LIVE YOUR MYTH IN KANGERLUSSUAQ'S ICE-CAP
Φυσικά, όταν βρίσκεσαι στο Kangerlussuaq, ξεχνάς το nightlife. Το Nordlys ανοίγει μόνο δύο φορές την εβδομάδα, κατά τα σαββατοκύριακα. Το bowling δεν είναι της αρεσκείας μου, οπότε πέρασα το βράδυ βλέποντας δανέζικα κανάλια αλλά και τις αβανγκάρντ ντόπιες «υπερπαραγωγές» του KNR, του δημόσιου τηλεοπτικού καναλιού. Οι ντόπιες παραγωγές περιορίζονται σε ντοκυμανταίρ για το εθνικό σπορ των γροιλανδών, το καγιάκ. Επί μία ώρα έβλεπα εκστασιασμένος ντόπιους να κάνουν διαγωνισμό καγιάκ μέσα σε ένα σύννεφο κουνουπιών, με «μουσικό χαλί» κάτι παρακμιακά italo-disco της δεκαετίας του ’80 καθώς επίσης και το Nostalgia του Yanni. Και έτσι, με πήρε ο ύπνος με το Βόρειο Σέλας να φωτίζει τον αρκτικό ουρανό. (Οι δε πρωινές εκπομπές περιορίζονται σε μεταδόσεις των συνεδριάσεων της Γροιλανδικής Βουλής. Να μην ξεχάσω βέβαια και τις εκπομπές λόγου του τύπου «Με τα μάτια της Έλλης»).
Η επόμενη μέρα ξεκίνησε το ίδιο συναρπαστικά, δηλαδή νέκρα! Επειδή ήταν από τις μέρες που δεν είχε πτήση από την Κοπεγχάγη, δεν θα υπήρχε και πολλή δράση στο αεροδρόμιο. Κατέβηκα για το πρωινό, μαζί με τους υπολοίπους δέκα ενοίκους του υπερλούξ ξενοδοχείου. Και επειδή είχα αρκετό χρόνο μέχρι το μεσημέρι που θα πήγαινα στους πάγους, αλλά καθόλου όρεξη να βγώ για βόλτα μέχρι το Tacan, αποφάσισα να περάσω το πρωινό μου στα παγκάκια του apron, ακριβώς έξω από το χώρο του self service, μαζί με το Lonely Planet (για να δώ αν αυτά που έγραφε ανταποκρίνονταν στην πραγματικότητα). Λίγη η δράση λοιπόν και εγώ παρακολούθησα τις
δύο από τις τρεις αφίξεις της ημέρας. Δύο από το Nuuk εκ των οποίων η μία θα συνέχιζε προς Kulusuk στην ανατολική ακτή, και μία από Ilulissat, που θα ερχόταν το απόγευμα. Όντως, οι δύο πρώτες πτήσεις ήρθαν στην ώρα τους: πρώτο έφτασε το OY-CBT και λίγο αργότερα το OY-GRF (o Φτερωτούλης Sululik) ο οποίος και θα πετούσε προς το απομονωμένο και πρωτόγονο Kulusuk. Αφού λοιπόν κάθησα κοντά στην
πινακίδα σήμα-κατατεθέν του αεροδρομίου (οι κακεντρεχείς λένε ότι είναι ενδιαφέρουσα διότι σου δείχνει πόσο απέχει ο υπόλοιπος κόσμος από το καταθλιπτικό, κατ’ αυτούς, Kangerlussuaq) και αφού έφαγα όλα τα καυσαέρια του OY-CBT, που αναχώρησε, παρατήρησα
κινητηκότητα γύρω από το Sululik. Ενός κακού μύρια έπονται: έγινε ανακοίνωση ότι η πτήση για το Kulusuk θα καθυστερούσε και ότι νέα θα είχαμε στις 12:00. Έπειτα άρχισαν να ανοίγουν τον κινητήρα του δεξιού φτερού και μετά από λίγο ο Φτερωτούλης απογειώθηκε κενός, προφανώς για δοκιμαστική πτήση.
Αυτό πάντως που παρατήρησα σε όλα τα Dash 7 είναι ότι όταν ξεκινούν, αρχίζει πάντοτε να περιστρέφεται πρώτος ο έλικας του πρώτου κινητήρα του δεξιού φτερού (όπως βλέπουμε από πίσω).
Κάπου εδώ εγώ μπήκα πάλι μέσα για να ετοιμαστώ για την εκδρομή προς τους πάγους της ενδοχώρας, που θα ξεκινούσε στις 13:00.
Και έτσι, στις 13:00 είμασταν συγκεντρωμένοι έξω από το terminal περί τα 10 άτομα (εννιά Δανοί και εγώ) και περιμέναμε τα 4Χ4 που θα μας πήγαιναν στην ενδοχώρα. Και πράγματι ήρθαν
δύο θηρία σαν αυτό. Χωριστήκαμε σε ομάδες, με εμένα να πηγαίνω με τον αγγλόφωνο ξεναγό και ξεκινήσαμε. Αφού μας συστήθηκε στα δανικά και μετά στα αγγλικά, ξεκινήσαμε την άνευ προηγουμένου εκδρομή μας.
