OA crash NAMC YS-11 SX-BBQ CFU-ATH (1972)

  • Thread starter gm747
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Re: OA crash το 1972

Γιώργος Μάναρης":2gu3keyz said:
....Η επικρατούσα
άποψη περί λάθους του πληρώματος πρέπει να δικαιολογηθεί πειστικά και με σαφήνεια και δεν έχω αντίρρηση
να την εξετάσουμε και να την δεχτούμε.Όσο για μένα,έχω άλλες πληροφορίες...


Γιώργο, η λογική λέει ότι υπό τέτοιες συνθήκες συχνά υπάρχει αδυναμία σωστού προσανατολισμού στο χώρο και αυτό μπορεί να αποβεί πολύ επικίνδυνο.

Τώρα αν ήταν π.χ. λάθος οργάνων ή αν ήθελε να αυτοκτονήσει κάποιος (εχει συμβεί και αυτό..) δεν το γνωρίζω αλλά σε παρακαλώ παρέθεσε τις πληροφορίες που έχεις αν πιστεύεις ότι δεν ήταν λάθος των χειριστών αλλά κάτι άλλο..!
 
Re: OA crash το 1972

Ο πατερας μου ( ΥΠΑ ) ηταν βαρδεια εκεινο το βραδυ . Ο πιλοτος αποπροσανατολισθηκε και μεσα στην καταιγιδα μπερδεψε τα φωτα της παραλιακης με τα φωτα προεκτασης του διαδρομου . Το αεροσκαφος προσθαλασωθηκε χωρις να κοπη σε κομματια . Το οτι συνετριβη και οι μπροστινοι σκοτωθηκαν ειναι ...''ραδιο αρβυλα'' . ( εξ'ου , οτι ο πιλοτος διεσωθη ) . Οι διασωθεντες κολυμπισαν μεχρι την παραλια της Γλυφαδας ( μερικοι πνιγηκαν , παρολο που ειχαν προλαβει να βγουν απο το αεροσκαφος ) ( τραυματιες , δεν γνωριζαν κολυμπι , κλπ ) .Το επομενο πρωι , με τον πατερα μου , πηγαμε στο σημειο .Δυτες εβγαλαν τους λιγους παγιδευμενους απο μεσα . Αργοτερα ενας πλωτος γερανος , με την βοηθεια δυτων , το εβγαλαν στην επιφανεια ( το εβλεπα μισοβυθισμενο ) και ηταν ενα κομματι . Απο βλακεια του χειριστη του γερανου ( το σηκωσε πολυ γρηγορα , και ηταν γεματο νερο ) στα σημεια που το τραβαγαν / σηκωναν τα συρματοσκοινα , κοπηκε σε 3 κομματια και ξαναβυθιστηκε . Τα υπολοιπα λιγο πολυ γνωστα . Τα υπολοιπα αεροσκαφη αυτου του τυπου , τα πηρε η Πολεμικη αεροπορια , και τα χρησιμοποιησε για μεταφορες VIP .
 
Re: OA crash το 1972

Το ατύχημα συνέβη στις 21/10/1972 και ώρα 21:30'. Σύμφωνα με το ίδιο βιβλίο:

Στις 21:21’:45” το αεροσκάφος ζήτησε να προχωρήσει σε προσέγγιση με τη βοήθεια του Πανκατευθυντικού Ραδιοφάρου (VOR Approach) επειδή δεν είχε αξιόπιστες ενδείξεις από το σύστημα ενόργανης προσέγγισης του ΚΑΑ. Αυτή ήταν και η μοναδική αναφορά για αναξιοπιστία του συστήματος ενόργανης προσέγγισης του ΚΑΑ αφού δεν επιβεβαιώθηκε από κανένα άλλο αεροσκάφος που πετούσε στην περιοχή την ώρα εκείνη, ενώ οι έλεγχοι που έγιναν τις αμέσως επόμενες ημέρες έδειξαν πλήρως αξιόπιστη λειτουργία.

Στις 21:29’:00” το ραντάρ προσέγγισης ανέφερε ότι το αεροσκάφος βρίσκεται 2,5 – 3 ΝΜ από το σημείο προσγείωσης και ζήτησε από το αεροσκάφος το ύψος του. Το αεροσκάφος ανέφερε 1.000 πόδια. Τότε το ραντάρ προσέγγισης ανέφερε στο αεροσκάφος ότι βρίσκεται 1 ΝΜ δυτικά από τον άξονα του διαδρόμου προσγείωσης και η λήψη επιβεβαιώθηκε από το αεροσκάφος.

