι ενός σημείου. Όταν τα πράγματα φτάνουν στο "ο σώσον εαυτόν σωθείτω", και ενώ μιλάμε για θάνατο υπουργού και απίστευτό μηντιακό δικαστήριο , προφανώς ο κάθε ένας παίζει με τα χαρτιά που έχει. Τα μεγαλύτερα ψάρια θα κοιτάξουν να γλιτώσουν θυσιάζοντας τα μικρότερα.

Υστερόγραφο 1: μετά από λίγο ψάξιμο, οι δύο αυτόματοι (7Χ και 900), έχουν όση σχέση έχει το σπλινάντερο με τα λαχανάκια Βρυξελλών. Το 7Χ εκτός απο fly by wire, έχει και integrated modular avionics, που σε απλά ελληνικά σημαίνει ότι είναι τρελλά προχώ!

Υστερόγραφο 2: το συμβάν του ´11 με το 7Χ, δεν είχε σε τίποτα να κάνει με τον αυτόματο ούτως ή άλλως. Πρόβλημα στον μηχανισμό τριμαρίσματος στο οριζόντιο σταθερό είχε (runaway stabiliser).
 
Και για να συνεχίσω το παραμυθάκι που άφησα στη μέση:

και τη στιγμή που λέτε που το πλήρωμα ανέφερε το πέρασμα από τα 15 ο Ρουμάνος με απαίσια και βιαστικά εγγλέζικα απάντησε μεταξύ των άλλων "...ελεύθεροι για 5...". Το πλήρωμα πάνω στο άγχος του να μην καθυστερήσει το αφεντικό γιατί η σύσκεψη ξεκινούσε ήδη νόμισαν ότι άκουσαν "...15..."
Και όπως ήταν συνηθισμένοι από τα φυσιολογικά αεροπλανάκια τράβηξαν τα χειριστήρια.
Το αεροπλανάκι όμως δε μάσαγε από τέτοια γιατί ο αυτόματος είχε κλειδώσει τα συρματόσχοινα.
Κιαπού λίγου-λίγου-λίγου έγινε πολύ, και ο κατηραμένος αυτόματος όταν αισθάνθηκε ότι θα έκαιγε φλάτζα άφησε απότομα τα συρματόσχοινα.
Κιέμεινε του πλήρουμα κρεμασμέν' πάνω στα χειριστήρια. Το κατηραμένο αερουπλάν' έπεσε με τη μία σε High Speed Stall.
Του πλήμουμ' φρικάρισ' και προσπαθούσε να διορθώσ' τσι ταλαντώσ'ς. Ο κατηραμέν'ς αυτούματ΄ς προσπαθούσ' να τους δείξ ποιούς κάν' κουμάντ'. Μετά απού λίγου όμως κατάλαβ' ότι δεν κάν' κουμάντ' και τα παράτησ'.
Του πλήρουμ' όμως τρουμουκρατημέν' συνέχιζ' τσι προσπάθειες να απουσβέσ' τσι ταλαντώσ΄ς για πάνου απού 20 δευτερόλεπτ.
Μετά, όταν απελπισμέν' έφερ' τα χέρια στου πρόσωπ' φουνάζοντας "Θέ μ' χανόμαστ' " του αερουπλανάκ' απούσβεσ' τσι ταλαντώσ' και ξανάρθ' στα ίσια τ.
Μέχρι τούτ' όμ'ς του κουτί των σάντουιτς είχει καρφουθεί στου ταβάν', και μαζί τ και οι συγχουρεμέν'.
Και μητά εξιφάνησαν του φλάιτ ρικόρντιρ γιατί φινόταν τι είχει γίν'.
Κι πήγαν αυτοί καλιά τ΄ς κι οι άλλ' στα σπίτια τ'ς.


(Καλά ρε, ένα παραμυθάκι έγραψα)
 
Προσθέτω κι εγώ την δική μου άποψη, προς χάριν της συζήτησης. Από αυτά που έχω διαβάσει/ακούσει για το συγκεκριμένο ατύχημα, μου έχει μείνει στο μυαλό ανάλυση από περιοδικό του χώρου ( δεν θυμάμαι ποιο 100%). Σύμφωνα λοιπόν με αυτό, όπως σωστά γράψατε το φάλκον έπαθε high speed stall, επειδή πετούσε στο όρια του overspeed. Αυτό σε συνδυασμό με ενδεχόμενη στιγμιαία αύξηση στον ούριο άνεμο, έθεσε το αεροπλάνο σε overspeed μπαίνοντας στο όριο των... υπερηχητικών ταχυτήτων :shock: (πάνω από 0.9 mach), με συνέπεια να πάθει το high speed stall και να παρουσιάσει την συμπεριφορά απότομων ταλαντώσεων... :?