Κάποια στιγμή, ο Paul άρχισε να μιλάει ακατάπαυστα, ενώ παράλληλα σταμάτησε το αυτοκίνητο. Οι δε Δανοί είχαν λυθεί στα γέλια και κοιτούσαν κάτι στα αριστερά, οπότε εκείνη τη στιγμή, ο Paul μου δείχνει κάτι αγριόχορτα στα αριστερά και μου λέει: “So, this is our forest”. Mε λίγη προσπάθεια μπόρεσα και διέκρινα ένα πευκάκι και κάτι που έμοιαζε με έλατο bonsai. Tη δεκαετία του 1970 οι αμερικανοί που ζούσαν εδώ, αποφάσισαν να κάνουν μια προσπάθεια να δενδροφυτεύσουν την περιοχή του Kangerlussuaq. Έφεραν λοιπόν δέντρα από ολόκληρη τη Βόρεια Αμερική, προκειμένου να δουν ποιο θα ευδοκιμούσε εκεί, και ο Paul τελείωσε αυτή τη σύντομη ξενάγηση λέγοντας: «Και τελικά κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν έχει ανακαλυφθεί ακόμα το είδος δέντρου που μπορεί να ευδοκιμήσει στο Kangerlussuaq». Με άλλα λόγια, αυτά τα μικροσκοπικά δεντράκια ήταν ηλικίας 35 ετών! Και το 4Χ4 συνέχισε την πορεία του...
Κάποια στιγμή το Nissan έκανε παράκαμψη δεξιά και αρχίσαμε να κατεβαίνουμε στην “κοιλάδα” του Hudson. O Paul είπε πάλι κάτι στα δανικά, και η ομηγυρη λύθηκε στα γέλια. Έπειτα γύρισε και σε έμενα που κοιτούσα τα δύο τεράστια αμερικάνικα τροχόσπιτα που ήταν απ’ έξω: “This is our golf course. The northernmost golf course, with 18 holes, of course, we have more… holes, but this one has only 18”. Και μέσα σε αυτό το ευχάριστο και ολίγον τι naughty κλίμα, ξαναβγήκαμε στον κύριο δρόμο...
Το επόμενο αξιοθέατο ήταν
τα συντρίμια ενός εκπαιδευτικού αεροπλάνου που είχε πέσει στο Kangerlussuaq τη δεκαετία του 1960, ερχόμενο από την Αμερική. Το εν λόγω ανήκε σε ένα σμήνος που προσπαθούσε να περάσει από την Αμερική στην Ευρώπη μέσω Γροιλανδίας. Τα περισσότερα από τα αεροσκάφη πρόλαβαν και προσγειώθηκαν ενώ δύο από αυτά αναγκάστηκαν να κάνουν κύκλους μέχρι να διαλυθεί η ομίχλη. Το κακό ήταν ότι τελείωσαν πρώτα τα καύσιμα και τα αεροπλάνα έπεσαν. Ο Paul είπε κάτι για C-33, δεν ξέρω αν ο τύπος είναι σωστός.
Και η πορεία συνεχιζόταν ανάμεσα σε αλπικές λίμνες, μέχρι που συναντήσαμε την παγοσκεπή ενδοχώρα (δύο ώρες δρόμος για 30 χιλιόμετρα, με τις στάσεις). Μόλις φτάσαμε λοιπόν εκεί, σαν από το πουθενά εμφανίστηκε και το OY-BRA, το οποίο
ίσα που πρόλαβα και απαθανάτισα, βάζοντας μέσα στη φωτό και έναν από τους συνταξιδιώτες μου (εντυπωσιακή φωτογραφία

. Αυτό που έμαθα τελικά από την πρώην μετεωρολόγο, ήταν ότι το OY-BRA ήταν αεροπλάνο sightseeing αλλά λόγω του κακού έως ανύπαρκτου advertising δεν είχα πάρει πρέφα ότι υπήρχε... Τι να κάνουμε, γι’ αυτό γίνονται τα λάθη, για να ξαναπάμε στο μέλλον και να τα διορθώσουμε!!!!!!
Αφού καθήσαμε στους πάγους περίπου μία ώρα και αφού μας επισκέφθηκε ένα ζεύγος φιλικότατων αστυνομικών που ακόμα προσπαθώ να καταλάβω το λόγο που ήρθαν, πήραμε τον ενδιαφέροντα δρόμο της επιστροφής, με ενδιάμεσες
στάσεις για καφέ, τσάι, πιπί και άλλα δισύλλαβα.... (αστειέυομαι).
Για το βράδυ, μην περιμένετε τίποτα το extreme, γνωρίστηκα με ένα ζευγάρι Δανών και μιλούσαμε για διάφορα. Οι ίδιοι μου είπαν ότι δεν επρόκειτο να ξαναπατήσουν στο Kangerlussuaq (σίγουρα όμως στη Γροιλανδία). Δεν τους αδικώ, γιατί δεν έχουμε τα ίδια ενδιαφέροντα. Εμένα μου άρεσε γιατί πέρασα δύο μέρες ξεκούραστα, κάτι που το χρειαζόμουν ιδιαίτερα, δεν ξέρω όμως αν θα μπορούσα να ζήσω εκεί για περισσότερο από μία εβδομάδα. Ίσως ξαναπάω στο μέλλον, αν και νομίζω πως όταν η AirGreenland ξεκινήσει τις πτήσεις προς ΗΠΑ, το 2007, τα πράγματα για το Kangerlussuaq δεν θα είναι ποτέ πια τα ίδια, και λόγω των απαιτήσεων ασφαλείας άλλα και λόγω του ότι ο τουρισμός από την Αμερική θα μετατρέψει τη χώρα σε μία νέα Ισλανδία ή ακόμα χειρότερα, θεματικό πάρκο με ιγκλού για αμερικανάκια. Τα συμπεράσματα δικά σας, η άποψή μου πάντως είναι να πάτε «όσο είναι καιρός».