Συστήματα Κράτησης Θέσεων

aakunz

Concorde-Class-Member
Εγγραφή
27/09/2003
Μηνύματα
4.133
Likes
2.211
Αγαπημένη αεροπορική εταιρεία (ICAO Code)
GRL
Πλησιέστερο αεροδρόμιο (ICAO Code)
LGKC
Αφορμή για το άνοιγμα αυτού του topic στάθηκαν οι απορίες που διατυπώνουν πολλά μέλη του φόρουμ για τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, αλλά και πολλοί πελάτες μου. Πιστεύω ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να κατανοήσουν καλύτερα το τρόπο με τον οποίο λειτουργουν οι αεροπορικές εταιρίες ως προς τις κρατήσεις θέσεων και την έκδοση εισιτηρίων. Παρακάτω θα προσπαθήσω να σας εξηγήσω ορισμένα σημεία της διαδικασίας, για να καταλάβετε καλύτερα πως λειτουργεί το όλο σύστημα και γιατί κατα τη γνώμη μου είναι προτιμότερο να κλείνετε τις θέσεις σας μέσω κάποιου ταξιδιωτικού γραφείου ή κάποιας αεροπορικής εταιρίας αντί για το ίντερνετ. Παρακάτω θα δείτε και τι σημαίνουν ορισμένες παράξενες έννοιες του ticketing όπως GDS, CRS, RBD, Τime Limit.

Πριν αρχίσουμε να κατακεραυνώνουμε τις αεροπορικές εταιρίες για την τιμολογιακή πολιτική τους, καλό θα ήταν να αποκτήσουμε μερικές γνώσεις για το πως λειτουργεί μία διαδικασία κράτησης θέσεων. Το κακό είναι ότι όσοι δεν έχουν κάποια προηγούμενη εμπειρία από το ticketing δεν μπορούν να καταλάβουν τη λεγόμενη yield policy (πολιτική εσόδων-κέρδους) που ακολουθούν οι αεροπορικές εταιρίες. Στο κάτω κάτω οι αεροπορικές εταιρίες δεν ειναι φιλανθρωπικά ιδρύματα (ασχέτως με τον κοινωνικό ρόλο που κάποιοι υποστηρίζουν ότι έχουν) και δεν μπορούν να πετούν όλους τους του επιβάτες για Λονδίνο με 115 ευρώ συν τους φόρους με πλήρες γεύμα, εφημερίδες, καλό seat pitch και άλλα τέτοια (αυτό δεν το κάνει ούτε και η U2 που σου προσφέρει μόνο την αερομεταφορά)

Θα πρέπει να ξέρετε ότι δεν πωλούνται στην ίδια τιμή όλες οι θέσεις της οικονομικής θέσης. Δεν αναφέρομαι σε συγκεκριμένες θέσεις μέσα στο αεροπλάνο (πχ. εκείνη η καταραμένη 12Β που είναι τόσο άβολη και πάνω στο φτερό) αλλά σε ένα συγκεκριμένο αριθμό θέσεων. Για παράδειγμα έστω ότι στο δρομολόγιο του Λονδίνου η ΟΑ προσφέρει 240 θέσεις στην οικονομική θέση του Α340. Από αυτές, ένα ποσοστό δίνεται στην τιμή των 125 ευρώ, ένα ακόμα ποσοστό προσφέρεται στην τιμή των 145 ευρώ ΄κ.ο.κ.
Εννοείται ότι όταν η ζήτηση είναι χαμηλή, υπάρχουν περισσότερες διαθέσιμες θέσεις στις χαμηλές τιμές. Αντιθέτως, όταν η ζήτηση είναι μεγάλη, λογικό είναι να κλείνονται αρχικά οι οικονομικότερες θέσεις και βαθμιαία οι ακριβότερες από αυτούς που έχουν την ανάλογη δυνατότητα. Αυτές οι θέσεις ομαδοποιούνται σε κάποιες κατηγορίες ανάλογα με το ναύλο και τους περιορισμούς που τη διέπει. Αυτές οι κατηγορίες είναι τα επονομαζόμενα booking classes ή RBD's ή classes of service. Τα RBD's συμβολίζονται από ένα γράμμα του λατινικού αλφαβήτου και είναι το πρώτο γράμμα του fare basis δηλαδή της βάσης κατασκευής του ναύλου που έχετε πληρώσει ή κλείσει. Το RBD μπορείτε να το βρείτε στο κουτάκι "Class" ενός συμβατικού εισιτηρίου ή ανάμεσα στον αριθμό πτήσης και την ημερομηνία σε ένα ηλεκτρονικό εισιτήριο (όχι πάντοτε). Προς το παρόν, παρ' όλες τις προσπάθειες της ΙΑΤΑ για ομοιομορφία στα RBD's η κάθε εταιρία τα κωδικοποιεί όπως εκείνη θέλει. Τα τελευταία χρόνια ορισμένες από τις εταιρίες εντός της star alliance (LH, ΟS) άρχισαν να κωδικοποιούν τους ναύλους τους με τα ίδια RBD's. To ίδιο άρχισαν ΑF & KL καθώς και SK & BT. Γενικά όμως ανάλογα με τη θέση, τα booking classes κατηγοριοποιούνται ως εξής:

ΠΡΩΤΗ ΘΕΣΗ: F, P, A
ΘΕΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑ: C, Z, D, I, J
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ: Υ, Μ, L, Q, B, N, G, H, K, S, T, V, X, Z
Concorde Class (έτσι για την ιστορία): R

:arrow: ΠΩΣ ΚΑΘΟΡΙΖΕΤΑΙ Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΔΙΑΘΕΣΙΜΩΝ ΘΕΣΕΩΝ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΝΑΥΛΟ;
α) Από τον τύπο του αεροσκάφους (στο Α340 έχεις περισσότερες θέσεις προς πώληση άρα και περισσότερες πιθανότητες να πετύχεις οικονομικό εισιτήριο βάσει του ποσοστού διαθέσιμων θέσεων σε κάθε ναύλο)

β) Από την ημερομηνία και την ώρα (οι φράσεις "Επιστροφή Στην Αθήνα", "Κυριακή" και "οικονομικός ναύλος" δε βρίσκονται συνήθως στην ίδια πρόταση ;) ) Αυτό οφείλεται και στο ότι ορισμένα δρομολόγια παρουσιάζουν αυξημένη κίνηση (Σαββατοκυριακα, Τριήμερα, παραμονές εορτών κλπ κλπ) Αυτό σημαίνει ότι αφ' ενός υπάρχει μεγαλύτερη πληρότητα (και αρα περισσότερες κλεισμένες θέσεις) και αφ' ετέρου ότι το κοντρόλ της αεροπορικής εταιρίας περιορίζει τις φθηνές διαθέσιμες θέσεις (για να τις πουλήσει ακριβότερα, ή να τις δώσει σε γκρουπ από τα οποία βρίθουν οι πτήσεις των γιορτων)

γ) Πολλές αεροπορικές εταιρίες χρησιμοποιούν συστήματα τα οποία κάνουν καταγραφή της ζήτησης και της πληρότητας στις πτήσεις τους σε σχέση με τις παραπάνω παραμέτρους και καθορίζουν αυτόματα πόσες θέσεις και σε ποια τιμή θα καθίστανται διαθέσιμες στα συστήματα κρατήσεων.

ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΞΕΡΩ ΓΙΑ ΤΙΣ ΔΙΑΘΕΣΙΜΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΤΙΜΕΣ ΤΟΥΣ;
Ένα απο τα "προβλήματα" που παρουσιάζει το internet booking των scheduled εταιριών είναι ότι δε σας δείχνει πάντοτε απλά και κατανοητά όλες αυτές τις λεπτομέρειες. Για παράδειγμα αν ο ναύλος που κλείνεται ανήκει στα χαμηλότερα booking classes ή τα ψηλότερα. Αυτό είναι φανερό μόνο στα εταιρικά συστήματα κρατήσεων όπου μπορείς να δεις με ακρίβεια τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων για κάθε ναυλο και να έχεις ένα overview για 7 μέρες πριν και 7 μέρες μετά.

