Runway Incursion LROP

  • Thread starter Thread starter Drits
  • Ημερομηνία δημιουργίας Ημερομηνία δημιουργίας
Στην Π.Α έμαθα τον πολύ χρήσιμο όρο "παρ ολίγον ατύχημα" όπου σχετικά συμβάντα μελετώνται και αναλύονται διεξοδικά προς αποφυγή επαναλήψεως.
Μετά ταύτα αναρωτιέμαια εάν υπάρχει μηχανισμός τόσο σε επίπεδο ΕΕΚ όσο και σε επίπεδο αιγαίου παρόμοιος και εάν η EASA ενημερώνεται και δημοσιεύει τυχόν πόρισμα?
Υπάρχουν και άλλα όμοια με ελληνικές εταιρείες πχ πΟΑ?
 
Καλοί μου άνθρωποι,τώρα που βλέπω το video με ησυχία,διαπιστώνω πως,ό,τι κι'άν είπε ο Ρουμάνος,οι Αιγαίοι ώφειλαν να κοιτάζουν έξω γιά τυχόν traffic.Μπήκαν στον διάδρομο την στιγμή που το δεύτερο αεροπλάνο ήταν πάνω από τα Runway Extension Lights,πράγμα που σημαίνει ότι άν κοίταζαν δεξιά,όπως ώφειλαν-ασχέτως τού τί έλεγε ο ΕΕΚ-σίγουρα θα το είχαν δεί.Πόσο μάλλον που τους είχε ενημερώσει ότι υπάρχει traffic 2 miles from "take down",αλλά φαίνεται ότι το "ξέχασαν" πάνω στην βιασύνη τους.Μάλιστα τους το επαναλαμβάνει "αφού σάς είπα μετά το traffic".

Αυτό βέβαια δέν σημαίνει ότι άν δέν υπήρχε δεύτερο αεροπλάνο γιά προσγείωση θα μπορούσαν να μπούν γιά line-up χωρίς σαφή εντολή από τον ΕΕΚ.

Φαντάζομαι πως μηχανισμοί και διαδικασίες γιά την μελέτη και ανάλυση τέτοιων συμβάντων υπάρχουν και σε επίπεδο ΕΕΚ-προφανώς ο Ρουμάνος θα πρέπη να συμπλήρωσε κάποιο έντυπο γιά το συμβάν και ενδεχομένως να ενημέρωσε τους εκεί εκπροσώπους τής A3.Από εκεί και πέρα όμως δέν ξέρω άν οι συγκεκριμένοι πιλότοι έδωσαν κάποιες εξηγήσεις στην ΥΠΑ ή έστω σε κάποιο αρμόδιο τμήμα στην εταιρία τους όταν έφτασαν στην Αθήνα.
 
Το βιντεάκι πιθανόν να μην αποτυπώνει με ακρίβεια τη θέση του αεροσκάφους στον αέρα και πότε ακριβώς εισήλθε η Α3 στον διάδρομο. Πάντως σε κάθε περίπτωση ο ρουμάνος δεν είπε Line-up αλλά ούτε και ο πιλότος της Α3 έκανε readback για να εισέλθει. Αντέδρασε όμως γρήγορα και σωστά, πέρα από τα αγγλικά και τη φρασεολογία.
 
Καταρχάς, δεν ξέρουμε αν φαινόταν το προσγειούμενο α/φος (αν είχε πχ χαμηλά σύννεφα). Εκεί βοηθά το TCAS που θα έδειχνε λογικά το στόχο.

Πιστέ μου hastaroth, ας μην ξεχνάμε ότι αφ ´ενός οι πιλότοι shorthaul, δεν κάνουν πλέον διανυκτερεύσεις όπως έκαναν παλιά, ελέω κρίσης κλπ. Άρα, η εξάσκησή τους στα αγγλικά δεν είναι δεδομένη. Επίσης, το να ζητήσεις πορτοκαλάδα ή περιέ στα αγλικά από το γκαρσόνι, μπορεί να το κάνει και η μάνα μου. Δεν είναι αυτό συζήτηση!

