OA crash NAMC YS-11 SX-BBQ CFU-ATH (1972)

  • Thread starter gm747
  • Ημερομηνία δημιουργίας
Re: OA crash το 1972

Αυτό που καταλαβαίνω εγώ είναι ότι υπήρχαν τόσο σημαντικοί οικονομικοί παράγοντες πού η Χούντα απλά δεν
μπορούσε να αγνοήσει και ακολούθησε αυτή την γραμμή.Προσωπική μου άποψη.
Καί τώρα,χωρίς να θέλω να αμφισβητήσω τη γνώμη κανενός,θέλω να μού λύσετε μία απορία: (Σε αυτό άλλωστε
χρησιμεύει αυτή η συζήτηση:να οδηγηθούμε σε κάποιο συμπέρασμα.)
Έγραψε ο Northwest dc10 στις 11 Μαρτίου: "οι κινητήρες πάντως δούλευαν κανονικά".
Ξέρουμε σε τί κατάσταση βρέθηκαν οι έλικες;πώς δηλαδή κατάλαβαν ότι γύριζαν κανονικά;ήταν στρεβλωμένες
από την πρόσκρουση; (γιατί το νερό είναι σαν τσιμέντο σε τέτοιες καταστάσεις).Ελπίζω να μην κάνω λάθος.Το ότι
αποκολλήθηκε η αριστερή έλικα,όπως ανέφερε ο AGV στις 6 Μαρτίου,πρέπει να σημαίνει ότι λειτουργούσε,σωστά;
Και η άλλη; Μπορείτε να απαντήσετε;
 
Re: OA crash το 1972

Σύμφωνα με το πόρισμα:
"1.6.3 Ουδέν στοιχείον με μηχανικήν ανωμαλίαν, πυρκαϊάν και αστοχίαν δομής προ ή κατά την πτήσην προέκυψεν υποδηλούν σχέσιν με το υπό διερεύνησιν ατύχημα."
Αλλά και οι έλικες βρέθηκαν πράγματι με έντονη παραμόρφωση.

Βέβαια η υπόθεση για windshear έχει βάση με την έννοια ότι το αεροσκάφος συνάντησε πιθανόν τον πυρήνα της καταιγίδας στο Καβούρι.

Όσον αφορά την πιθανή επιρροή της χούντας στο πόρισμα έχω σαφώς αντίθετη άποψη. Οι άνθρωποι που έκαναν την εποχή εκείνη τις διερευνήσεις δεν "μάσαγαν κουτόχορτο". Φυσικά συμβαίνει πάντα και σε όλες τις εποχές το πόρισμα ενός ατυχήματος να προσπαθεί να κρατήσει αποστάσεις από τυχόν ανθρώπινες αμέλειες ή ευθύνες. Όμως πάντα οι άνθρωποι των διερευνήσεων αεροπορικών ατυχημάτων στην Ελλάδα, προσπαθούσαν να σταθούν στο ύψος τους ακόμα και όταν δεν τους διέθεταν τα απαιτούμενα μέσα (όπως στο ατύχημα της Swissair λίγα χρόνια αργότερα). Είναι χαρακτηριστικό ότι για τον θάνατο του Αλέξανδρου Ωνάσση τρεις μήνες αργότερα (που πιθανότατα ήταν δάκτυλος μυστικών υπηρεσιών) δεν δίστασαν με την χούντα στο απόγειό της να γράψουν ότι το ατύχημα οφειλόταν σε ανάστροφα συνδεδεμένα συρματόσχοινα ελέγχου κλίσης, (για την σύνδεση των οποίων χρειάστηκε να κάνουν ολόκληρη τροποποίηση στην τρίδυμη τροχαλία κάτω από το χειριστήριο). Γιαυτό έχω την πεποίθηση ότι και στο συγκεκριμένο ατύχημα έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό για να κάνουν σωστή διερεύνηση. Γιαυτό άλλωστε έκαναν και ανέλκυση του αεροσκάφους από τον βυθό, χωρίς να έχουν προηγούμενη εμπειρία σε κάτι παρόμοιο που οδήγησε στο διαμελισμό της ατράκτου.
 
