Comac C919

H πορεία αυτή την στιγμή είναι προδιαγεγραμμένη και οι (ευρωπαϊκές τουλάχιστον) εταιρείες που κατασκεύαζαν στην Κίνα γνώριζαν ότι τα προιόντα και η τεχνογνωσία τους θα αντιγράφοταν μετά από 15-20 χρόνια. Η Comac είναι μια εταιρεία νεότερη από το Α380 και αν δούμε τι γίνεται αυτή την στιγμή με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη, πιστεύω θα γίνει/γίνεται ακριβώς το ίδιο με τα κινέζικα αεροσκάφη.

Δεν έχουν κάποιον λόγο οι εταιρείες να αγοράζουν τα αεροσκάφη της Airbus, αν αυτά είναι με τους ίδιους κινητήρες, avionics κλπ στο 60% της τιμής. Μέχρι να αρχίσουν να τα κατασκεύαζουν όλα στην Κίνα, βλέπε AECC. Για την Boeing δεν έχουν λόγο για άλλες γνωστές αιτίες.

Δεν μπορώ να μαντέψω ποια θα είναι η αντίδραση στην αεροπορία (με τα EVs έχει αρχίσει η μουρμούρα για επιβολή φόρων εισαγωγής, καθώς τα γερμανικά αμάξια έχουν αποτύχει εντελώς στον τομέα και διακυβεύεται η οικονομία, μεταξύ άλλων, της μεγαλύτερης χώρας της ΕΕ), αλλά η προσωπική μου εντύπωση από τα κινεζικά τραίνα (βασισμένα επίσης σε μεταφορά δυτικής/ιαπωνέζικης τεχνολογίας) είναι ότι αντιγράφουν πολύ καλά, για να μην πω στο τέλος το προϊόν είναι καλύτερο. Αν βλέπω έναν λόγο για να μην μπορέσουν να γίνουν ο νούμερο ένα κατασκευαστής σε 15 χρόνια, πέρα από εμπορικούς πολέμους δασμών, αυτός είναι η αδυναμία καινοτομίας καθώς έχουν μάθει στην κουλτούρα αντιγραφής.

Το οποίο και ίσως να είναι καλό για εμάς, καθώς ήδη ζούμε ουσιαστικά σε ένα μονοπώλιο του Α320.
 
Ακόμα και στην καλύτερή του εκδοχή και απόδοση, το C919 ανταγωνίζεται (και όχι με επιτυχία) την προηγούμενη γενιά narrowbodies, δηλαδή τα NG και τα ceo (οι κινητήρες LEAP-1C είναι ουσιαστικά ένα upgrade του CFM56).

Θέλω να πω, αν το 60% της τιμής αγοράς που λες είναι σε σχέση με το neo, τότε δεν είναι και τόσο καλό ντιλ. Βάλε και το κόστος χρήσης/επισκευών/υποστήριξης που είναι παντελώς άγνωστο, δεν βλέπω τον λόγο γιατί μια εταιρεία να επιλέξει 919 αντί 321neo.

Μπορεί στα επόμενα 20 χρόνια οι Κινέζοι να προοδεύσουν πολύ περισσότερο, αλλά θα έχει προοδεύσει και η Δύση αντίστοιχα. Αυτήν τη στιγμή η Κίνα δεν μπορεί να κατασκευάσει κάτι παρόμοιο με Α350/787, και μιλάμε για τεχνολογία ήδη 15ετίας. Το 2040, όπου κι αν έχει φτάσει η Κίνα, η Ευρώπη και οι ΗΠΑ θα έχουν φτάσει πολύ μακρύτερα. Μιλώ πάντα για αεροπορία, στα EV δεν έχω άποψη.