Στις 21:29’:17” το ραντάρ προσέγγισης διαβίβασε στο αεροσκάφος ότι ο διάδρομος είναι καθαρός, ότι υπάρχει η εξουσιοδότηση από τον Πύργο Ελέγχου του ΚΑΑ για προσγείωση δίνοντας τα στοιχεία του ανέμου, ότι έπαψε να βλέπει το αεροσκάφος στην οθόνη του ραντάρ, να εκτελέσει εγκατάλειψη προσέγγισης σε περίπτωση που δεν έβλεπε τον διάδρομο στο προκαθορισμένο ύψος (“minima”) και να ανάψει τους προβολείς του. Το αεροσκάφος δεν απάντησε, οπότε το ραντάρ προσέγγισης επανήλθε στις 21:30’:17” αναφέροντας προς το αεροσκάφος ότι ούτε ο Πύργος Ελέγχου του ΚΑΑ μπορούσε να το εντοπίσει και να εκτελέσει εγκατάλειψη προσέγγισης φεύγοντας προς τα δυτικά σε περίπτωση που δεν έβλεπε το διάδρομο στο προκαθορισμένο ύψος. Αλλά καμία πλέον απάντηση δεν υπήρξε από το αεροσκάφος.

Το αεροσκάφος στις 21:29’:30” έπεσε στη θαλάσσια περιοχή της Βούλας στη γεωγραφική θέση (παλαιό σύστημα συντεταγμένων) 37° 51’ 24” βόρειο πλάτος, 23° 44’ 09” ανατολικό μήκος.

Το αεροσκάφος έπεσε στη θάλασσα με το σύστημα προσγείωσης κάτω, με ταχύτητα 146 κόμβους, με τα πτερύγια καμπυλότητας στις 10°, ενώ η στάση του αεροσκάφους ήταν οριζόντια (κλίση ανόδου – καθόδου μικρότερη από 1°). Με ελαφρά αριστερή κλίση το αριστερό σκέλος προσγείωσης ήταν το πρώτο που ακούμπησε στη θάλασσα.
Μετά την επαφή του αεροσκάφους με την θάλασσα, αποκόπηκαν το μπροστινό σκέλος προσγείωσης από τη ρίζα του, οι τροχοί των κύριων σκελών προσγείωσης, οι δυο πτέρυγες από τη ρίζα τους και η αριστερή έλικα. Η πρόσκρουση δημιούργησε ρήγμα στο μπροστινό τμήμα της ατράκτου με αποτέλεσμα η θάλασσα και το καύσιμο του αεροσκάφους να γεμίζει τους σκοτεινούς πλέον θαλάμους διακυβέρνησης και επιβατών και το αεροσκάφος να αρχίσει να βυθίζεται με το ρύγχος, ενώ η ουρά είχε ανυψωθεί.

Σχόλια: Δεδομένου ότι το σύστημα προσγείωσης ήταν κατεβασμένο πρέπει να θεωρήσουμε ότι δεν πήγαινε για προσθαλάσσωση αλλά για κανονική προσγείωση.
Δεδομένου ότι το σκάφος ανέφερε πρόβλημα στο ILS που δεν επιβεβαιώθηκε από κανένα άλλο α/φος ή έλεγχο που ακολούθησε το ατύχημα και δεδομένου ότι δεν υπήρχε αναφορά για πρόβλημα στο ILS του αεροσκάφους, μάλλον επρόκειτο για σφάλμα του πληρώματος.
Βέβαια, γύρω από το συγκεκριμένο ατύχημα έχει αναπτυχθεί μια έντονη φημολογία, που βασίζεται σε συγκεκριμένα γεγονότα. Πρώτο είναι ότι ο συγκυβερνήτης ήταν ένα από τα θύματα, με αποτέλεσμα να κατηγορηθεί ο κυβερνήτης ότι τον άφησε αβοήθητο, ενώ σε άλλες περισσότερο κακοπροαίρετες εκδόσεις ότι ηθελημένα τον εγκατέλειψε. Το δεύτερο είναι ότι ο κυβερνήτης μετά τις πρώτες βοήθειες από το προσωπικό του ΠΙΚΠΑ πήγε στο σπίτι του και ζήτησε τηλεφωνικά την επόμενη ημέρα να ενημερωθεί για το ατύχημα. Επίσης ο συγκεκριμένος κυβερνήτης κατηγορήθηκε από τους συναδέλφους του και για παλαιότερα συμβάντα.
Σε κάθε περίπτωση πάντως εφόσον είχε στη διάθεσή του ραντάρ εδάφους θα μπορούσε να ζητήσει την καθοδήγησή του, αν θεωρούσε τις ενδείξεις που είχε αναξιόπιστες. Η καταγραφή των στοιχείων πτήσης πάντως δίνει μια ομαλή κάθοδο μέχρι την πρόσκρουση στη θάλασσα.