Re: OA crash το 1972

Σαν απορία το έθεσα στις 11 Μαρτίου.Ειναι δυνατόν στις 21:29:00 να τον βλέπει το ραντάρ στα 1000' acnowledge στα 1000' και να συντρίβεται στις 21:28:30''??
Με πτωση 2000'/λεπτό το μεγαλύτερο κομμάτι θα ήταν 1 μέτρο και φυσικά δεν θα υπήρχαν επιζώντες.Απο την κατάσταση του αεροσκάφους μετά την πτώση μπορούμε ασφαλώς να συμπεράνουμε ότι 1)Ειχε attitude τουλάχιστον 5ο UP (ανέπαφο cockpit) και 2) εκτιμώμενο βαθμό καθόδου το πολύ 500'/λεπτό (μια βαριά προσγείωση δηλαδή) Γιαυτό οι απορίες ειναι πολλές.Τι έκανε σαυτό το ύψος σεκείνο το σημείο το αεροσκάφος.Τότε ούτε GPWS υπήρχαν ούτε pull-up ούτε terrain-terrain αλλά ραδιουψόμετρο υπήρχε νομίζω.Επίσης ενας απο τους διασωθέντες ηταν πολλά χρόνια μετά Διευθυντης Δημοσίων Εργων σε νομό της Πελοπονήσου.Ειχε διηγηθεί σε σπάνια αναφορά του στο ατύχημα ότι η κάθοδος ηταν κανονική ούτε φοβερές αναταράξεις ούτε καμμιά ιλιγγιώδη βύθιση.Εξελισόταν όπως ελεγε PA για την προσγείωση και όπως όλοι θυμόμαστε τότε δεν υπήρχε γκλιν και ο κυβερνήτης ελεγε "πληρωμα καμπίνας να παρει θέση για προσγείωση ευχαριστώ"
Τι να πούμε τώρα Η Κερατέα,η Βούλα,Η Κοζάνη Ο Κερκετεας,Ο Οθρυς ,Ο Πατέρας,Τα Πιέρια όλα cfit .Τζάμπα και βερεσέ.
 
Re: OA crash το 1972

Προφανώς δεν μπορούμε να έχουμε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματά μας.
ΣΥΜΦΩΝΩ όμως ΑΠΟΛΥΤΑ ότι τα περισσότερα ατυχήματα, και κυρίως τα χειρότερα, έχουν γίνει "Τζάμπα και βερεσέ" (π.χ. Τενερίφη κλπ).
 
Re: OA crash το 1972

Το πόρισμα αυτό εμμέσως πλην σαφώς είναι καταπέλτης εναντίον του πληρώματος.Πώς αθωώθηκε ο πιλότος;
Δηλαδή το αεροπλάνο είναι καθαρό,βρείτε τα.
Σήμερα το απόγευμα ζήτησα από τη μητέρα μου να προσπαθήσει να θυμηθεί αν είχε ακούσει κάτι σχετικό με το
δυστύχημα.Να τι μού είπε:
"Τό'χανε πεί τότε σε μία συζήτηση με γνωστούς,αλλά δε θυμάμαι πιά πού το είχα ακούσει.Ότι πήγαινε γραμμή
να πέσει στο κέντρο της Γλυφάδας και ότι γιά να γλιτώσει τη Γλυφάδα τό'στριψε προς τη θάλασσα.Ότι θά'πεφτε,
θά'πεφτε.Ήταν απόφαση της στιγμής,είχαν πεί τότε.Γιά δυό λεπτά το'χασε το αεροπλάνο του.Θά προλάβαινε να
το προσγειώσει.Τόσο λίγο..."
"Μερικά χρόνια αργότερα είδα σε μία εκπομπή στην τηλεόραση έναν από τούς επιζώντες.Ένα παλικάρι γύρω στα
35,πού περιέγραφε ότι κολυμπούσε και δίπλα του είχε δύο κοπέλλες οι οποίες πνιγόντουσαν.Τις βοηθούσε και
τούς έδινε θάρρος:"Ελάτε κορίτσια,λίγο ακόμα,κουράγιο".Και σιγά-σιγά έφτασαν στην ακτή.Από τότε "κάνουμε
παρέα μ'αυτές τις κοπέλλες,με τους άντρες τους(;)"ότι δε χάλασε η γνωριμία μετά.Πιό λεπτομέρεια δε θυμάμαι".

