Οικονομικές αναταράξεις για τις Κυπριακές Αερογραμμές
Το Συγκρότημα των Κυπριακών Αερογραμμών συνεχίζει να δέχεται έντονους οικονομικούς κλυδωνισμούς καθώς καταγράφονται ζημιές £2.5 εκατ. το μήνα, ενώ ανάλογη είναι η πορεία της Hellas Jet με ζημιές £1 εκατ. το μήνα όπως καταγράφεται στον κυπριακό τύπο. Αν αναλυθεί ο ενοποιημένος λογαριασμός αποτελεσμάτων για το 2003, το Συγκρότημα των Κυπριακών Αερογραμμών πραγματοποίησε ζημιές από εργασίες της τάξης των £36 εκατομμυρίων. Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα, το 2002 το Συγκρότημα πραγματοποίησε ενοποιημένο κέρδος £10.5 εκατομμύρια. Στη ζημιά του 2003 ενοποιούνται για πρώτη φορά και τα αποτελέσματα της Hellas Jet.
Κάθε μήνας και ζημιές
Σύμφωνα με τους φετινούς υπολογισμούς, η εταιρεία πραγματοποιεί για κάθε μήνα ζημιές £2,5 εκατομμυρίων το μήνα κατά μέσο όρο. Η θυγατρική Hellas Jet πραγματοποιεί με τη σειρά της ζημιές ενός εκατομμυρίου το μήνα κατά μέσο όρο. Οι συνεχείς ζημιές του Συγκροτήματος είχαν άμεσο αντίκτυπο στα αποθέματα της εταιρείας. Τα κεφάλαια με τα αποθεματικά μειώθηκαν από £75 εκατομμύρια στα £55, μετά την αφαίρεση των ζημιών για το έτος 2003. Οι μακροπρόθεσμες οφειλές μαζί με τις τρέχουσες υποχρεώσεις ανέρχονταν στα τέλη του 2003 σε £134 εκατομμύρια περίπου. Όλα αυτά τα νούμερα προκαλούν έντονη ανησυχία για τη βιωσιμότητα του Συγκροτήματος των Κυπριακών Αερογραμμών. Τα αποτελέσματα αυτά παρουσιάζονται σε μια περίοδο, κατά την οποία έχει επέλθει η ελευθεροποίηση των αερομεταφορών κάτι που συνεπάγεται ότι οι Κ.Α. θα χάσουν σημαντικό μερίδιο από την αγορά, το οποίο θα αποσπάσουν οι άλλες εταιρείες που έχουν αρχίσει να δραστηριοποιούνται.
Δυσοίωνο το 2004
Τα στοιχεία για το 2004 είναι ακόμα χειρότερα, γεγονός που προκαλεί έντονες ανησυχίες στους ιθύνοντες για τη βιωσιμότητα της εταιρείας. Τα θέματα που προκαλούν έντονο πονοκέφαλο είναι τα εξής :
(α) Η ελευθεροποίηση των αερομεταφορών μπορεί να χαιρετίστηκε από τους καταναλωτές, αλλά όχι και από τις Κ.Α., οι οποίες βλέπουν πλέον άλλες εταιρείες να "κλέβουν" πελάτες από τους τρεις πιο κερδοφόρους προορισμούς τους, την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και το Χίθροου του Λονδίνου.
(β) Η θυγατρική εταιρεία του Συγκροτήματος στην Ελλάδα, η Hellas Jet, συνεχίζει να πραγματοποιεί σημαντικές ζημιές, της τάξης του ενός εκατομμυρίου λιρών το μήνα και να αποτελεί πραγματικό καρκίνωμα για ολόκληρο το Συγκρότημα.
(γ) Παρά το γεγονός ότι το νέο Συμβούλιο έχει αναλάβει εδώ και ένα χρόνο, εντούτοις δεν έχει λάβει ακόμα τα αναγκαία εκείνα μέτρα που θα βοηθήσουν την εταιρία να ανακάμψει οικονομικά, όπως άλλωστε είχε ζητηθεί από τους δυο πρώην υπουργούς Οικονομικών και Συγκοινωνιών, Μάρκο Κυπριανού και Κίκη Καζαμία.
(δ) Η μόνη κερδοφόρα εταιρία του Συγκροτήματος, αυτή των αδασμολόγητων ειδών, δεν θα έχει πλέον τη μορφή την οποία ξέραμε μετά την ένταξη στην Ε.Ε. και την κατάργηση των δασμών, τουλάχιστον για όσους ταξιδεύουν στις χώρες - μέλη, ενώ εξακολουθεί να υπάρχει το ενδεχόμενο οι Κ.Α. να χάσουν ακόμα και τη διαχείρισή τους, εφόσον ο στρατηγικός επενδυτής εκφράσει την επιθυμία να τα αναλάβει ο ίδιος από το 2005.
Σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες από το εσωτερικό της εταιρείας και τους εργαζόμενους προκύπτει ότι ουδεμία εξέλιξη φαίνεται να υπάρχει από το μέτωπο των ερευνών που διεξάγονται για τις αγοραπωλησίες αεροσκαφών που αποφάσισε το προηγούμενο Συμβούλιο. Η κυβέρνηση είχε ζητήσει αποτελέσματα από πέρσι, ωστόσο, το μόνο που υπάρχει μέχρι σήμερα είναι μια προκαταρκτική περίληψη.
Δύσκολη η ανάκαμψη
Υψηλόβαθμα στελέχη που γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα για την αεροπορική εταιρεία υποστηρίζουν ότι λύσεις μπορούν να βρεθούν για να σωθεί, όμως κανένας δεν έχει τη βούληση να πάρει δραστικά μέτρα. Κανένας δεν θέλει να αναλάβει το κόστος που θα έχει η λήψη δραστικών μέτρων, όπως κανένας δεν θέλει να συγκρουστεί με τις συντεχνίες της εταιρείας, οι οποίες εμφανίζονται πανίσχυρες.
Όλα αυτά τα δεδομένα καθιστούν την προσπάθεια ανάκαμψης αρκετά δύσκολη, την ώρα μάλιστα που οι υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες έχουν αρχίσει δρομολόγια, όπως η Helios Airways, Aegean Airlines και Ολυμπιακή Αεροπορία, προσφέρουν ιδιαίτερα ελκυστικά ναύλα, στην προσπάθειά τους να αποκτήσουν μεγαλύτερο μερίδιο στην κυπριακή αγορά.
Θάνος Ξυδόπουλος - Παρασκευή, 28 Μαΐου 2004