Συμβάν σε Q-400 της Olympic Air για Ιωάννινα

  • Thread starter Thread starter vassdel
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας

vassdel

V.I.P.-Class-Member
Εγγραφή
25/01/2009
Μηνύματα
1.197
Likes
4
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGEL
Από φίλο μου, επιβάτη της πρωινής πτήσης της Olympic από Αθήνα για Ιωάννινα με Q-400, την περασμένη Τρίτη 9-3-10, πληροφορήθηκα το εξής περιστατικό: Κατά την τροχοδρόμηση για απογείωση, επιβάτης παρατήρησε στην δεξιά πτέρυγα του αεροσκάφους κάτι να κρέμεται από κάτι σαν σκοινί ή αλυσίδα. Σχετικά πανικόβλητος, ωρυόταν προς το ΠΚ, ενημερώνοντάς τους για το συμβάν. Μετά την ενημέρωση του ΘΔ, το αεροσκάφος γύρισε στην πίστα και το εν λόγω "κρεμάμενο αντικείμενο" - το οποίο κατά πάσα πιθανότητα ήταν τάπα στομίου πλήρωσης κάποιου υγρού, ίσως καύσιμο ή λιπαντικό - επανατοποθετήθηκε στην κατάλληλη θέση για απογείωση και το αεροσκάφος τροχοδρόμησε εκ νέου, χωρίς άλλα προβλήματα.

Χωρίς να θέλω να μειώσω την σοβαρότητα του συμβάντος, πιστεύω πως τέτοια περιστατικά, συνέβαιναν, συμβαίνουν και θα συμβαίνουν. Δεν ωφελεί σε τίποτα να ρωτήσω πώς αντιμετωπίζει η εταιρία και κάθε ανάλογη εταιρία τέτοια συμβάντα, αφού όσοι γνωρίζουν την απάντηση, το μόνο που μπορούν να πουν είναι πως αντιμετωπίζεται με τη δέουσα αυστηρότητα.... Αυτό που με ενδιαφέρει να μάθω, είναι το ποιός θεωρείται υπόλογος για ένα τέτοιο συμβάν. Μόνο ο Κυβερνήτης, ο οποίος ώφειλε να κάνει την δέουσα εξωτερική επιθεώρηση μετά το turn around του αεροσκάφους; Κάποιος μηχανικός; Κάποιος από το ground crew; Όλοι μαζί ίσως; Επίσης, η συγκεκριμένη πτήση ήταν κατά πάσα πιθανότητα η πρώτη πτήση της ημέρας, οπότε το πλήρωμα ώφειλε να έχει κάνει ΠΠΕ και Εξωτερική Επιθεώρηση σύμφωνα με το flight manual. Τί γίνεται στις περιπτώσεις που το αεροσκάφος "πιάνει" σε φυσσούνα και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα επανεξυπηρετείται και αναχωρεί πλήρες επιβατών; Κάνει κάποιος από αυτούς που θα βρίσκονται στην πτήση κάποιον έλεγχο ότι όλα έγιναν σωστά; Γίνεται εκ νέου εξωτερική και εσωτερική επιθεώρηση; Ευχαριστώ για τις απαντήσεις σας.
 
Ξέρω ότι με ιδιωτικό αεροσκάφος ο κυβερνήτης κατά κανόνα ελέγχει εξωτερικά το αεροσκάφος πριν κάθε πτήση, όπως άλλωστε μας λένε και στη σχολή οδηγών ότι θα έπρεπε να ελέγξουμε εξωτερικά το αυτοκίνητο για τυχόν διαρροές, σκασμένα λάστιχα κτλ. Τώρα σε ένα αεροπορικό δρομολόγιο δεν ξέρω αν αυτό είναι ευθύνη εκείνων που αναλαμβάνουν το ground handling, αλλά όσο να 'ναι πιστεύω ότι αν φαίνεται κάτι σαν σχοινί ή αλυσίδα, όπως λες, να κρέμεται απ'το φτερό το αεροπλάνο δε θα 'πρεπε να πετάξει. Λάθη γίνονται βέβαια, αλλά τέτοια λάθη θα πρέπει αν δεν τιμωρούνται τουλάχιστον να αποδοκιμάζονται.
 