Έχει και μιά φίλη η μητέρα μου πού έχασε τον άντρα της στο δυστύχημα.Την γνώρισε 15 χρόνια μετά.Αν σας πώ
ότι έχει και μιά συμμαθήτρια πού έχασε τον άντρα της στο δυστύχημα τής Κερατέας;Τι να πώ,είμαστε μικρός λαός.
"Το είχε διηγηθεί σε άλλους και από εκεί το άκουσα,γιατί ήταν πολύ προσωπικό γιά να μού το πεί.Ήταν να ταξι-
δέψουν μαζί,αν τον συνόδευσε στο αεροδρόμιο δεν ξέρω.Είχε πει ότι δεν ήθελε να μπεί στο αεροπλάνο "έχω την
προαίσθηση ότι κάτι θα συμβεί".Εκείνος επέμενε να ταξιδέψει και χάθηκε.Εκείνη το έφερε βαρέως γιατί τον άφησε
να φύγει.Ήταν αγαπημένο ζευγάρι και είχαν δύο γυιούς".
Όταν με ρώτησε πάνω στη συζήτηση γιά τον συγκυβερνήτη,αν επέζησε,της απάντησα ότι πήγαν να ανοίξουν με
τον κυβερνήτη τη μπροστινή πόρτα η οποία είχε και μία σκάλα πού ξεδίπλωνε.(Μπήκαν και από εκεί νερά).Εκεί
σκάλωσε και εκεί τον βρήκαν.Εκείνη την ώρα ήταν "ο σώζων εαυτόν σωθήτω"...
 
Re: OA crash το 1972

Όσον αφορά την πορεία του αεροσκάφους έχει καταγραφεί στα στοιχεία πτήσης απόλυτα ευθεία πτήση, περίπου παράλληλη αλλά δυτικά του διαδρόμου προσγείωσης με ομαλή κάθοδο.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ένα πολύνεκρο αεροπορικό ατύχημα άσχετα με το πόσο ηλίθια είναι τα αίτιά της (ακόμη και οι καλύτεροι μπορούν να κάνουν μοιραία λάθη, απλώς με λιγότερες πιθανότητες) , επιφέρει τόσες πολλές τραγωδίες! Είναι χαρακτηριστικό κάποτε διάβαζα για το πρώτο ατύχημα ελληνικών δημοσίων αερομεταφορών, μια ντακότα, στις 6/6/1949. Από τους 18 επιβαίνοντες, οι 5 ήταν μια μητέρα και τα 4 ανήλικα παιδιά της. Προσπαθούσα να φανταστώ την κατάσταση του πατέρα που έτυχε να μην βρίσκεται στην πτήση εκείνη! Προφανώς παρόμοιες ιστορίες επαναλαμβάνονται σε κάθε ατύχημα.
 
Re: OA crash το 1972

AGV":1m1x0j90 said:
Όσον αφορά την πιθανή επιρροή της χούντας στο πόρισμα έχω σαφώς αντίθετη άποψη. Οι άνθρωποι που έκαναν την εποχή εκείνη τις διερευνήσεις δεν "μάσαγαν κουτόχορτο".
Σύμφωνα με όσα γράφτηκαν και από τους λοιπούς συμφορουμίτες, το πρόβλημα δεν είναι στο τεχνικό πόρισμα, αλλά στην απόφαση του δικαστηρίου. Με βάση το πόρισμα η απόφαση του δικαστηρίου χαρακτηρίζεται τουλάχιστον περίεργη.
 
