Οι συνδέσεις από Αθήνα για Νέα Υόρκη, Σιγκαπούρη και Μπανκόγκ δε θα σταματήσουν γιατί εξυπηρετούνται και από ξένες εταιρίες και ίσως η SAA να ξεκινήσει πτήσεις για Γιοχάννεσμπουργκ, αλλά αυτό που θα αλλάξει θα είναι ο αριθμός των επιβατών που θα ταξιδεύουν transit μέσω Αθηνών. Οι επιβάτες που θα πετούν με τις εταιρίες αυτές θα χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο της Αθήνας ως σημείο εκκίνησης ή τελικό προορισμό, αλλά δε θα αλλάζουν αεροπλάνο εδώ. Δεν ξέρω αν όντως ο Βενιζέλος κινδυνεύει να γίνει regional αεροδρόμιο, αλλά σίγουρα δε θα γίνει ένα -σοβαρών διαστάσεων- hub. Όσο για την Air Canada, πιστεύω κι εγώ ότι θα προτιμήσει το code-sharing με τη Lufthansa και δε θα πετάξει απ'ευθείας για Αθήνα, αν ο αριθμός των επιβατών δεν είναι απολύτως επαρκής για να το δικαιολογήσει. Άλλωστε πρόκειται για μια εταιρία που περνάει και αυτή δύσκολες μέρες, όπως και πολλές αεροπορικές-μεγαθήρια στις ΗΠΑ.
Δεν ξέρω τελικά αν η ΟΑ σταματήσει οριστικά τους μακρινούς προορισμούς, το σίγουρο όμως είναι ότι αυτό δεν το υπαγορεύει η Κομισιόν ή οποιοδήποτε άλλο ευρωπαϊκό όργανο, απλά το ενθαρρύνουν. Αν μια εταιρία δείξει ότι μπορεί να το κάνει και να έχει κέρδος, κανείς δε θα της πει όχι. Όταν η ΟΑ είχε πρωτομιλήσει για αναστολή πτήσεων προς Αυστραλία, είχε ακουστεί η φήμη ότι η -τότε- Cronus εξέταζε την πιθανότητα απόκτησης Β767 για να εκτελεί εκείνη το δρομολόγιο. Η Aegean τώρα ούτε που το σκέφτεται, γιατί θέλει απλά να πετάει όπου μπορεί να βγάζει κέρδος. Η Cronus είχε άλλη φιλοσοφία και μου έδινε την εντύπωση ότι προσπαθούσε απλά να καλύψει τα κενά της ΟΑ...ίσως αυτός να ήταν και ένας λόγος που δεν επιβίωσε.
Τα Α300-600, πάντως, δεν μπορούν να παίξουν το ρόλο που τώρα έχουν τα Α340. Η εμβέλειά τους δεν είναι αρκετή για τέτοιες πτήσεις (για JNB πετούσαν μέσω Ναϊρόμπι και το σενάριο της Speedwing για Βοστόνη και Τορόντο μιλούσε για στάση στο Μάντσεστερ). Τα Α340 είναι οικονομικά στη χρήση τους, αλλά η ΟΑ έχει πληρώσει ακριβά την απόκτησή τους. Με άλλους όρους μίσθωσης, ίσως και να ήταν αλλιώς τα πράγματα. Τα Β767 ίσως να είναι μια λύση, αλλά μόνο αν φύγουν όλα τα άλλα ευρείας ατράκτου αεροσκάφη. Η ΟΑ είναι μικρή για να έχει Α340, Β767 και Α300 (ή δύο από αυτά) συγχρόνως στο στόλο της. Καλό είναι να υπάρχουν αεροσκάφη με ενδιάμεση χωρητικότητα, αλλά χωρίς να αυξάνονται πολύ οι τύποι που χρησιμοποιούνται. Δεν είχε πάντως τόσο μεγάλο πρόβλημα να γεμίσει τα Α340 η Ολυμπιακή.
Τελικά, πιστεύω ότι όντως οι μακρινοί προορισμοί θα κοπούν (δύσκολα βέβαια και με μεγάλες αντιδράσεις), αλλά υπάρχει και μια ελπίδα να διατηρηθούν κάποιοι από αυτούς. Σε κάποιο από τα δημοσιεύματα που είδα πρόσφατα σε ελληνική εφημερίδα, γινόταν αναφορά για έναν αριθμό χειριστών που θα παρέμεναν στα Α340. Δεν αποκλείεται, λοιπόν, να υπάρχει κάποιος τύπος με δυνατότητα για μακρινές πτήσεις στην ΟΑ (όχι απαραίτητα το Α340), αν οι υπόλοιπες συνθήκες το επιτρέψουν (κόστος απόκτησης, δυνατότητα κερδοφορίας), με δεδομένο ότι η ζήτηση για μακρινούς προορισμούς είναι εξασφαλισμένη και η αναστολή τους θα είναι επίπονη...