Η εκδοχή που αναφέρεται σύμφωνα με την οποία ο συγκυβερνήτης τράβηξε τα χειριστήρια επειδή νόμιζε πως παραβίασαν το εκχωρηθέν ύψος, μου ακούγεται εντελώς... παιδαριώδης και αδύναμη. Ακόμη και αν πράγματι δεν άκουσε την οδηγία του Ρουμάνου ΕΕΚ ( θα μπορούσε να μιλά στην αεροσυνοδό και συγχρόνως να άκουγε τη συχνότητα από τα ακουστικά ή από το μεγάφωνο ), πιστεύω πριν τραβήξει τα χειριστήρια, ή ακόμη και κατά τη διάρκεια, θα έλεγε κάτι σχετικό με το ύψος ( "..γιατί κατεβαίνουμε?" "... τι μ@λ@κία έκανες εδώ?" ή κάτι ανάλογο). Ένας χειριστής του Σαββατοκύριακου με C172, πετώντας με 60 κόμβους ίσως να έκανε παρόμοια κίνηση. Ένας επαγγελματίας χειριστής πετώντας με 350 IAS ένα Overpowered αεροπλάνο, πιστεύω δεν θα το έκανε ποτέ. Η επέμβαση του στα χειριστήρια δηλαδή πρέπει να ξεκίνησε μετά την έναρξή των ταλαντώσεων, ενδεχομένως χωρίς να απεμπλέξει τον αυτόματο πρώτα και λοιπά και λοιπά όπως τα αναφέρετε.

Όταν, μετά τους δελφινισμούς έπεσε η IAS σε... λογικά πλαίσια, φυσιολογικά ανακτήθηκε ο έλεγχος, αφού το αεροπλάνο έγινε... υποηχητικό ξανά... :oops:
 
Καταρχήν η αρχή του παραμυθιού ξεκινά με τον περίφημο Λάκη (βλέπε προηγούμενα) που φαινόταν να μην έχει κανένα τεχνικό πρόβλημα ούτε με τον αυτόματο, ούτε με το αεροπλανάκι, ούτε με το ARTHUR. Γιαυτό και το προσγείωσε (σύμφωνα πάντοτε με τον μύθο) στη Μαδρίτη, με ορατότητα ΜΗΔΕΝ (είχε απαγορευτικό και είχε συνεννοηθεί με τον Πάγκαλο να χρησιμοποιήσει τη διπλωματική του ασυλία για να μην τον συλλάβουν).

Δεύτερον, σύμφωνα με τον μύθο, ο χειριστής κατάλαβε λάθος και συμπεριφέρθηκε σαν σε Β737-400 (που έχει CWS-Control Wheel Steering).
(Σημείωση εδώ ότι ποτέ δεν κατάλαβα πως το Shaker μπορεί να ονομαστεί Δελφινισμός. Το καημένο το δελφινάκι κάνει ήπιες χορευτικές κινήσεις.)
Τρίτον, Ένα παραμύθι έγραψα κι εγώ ρε παιδιά!
 
gonso":1215lykd said:
Hastaroth, το σενάριο σου σχετικά με το τί εγινε μέσα στο πιλοτήριο δεν αποκλείεται. Δεν αποδυκνείεται όμως.
Γι'αυτό ακριβώς,σύντροφε ιππότη,πρόσθεσα ότι αυτό που γράφω είναι "όπως το βλέπω εγώ".Εξ άλλου,το σενάριο δέν είναι δικό μου,το εμπνεύστηκα από αυτά που έγραψε ο nanas44.
Ομως άν δέν έγιναν τα πράγματα έτσι,σημαίνει ότι το αεροπλάνο δέν βρέθηκε σε high speed stall εξ αιτίας κακού χειρισμού τού κ1.Από την άλλη,εφ'όσον δέν υπήρχε περιορισμός στην ταχύτητα,ο κ1 θεωρούσε ότι καλώς πετούσε με την ταχύτητα που είχε,αφού δέν είχε καμμιά αξιόπιστη προειδοποίηση ότι έπρεπε να πετά με μικρότερη ταχύτητα (το pitch feel light εθεωρείτο αναξιόπιστο διότι είχε ανάψει κι'άλλες φορές χωρίς να ανταποκρίνεται σε πραγματικό πρόβλημα).