Στα παραπάνω προσθέστε το θέμα των κινητήρων. Είναι ασύλληπτα πολύπλοκες και πανάκριβες μηχανές, ό,τι αεροσκάφος κι αν φτιάξουν οι Κινέζοι, θα πρέπει να το προσφέρουν είτε με υποδεέστερους κινητήρες, είτε με δυτικούς. Άρα, ποιο πλεονέκτημα;

Φυσικά, δεν αποκλείω να υπάρχει μια θαυμάσια εσωτερική αγορά για το αεροσκάφος (αν και μιλάμε για την ίδια τσέπη τελικά) ή σε κάποια κράτη-δορυφόρους ή ακόμα και στη Ρωσία αν συνεχιστεί ο αισχρός της πόλεμος. Αλλά για να γίνει παγκόσμιος παίκτης με 20% ή 30% μερίδιο θα πρέπει να καταστραφεί κάποιος άλλος (ναι, Boeing, για σένα το λέω).
 
Last edited:
Εγώ πάντως διαισθάνομαι οτι οι Κινέζοι θα καταφέρουν να έχουν δικά τους αεροσκάφη με το gap τεχνογνωσίας- παραγωγής μάλιστα να κλείνει με κάθε έτος που περνάει. Από τη στιγμή που είναι 1,4 δις άνθρωποι με αγορές, τεχνολογία, σπουδές και κρατική στρατηγική ανάπτυξης δεν υπάρχει περίπτωση να μην κατασκευάσουν και λειτουργήσουν επιχειρησιακά δικά τους αεροσκάφη. Νομίζω η αντίληψη που είχαμε εδώ ότι αντιγράφουν μόνο και παράγουνε φτηνά τρανζιστοράκια είναι πλέον παρωχημένη.
 
Συμφωνώ με τους προηγούμενους ότι στην Κίνα και γενικότερα τις ανατολικές χώρες της Ασίας η νοοτροπία είναι παρατηρώ, αξιολογώ, αντιγράφω, τροποποιώ και φέρνω το προϊόν στα μέτρα μου. Κάπως έτσι λειτουργούν τα πράγματα και παγκόσμια βέβαια. Αλλά κατά βάση μπορεί να ειπωθεί (δε θα πω κάτι καινούριο) ότι οι καλές ιδέες και καινοτομίες ξεκινούν κάπου στις δυτικές ακτές των ΗΠΑ και κινούνται ανατολικά μέχρι να βρεθεί κάποιος που έχει αρκετό όραμα, τρέλα, ενθουσιασμό, ενέργεια, υπομονή και κουράγιο να τις κάνει πράξη.

Όσον αφορά στο Comac C919, δεν αμφιβάλλω καθόλου ότι οι Κινέζοι μπορούν να κατασκευάσουν ένα αξιόλογο αεροσκάφος αυτού του μεγέθους. Εργατικά χέρια έχουν, και την ποιότητα με τον καιρό θα μπορέσουν να την βελτιώσουν (λόγω μαζικής παραγωγής σε γενικές γραμμές τα κινεζικά προϊόντα υστερούν πολλές φορές σε ποιότητα). Το ερώτημα για μένα περισσότερο είναι, τι καινούριο έχει να προσφέρει αυτό το αεροσκάφος; Δεν έχω διαβάσει επίσημη παρουσίαση, αλλά με μια πρώτη ματιά μου κάνει ένα ακόμη Airbus, προφανώς με κάποιες τροποποιήσεις. Ίσως αυτό να είναι επιθυμητό από τις αεροπορικές για να υπάρχει μια ομοιομορφία στα αεροπορικά μοντέλα, πράγμα που κάνει πιο εύκολη την επικοινωνία και την προμήθεια ανταλλακτικών κλπ. Έτσι όμως οι ουρανοί γίνονται "φτωχότεροι" σε ποικιλία. Οι αρχικοί αεροπόροι εμπνεύστηκαν από τα διάφορα είδη πουλιών και πτηνών που υπήρχαν τότε (προφανώς τότε υπήρχε περισσότερη ποικιλομορφία στα πλάσματα του ουρανού). Εννοώ ότι μου λείπει η έμπνευση για κάτι πραγματικά καινούριο.
 
Last edited by a moderator:
Top