«Τεχνητές αναπνοές» στην Ολυμπιακή ως τις βουλευτικές εκλογές
Η συνάντηση στις Βρυξέλλες, η εφαρμογή του άρθρου 44 για διαγραφή των χρεών, οι αποζημιώσεις και το σενάριο λειτουργίας τής Πάνθεον ΑΕ
«Θα πρέπει να εξασφαλίσουμε σεβασμό προς τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Δεν είναι δυνατόν να επιτρέψουμε στις Ολυμπιακές Αερογραμμές να συνεχίσουν να λαμβάνουν κρατική βοήθεια» δήλωσε ο κοινοτικός επίτροπος κ. Ζακ Μπαρό στέλνοντας ένα μήνυμα για σκλήρυνση της στάσης της ΕΕ προς τη χώρα μας
Σε ένα μικρό δωμάτιο αναμονής στους δαιδαλώδεις διαδρόμους της έδρας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στις Βρυξέλλες, στο παρασκήνιο του Συμβουλίου των υπουργών Μεταφορών, πριν από λίγες ημέρες, πραγματοποιήθηκε μια ολιγόλεπτη συνάντηση ιδιαίτερα κρίσιμη για το μέλλον της Ολυμπιακής.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο υπουργός Μεταφορών κ. Μ. Λιάπης συναντήθηκε με τον επίτροπο για τις Μεταφορές κ. Ζακ Μπαρό προκειμένου να αποσπάσει την ανοχή της Επιτροπής για την υπόθεση της ΟΑ αλλά και να κερδίσει πολύτιμο χρόνο ώστε να συνεχιστεί η λειτουργία της εταιρείας με «τεχνητές αναπνοές» ως τις επόμενες εθνικές εκλογές καθώς επί της ουσίας έχει ναυαγήσει η προσπάθεια εξεύρεσης επενδυτών.
Ζακ Μπαρό: καμία πρόοδος
Ο κ. Μπαρό, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εμφανίστηκε ανυποχώρητος σχετικά με την εισήγηση για την επιβολή εξοντωτικών προστίμων από την Επιτροπή και δέχθηκε μόνο η σχετική δυσμενής για την Ελλάδα απόφαση να ληφθεί μετά τον πρώτο γύρο των δημοτικών εκλογών.
«Δεν έχουμε δει κάποια πρόοδο μέχρι στιγμής και έτσι είμαστε υποχρεωμένοι να ασκήσουμε δίωξη κατά της Ελλάδας για έλλειψη συμμόρφωσης προς τους κανόνες. Θα πρέπει να εξασφαλίσουμε σεβασμό προς τους ευρωπαϊκούς κανόνες. Δεν είναι δυνατόν να επιτρέψουμε στις Ολυμπιακές Αερογραμμές να συνεχίσουν να λαμβάνουν κρατική βοήθεια. Δεν είναι δυνατόν...» φέρεται ότι είπε στον κ. Λιάπη ο κοινοτικός επίτροπος στέλνοντας ένα μήνυμα για σκλήρυνση της στάσης της ΕΕ προς τη χώρα μας.
«Δεν θα κλείσουμε την εταιρεία επειδή το θέλουν η Επιτροπή και οι άλλοι ανταγωνιστές της, να είστε σίγουρος όμως ότι θα βρούμε λύση» απάντησε ο κ. Λιάπης και στο σημείο αυτό οι δύο άνδρες χαιρετήθηκαν και αποχώρησαν από την αίθουσα.
Η κυβέρνηση εξετάζει πλέον τα εναλλακτικά σενάρια που έχει στη διάθεσή της προκειμένου κυρίως να κερδίσει χρόνο, ωστόσο η οποιαδήποτε λύση που θα δοθεί θα πρέπει να περάσει από το «μικροσκόπιο» της ΕΕ.
Η εφαρμογή του άρθρου 44 για τη διαγραφή των χρεών με σύμφωνη γνώμη των πιστωτών της εταιρείας «παίζεται» από το υπουργείο Οικονομίας.
Εχει αποσταλεί στην ΕΕ έκθεση με συμπληρωματικά στοιχεία για το θέμα αυτό, όπου αναφέρεται ότι η υπαγωγή της ΟΑ στο άρθρο 44 δεν είναι μια ειδική νομολογία αλλά νόμος του κράτους που έχει ισχύσει σε πολλές περιπτώσεις και με το επιχείρημα ότι η διατήρηση της ΟΑ αποτελεί εθνική ανάγκη λόγω των άγονων γραμμών.
Επειδή όμως ο βασικός πιστωτής των Ολυμπιακών Αερογραμμών είναι το ελληνικό Δημόσιο, θεωρείται αμφίβολο ότι η λύση αυτή θα τύχει της έγκρισης της Επιτροπής.
Το υπουργείο Μεταφορών, από την πλευρά του, ελπίζει στη λύση της επιδιαιτησίας όπου έχει προσφύγει η Ολυμπιακή ζητώντας αποζημιώσεις ύψους 900 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο ώστε στο τέλος να υπάρξει συμψηφισμός με τα χρήματα που πρέπει να επιστρέψει στο κράτος ως παράνομες επιδοτήσεις. Και αυτή τη λύση όμως φαίνεται να την αμφισβητεί πλέον η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς η Ολυμπιακή (όπου μέτοχος είναι το ελληνικό Δημόσιο) στρέφεται κατά του ελληνικού Δημοσίου (δηλαδή, του εαυτού της).