Re: OA crash το 1972

Με τέτοιο πόρισμα,φαίνεται πως ήταν επιβεβλημένη πιά η αθώωση του πιλότου.Διότι αν τον κατηγορούσαν,
θα έπρεπε η εταιρεία αναγκαστικά να τον παύσει,οπότε εκείνος θα έβγαινε και θα έλεγε τη δική του άποψη.
Όπως συνέβη γύρω στα 1990 όταν το άσπρο YS-11 της Πολεμικής Αεροπορίας (πρώην SX-BBI) παρουσίασε
σοβαρό τεχνικό πρόβλημα αμέσως μετά την απογείωσή του από το Ελληνικό.Ο πιλότος (της ΠΑ) κατέβαλε
μεγάλη προσπάθεια να το στρίψει και να το προσγειώσει στην Ελευσίνα.Μετά συγκάλεσε συνέντευξη Τύπου
και ξεκαθάρισε τη θέση του.Το αεροπλάνο κόντεψε να πέσει.Υπήρχε πρόβλημα με τα flaps,με τα ailerons (;)
Πώς έγινε αυτό θα μας το εξηγήσουν άλλοι.Θυμάμαι έγραψε η Αυριανή:"Στρατιώτης να βγαίνει να κατηγορεί!"
Ο άνθρωπος προσπάθησε να προστατέψει την καριέρα του και την εξέλιξή του.(Μέ το αεροπλάνο ταξίδευε
και κάποιος κυβερνητικός παράγων,υπουργός νομίζω.)
Όπως αναφέρθηκε,με την πρόσκρουση αποκολλήθηκε η αριστερή έλικα.Εγώ παρατήρησα ότι αυτό πρέπει να
είναι σημάδι ότι λειτουργούσε και το πιστεύω.Και η άλλη;Εδώ πρέπει αναγκαστικά να μιλήσει η λογική:Αφού
δεν αναφέρεται ότι αποκολλήθηκε και αυτή,γιά μένα ο κινητήρας δεν λειτουργούσε.(Εκτός κι αν υπάρχουν
σε κάποιο συρτάρι (της ΥΠΑ;) φωτογραφίες που ίσως τις έδειξαν στο δικαστήριο και πού αποδεικνύουν το
αντίθετο.) Αν δεν τολμήσουμε,δε θα βγάλουμε συμπέρασμα.
Από μόνος του όμως ένας σβησμένος κινητήρας δεν αρκούσε γιά να προκαλέσει την πτώση του YS-11.Πρέπει
να παίζει και κάτι άλλο.Κατά κανόνα τα δικινητήρια αεροπλάνα μπορούν να πετάξουν και να προσγειωθούν
με τον έναν σε πλήρη ισχύ.Μπορεί η γνώμη μου να είναι ερασιτεχνική αλλά έχω δεί πολλές απο-προσγειώσεις
στο Ελληνικό.Το 1976 ή 1977 στεκόμουν στην πλατεία Γλυφάδας γιά να πάρω το λεωφορείο.Τότε έμενα στα
σύνορα Γλυφάδας-Ελληνικού,δύο δρόμους κάτω από την ΥΠΑ.Είδα ένα YS-11 να περνάει πάνω από τον Άγιο
Κωνσταντίνο (τη γνωστή εκκλησία-ροτόντα της πλατείας).Η αριστερή έλικα γύριζε στο φούλ,η δεξιά καθόλου.
Τα τέσσερα έμβολά της γύριζαν πολύ αργά από τον αέρα.Τι θά 'νοιωθαν οι επιβάτες που το έβλεπαν,σκέφτηκα.
Το αεροπλάνο κατέβαινε ομαλά ως συνήθως και προσγειώθηκε.
Τώρα που το θυμήθηκα:Μία από τις δύο αεροσυνοδούς έδωσε τότε συνέντευξη στα ΝΕΑ.(Όχι εκείνη με το γνω-
στό όνομα,η άλλη) και είπε ότι το αεροπλάνο είχε πρόσφατα παρουσιάσει προβλήματα σα να ήθελε να πεί ότι
δεν την παραξένεψε αυτό που συνέβη.Αυτό το βρήκα πριν από δύο χρόνια ψάχνοντας στο αρχείο της Εθνικής
Βιβλιοθήκης για στοιχεία.Ένα-ένα θα βγαίνουν στην επιφάνεια.
 
Re: OA crash το 1972

Γιώργος Μάναρης":ox44y77u said:
Όπως αναφέρθηκε,με την πρόσκρουση αποκολλήθηκε η αριστερή έλικα.Εγώ παρατήρησα ότι αυτό πρέπει να
είναι σημάδι ότι λειτουργούσε και το πιστεύω.Και η άλλη;Εδώ πρέπει αναγκαστικά να μιλήσει η λογική:Αφού
δεν αναφέρεται ότι αποκολλήθηκε και αυτή,γιά μένα ο κινητήρας δεν λειτουργούσε.(Εκτός κι αν υπάρχουν
σε κάποιο συρτάρι (της ΥΠΑ;) φωτογραφίες που ίσως τις έδειξαν στο δικαστήριο και πού αποδεικνύουν το
αντίθετο.) Αν δεν τολμήσουμε,δε θα βγάλουμε συμπέρασμα.