ΤΙ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΧΕΙ ΕΝΑ GDS ΑΠΟ ΤΟ INTERNET BOOKING
Πέρα από το internet booking που οι περισσότεροι γνωρίζετε, οι αεροπορικές εταιρίες και τα ταξιδιωτικά γραφεία χρησιμοποιούν εξειδικευμένες εφαρμογές για τη διαχείρηση των κρατήσεων. Πρόκειται για τα συστήματα κρατήσεων που παρέχουν μεγαλύτερη ταχύτητα και ευελιξία. Το σύστημα κρατήσεων μίας αεροπορικής εταιρίας ονομάζεται CRS (computer reservation system) ενώ τα συστήματα κρατήσεων των ταξιδιωτικών γραφείων ονομάζονται GDS (global distribution system ή συστήματα παγκοσμίου διανομής).

Γνωστά CRS είναι το SITA Reservations (πρώην Gabriel το οποίο χρησιμοποιούν μικρές αεροπορικές εταιρίες, καθώς και εταιρίες που προέκυψαν μετά την κατάρρευση του ανατολικού μπλοκ. Αυτό οφείλεται στο ότι έχει πολύ χαμηλό λειτουργικό κόστος), το Ζenon της CY (πρόκειται για την μετεξέλιξη του αμερικανικού Sabre που δημιουργησαν οι ΑΑ, o Eρμής ΙΙ (ΟΑ), το Troya (TK) καθώς και τα οι εφαρμογές των GDS που έχουν τροποποιηθεί για να εξυπηρετούν κρατήσεις αεροπορικών εταιριών (Amadeus, Worldspan, Sabre, Galileo, Abacus). Πρόσφατα μάλιστα αεροπορικές εταιρίες που μέχρι τώρα χρησιμοποιούσαν το Gabriel άρχισαν να χρησιμοποιούν το Αmadeus (VV, RO, MA). Αmadeus xρησιμοποιούν κυρίως οι περισσότερες star alliance εταιρίες (είναι μέτοχος η LH).

Στο Ιnternet Booking δεν υπάρχει δυνατότητα waitlisting. Αντίθετα, αν οι κρατήσεις σας γίνονται σε ένα GDS έχετε τη δυνατότητα να κρατήσετε μία θέση σε κάποια τιμή που είναι διαθέσιμη, και να εγγραφείτε στη λίστα αναμονής για κάποιο χαμηλότερο booking class. Στην περίπτωση που καποιος που έχει κλείσει θέση νωρίτερα από εσάς και έχει κατοχυρώσει χαμηλότερο ναύλο, την ακυρώσει, η θέση πάει σε αυτούς που είναι στη λίστα αναμονής του ανάλογου booking class.

Eπίσης στις περιπτώσεις που κρατάτε κάποια θέση μέσω διαδυκτύου, συνήθως είστε και υποχρωμένοι να πληρώσετε άμεσα το εισιτήριο. Στην περίπτωση που δεν έχετε κλείσει έναν χαμηλό ναύλο, θα πρέπει να πληρώσετε την τιμή προκειμένου να κατοχυρώσετε το ναύλο. Αντίθετα, σε ένα GDS έχετε τη δυνατότητα να κρατήσετε μία θέση και να εκδώσετε εισιτήριο μέσα σε ένα χρονικό διαστημα που καθορίζει ο ναύλος της αεροπορικής εταιρίας. Έτσι, έχετε τη δυνατότητα να δεσμέυσετε μία θέση για λίγες ώρες ή και ημέρες και να ψάξετε για τυχόν εναλλακτικές λύσεις.

Επίσης, έχοντας μία κρατημένη θέση, ο υπάλληλος του γραφείου με το οποίο συνεργάζεστε μπορεί να έχει κάποιες πολύτιμες γνωριμίες μέσα στην αεροπορική εταιρία που θα μπορούσαν να προωθήσουν το αίτημα για εύρεση θέσης σε κάποιο χαμηλότερο RBD.