Υπάρχει και το σενάριο της λειτουργίας της εταιρείας Πάνθεον και της πώλησης άμεσα σε ιδιώτες με το όνομα και τον λογότυπο της ΟΑ, και σε αυτή την περίπτωση όμως θα πρέπει να ξεπεραστούν πολύπλοκες διαδικασίες και σύνθετα νομικά ζητήματα.
«Ομπρέλα» προστασίας
Παράλληλα η κυβέρνηση προσφέρει απλόχερα μια «ομπρέλα» προστασίας πάνω από τις εταιρείες της ΟΑ:
* Νομοθετική ρύθμιση για την προστασία περιουσιακών στοιχείων από πιστωτές για έναν ακόμη χρόνο.
* Διατήρηση του μονοπωλίου επίγειας εξυπηρέτησης στα περιφερειακά αεροδρόμια για δύο ακόμη χρόνια.
*Αρση του πλαφόν των 15.000 ευρώ στο εφάπαξ των συνταξιοδοτημένων υπαλλήλων, και πάλι με νομοθετική ρύθμιση.
* Υπογραφή διετούς συλλογικής σύμβασης εργασίας με την Ενωση Ιπταμένων Συνοδών και Φροντιστών (ΕΙΣΦ) που προβλέπει αυξήσεις 2,8% από 1.1.2006 και 3,5% από 1.1.2007, καθώς και εργασιακή ειρήνη. Επίσης οι Ολυμπιακές Αερογραμμές προχωρούν και στην ενοικίαση πέντε Boeing 737-300/400 με καθεστώς dry-lease. Οσον αφορά την απευθείας πτήση για Χονγκ Κονγκ, αν και είχε προγραμματιστεί για τέλη Οκτωβρίου, μετατέθηκε για το δίμηνο Νοεμβρίου - Δεκεμβρίου.
Ο υπουργός Μεταφορών κ. Μ. Λιάπης από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε το υπουργείο διατηρεί πεισματικά την άποψη για «συνέχιση της λειτουργίας των Ολυμπιακών Αερογραμμών με τη σημερινή τους μορφή, όποιο και αν είναι το κόστος, ως τις επόμενες εκλογές».
«Σαφώς και θα πετάει η Ολυμπιακή. Εμείς επιχειρούμε να επιλύσουμε αυτό το δύσκολο, σύνθετο πρόβλημα. Απαιτεί νομικές διεργασίες λεπτές, απαιτείται χρόνος. Είμαστε σε μόνιμη, σταθερή και καλή συνεργασία με τις Βρυξέλλες, αλλά ώσπου να καταλήξουμε σε αποτέλεσμα η Ολυμπιακή θα πετάει» τονίζει σε κάθε ευκαιρία που του δίνεται.
Επίσης ο κ. Λιάπης έχει δώσει εντολή να επανεξεταστεί το σενάριο ιδιωτικοποίησης της εταιρείας με τη δημιουργία της «καθαρής» Πάνθεον καθώς οι Ολυμπιακές Αερογραμμές θα έχουν ως το τέλος του 2006 συσσωρευμένες ζημιές περίπου 350 εκατ. ευρώ, δεδομένο που απομακρύνει το ενδιαφέρον υποψηφίων επενδυτών.
ΟΣΠΑ
Η εταιρεία μπορεί να επιβιώσει
ΟΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΙ της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ) τονίζουν: «Οι δυσμενείς αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τον καταλογισμό προστίμων, με αστήρικτες και κατασκευασμένες αιτιολογίες, με την ανοχή και της σημερινής ελληνικής κυβέρνησης και προς όφελος του άλλου ιδιωτικού ελληνικού αερομεταφορέα, εγείρουν πλήθος διαμαρτυριών, όχι μόνο των εργαζομένων στην ΟΑ αλλά και του συνόλου της ελληνικής κοινής γνώμης».
Ο πρόεδρος της ΟΣΠΑ κ. Μ. Πατέστος σημειώνει ότι «η Ολυμπιακή Αεροπορία, μια εταιρεία με τόσο μεγάλο κύκλο εργασιών, μπορεί να επιβιώσει διατηρώντας τα κοινωνικά της χαρακτηριστικά, υιοθετώντας όμως ένα νέο μοντέλο διοίκησης που δεν θα είναι ελεγχόμενο από τα κόμματα εξουσίας».
Οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση οφείλει να αναθεωρήσει ριζικά την πολιτική των «ελεύθερων ουρανών» που μόνο απολύσεις εργαζομένων και προβληματικές εταιρείες δημιούργησε και ότι στοχεύει στη συγκρότηση ενός ιδιότυπου μονοπωλιακού αεροπορικού περιβάλλοντος με σοβαρή επίπτωση στην ασφάλεια των πτήσεων.
Το ΒΗΜΑ, 22/10/2006