gonso":1215lykd said:
Το μόνο που είπα είναι ότι σαφώς το φαλκον δεν έχει το ίδιο στατιστικό
δείγμα με ένα Β737, αλλά τι διάολο, μετά από 25 χρόνια που πετάει το φαλκον 900, δε θα είχε προκαλέσει παρόμοια σκηνικά, έχοντας ένα τέτοιο "μεγάλο τεχνικό πρόβλημα" ;
Λογική απορία,αλλά και πάλι υπάρχει το ενδεχόμενο να μήν συνέβη άλλη φορά να "δέσουν" έτσι οι περιστάσεις ώστε κάποιο άλλο 900ρι να παρουσιάση τέτοιο σκηνικό ώστε να αναδειχθή το τεχνικό πρόβλημα.Εδώ το 747 τής JAL που είχε συντριβεί στο όρος Fuji πετούσε επί 8 χρόνια με το πίσω bulkhead επισκευασμένο με λάθος τρόπο,έκανε εκατοντάδες αποπροσγειώσεις και έσπασε ο διάολος το ποδάρι του να τού ξεκολλήση η ουρά την συγκεκριμένη στιγμή.Πρίν απ'αυτό όμως,όλοι οι πιλότοι και μηχανικοί που το είχαν πετάξει και ελέγξει σε ramp checks και ενδεχομένως ακόμα και σε A- ή και B- checks θεωρούσαν ότι το bulkhead είχε επισκευαστεί σωστά........

gonso":1215lykd said:
Θα σου πρότεινα να ξανακούσεις τη συνέντευξη και στο 10:50, είναι προφανές ποιός λέει τι για τον Μαντέλη.
Δυστυχώς δέν "πρόκανα" σήμερα-θα το ακούσω αύριο.

gonso":1215lykd said:
Η προστασία , προστασία, αλλά μέχρι ενός σημείου. Όταν τα πράγματα φτάνουν στο "ο σώσον εαυτόν σωθείτω", και ενώ μιλάμε για θάνατο υπουργού και απίστευτό μηντιακό δικαστήριο , προφανώς ο κάθε ένας παίζει με τα χαρτιά που έχει. Τα μεγαλύτερα ψάρια θα κοιτάξουν να γλιτώσουν θυσιάζοντας τα μικρότερα.
Οπότε όμως αυτό σημαίνει πως το κακό ξεκίνησε απ'τα μεγάλα "ψάρια" και όχι απ'τα μικρά...

gonso":1215lykd said:
Υστερόγραφο 2: το συμβάν του ´11 με το 7Χ, δεν είχε σε τίποτα να κάνει με τον αυτόματο ούτως ή άλλως. Πρόβλημα στον μηχανισμό τριμαρίσματος στο οριζόντιο σταθερό είχε (runaway stabiliser).
Και πού οφειλόταν αυτό το πρόβλημα;Σε τυχαία βλάβη ή τίποτε άλλο;Αν δέν ήταν τυχαία βλάβη,πάλι δέν μπορούμε να πούμε πως και το 7Χ είχε κάτι ελαττωματικό στον σχεδιασμό του,παρ'όλο που μόνο ένα αεροπλάνο τού τύπου αυτού έκανε "σκηνικά";
Κι'εδώ επανέρχομαι στο παράδειγμα με το DC10,τού οποίου το cargo door ήταν ελαττωματικό (δέν ασφάλιζε σωστά).Πολλά DC10 κυκλοφορούσαν με το ελαττωματικό αυτό cargo door,όμως μόνο ένα-αυτό τής THY-έπεσε,κι'άλλο ένα-τής American-αντιμετώπισε μέν πρόβλημα αλλά κατάφερε να προσγειωθή.Ητοι μόνο δύο αεροπλάνα σε σύνολο δεκάδων που είχαν κατασκευαστεί....
 