Σε κάθε περίπτωση πάντως συμφωνώ ότι πρέπει να εξετάζουμε μόνο τα γεγονότα και τίποτε περισσότερο. Επίσης σωμφωνώ ότι κάποιες λεπτομέρειες του ατυχήματος δεν μπορούμε να τις γνωρίζουμε.
 
Re: OA crash το 1972

Την άνοιξη του 1975 επιστρέφαμε με τους γονείς μου από Αθήνα στη Γλυφάδα με ταξί.Κατεβήκαμε τη Βουλιαγμένης,
στρίψαμε προς το γκολφ,και εκεί μπροστά από την είσοδο του γκολφ είπε ο πατέρας μου στον οδηγό του ταξί:
"Γιά κείνο το αεροπλάνο δε μας είπαν ποτέ τι συνέβη".Ο πατέρας μου ήταν πολύ πονηρός άνθρωπος αλλά καλός
κατά βάθος.Πως τού 'ρθε να το πεί; Ο οδηγός γύρισε και είπε σοβαρά -σοβαρά: "Έχετε δίκιο, ο πιλότος είναι
συγγενής μου.Το αεροπλάνο έπεφτε". Πρώτη φορά το διηγούμαι αυτό. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, γύρω στα 1990
τα ΝΕΑ είχαν αναφερθεί στα Ελληνικά αεροπορικά δυστυχήματα και γιά εκείνο της Βούλας είχαν κατηγορήσει τον
πιλότο.Λίγες μέρες αργότερα δημοσίευαν απαντητική επιστολή του στην οποία έλεγε περίπου τα εξής: "......έχετε
υπόψη σας ότι το δικαστήριο της εποχής εκείνης με αθώωσε διότι δέχτηκε ότι το ατύχημα έγινε κάτω από άλλες
συνθήκες". Αυτά δεν απορρίπτονται έτσι εύκολα.Θα επανέλθω όμως γιατί βλέπω ότι μετά από πέντε χρόνια
η σελίδα "πήρε μπρος".Θα προσπαθήσω να βρω και το σχετικό απόκομμα.
 
Re: OA crash το 1972

Το απόκομμα το βρήκα χθες,έχει ημερομηνία 26-8-89 και το κείμενο έχει ως εξής:
"Δεν οφειλόταν σε εσφαλμένο χειρισμό μου"
Ο κ.Π.Θωμαδάκης,συνταξιούχος κυβερνήτης Ο.Α. (Ραιδεστού 7,Νέα Σμύρνη) διευκρινίζει:
Εις την έγκριτον εφημερίδα σας (φύλλον 13503 της 18ης Αυγούστου 1989) εδημοσιεύθη ρεπορτάζ του δημοσιο-
γράφου κ.Δημήτρη Τσαϊλά εν σχέσει με το θλιβερό αεροπορικό δυστύχημα της Σάμου.Εις αυτό σχολιάζεται και το
αεροπορικό δυστύχημα της 21ης Οκτωβρίου 1972 και αναφέρεται ότι τούτο οφείλετο εις "σφάλμα πιλότου" δηλαδή
εμού.Τούτο όμως είναι ανακριβές.Και η επιτροπή Εμπειρογνωμώνων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)
και το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών,μετά διερεύνησιν των συνθηκών του ατυχήματος αυτού,κατέληξαν εις
το τεκμηριωμένο συμπέρασμα,ότι τούτο δεν οφείλετο εις εσφαλμένον χειρισμόν,αλλά εις συνδρομήν άλλων
συγκυριών.
Διά της αιτιολογίας αυτής άλλωστε το ανωτέρω Δικαστήριον μετά μακράν διονυχιστικήν διαδικασίαν με εκήρυξε
αθώον.
 