Ένα πλήρωμα που αναμένει καρτερικά για απογείωση και βλέπει ένα αεροπλάνο στην τελική, είναι μάταιο να προσπαθήσει να βιαστεί γιατί βλέπει τον προφανή λόγο της αναμονής μπροστά του. Το πρόβλημα υπάρχει όταν δεν είναι προφανής ο λόγος της αναμονής. Μετά την προσγείωση του α/φους, το πλήρωμα θεωρεί ότι ήλθε η σειρά του. Όταν αυτό δεν υλοποιείτε πάραυτα, στο μυαλό του πιλότου μπαίνει αυτόματα η σκέψη "πές του κάτι...μας ξέχασε!". Όχι ότι δεν συμβαίνει και αυτό, αλλά συνήθως κάποιος λόγος υπάρχει. Έτσι περνάμε στην φάση του κορναρίσματος (όπως όταν είμαστε δεύτεροι στο φανάρι). Στην περίπτωση μας, το "κορνάρισμα" αντί να έιναι μιά υπενθύμιση ότι ακόμα περιμένουν (πχ."Aegean xxx holding short"), πράγμα που θα ανάγκαζε τον ελεγκτή να τους απαντήσει (και να τους θυμηθεί, αν όντως τους είχε ξεχάσει) με ένα απλό roger, ή "roger, hold short,traffic on final". Όμως εξελίχθηκε σε ελληνοπρεπέστατη ή βαλκανιοπρεπέστατη συζήτηση του στύλ "σε πόση ώρα το βλέπεις να φεύγουμε?" - "Ε, νά μωρέ, έχω ακόμα ένα όπου νά ´ναι και μετά αν αυτός τότε και εσείς"
 
Μια αποδελτίωση:
α. Ο πιλότος ρώτησε κάτι σαν "What expected departure?", αλλά δεν το είπε καθαρά.
β. Ο ελεγκτής κατάλαβε "When expect us to departure" και του απάντησε "Only 2 minutes ser, there is traffic about 2 miles from touchdown. I will call you back in... behi(nd)... ee... after the landing traffic for departure from 08R".
γ. Ο πιλότος δεν πρόσεξε αυτό που του είπε ο ΕΕΚ, ότι δηλαδή υπάρχει αεροσκάφος 2 μίλια τελική και δεν έκανε readback "Line-up and wait RWY 08R" αυτού που ξεκινούσε να εκτελέσει. Επανέλαβε απλά την ερώτησή του σχετικά με τη διαδικασία της αναχώρησης.
δ. Ο ελεγκτής του είπε τη διαδικασία και έδωσε προσγείωση στο αφικνούμενο.
ε. Ο πιλότος δεν άκουσε ότι ο ΕΕΚ έδωσε προσγείωση και ξεκίνησε την τροχοδρόμηση, νομίζοντας ότι ο ΕΕΚ του είπε να εισέλθει. Προφανώς δεν άκουσε για το traffic, άκουσε όμως το "behind" και "landing traffic" και υπέθεσε ότι δεν υπάρχει άλλο αφος και εισήλθε στο διάδρομο.

Τα συμπεράσματά μου είναι ότι αφενός ο πιλότος ήταν μάλλον λίγο αφηρημένος (και δεν πρόσεξε ή δεν κατάλαβε ακριβώς τι είπε ο ελεγκτής, ούτε έκανε και readback όμως γι αυτό που πήγε να εκτελέσει. Επίσης δεν είδε αν υπάρχει α/φος στην τελική -αν είχε ορατότητα ή στο TICAS- και δεν άκουσε την εξουσιοδότηση για προσγείωση) και αφετέρου ο ελεγκτής δημιούργησε προϋπόθεση για παρανόση (κόβοντας λίγο τη φράση μετά το "call you back" και συνεχίζοντας σαν να τη διορθώνει, λέγοντας τις λέξεις κλειδιά "behind" και "landing traffic").
 
Το METAR πάντως είναι ξεκάθαρο...