Τα ΤΙΜΕ LIMITS
Συνήθως οι αεροπορικές εταιρίες δίνουν στις κρατησεις μέσω GDS κάποια προθεσμία για την έκδοση του εισιτηρίου. Κρατήσεις για τις οποίες δεν εκδίδεται εισιτήριο ακυρώνονται στη λήξη της προθεσμίας και οι θέσεις καθίστανται και πάλι διαθέσιμες στις λίστες και στα availabilities.

Επιπλέον, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι ακόμα και αν κάποιος ναύλος ο οποίος απαιτεί connections (π.χ. Αθήνα-Λονδίνο μέσω Μιλάνου με την ΑΖ) φαίνεται φθηνότερος από μία απ' ευθείας πτήση με ΟΑ ή ΒΑ, τότε θα πρέπει να ελέγξετε και τα τελικά ποσά των φόρων. Πτήσεις με ενδιάμεσα αεροδρόμια επιβαρύνονται με φόρους του ενδιάμεσου αεροδρομίου συν τους ανάλογους επίναυλους που ανεβάζουν την τελική τιμή του εισιτηρίου σε ανώτερα επίπεδα απ' ότι αν θα΄παίρνατε εισιτήριο με απ' ευθείας πτήσεις.
 
γ) Πολλές αεροπορικές εταιρίες χρησιμοποιούν συστήματα τα οποία κάνουν καταγραφή της ζήτησης και της πληρότητας στις πτήσεις τους σε σχέση με τις παραπάνω παραμέτρους και καθορίζουν αυτόματα πόσες θέσεις και σε ποια τιμή θα καθίστανται διαθέσιμες στα συστήματα κρατήσεων.

Μία από αυτές είναι και η easyjet, της οποίας την συγκεκριμένη πολιτική την τσέκαρα σε ερευνητικό πείραμα για περίπου 7 μήνες. Μάλιστα σε μία δεδομένη φάση του πειράματος, κατάφερα σε 4 ώρες να "αυξήσω" την δεδομένη τιμή του route (για δρομολόγιο μετά από 6 μήνες) από €80 σε €120. Όταν το ανακάλυψα δεν ήξερα την συγκεκριμένη τακτική, αλλά μου την παραδέχτηκε και η ίδια η εταιρία στην έρευνα που ακολούθησε.

Πάντως, η αλήθεια είναι ότι το έγκαιρο ψάξιμο στο διαδίκτυο σου δίνει τρελλές ευκαιρίες. Συμφωνώ όμως ότι και ο πράκτορας είναι υπερπολίτιμος, ειδικά σε περιπτώσεις που αποφασίζεται ένα ταξίδι κάπως αργοπορημένα.

ΒΤW, αυτά μου τα έβγαλε η έρευνα και δεν τα λέω από το μυαλό μου... :D
 
i easyjet kai genika merikes (ochi oles) oi LOCO echoun bespoke sistimata online kratiseon pou echoun ginei intergrate me ta sistimata pou diathetoun.

schedon oles oi ipoloipes LOCO (sinithos oi kainouries) chrisimopioun "off the shelf" sistimata pou echoun online modules.

den thelo na to analiso to thema, eidikotera logo tou oti o choros mou einai to ebusiness kai to mbusiness kai echo parei meros se diafora project metaforikon eterion sto parelthon (eimoun kai ecommerce and it and security manager stin ellada gia mia eks auton) kai genika einai poli sensitive o choros kai perikliete apo confidentiality and NDAs.

Oson afora ta dedomena pou echei thesei o aakunz den diafono se tipota ektos tou oti den mporei na kathorisei kanenas pio einai to sinferon tou ekastote dinitikou pelati.

ta taksidiotika grafia/agents eiparchoun gia na kalipsoun kapio market segment, ta tilefonika bookings kapio allo...to internet allo...mobile booking etc etc etc

stin teliki o pelatis einai autos pou tha krinei ti ton sinferei kai an gia auton auto pou pernei einai ontos value for money.

dino ena outopiko paradeigma... eime zurich kai petao gia munich kai olos paradoksos kati sinveneis kai thelo na kliso tin epomeni i tin metheponi gia athens, echo tis epiloges pou anefera parapano einai sto cheri mou na do ti me sinferei apo apopsi chronou, kostous apascholoumenon resources, kai kostous chrimaton kai na prochoriso stin analogi energia/action.

oso kai an sas fenete paradokso i "megales" traditional eteries tora teleutea katalavenoun pliros tin "archaiotita" ton sistimaton kai to pos douleuoun, ola einai panta thema supply and demand....kai pos tairiazoun kai ta dio.

parolo pou den ithela na prochoriso se megalo post...ta katafera pali......
 