Βέβαια δεν έχω γίνει ακόμα Θερβάντες (το παλεύω όπως βλέπετε). Σύμφωνα με τον μύθο όμως, αμέσως μετά το ατύχημα ο κυβερνήτης δήλωσε στην ομάδα του ότι πήρε εντολή για κάθοδο στο FL150, και ότι το αεροσκάφος του συμπεριφέρθηκε "άνανδρα". Όλα αυτά όμως τα άλλαξε μετά την πρώτη του κατάθεση.
Το μύθο πάντως τον εμπνεύστηκα από το FDR.
Μην ξεχνάτε ότι τη νύχτα του ατυχήματος ο Υπουργός Μεταφορών αποκάλεσε (για ποιούς λόγους άραγε;) τον Διευθυντή Πτητικής Εκμετάλλευσης "δολοφόνο".

Χίλια συγγνώμη όμως τώρα, γιατί πρέπει να πάω κάποτε στη στάνη μου. Λείπω καιρό τώρα από τα πρόβατά μου.
 
Είπα ότι δε μπορώ να σάς παραβγώ στα τεχνικά στά οποία είμαι ανίδεος αλλά αυτό πιά μοιάζει με τους χρησμούς τού
μαντείου τών Δελφών.Εχω μπερδευτεί με τα διφορούμενα. Όσοι ξέρουν χαίρονται με τη γνώση τους και την κρατούν γιά τον εαυτό τους.Αλλά,τελικά,τί ψάχνουμε να βρούμε;Πώς παρουσιάστηκε το τεχνικό πρόβλημα και πώς το αντιμε-
τώπισαν οι κυβερνήτες;Αν δικαιολογείται η αντίδρασή τους,άν λειτούργησαν τα αντανακλαστικά τους και άν μπορού-
σαν να το είχαν αποφύγει;Η απάντηση είναι μάλλον όχι.Διότι ποιά είναι η ουσία τού προβλήματος;Το αεροπλάνο αυτό το φορτώσανε στην Ολυμπιακή χωρίς να έχει καμμία σχέση με τον στόλο της εταιρείας.Δεν ήταν κάν αεροπλάνο της γραμμής,πού μπορεί δηλαδή να κάνει δρομολόγια.Έβαψαν πολύ πονηρά τούς κύκλους,σε μικρή κλίμακα,στην ουρά του.Απο πού κι ώς που;Ενδεικτικά,θυμάμαι,ότι τότε είχε γραφτεί πώς ο τότε αρχηγός ΓΕΑ δεν είχε δεχτεί να αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία αυτό το αεροπλάνο λέγοντας περίπου ότι θα του χαλούσε το μαγαζί(;)κάπως έτσι.Η Ολυμπιακή ήταν η δεύτερη επιλογή.Ποιός θα τολμούσε να αρνηθεί;Άνθρωποι πού δεν είχαν σχέση με τα αεροπορικά πήραν αερο- πορικές αποφάσεις.Οι σπόροι τού κινδύνου είναι καλά κρυμμένοι.Αλλοίμονο σε όποιον δεχτεί να τούς μαζέψει.Ήταν μία εν δυνάμει Ρωσική ρουλέτα και όπως αποδείχτηκε,τελικά γι αυτό ακριβώς επρόκειτο....
Καί κάτι πού δεν κατάλαβα:Το μηχάνημα πού καταγράφει τις συνομιλίες στο πιλοτήριο ήταν εκτός λειτουργίας.Αν ήταν αεροπλάνο της Ολυμπιακής,ξέρουμε όλοι,πώς δεν θα το άφηναν να φύγει με αυτή τη βλάβη.Άρα,τι φιλοσοφία επικρατούσε με αυτό το αεροπλάνο; Επιπλέον,δεν πλήρωναν τα έξοδα πτήσεων(πχ καύσιμα) ούτε τα έξοδα συντήρη- σης.Κρατική η ΟΑ,κρατικό και αυτό...
 
Αρκετό ενδιαφέρον παρουσιάζει η συνέντευξη του Ακριβού Τσολάκη(απο το 28.20),στην εκπομπή της Έλενας Κατρίτση που προβλήθηκε απο την ΕΡΤ σχετικά με το μοιραίο falcon.Αξίζει ωστόσο -για όσους έχουν τον χρόνο- να παρακολουθήσετε ολόκληρη την εκπομπή. http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=89727&autostart=0
 
Top