Re: OA crash το 1972

Τις περισσότερες φορές οι δημοσιογραφικές πληροφορίες είναι καλές σαν ενδείξεις, αλλά δεν αποτελούν γεγονότα.
Αντίθετα, γεγονός είναι η κατάθεση του κυβερνήτη στην επιτροπή διερεύνησης του ατυχήματος και το πόρισμα της επιτροπής.
Στο πόρισμα της επιτροπής βέβαια, αφήνεται λίγο ομιχλώδες το θέμα της ευθύνης ή μη των πιλότων. Και το σίγουρο είναι ότι το δικαστήριο αθώωσε τον κυβερνήτη.
Όμως, στην κατάθεσή του στην επιτροπή διερεύνησης, ο κυβερνήτης δεν έκανε λόγο για σφάλμα στα συστήματα του αεροσκάφους. Και επειδή κάτι τέτοιο ούτε και στη διερεύνηση φαίνεται να προέκυψε, μάλλον είναι απίθανο να συνέβη. Άλλωστε σε αυτή την περίπτωση ο κυβερνήτης μπορούσε να ζητήσει την καθοδήγησή του από το Ραντάρ Αθηνών το οποίο τον παρακολουθούσε, με το οποίο συνομιλούσε και το οποίο τον είχε ειδοποιήσει για την απόκλισή του από τον διάδρομο προσγείωσης.
Αντίθετα, φαίνεται ο κυβερνήτης να επικαλέστηκε στην κατάθεσή του στην επιτροπή διερεύνησης, απότομη απώλεια ύψους περίπου από τα 700 πόδια ύψος, με αποτέλεσμα τη συντριβή του στη θάλασσα. Όμως από τις καταγραφές των στοιχείων πτήσης προκύπτει απόλυτα ομαλή κάθοδος μέχρι την πρόσκρουση στη θάλασσα.
Όσον αφορά το δικαστήριο, ήταν υποχρέωση του κυβερνήτη να υπερασπιστεί τον εαυτό του με σκοπό την αθώωσή του.
 
Re: OA crash το 1972

Αυτό που δεν κατάλαβα ποτέ με τη θεωρία ότι ο πιλότος μπέρδεψε τα φώτα της παραλιακής με τα φώτα προσέγ-
γισης του διαδρόμου,πέραν του ότι η παραλιακή κάνει τεθλασμένη και όχι ευθεία,είναι τούτο: αν το πίστευε μέχρι
τέλους είτε θα προσγειωνόταν πάνω στο δρόμο, όπως έπαθε ένα 727 στην Αντάλεια της Τουρκίας το 1978, είτε θα
το καταλάβαινε εγκαίρως και θα έπαιρνε ύψος.Στο νερό γιατί να το ρίξει; Θα δούλευαν έτσι τα αντανακλαστικά
του; Επιπλέον,το αεροδρόμιο τού ήταν γνώριμο.Ήταν η βάση του.
Η πρώτη εξήγηση που δόθηκε,θυμάμαι,στα δελτία ειδήσεων ήταν ότι την ώρα εκείνη επικρατούσε "συμφόρηση"
στο αεροδρόμιο του Ελληνικού,υπονοώντας ότι σε έναν από τους γύρους που έκανε το αεροπλάνο περιμένοντας
σειρά γιά προσγείωση,συνέβη κάποιο απρόοπτο.
Ένα βασικό στοιχείο που προκύπτει από την επιστολή του πιλότου,είναι ότι αναφέρεται ως "συνταξιούχος κυβερ-
νήτης Ο.Α.".Αυτό φαίνεται να σημαίνει ότι συνέχισε να πετά,πράγμα περίεργο,γιατί όπως ξέρω από την εποχή
πού δούλευα στην Ολυμπιακή,όποιος κυβερνήτης ενέχονταν σε ατύχημα δεν ξαναπετούσε (και όχι μόνον στην
Ολυμπιακή).Πως εξηγείται λοιπόν αυτό;
Καθώς προχωράει η συζήτησή μας αρχίζει να γίνεται αντιληπτό ότι κι άλλοι παράγοντες "συνωμότησαν" εναντίον
του αεροπλάνου,το οποίο πρέπει να είχε και εκείνο τα τεχνικά του (κι ας μην αναφέρθηκε από τον πιλότο).Ίσως
και το ILS να παρουσίασε κάτι έστω και παροδικό,κάλυψαν πάντως ο ένας τον άλλο. Μπορεί και να τού είπαν
στην Ο.Α. πως αν ήθελε να συνεχίσει την καριέρα του,να μην κατηγορήσει την εταιρεία.Αντί να βγαίνει συμπέρα-
σμα βγαίνει μία ασάφεια, κλασσική περίπτωση κουκουλώματος,πού θα πεί ότι όλοι συνεργάστηκαν να θολώσουν
τα νερά,όπως τα νερά κουκούλωσαν το ίδιο το αεροπλάνο.Θα επανέλθω όμως γιατί υπάρχουν κι άλλες τεχνικές
λεπτομέρειες και απορίες πού θέλω να συζητήσουμε.
 