Σαφώς και προέχει το συμφέρον του πελάτη. Δεν πρόκειται ποτέ μου να υποχρεώσω τον πελάτη να πάρει αυτό το οποίο θέλω εγώ γιατί σε αυτήν την περίπτωση, νομοτελειακά δεν θα τον ξαναδώ. Και εγώ έχω κάνει internet booking σε LOCO γιατί το βρήκα αρκετά πιο συμφέρον από τις GDS τιμές. Παρ' όλα αυτά, θεωρώ ότι με βάση τα ισχύοντα στο χώρο των παραδοσιακών αερομεταφορέων, το GDS είναι πρακτικά η πιο εύχρηστη λύση, για τους λόγους που σας παρέθεσα πιο πάνω.

Ίσως να είναι για εμένα γιατί έχω μάθει εδώ και 8 χρόνια να δουλεύω με αυτό τον τρόπο και μου είναι λίγο δύσκολο να κοιτάξω τη δομή μίας κράτησης διαφορετικά. (Κάνεις κράτηση χωρίς να υποχρεούσαι να αγοράσεις άμεσα το εισιτήριο και αναζητάς εναλλακτικές οικονομικότερς η βολικότερες λύσεις.)
 
Ευχαριστώ για τα απλά και κατανοητά ελληνικά....που χρησιμοποίησες.....Επιτέλους κατάλαβα ολόκληρο πόστ......Να σαι καλά..... :!: aakunz
 
Έκανα κάποιες διορθώσεις....
 
aakunz":2vlkpi1e said:
Ίσως να είναι για εμένα γιατί έχω μάθει εδώ και 8 χρόνια να δουλεύω με αυτό τον τρόπο και μου είναι λίγο δύσκολο να κοιτάξω τη δομή μίας κράτησης διαφορετικά. (Κάνεις κράτηση χωρίς να υποχρεούσαι να αγοράσεις άμεσα το εισιτήριο και αναζητάς εναλλακτικές οικονομικότερς η βολικότερες λύσεις.)

koita den leeo oti echeis adiko, apla min ksechnas oti kai o taksidiotikos choros einai kai autos gemato me kakes opseis (liges apo tin diki mou empiria) kai sinithos den prosferontai oi enalaktikes volikoteres liseis.

i dinatotita na min agoraseis amesa to eisitirio nai men einai advantage alla apo tin allli sinithos (den ksero an einai defacto) kapios erchete rotaei an krinei oti ton sinferei agorazei, afinontas auto to "option" sinithos pros epichiriseis.

min ksechname kai allous provlimatismous os pros to siggekrimeno thema me polles aeroporikes eteries na epidiokoun i na echoun kateferei (opos i LH gia osous gnorizoun) na miosoun sto elachisto tis promithies kateuthinontas tous agents na chreonoun ena fee "apo monoi tous" alla opos episis kai ton megalo provlimatismo pou epikratei stis metafores teleutea me ta "exipna" travel comparison pou sou deichnei trends, sou dinei sinferouses times efoson den se epigei mia siggekrimeni mera (mechri kai ena mina prin meta) opos kai alles prosfores.... i moni dieksodos mechri stigmis "enantion" auton ton "michanon" einai oi kata periodous prosfores me dorean eisitiria pou tis "pianoun ston ipno".... alla kai auto einai ena mikro counter measure...


poli endiaferon to thema aakunz...eneka ta confidentiality kai ta NDA mou..... :evil:
 
Η ba.com πάντως έχει πλάνο όπου ξέρεις τις αποκλίσεις σε τιμές από μέρα σε μέρα ,οπότε παίρνεις ιδέα για τη ζήτηση.