Θεωρητικά και σύμφωνα με το νόμο υπεύθυνοι και εκπαιδευμένοι να εκτελούν την εξωτερική προβλεπόμενη ΠΠΕ (PDI -pre departure inspection) είναι το πλήρωμα θαλάμου διακυβερνήσεως ή/και ο πιστοποιημένος μηχανικός εδάφους. Για λόγους οικονομίας ο μηχανικός έχει φύγει εδώ και χρόνια στις περισσότερες εταιρείες (επιτρέπεται απο τους κανονισμούς, παλαιοτέρα ο έλεγχος γινόταν απαραίτητα και απο τούς 2) και ασχολείται με μεγαλύτερες επιθεωρήσεις -αποκατάσταση βλαβών.
Η πτήση αρχίζει με την τροχοδρόμηση. Υπάρχουν σημεία όμως όπως θυρίδες gpu που κλείνονται μετά την εκκίνηση των κινητήρων που φυσικά δεν μπορεί να επιθεωρήσουν οι χειριστές. Οι εταιρείες εκπαιδεύουν το προσωπικό εδάφους (οδηγούς εξωτερικών γεννητριών, οχημάτων ανεφοδιασμού-εξυπηρέτησης κλπ) να ελέγχουν μετά το πέρας της εργασίας τους οτι έκλεισαν θυρίδες, τάπες ανεφοδιασμού καυσίμου κλπ. Σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα όμως απο παράλειψη των τελευταίων (στατιστικά δύσκολο αλλά όχι και εντελώς απίθανο) υπεύθυνη είναι η αεροπορική εταιρεία.
Στην πράξη, με το εποχιακό και κακοπληρωμένο προσωπικό εδάφους είναι συχνά τα φαινόμενα αδιαφορίας και μειωμένης συναίσθησης ευθύνης. Ετσι βλέπουμε ξεχασμένες ανοιχτές θυρίδες, συχνές ζημιές απο συγκρούσεις με οχήματα εξυπηρέτησης κλπ
Η εποχή που ο μηχανικός έμενε με το αεροσκάφος και το έλεγχε μέχρι να τροχοδρομήσει (ή μεχρι και δευτερόλεπτα πριν απογειωθεί στην ΠΑ με το last chance που δεν ξέρω αν συνεχίζει να υφίσταται) έχει παρέλθει.
Τώρα υπάρχει μόνο η σχέση κόστους-πιθανότητας.

Για το συγκεκριμένο συμβάν έτσι όπως το περιγράφεις ακούγεται σαν ξεχασμένη ανοιχτή τάπα ανεφοδιασμού καυσίμου. Με την ταχύτητα θα κοβόταν και κάπου θα έπεφτε. Οι πιθανότητες να πέσει σε κεφάλι ανύποπτου ή στον διάδρομο και να την πατήσει το concorde πόσες είναι?? :)
 
Έχω μία απορία μιας και απο τεχνικά θέματα δεν γνωρίζω πολλά....Αν απογειωνόταν το αεροσκάφος με την τάπα να κρέμεται...Θα μπορούσε η κατάσταση να πάει πραγματικά στραβά;; Μιλάω για πτώση του αεροσκάφους ή στην καλύτερη αναγκαστική προσγείωση....
 