Re: OA crash το 1972

Το ενδεχόμενο ο κυβερνήτης να μπέρδεψε τα φώτα της παραλιακής λεωφόρου είναι κάτι που συζητήθηκε πολύ την εποχή εκείνη αλλά τελικά δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο. Είναι γεγονός ότι πετούσε κάτω από ιδιαίτερα άσχημες συνθήκες ορατότητας και ότι κατηγορήθηκε για το είδος της προσέγγισης που επέλεξε (VOR) ενώ θα μπορούσε να συνεχίσει με ILS όπως όλα τα υπόλοιπα αεροσκάφη την ώρα εκείνη.

Ίσως, ένα από τα σφάλματα του πιλότου ήταν ότι έκρινε το ILS σαν αναξιόπιστο. Σίγουρα όμως δεν μπορούμε να ξέρουμε τους λόγους που τον οδήγησαν στο συμπέρασμα αυτό.
Πέρα από αυτό μπορούμε να κάνουμε μόνον εικασίες και τίποτε περισσότερο.
 
Re: OA crash το 1972

AGV έγραψε στις 6 Μαρτίου στα Σχόλια:
"Δεδομένου ότι το σύστημα προσγείωσης ήταν κατεβασμένο πρέπει να θεωρήσουμε ότι δεν πήγαινε γιά προσθα-
λάσσωση αλλά γιά κανονική προσγείωση".
Μα φυσικά.Το ένα άλλωστε δεν αναιρεί το άλλο.Εγώ υποψιαζόμουν από πολύ καιρό ότι στην "τελική" παρουσιά-
στηκε αιφνίδιο τεχνικό πρόβλημα πού ανάγκασε τον πιλότο να προτιμήσει την προσθαλάσσωση καταλαβαίνοντας
ότι η ισχύς πού τού είχε απομείνει δεν επαρκούσε γιά να φτάσει στο διάδρομο προσγείωσης.
Πριν από ένα-ενάμιση μήνα υπήρχε ακόμα σε αυτή τη σελίδα μία συνεργασία η οποία έχει εξαφανιστεί.Έλεγε ότι
η μητέρα τού γράφοντος τού είχε πεί ότι καθώς το αεροπλάνο περνούσε από τη Βούλα,έβγαινε ένας τόσο ασυνή-
θιστος ήχος από τούς κινητήρες του πού ήταν φανερό ότι είχε πρόβλημα.Το μήνυμα αυτό παραδόξως έχει σβηστεί.
Μήπως μπορεί με κάποιο τρόπο να ανακτηθεί από τη μνήμη τού προγράμματος;
 
Re: OA crash το 1972

Γιώργος Μάναρης":1xgcw4lk said:
... στην "τελική" παρουσιά-
στηκε αιφνίδιο τεχνικό πρόβλημα πού ανάγκασε τον πιλότο να προτιμήσει την προσθαλάσσωση καταλαβαίνοντας
ότι η ισχύς πού τού είχε απομείνει δεν επαρκούσε γιά να φτάσει στο διάδρομο προσγείωσης.

Από όσο γνωρίζω ποτέ δεν τέθηκε παρόμοιο ζήτημα. Ούτε την εποχή εκείνη ούτε αργότερα.
Άλλωστε όπως αναφέρεται και στο βιβλίο "Η ιστορία των Δημοσίων Αερομεταφορών στην Ελλάδα" (εκδόσεις 11aviation, 2009) :

"Το πόρισμα της 9-μελούς επιτροπής διερεύνησης, που εκδόθηκε στις 22/6/1974 μετά από αρκετούς ελέγχους, εργαστηριακές δοκιμές ακόμη και δοκιμαστικές πτήσεις, αποφαίνεται σαν πιθανό αίτιο την κάθοδο του αεροσκάφους κάτω από τα ελάχιστα επιτρεπόμενα όρια."
 
Top