METAR LROP 111300Z 07005KT 360V130 CAVOK 34/19 Q1014 580///95 BECMG SCT045CB=
METAR LROP 111230Z VRB03KT CAVOK 33/18 Q1014 580///95 BECMG SCT045CB=
METAR COR LROP 111200Z VRB04KT CAVOK 33/20 Q1014 580///95 BECMG SCT045CB=
 
Τελικά,απ'ό,ότι κατάλαβα,το συμβάν δέν οφείλεται στην όποια έλλειψη Αγγλικής....ευφράδειας τών εμπλεκομένων,αλλά στην μή χρήση τών τυποποιημένων αεροπορικών Αγγλικών γιά την συγκεκριμένη διαδικασία.Ούτε ο Ρουμάνος ΕΕΚ ούτε οι πιλότοι τής Α3 χρειαζόταν να μπορούν να δώσουν διάλεξη περί πνεύματος και ηθικής εις την Αγγλικήν.Ο μέν Ελληνας Κ1 (ή Κ2,ανάλογα ποιός έκανε τίς επικοινωνίες) έπρεπε να ρωτήση καθαρά "what is our expected departure time?",ο δέ Ρουμάνος ΕΕΚ να τού πή μόνο."Expect two minutes,there is traffic two miles from touchdown" (μάλιστα δέν είπε κάν touchdown,είπε take down δηλαδή πιάσε τ'αυγό και κούρεφ'το).Τα άλλα τα I will call you back after behind κλπ μόνο σύγχιση προκάλεσαν και ήταν περιττά.Αν ήθελε να σιγουρευτή,άς τους έλεγε απλά "Do not do anything until I tell you".Δέν νομίζω ότι κάποιος που ξέρει αρκετά Αγγλικά γιά να καταλαβαίνη αεροπορικούς όρους και να διαβάζη τεχνικά εγχειρίδια στά Αγγλικά δέν μπορεί να πή αυτήν την απλή πρόταση.....

Επίσης οι πιλότοι ώφειλαν να έχουν την προσοχή τους συγκεντρωμένη στην διαδικασία που εκτελούσαν-και η αναμονή γιά line-up είναι κι'αυτή μιά διαδικασία,όπου κάνεις κάποια πράγματα:ακούς προσεκτικά και αξιολογείς τί λέγεται στη συχνότητα, παρατηρείς μπροστά σου,δεξιά σου και αριστερά σου κλπ.Εδώ ο ΕΕΚ έδωσε προσγείωση σε άλλο αεροπλάνο και οι Αιγαίοι ούτε κάν το πρόσεξαν.Ηδη το there is traffic two miles from touchdown θα έπρεπε να τους είχε "ειδοποιήσει" ότι έπρεπε να περιμένουν και να κοιτάζουν δεξιά να δούν το άλλο αεροπλάνο να έρχεται.Ολα αυτά δείχνουν ότι κάπου είχε χαθεί εκ μέρους τών πιλότων το γνωστό situational awareness-γιά κάποιο,έστω και ελάχιστο,χρονικό διάστημα,"έχασαν την μπάλα"........

Και μιά και μιλάμε γιά runway incursion,βρήκα ένα σχετικό ανέκδοτο γιά να κλείσουμε ευχάριστα την συζήτηση αυτή:
During taxi, the crew of a US Air departure flight to Ft. Lauderdale, made a wrong turn and came nose to nose with a United 727. The irate ground controller (a female) lashed out at the US Air crew screaming, "US Air 2771, where are you going? I told you to turn right on "Charlie" taxiway; you turned right on "Delta". Stop right there. I know it's difficult to tell the difference between C's and D's but get it right."
Continuing her lashing to the embarrassed crew, she was now shouting hysterically, "God, you've screwed everything up; it'll take forever to sort this out. You stay right there and don't move until I tell you to. You can expect progressive taxi instructions in about a half hour and I want you to go exactly where I tell you, when I tell you, and how I tell you. You got that, US Air 2771??"
The humbled crew responded: "Yes Ma'am".
Naturally, the "ground control" frequency went terribly silent after the verbal bashing of US Air Flight 2771. No one wanted to engage the irate ground controller in her current state. Tension in every cockpit at LGA was running high.
Shortly after the controller finished her admonishment of the U.S. Air crew, an unknown male pilot broke the silence and asked, "Wasn't I married to you once?"
 