Πράγματι υπάρχει ένα αρκετά καλό αρχείο στην Μονάδα Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων (βλέπε ΕΔΑΑΠ), που περιέχει όλα τα στοιχεία, τους ελέγχους που έγιναν, φωτογραφικό και άλλο υλικό, καταθέσεις και φυσικά τα πορίσματα.
Από όσο γνωρίζω δεν αρνούνται σε κανέναν τη μελέτη του υλικού που υπάρχει, αλλά είναι πάντα πρόθυμοι για την οποιαδήποτε βοήθεια. Σας προτείνω ανεπιφύλακτα μιαν επίσκεψη εκεί, στη ΣΠΟΑ απέναντι (για περισσότερες πληροφορίες βλέπε http://www.aaiasb.gr ).
 
Re: OA crash το 1972

Τελικά βρήκα το δημοσίευμα για το συμβάν με το YS-11 της Π.Α. Μία σελίδα από τα ΝΕΑ με ημερομηνία 9-7-1986.
Παραθέτω ένα αρκετά μεγάλο μέρος όχι μόνο γιατί έχει κάποιο δραματικό ενδιαφέρον-αν θέλετε-αλλά και γιατί
είναι δείγμα τού πόσο λίγα ξέρουμε για τα αεροπλάνα μιάς άλλης εποχής (και ευρεσιτεχνίας).

Πτήση-θρίλερ : Ακυβέρνητο γιά 10 λεπτά από βλάβη στον αέρα το στρατιωτικό αεροσκάφος.

Σοβαρότατο κίνδυνο διέτρεξαν χτες το πρωί ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Εθνικής Άμυνας κ.Χαρα-
λαμπόπουλος,ο αρχηγός ΓΕΣ και άλλα 7 άτομα,όταν το αεροσκάφος μεταφοράς CIPs τύπου YS-11 στο οποίο επέβαι-
ναν παρουσίασε βλάβη,πού σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις τεχνικών αξιωματικών της Πολεμικής Αεροπορίας
οφείλεται σε μπλοκάρισμα των πηδαλίων ύψους-βάθους.Η βλάβη εντοπίστηκε 3 λεπτά μετά την απογείωση από το
αεροδρόμιο του Ελληνικού." Το σύστημα ανόδου-καθόδου παρουσιάζει σοβαρή δυσκολία χειρισμού",ανέφερε ο κυ-
βερνήτης."Ζητώ άδεια προσγείωσης στην Ελευσίνα",όπου και σήμανε συναγερμός.
Ο συγκυβερνήτης με τον ιπτάμενο μηχανικό άρχισαν να δίνουν οδηγίες στους επιβάτες και να ανοίγουν τις εσωτερι-
κές πόρτες για να μη φρακάρουν στην περίπτωση αναγκαστικής προσθαλάσσωσης.Δέκα λεπτά αργότερα το αερο-
σκάφος πηγαίνοντας σχεδόν "κατευθεία γραμμή" και χρησιμοποιώντας κυρίως το σύστημα κλίσης,προσγειώνεται
στον διάδρομο της 112 Π.Μ.
Επιτροπή τεχνικών ερευνά αμέσως τη βλάβη και διαπιστώνει ότι το αεροσκάφος δεν μπορεί να πετάξει.Ο αντιπρό-
εδρος της κυβέρνησης ανέβηκε με τη συνοδεία του σε ένα C-130 και στις 9 π.μ. αναχώρησε για την Καβάλα.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις της επιτροπής ανώτατων αξιωματικών που σχηματίστηκε με διαταγή τού αρχηγού
ΓΕΑ, η βλάβη οφείλεται κατά πάσα πιθανότητα σε βλάβη τού "τεχνητού αισθητηρίου" που έχει ο τύπος αυτός τού
αεροσκάφους.Το σύστημα αυτό χρησιμεύει για να "δυσκολεύει" τις κινήσεις τού πηδαλίου ύψους-βάθους στις μεγά-
λες ταχύτητες για να αποφεύγονται οι απότομοι ελιγμοί από "μπαστουνιές" (βεβιασμένες κινήσεις) τών χειριστών.
 
Top