Επέστρεψα πρόσφατα από ένα τριήμερο στην Κωνσταντινούπολη, η οποία φαίνεται πως "ρευστοποιεί" την κληρονομιά της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2010.
Η İstiklal Caddesi, είναι περισσότερο ζωντανή, φιλική και ασφαλής από ποτέ. Δε θα σας ενοχλήσουν ζητιάνοι ή junkies. Δε θα δείτε κλειστά/ξενοίκιαστα καταστήματα. Στη ζώνη από το Λύκειο του Galatasaray μέχρι το Tünel, που μέχρι πρόσφατα ερήμωνε τα βράδια, έχουν ανοίξει αρκετά καταστήματα και εξαιρετικά μέρη για φαγητό. Παρασκευή και Σάββατο νύχτα υπήρχαν δεκάδες χιλιάδες κόσμου μέχρι τουλάχιστον τις 2π.μ., που περάσαμε εμείς.
Συγκοινωνίες: η İstanbulkart, αντικαθιστά το Akbil (το παλιό "ηλεκτρονικό εισιτήριο") λειτουργεί στο σύνολο των ΜΜΜ της Πόλης (λεωφορεία, τραμ, μετρό, τελεφερίκ, πλοία), αλλά και σε parking. Μοιάζει με το λονδρέζικο Oyster και είναι λίγο δύσκολο να την αποκτήσεις, εάν δεν ξέρεις τη γλώσσα. Το κόστος της είναι 6 λίρες και μπορείτε να τη φορτώσετε με όποιο ποσό εσείς επιθυμείτε. Υπάρχει αυτόματο μηχάνημα πώλησης στο σταθμό του Tünel. Η πρώτη επιβίβαση σε μέσο χρεώνεται με 1,75 λίρες, ενώ οι μετεπιβιβάσεις χρεώνονται με 1 λίρα. Το σύστημα φαίνεται πως λειτουργεί με επιτυχία και είναι αδύνατον να επιβιβαστείς σε οποιοδήποτε μέσον, αν δεν έχεις εισιτήριο. Το τραμ περνάει κάθε 2 λεπτά. Αν δεν έχετε İstanbulkart, αγοράστε τα ειδικά κέρματα (jeton) από το πλησιέστερο Jetonmatik.
Κατά μήκος των τουριστικών ζωνών (Taksim, Talimhane, Beyoğlu, Sultanahmet, Ortaköy), υπάρχει αστυνόμευση, καθαριότητα και έχει περιοριστεί το φαινόμενο των ζητιάνων. Δε θα δείτε graffiti, δε θα δείτε βανδαλισμούς, δε θα δείτε ναρκομανείς, δε θα σας ενοχλήσει κανείς, εκτός ίσως από τους πλανοδίους πωλητές σουβενίρ. Ακόμα και με 5 βαθμούς, οι δρόμοι του Sultanahmet ήταν γεμάτοι τουρίστες.
Η κατάσταση της Αγίας Σοφίας έχει βελτιωθεί αισθητά και έχουν επιτέλους αφαιρεθεί όλες οι σκαλωσιές. Στο Topkapı, άνοιξε η νέα Αίθουσα των Όπλων, όπου φυλάσσεται και ένα τεράστιο ουγγρικό σπαθί. Σε μία μικρή αίθουσα, υπάρχει το ολόγραμμα τριών οθωμανών πολεμιστών, που κάνουν επίδειξη των όπλων.
Θα φάτε καλά (όπως συνέβαινε πάντοτε στη Κωνσταντινούπολη), θα περπατήσετε αρκετά. Αποφύγετε την απέναντι πλευρά της Tarlabaşı Blv (προς Kasımpaşa) και να είστε λίγο προσεκτικοί στις υπόγειες διαβάσεις στο Eminönü και στη Σκεπαστή Αγορά, λόγω του συνωστισμού.
Το χειμώνα, αν επιστρέφετε με μία από τις βραδυνές πτήσης της Κυριακής, μπορείτε να κάνετε τη 2ωρη κρουαζιέρα του Βοσπόρου. Η κρουαζιέρα γίνεται με το μόλις 3 ετών ŞH. FATİH, που είναι αρκετά άνετο, πεντακάθαρο και κλιματιζόμενο. Το πλοίο αναχωρεί στις 14:30 από το Eminönü και επιστρέφει στις 16:30. Από εκεί, ανεβαίνετε στο Taksim, τρώτε κάτι και στις 18:00 ή τις 18:30 παίρνετε το λεωφορείο της Havaş για το αεροδρόμιο.
To Atatürk παραμένει εντυπωσιακό αλλά και χαοτικό. Μεγάλες ουρές στον έλεγχο διαβατηρίων και στο check-in της ΟΑ. Η OA έχει μόνο δύο check-in desks (ένα για κάθε θέση). Αν μπορέσετε να κάνετε από πριν web check-in και δεν έχετε αποσκευές (δεν υπάρχει drop-off), μπορεί να κερδίσετε μέχρι και 25 λεπτά χρόνο αναμονής. Κυριακή βράδυ, στις αναχωρήσεις γίνεται χαμός. Κάναμε μία βόλτα κατά μήκος του αεροσταθμού για να ανακαλύψουμε ότι σε όλες τις γέφυρες επιβίβασης υπήρχαν διαρκώς αεροπλάνα. Συγκρίσεις του "Globally Yours" αεροδρομίου της Κων/πολης με το "Locally Yours" Ελβενιζέλ είναι αναπόφευκτες.