Η όλη παρανόηση ξεκινάει όταν οι χειριστές της Α3 ρωτούν "What should we expect after departure?" δηλαδή ζητούν το SID το οποίο προφανώς δεν έχει δοθεί ακόμα και ο ελεγκτής απαντά με τα μισόλογά του οτι blah blah BEHIND the LANDING blah blah. Αυτό είναι ένα conditional clearance που ακούμε πολύ συχνά συνοδευόμενο με "line up and wait", οπότε το anticipation λειτούργησε εναντίον τους. Βλέποντας ξανά και ξανά το video καταλαβαίνω ότι η αναπαράσταση δεν είναι συγχρονισμένη με τον ήχο. Όταν τους λέει το behind the blah blah call you back η Lufthansa δεν έχει προσγειωθεί ακόμα και όταν λέει το clear to land στον 2ο η Aegean είναι ήδη στον διάδρομο.
 
Συμπερασματικά:Αλλο ζήτησαν οι Αιγαίοι (WHAT should we expect after departure),άλλο κατάλαβε ο ΕΕΚ (WHEN should we expect departure) και απάντησε καταλλήλως.Από κεί και πέρα.....

ΥΓ.Το SID δέν υποτίθεται ότι το παίρνει ο πιλότος πρίν κάν ξεκινήση από την θέση στάθμευσης;(ώστε να έχη χρόνο να το μελετήση γιά να ξέρη τί θα κάνη ΑΦΟΥ βρεθή στον αέρα...).Αν περιμένη να το πάρη όταν βρίσκεται στο holding point,πότε θα το μελετήση;Την ώρα που κάνει takeoff roll;

Anyway,εύχομαι το συμβάν αυτό να είναι το τελευταίο τού είδους....
 
Πιλότος δεν είμαι. Θα μιλήσω λοιπόν μόνο ως άνθρωπος που έχει "πάθος" με τη βελτιστοποίηση procedures και συστημάτων, χωρίς να έχω επαγγελματική σχέση με τον τομέα. Όπως το βλέπω λοιπόν, ΕΠΕΙΔΗ τα λάθη είναι ανθρώπινα κλπ κλπ, και είναι αναμενόμενο ότι μέσα στην καριέρα σου κάποια φορά θα ξεχαστείς, θα αφαιρεθείς, θα σκέφτεσαι ότι σου λείπει η οικογένειά σου, ή ό,τι άλλο τέλος πάντων, γι αυτό το λόγο λοιπόν υπάρχουν οι αυτοματοποιημένες διαδικασίες που πρέπει να γίνονται πρακτικά εντελώς μηχανικά. Όπως πχ το "βγάζω φλας πριν αλλάξω λωρίδα". Μια ζωή ακούω τον κάθε εξυπνίδη να μου λέει "ντάξει, δε βγάζω φλας ρε μ@λάκα, αλλά αφού κοίταξα, τι μου τα πρήζεις τώρα". Ε ναι, αλλά ΚΑΠΟΙΑ φορά ΔΕ θα κοιτάξεις με τόση προσοχή, και το φλας αυτό θα φροντίσει ώστε το λάθος σου να το διορθώσει αυτός που θα ΔΕΙ το φλας σου. Με την ίδια λογική λοιπόν, έχω την αίσθηση πως το βασικότερο πρόβλημα που αναφέρετε είναι ακριβώς η απουσία readback, το οποίο είναι ακριβώς η "μηχανική" διαδικασία που θα φροντίσει να διορθώσει κάποιος άλλος το λάθος που σίγουρα μία φορά μέσα σε 20 χρόνια θα κάνεις. Τώρα, αφήνω την περαιτέρω ανάλυση ή και την αποδόμηση του επιχειρήματός μου στους ειδικούς. :D
 
Top