Οχι, για το αεροσκάφος δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Οι τάπες αυτές δεν στεγανοποιούν το σύστημα καυσίμου (υπάρχει βαλβίδα γι αυτό το σκοπό), ουσιαστικά είναι για προστασία απο σκόνη/πάγο κλπ που θα προκαλούσαν πρόβλημα στον ανεφοδιασμό. Το να ξεχνιούνται και να χάνονται δεν είναι συνηθισμένο αλλά συμβαίνει.
Ο κίνδυνος υπάρχει μόνο αν πέσουν σε άνθρωπο ή σε διάδρομο και προκαλέσουν σοβαρή ζημιά σε άλλο α/φος
 
M!ke":35f4pa6v said:
Ξέρω ότι με ιδιωτικό αεροσκάφος ο κυβερνήτης κατά κανόνα ελέγχει εξωτερικά το αεροσκάφος πριν κάθε πτήση, όπως άλλωστε μας λένε και στη σχολή οδηγών ότι θα έπρεπε να ελέγξουμε εξωτερικά το αυτοκίνητο για τυχόν διαρροές, σκασμένα λάστιχα κτλ.

Και στα αεροσκάφη αερομεταφορών, ο κυβερνήτης κάνει εξωτερικό έλεγχο του αεροσκάφους περιμετρικά. Αυτό γίνεται συνήθως κατά το διάστημα καθαρισμού της καμπίνας επιβατών (πριν την έναρξη της επιβίβασης).
 
Και στα αεροσκάφη αερομεταφορών, ο κυβερνήτης κάνει εξωτερικό έλεγχο του αεροσκάφους περιμετρικά.
Προσωπικά,αν και πετάω σχεδόν κάθε 2 μήνες,μόνο μία φορά το έχω δει από κυβερνήτη...σε πτήση της Astra από Ηράκλειο για Αθήνα!! Ποτέ άλλοτε...

Οι τάπες αυτές δεν στεγανοποιούν το σύστημα καυσίμου (υπάρχει βαλβίδα γι αυτό το σκοπό), ουσιαστικά είναι για προστασία απο σκόνη/πάγο κλπ που θα προκαλούσαν πρόβλημα στον ανεφοδιασμό.
Εδώ ήταν η απορία μου...Ευχαριστώ για την απάντηση Νόντα... :great:
 
tasos-SMI":s3p0lm6m said:
Προσωπικά,αν και πετάω σχεδόν κάθε 2 μήνες,μόνο μία φορά το έχω δει από κυβερνήτη...σε πτήση της Astra από Ηράκλειο για Αθήνα!! Ποτέ άλλοτε...

Ε αφού σου λέω ότι κυβερνήτης κάνει το γύρο του αεροσκάφους, αφού έχουν κατέβει οι αφιχθέντες και πριν ανέβουν οι αναχωρούντες επιβάτες... δύσκολο να τον πετύχεις ως επιβάτης...
 
Το ακουσα κι εγω το συμβαν απο εμπειρη πηγη (την αδελφη μου),η οποια μου ειπε οτι οι ιπταμενοι ενημερωσαν αμεσως το πιλοτηριο....το οποιο ομως αργησε να τους απαντησει γιατι ειχαν ηδη αντιληφθει το γεγονος
και επικοινωνουσαν με τον πυργο ελεγχου για να ζητησουν αδεια να επιστρεψουν στο position.
Οποτε οπως καταλαβαινουμε μαλλον εχουν ενδειξεις στο πιλοτηριο και για τετοια συμβαντα.
 
Ε αφού σου λέω ότι κυβερνήτης κάνει το γύρο του αεροσκάφους, αφού έχουν κατέβει οι αφιχθέντες και πριν ανέβουν οι αναχωρούντες επιβάτες... δύσκολο να τον πετύχεις ως επιβάτης...

Στο αεροδρόμιο δεν πάω μόνο ως επιβάτης...Πάω πολύ συχνά για να χαζέψω τα αεροπλάνα...Ίσως να μη το κάνουν συνέχεια...Δηλαδή όταν φεύγει απ΄την Αθήνα για να πάει πχ στο Ηράκλειο,κάνει έλεγχο μόνο όταν βρίσκεται στην Αθήνα...
Μήπως κάνει κάποιος τον έλεγχο απ'έξω και μιλάει με το cockpit αν χρειαστεί κάτι;; Παίζει λόγο πίεσης χρόνου να μην ανεβοκατεβαίνουν συνέχεια στο αεροσκάφος....

Φιλικά πάντα
 
Top