Επιπλέον, το net είναι βολικό για όσους έχουν κάνει μια έρευνα και θέλουν το εισιτήριο εδώ και τώρα, να πληρώσουν με την κάρτα τους άμεσα. Δηλαδή δε θα καθίσουν να ασχοληθούν με options και waiting lists. Ίσως να ναι και πιο αποφασισμένοι για αυτό που θέλουν..ιδέα μου.
 
den antilego...kai pros theou den eime enantio se auta pou lete, kathoti kai ego sinithos chrisimopio "grafeia"/agents pou sinergazete i ekastote eteria pou echo contract with. kai malista poles fores einai para poli eksipiretiki.

tora tha zitiso signomi...alla entelos tichea simera eida dio newsletter pou eichan link se stories pou stin ousia anaferontai sto thema mas ta paratheto (giati an ta ekana copy paste tha fonaze o makedonas sto MSN.... :D )

Agent air commissions: And then there were none
http://www.travelmole.com/stories/106071.php?mpnlog=1


Screen scraping not sidelined by XML
http://www.travelmole.com/stories/106059.php?mpnlog=1
(to link auto to evala gia na deite pos douleuoun kapia travel price comparison kai na parete mia idea pros ta pou vadizoune...technologika)

Essential travel content on a single point of sale is crucial to us: Amadeus
http://www.eyefortravel.com/index.asp?n ... src=nwsltr

Why is now the right time for "open" specifications?
http://www.eyefortravel.com/index.asp?n ... src=nwsltr

Changing consumer buying habits creating more opportunities
http://www.eyefortravel.com/index.asp?n ... src=nwsltr

Amadeus and lastminute.com extend their agreement
http://www.eyefortravel.com/index.asp?n ... src=nwsltr

Travel planning and booking termed as the most popular online activities
http://www.eyefortravel.com/index.asp?n ... src=nwsltr

"Google is not going to rule the world"
http://www.eyefortravel.com/index.asp?n ... src=nwsltr
(auto to link to evala gia na deite ta provlimata pou antimetopizoun kai ta "magazia/portal" ton ksenodochion kai kati pou fovountai genikotera kai ta "aeroporika magazia/portal"

Interview with Eero Ahola, SVP corporate strategy and business development, Finnair
http://www.eyefortravel.com/index.asp?n ... src=nwsltr

to teleuteo link mia endiaferousa sinenteuksi pou deichnei oti i online platforma echei kai alles dinatotites kai pos mporei na sindendei me mia mobile efarmoges


telos panton thelo na katalikso oti i aeroporikes eteries echoun vrei ton tropo "etsi nomizoun" gia na kopsoune ta eksoda tou middle man/broker pros ofelos tous, ego parolo pou echo anaferei oti ascholoume me ton siggekrimeno tomea in general (ochi mono se travel/transportation areas) kai vlepo oti tha doume polles ekselikseis den pisteuo oti tha feroun telios ta pano kato opos nomizoun alla tha eiparchoun perisoteres eukairies gia niche market segments gia olous...

signomi as sas kourasa me to megalo link kai me to copy paste olon auton ton link..elpizo na einai chrisima kai se auta pou leo...alla kai se auta pou lete....apla fantastite oti auta einai apo dio imerisia newsletters tou siggekrimenou tomea pou lanvano...kai analogistite giati iparchei tetia "kinisi"
 
KGP":1xn626xd said:
(opos i LH gia osous gnorizoun) na miosoun sto elachisto tis promithies kateuthinontas tous agents na chreonoun ena fee "apo monoi tous"

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, και η ίδια η LH χρεώνει αυτό το έξτρα (ακόμα και αν το κλείσει κανείς μόνος του από το ίντερνετ). Οδηγούμαστε σε ένα σημείο όπου το αεροπορικό εισιτήριο θα ειναι αποκλειστικά και μόνο το κόστος της αερομεταφοράς και οι φόροι και αυτό δεν είναι κακό. Το κακό είναι οτι οι καταναλωτές στην Ελλάδα δεν έχουν την ανάλογη ενημερωση για αυτό το θέμα και σε μερικούς κακοφαίνεται το να ζητάς service fee και το θεωρούν ότι τους χρεώνεις παραπάνω χρήματα που δεν θα έπρεπε.
 
Top